De 12 V contacten in cabine Fiat 250
De 12 V contacten in cabine Fiat 250
In onze vrij recente Fiat 250 zitten er 2 12V contactdoosjes naast elkaar naast de asbakhouder, die kun je alleen gebruiken bij ingeschakeld contact.
Dat vind ik erg lastig ivm het in de nacht opladen van telefoon ed, en bij het 12V doosje van de TV is nauwelijks legruimte.
De dealer deed nogal moeilijk om die 2 contacdoosjes zo te schakelen dat ze een directe bron hebben en ze dus werken zonder dat het sleutelcontact in werking is.
Is dit zo ingewikkeld dan? Kan iemand me uitleggen of ik het zelf kan doen en hoe dat dan moet. Bedankt van Frans.
Dat vind ik erg lastig ivm het in de nacht opladen van telefoon ed, en bij het 12V doosje van de TV is nauwelijks legruimte.
De dealer deed nogal moeilijk om die 2 contacdoosjes zo te schakelen dat ze een directe bron hebben en ze dus werken zonder dat het sleutelcontact in werking is.
Is dit zo ingewikkeld dan? Kan iemand me uitleggen of ik het zelf kan doen en hoe dat dan moet. Bedankt van Frans.
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: 12 V contacten in cabine 250
Volg dit draadje voor mijn eigen nieuwe aanwinst maar is het niet verstandiger om 12.V aansluitingen bij te maken en die de stroom vanaf de HH-accu`s nemen dit voorkomt dat je startaccu leeg raakt ( vooral s`winters kan het net teveel zijn het verbruik)
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Re: 12 V contacten in cabine 250
Doordenkend kun je ook dezelfde op de HH accu aansluiten, als ik maar wist hoe je dat kan doen. Ik kan niet vinden hoe je eronder kunt komen, het dashbord moet gedemonteerd worden lijkt me, maar hoe ? als je de draden af kunt koppelen en isoleren en er nieuwe vanaf de HH accu naar toe kan voeren is het klaar. groet van frans.
Re: 12 V contacten in cabine 250
Ik zou de 12v stopcontacten lekker aan het contact gekoppeld laten, kun je ook nooit
per ongeluk je accu leegtrekken. De kosten (als je het moet uitbesteden) om deze aan de hh-accu
te koppelen zijn vele malen hoger dan het eenvoudig aanleggen van 12v stopcontacten op de plek
waar jij ze hebben wilt. Je kunt op veel plaatsen in je camper 12v aftakken t.b.v. een stopcontact.
Ik heb er bij de keuken 2, (standaard ) maar ook in 1 in een kast gemaakt voor opladen telefoon,
en (via een klein omvormertje) het opladen van batterijen voor de fotocamera etc.
Daamee liggen die dingen ook meteen uit het zicht.
Gr.
Rob
per ongeluk je accu leegtrekken. De kosten (als je het moet uitbesteden) om deze aan de hh-accu
te koppelen zijn vele malen hoger dan het eenvoudig aanleggen van 12v stopcontacten op de plek
waar jij ze hebben wilt. Je kunt op veel plaatsen in je camper 12v aftakken t.b.v. een stopcontact.
Ik heb er bij de keuken 2, (standaard ) maar ook in 1 in een kast gemaakt voor opladen telefoon,
en (via een klein omvormertje) het opladen van batterijen voor de fotocamera etc.
Daamee liggen die dingen ook meteen uit het zicht.
Gr.
Rob
Groet,
Rob
Rob
Re: 12 V contacten in cabine 250
Je gaat mij toch niet vertellen dat er in het leefgedeelte van die dikke camper geen 12 of 230 V kontakt zit waar je even wat kan opladen
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: di 10 jun 2003, 23:01
- Locatie: Kranenburg-Nutterden Dld.
- Contacteer:
Re: 12 V contacten in cabine 250
Jij bedoelt die twee 12volts sigarenaansluitngen op het dashboard? Ik laad de boel meestal gewoon onder het rijden op. Telefoon in de ene en de andere dingen in de 2e aansluiting
Re: 12 V contacten in cabine 250
Bedankt voor jullie adviezen. Er zitten 2 12V contacten bij de TV, maar op een plek zodat je die moet wegdraaien als je erbij wilt komen en dan draai je de TV voor de ingang wat ook weer lastig is. Verder zijn er geen 12V doosjes, vandaar de vraag. We hebben die op het dashbord natuurlijk ook tijdens het rijden gebruikt, in één ervan zit de TT en de andere heeft ons al een paar 12V telefoonladers gekost omdat die niet tegen de spanningswisseling konden, bleek op een gegeven moment.
