Nieuw hier? Stel je even voor!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
CarlaGreen
Berichten: 6
Lid geworden op: do 14 okt 2021, 22:52

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door CarlaGreen »

Hi, ik ben nieuw, mijn naam is Carla. Geboren in Nederland maar woon in Nieuw Zeeland. Wij zouden graag een jaar of wat Europa rond willen reizen in een camper.
Gelijk maar even mijn vraag (ik weet niet waar die te stellen):
Helaas is het voor ons niet mogelijk in Nederland een camper te kopen omdat wij daar geen ingezetene zijn. Ik lees op jullie site dat het vrij eenvoudig is om in Duitsland een camper te kopen, maar is het ook eenvoudig of wenselijk om daar te registreren en de bijbehorende wegenbelasting en verzekering aan te schaffen? Of zijn er naar jullie weten landen (zoals Belgie, Portugal, Spanje) waar dat gemakkelijker of goedkoper is? Alvast bedankt voor jullie reactie. Ook tips voor welke compacte 2 persoons campers te kiezen zijn welkom. Carla
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Dafluc »

Hallo Carla. Maak een nieuw topic aan in Algemeen en stel daar je vraag. Houden we het hier bij het voorstellen.
Klik linksboven onder Algemeen op de knop 'Nieuw onderwerp'. Zet in de bovenste regel de titel van je topic. Bijvoorbeeld 'camper in Duitsland registreren?' En in het tekstvak eronder schrijf je je vraag of vragen.
Alvast veel forumplezier gewenst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tlinden10
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 jun 2021, 12:23
Locatie: Gelderland

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door tlinden10 »

Hallo allen,
Wij hebben afgelopen jaar een "oud" beestje gekocht, een Bürstner I647 uit 1999. Inmiddels ruim 4000 km mee gereden en ondanks wat kleine reparaties bevalt het camperleven ons prima. Het kostte wel wat moeite om afscheid te nemen van onze eerste en enige caravan die we 27 jaar gehad hebben. Al vele berichten gelezen, o.a. over de aanschaf van een LifePo4 accu. We hopen nog lang plezier te hebben van onze camper en dit forum.
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Swing »

Hallo allemaal,

Wij zijn van de 4x4 campers. Een oude Hiace 4x4 camper hebben we en zijn nu bezig met een 4x4 Sprinter. Ik zal zo af en toe wat Sprinter gerelateerde vragen stellen.
edwin65
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 21:00

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door edwin65 »

Hallo allemaal,
Niet nieuw hier, in het verleden al eens voorgesteld.
Maar kijk en lees meer op het forum, dan dat ik actief meedoe.
Maar wel sinds afgelopen donderdag een andere camper gekocht.
En die wil ik graag voorstellen.
Adria Coral Silver editie.
Met 3.0 L motor.
Bijlagen
20211029_155248.jpg
20211029_155248.jpg (184.45 KiB) 479 keer bekeken
Gebruikersavatar
Wietse46
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 23:33
Locatie: Noord Nederland

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Wietse46 »

Hallo mijn naam is Wietse ik kom uit het noorden van Nederland
Ik heb recent een Mercedes sprinter bus gekocht
Deze wil ik graag zelfstandig ombouwen tot camper
Ik heb nog geen camper ervaring maar op dit forum ga ik vast veel leren
6B8C40A0-BA35-4942-B494-F2490BAFFA84.jpeg
6B8C40A0-BA35-4942-B494-F2490BAFFA84.jpeg (221.77 KiB) 456 keer bekeken
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door jansloos »

Kijk bij fabrieksbussen hoe zij dat gedaan hebben.
Scheelt een hoop denkwerk.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
RoelK5
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 19:06

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door RoelK5 »

