Ubuntu Linux: Free To Air digitale TV kijken onderweg

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
HiCamper
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 18:58
Locatie: Eindhoven

Ubuntu Linux: Free To Air digitale TV kijken onderweg



Bericht door HiCamper »

Vorige vakantie heb ik in Spanje een DVB-T USB stick gekocht. Er was een uitgebreide keuze, maar toch zeer eenvoudig. Er was een DBV-T USB stick die een Linux logo op de verpakking staan. Kijkende op de verpakking werd aangegeven dat op de installatie CD ook de Linux drivers werden meegeleverd. De andere DBV-T USB sticks worden waarschijnlijk ook wel door Linux ondersteund, maar deze leverancier deed er zelfs de drivers bij. Om die reden is toen mijn keuze gevallen op de Zaapa DVB-T USB stick.

Alleen heeft mijn eee-PC geen cd-rom speler. Omdat de drivers op een voor mij onbereikbare CD stonden heb ik een beetje op het internet rondgekeken en het volgende informatie gevonden over de Zaapa DVB-T USB stick:
Met het downloaden, compileren en installeren van deze driver zou ik ook de Zaapa DVB-T USB stick aan de praat moeten krijgen.

Om de driver te kunnen downloaden, compileren en installeren is er nog extra software nodig op je computer. Om deze software te installeren moet je enkele commando's uitvoeren via een terminal. Open een terminal door de toetsencombinatie [Ctrl]+[Alt]+t te drukken.

Er opent zich nu een Terminal scherm. In dit terminal scherm moet je het volgende commando uitvoeren:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential
Om de driver te downloaden en te installeren moet je in de zojuist geopende terminal de volgende commando's uitvoeren:

Code: Selecteer alles

hg clone http://linuxtv.org/hg/~jhoogenraad/rtl2831-r2
make
sudo make install
Het programma Me TV is een geschikte programma om via de Zaapa DVB-T USB stick de 'free to air' programma's te bekijken. Me TV installeer je eenvoudig via het Ubuntu Software Center. Start het Ubuntu Software Center via het applications menu zoals in onderstaande figuur is aangegeven.

Afbeelding

In het Ubuntu Software Center selecteer je vervolgens Get Software. Zoek op Me TV in het zoekveld. Nadat Me TV is gevonden klik je op install.

Afbeelding

Als je alle drivers en software hebt geïnstalleerd kun je het beste even je computer herstarten. Zorg ervoor dat de Zaapa DVB-T USB stick tijdens de herstart is aangesloten op je computer.

Start Me TV via het applications => Sound and Video menu.

Om TV te kunnen kijken moet je binnen Me TV eerst de beschikbare kanalen zoeken. Dit is echter heel eenvoudig te doen, want via het Edit => Channels menu zijn voor zo'n beetje alle Europese landen de scanfiles beschikbaar. Na het scannen van de beschikbare kanalen worden de Nederlandse zenders weergegeven. Zie onderstaande screenshot.

Afbeelding


Hieronder een foto van de gehele setup Eee-pc, Zaapa DVB-T USB stick en kleine antenne.

Afbeelding
Plaats reactie