Ga nu denk ik maar een doosje aftakken en op een gemakkelijk te bereiken plekje monteren. groet en een goeie zondag.
Ga nu denk ik maar een doosje aftakken en op een gemakkelijk te bereiken plekje monteren. groet en een goeie zondag.
- Zwerfsteen
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
- Locatie: gemeente Albrandswaard
Re: 12 V contacten in cabine 250
Ik heb ook getracht bij de aansluitingen te komen om ze via de HH accu te voeden, maar kon er helaas ook niet eenvoudig bij komen.
We hebben het zo maar gelaten en het plan is nu om er ergens een stopcontact bij te zetten.
We hebben het zo maar gelaten en het plan is nu om er ergens een stopcontact bij te zetten.
Groet,
Leny en Pieter
Leny en Pieter
Re: 12 V contacten in cabine 250
Heel eenvoudig voor X250: Relais T12 in zekeringskast naast het stuur (linksonder) er uit halen en contacten Nr. 30 und 87 met 1,5qmm verbinden. Klaar !!!
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19099
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: 12 V contacten in cabine 250
Ik heb het samen met mijn zwager gedaan, laat hij nou net dat onderdeel gedaan hebben...
Hij had op dat moment de radio er ook uit liggen, omdat we die ook permanent aan de spanning wilden.
Dat is niet gelukt, we kwamen er niet goed achter welke draad de voeding is van de radio, daar zitten
heel veel draden aan die ook verbonden zijn met de canbus.
Maar die 2 aanstekers hadden we eruit op een bepaald moment. Wellicht gewoon naar boven toe eruit
getrokken? Misschien dat mijn zwager dat nog weet. We hebben die bestaande bekabeling eraf geknipt
en afgetaped en vervangen door een stuk 4mm2 naar de huishoudaccu. Die draad loopt eenvoudig via
het accu-compartiment van mijn Peugeot Boxer 2011, die volgens mij gelijk is aan een Fiat Ducato.
Het was een klusje van niets, zo klaar. Daarnaast hebben we (op de huishoudaccu) op 2 plaatsen nog
zo'n contact zitten, en ik heb voor € 3,50 per stuk op een markt een aantal ronde usb-aansluitingen
gekocht. Daarvan zitten er nu ook 3 in het woongedeelte, een mens heeft tegenwoordig nogal wat
smartphones en tablets...
Hij had op dat moment de radio er ook uit liggen, omdat we die ook permanent aan de spanning wilden.
Dat is niet gelukt, we kwamen er niet goed achter welke draad de voeding is van de radio, daar zitten
heel veel draden aan die ook verbonden zijn met de canbus.
Maar die 2 aanstekers hadden we eruit op een bepaald moment. Wellicht gewoon naar boven toe eruit
getrokken? Misschien dat mijn zwager dat nog weet. We hebben die bestaande bekabeling eraf geknipt
en afgetaped en vervangen door een stuk 4mm2 naar de huishoudaccu. Die draad loopt eenvoudig via
het accu-compartiment van mijn Peugeot Boxer 2011, die volgens mij gelijk is aan een Fiat Ducato.
Het was een klusje van niets, zo klaar. Daarnaast hebben we (op de huishoudaccu) op 2 plaatsen nog
zo'n contact zitten, en ik heb voor € 3,50 per stuk op een markt een aantal ronde usb-aansluitingen
gekocht. Daarvan zitten er nu ook 3 in het woongedeelte, een mens heeft tegenwoordig nogal wat
smartphones en tablets...
- Inferno
- Moderator
- Berichten: 27085
- Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
- Locatie: Zuid Holland
- Contacteer:
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19099
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: De 12 V contacten in cabine Fiat 250
Ja per ongeluk, ik werd hierheen doorgelinkt vanuit een nieuw topic...
Over hoe je die sigarettenaanstekers uit het dashboard van een Fiat/Citroën/Peugeot
krijgt.
Dat deel van het dashboard zit met één flinke kruiskopschroef vast. Die schroef vind je
onder een afdekplaatje onderin de bekerhouder! Dat afdekplaatje moet je er even af zien
te halen, bijv. met je nagel of een klein schroevedraaiertje (wist ie niet meer precies).
Dan kun je het gedeelte met de aanstekers eraf halen.
Over hoe je die sigarettenaanstekers uit het dashboard van een Fiat/Citroën/Peugeot
krijgt.
Dat deel van het dashboard zit met één flinke kruiskopschroef vast. Die schroef vind je
onder een afdekplaatje onderin de bekerhouder! Dat afdekplaatje moet je er even af zien
te halen, bijv. met je nagel of een klein schroevedraaiertje (wist ie niet meer precies).
Dan kun je het gedeelte met de aanstekers eraf halen.