Goeiedag allemaal. Ik ben Roel uit Eindhoven. Ik ben getrouwd en heb 2 zoons van 5 en 10. Eind 2019 heb ik een Chevrolet Express uit '96 op LPG gekocht om om te bouwen tot camperbus.
IMG-20210210-WA0001_copy_768x432.jpeg
IMG-20210210-WA0001_copy_768x432.jpeg (127.47 KiB) 345 keer bekeken
Ik struin ook al 2 jaar op dit forum rond en lees mee bij veel topics. Als techneut vind het leuk om zelf alles om te bouwen en aan te passen. Daarnaast vind ik probleem analyse erg leuk en kan ik zo goed als alles zelf maken repareren. Er staan dan ook een 4-koloms brug en een hoop ander gereedschap in mijn garage om me zelf bezig te houden in mijn vrije tijd.
Mijn bus staat sinds een jaar op camper kenteken. Daar heb ik veel voor moeten doen. Dakverhoger erop. Best spannend om een groot gat in je dak te zagen. Uiteraard een leukentje erin, magnetron, nespresso, omvormer, 2 valence 45Ah LiFePo4 batterijtjes die ik nog had staan. Ik heb hem gekocht met kapotte automaat. Zelf gereviseerd, was een leuke uitdaging. Inlaat pakkingen lekte koelvloeistof. Veel werk om te vervangen, maar is nu goed. Elektra was aan gerommeld, is nu weer goed. Ecu was overleden, vervangen. Bladveren, schokdempers, fusee kogels vervangen. Enzovoorts. Grote voordeel is dat ik de bus nu van voor tot achter ken en eventuele problemen meestal zelf op kan lossen.
Wat moet er nog gebeuren:
-Zonnepaneel op het dak.
-Een wat grotere hh accu, mijn huidige hebben hun beste tijd gehad en ik heb nig 2 grotere staan.
-Ophangsysteem voor surfplanken aan de zijkant van de bus.
-betere luchtcirculatie met gebruik van de kachel ventilator + 2 pc ventilators die de lucht afvoeren door bestaande luchtgaten aan de achterkant van de bus.
-slaapplaatsen voor de kinderen.
-standkachel bedrading verbeteren, zit nu nog op startaccu.
-meer 220V en usb stopcontacten monteren.
-km-teller repareren, die blijft plakken rond de 100km/u.
-Etc, bij mij is een hobby voertuig nooit af.

Waarom heb ik me nu ingeschreven en mijzelf voorgesteld:
Bij sommige keuze problemen is discussie met anderen super handig om op de beste oplossing te komen. In je eentje, en soms ook als groep, loop je namelijk wel eens vast in je eigen denkcirkel. En hierbij kan ik denk ik ook bijdragen bij vooral technische topics op het forum.
Toussi
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 nov 2021, 23:17

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Toussi »

Hoi allemaal,

Ik ben Alex uit Rotselaar. Getrouwd en een dochterje van 4. Sinds eind juli eigenaar van ford Rimor bleusky 50 met net 100dkm 2 4 tde.
Normlas
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 okt 2021, 1:32

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Normlas »

Hi everyone,
I hope English is OK, I can speak and read Dutch perfectly, but have lived in new Zealand for 40 years and can't write in Dutch.

Before COVID I did a 1.5 year trip on a motorbike from Los Angeles to the tip of South America - changed me for ever, I have found the nomad within.

My rough plan is to come to Holland (I have a Dutch and NZ passport and drivers licenses) around early 2023, buy a campervan with a motorbike carrier on the back, buy a motorbike and just go - free as a bird.

I have a question about road tax,if I buy a Dutch campervan and motorbike but I leave Holland semi-permanently, do I still pay that "wegen belasting" and is it a lot? Am I better off to buy the campervan in different country , Belgium/France perhaps? Just for the tax? And advice gratefully recieved and feel free to write in Dutch!

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
Janook
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 05 nov 2021, 15:14
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Janook »

Wij ( Joke & Jan ) hebben een Mc louis Lagan sinds deze (2021) zomer , niet gedacht dat camperen zo,n vlucht zou nemen ,maar goed we zullen er maar het beste van hopen en maken .
Inmiddels de camper verbetert, denk aan: de motor tunen , verlichting naar led , ander toilet enz enz …

Ik heb het camper virus van mijn ouders , die hebben ruim 20 jaar campers gehad , ik heb er veel van geleerd en nog.

Wij zijn erg blij met deze camper omdat hij zo compact is en toch compleet ?

Regelmatig kwam ik op deze site en heb er al veel kennis en ervaringen op gevonden.
Er zal vast nog veel meer te vinden zijn , maar dat is maar net waar je mee bezig bent ..

Joke was meer een caravan liefhebber , ik heb altijd graag een camper willen hebben , nu we de keuze hebben gemaakt om te veranderen van caravan naar Camper willen we niet anders meer , waarschijnlijk met de tijd een metertje langer …
Hiervoor een tijd in Zeeland gewoond en nu naar alle tevredenheid in Drenthe , dus onze uitstapjes zijn voorlopig dicht bij huis omdat in deze provincie voor ons nog heel aantrekkelijk is en veilig ivm het vervelende coronavirus.

Groeten
Jan en Joke ..
Bijlagen
5FE402BA-C0BA-444D-A8B5-5AC943C5.jpg
5FE402BA-C0BA-444D-A8B5-5AC943C5.jpg (111.67 KiB) 119 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Janook op za 06 nov 2021, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Pluk de bloemen waar je bij kunt
Campergroetjes,
Jan en Joke
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door DucatoDolf »

Normlas schreef:
za 06 nov 2021, 1:59
I have a question about road tax,if I buy a Dutch campervan and motorbike but I leave Holland semi-permanently, do I still pay that "wegen belasting" and is it a lot? Am I better off to buy the campervan in different country , Belgium/France perhaps? Just for the tax? And advice gratefully recieved and feel free to write in Dutch!

Groetjes,
Arjan
This isn't the place to ask questions. Therefore open a new topic. But to give you a quick answer: yes. You only have to pay 25% 'wegenbelasting', but therefore the van requires some 'camping' specifications written in here: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto-camper.

Buying a vehicle in a foreign country is maybe possible, but than you're not allowed to drive it in the Netherlands yourself. So that's not the solution. My advice? Move to Belgium. The Dutch tax paradise. But converting a van into a camper is more difficult in Belgium than the Netherlands. Because the laws. So buy a Dutch van and import it to Belgium is maybe a way to go. Or buy an existent Belgium camper. Or pay taxes, that doesn't kill you.
Lange Jaap
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 16:21

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Lange Jaap »

Hallo allemaal,

Ik ben Stef en kom uit Den Helder.
Ik ben samen met mijn vrouw en zoontje op zoek naar een camper. Nu is zo'n forum natuurlijk de mooiste en beste manier om info en tips te krijgen.
Vandaar dat mij dus ook heb aangemeld. Zo als ik al zei zijn wij dus op zoek naar een camper voor 3 personen MAAR aangezien ik 2 meter lang ben is de zoektocht naar een camper waar ik "normaal" zonder opgetrokken benen ik kan slapen nog een enorme klus.
Ik heb ook werkelijk geen idee welk merk, type of dergelijks daarvoor in aanmerking kan komen.

Vaak zijn de bedden opgesloten tussen een kast en het einde (voeten kunnen dan ook niet uitsteken). Of de bedden zijn gewoon te klein. Iets met 2 losstaande bedden of een queensbed is zeker een optie maar helaas liggen die dan weer ver buiten het budget.

Dus als er iemand tips heeft dan houdt ik mij zeker aanbevolen.

Vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Dafluc »

Hallo Stef, welkom. Dit is het voorsteltopic. Dus als je je vraag wilt stellen waar mensen ook antwoord op geven, dan even een nieuw topic openen.
Afbeelding
Plaats reactie