Trillen rechterkant camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
richardmoniek
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 15:18

Trillen rechterkant camper



Bericht door richardmoniek »

beste mensen,
Wie oh iwe kan mij tips geven. Voor onze vakantie heb ik op onze ducato 1992 19 td nieuwe assen gemonteerd.Wat wil het geval bij het optrekken trilt en schud de camper iets met namen aan de rechterkant.De rechter kant heeft een steunlager op het motorblok. wat zou hiervan het euvel kunnen zijn. Ik heb het nog niet onderzocht na terugkomst van vakantie.Zou dit kunnen duiden op motorsteun kapot of wiellager versleten. Ik hoor graag jullie reacties op dit onderwerp.alvast bedankt.

Groetjes richardmoniek
Zoek bij jezelf wat je van een ander vindt.
Helix

Trillen rechterkant camper



Bericht door Helix »

richardmoniek schreef:beste mensen,
Wie oh iwe kan mij tips geven. Voor onze vakantie heb ik op onze ducato 1992 19 td nieuwe assen gemonteerd.Wat wil het geval bij het optrekken trilt en schud de camper iets met namen aan de rechterkant.De rechter kant heeft een steunlager op het motorblok. wat zou hiervan het euvel kunnen zijn. Ik heb het nog niet onderzocht na terugkomst van vakantie.Zou dit kunnen duiden op motorsteun kapot of wiellager versleten. Ik hoor graag jullie reacties op dit onderwerp.alvast bedankt.

Groetjes richardmoniek
Ducato heeft daar toch geen tussenlager? Had je daar al niet eerder een discussie over hier op het forum? Zo effe zoeken
richardmoniek
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 15:18

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door richardmoniek »

Hoi allen,

Het klopt dat ik hier eerder een discussie heb gehad over de assen. Dit type ducato wat ik onder mijn kont heb heeft een steun lager. op het motorblok zit een steun waarin het lager is bevestigd.Ik zoek op het forum verder een ieder die tips heeft altijd welkom.

Grt richard
Zoek bij jezelf wat je van een ander vindt.
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door silvervägen »

waren het nieuwe aandrijfassen? Het klinkt namelijk ook een beetje naar uitgeslagen kruiskoppelingen.

groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door Kroppie »

bij z.g. gereviseerde assen is meestal enkel de homokieet aan de wielzijde vernieuwd ,en de rest van een nieuw verfje voorzien ,heb je een hele goeie dan is iook de tripod ster met rollen venieuwd ,maar een waar ook de tripodpot vernieuwd was heb ik nog nooit gezien bij een gereviseerde ,alleen bij een hele nieuwe as maar die kost dan ook de hoofdprijs .
en als de loopbanen van de rollen ingelopen zijn kan de as onder belasting gaan trillen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door Hymercamp »

Kortom een nieuwe tripoidkopeling op de as monteren (zit aan het uiteinde in de mof waar deze de cardan in gaat) en het schudden (trillen) is over. Meestal is het de linker tripoid aan de korte as. Deze zijn (waren?) los te bestellen bij Brezan of bij Axel Augustinus in Duitsland. Fiat levert alleen een complete nieuwe ashelft en dan ga je voor de hoofdprijs ;-)....
richardmoniek
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 15:18

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door richardmoniek »

Bedanakt voor de tips. De beiden assen zijn vernieuwd. De assen komen waarschijnlijk revisie dit ga ik nog even navragen.Als ik het goed begrijp is de kans groot dat de tripod kapot is. Nou ja we gaan ermee aan de slag. Een voordeel alles gaat lekker soepel los.Mocht er iemand nog goede suggesties hebben dna hoor ik dit graag.

grt Richardmoniek
Zoek bij jezelf wat je van een ander vindt.
Helix

Trillen rechterkant camper



Bericht door Helix »

Vreemd, in je eerdere topic deed je alsof het speciale assen waren omdat er zoveel soorten waren en ze specia besteld moesten worden. Nu moet je navragen of het revisie assen zijn. Zo zie je maar dat je beter eerder naar goede adviezen had kunnen luisteren, nu ben je eigenlijk weer terug bij af. Nieuwe assen zijn helemaar niet zo duur, een revisie is relatief een stuk duurder. Maar zit er geen garantie op die assen dan, want zo snel "stuk" is erg vreemd.
richardmoniek
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 15:18

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door richardmoniek »

Hoi Helix

De assen zijn als nieuw verkocht aan mij. Ik ga hier ook mee terug en even vragen hoe dit kan. Ik ga ervan uit dat er een passende oplossing geboden gaat worden. Het klopt overigens dat het een speciale as is van dit type. Zoals ik het heb begrepen zijn er diverse types en uitvoering in de bouwjaren.Het type van mij staat in het systeem hbase en andere garage gerelateerde programma's alszijnde geen steunlager. Het type wat ik heb heeft dus weldegelijk een steun lager.Het is uiteindelijk goed gekomen. Maar nu toch nog steeds niet. Het lastige van dit verhaal is dat tijd kost om het op te lossen maar het gaat goed komen.

Grt richardmoniek
Zoek bij jezelf wat je van een ander vindt.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door @3 »

Kan dit trillen bij optrekken niet van de koppeling afkomstig zijn?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
richardmoniek
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 15:18

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door richardmoniek »

Of het trillen van de koppeling afkomt dat zou ik een twee drie niet weten.Ik heb een vermoeden dat dit niet het geval is. De koppeling is niet versleten.Voordat de nieuwe as erin is geplaats had ik geen trillen na het plaatsen. Ook niet direct maar gaande weg de vakantie begon ik het trillen bij optrekken te merken. Het trillen verdwijnt ook bij voldoende snelheid het is er alleen maar met optrekken.
Binnenkort op onderzoek uit.
Zoek bij jezelf wat je van een ander vindt.
wimku

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door wimku »

Zit er dan nergens een buld op de band .
Dit zou de trillingen ook kunnen veroorzaken .

Wim
richardmoniek
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 15:18

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door richardmoniek »

Hoi Wim,


De buld zou ik moeten bekijken maar ook dit geloof ik niet helemaal. Want dit blijf je voelen ook bij hogere snelheden en het trillen verdwijnt na snelheid maken vna de camper. Het is met name vanuit stil staande positie met weg trekken. Na bij hogere toeren in een lage versnelling in de vier en vijf eenmaal op snelheid nergens last van. Het blijft een misterie althans ik moet eerst maar eens goed gaan onderzoeken en evnetueel wat ervarings deskundige raadplegen ter plekke. Nu nog even een weekendje garage reserveren.
grt
Zoek bij jezelf wat je van een ander vindt.
Gebruikersavatar
rene
Berichten: 128
Lid geworden op: do 23 jun 2011, 23:38
Locatie: Hoofddorp

Re: Trillen rechterkant camper



Bericht door rene »

Ik had dit ook met mijn ex-camper(Hobby 620ak),bij lage snelheid schudden en trillen,ook trok de auto naar links.
Laten uitlijnen en balanceren hielp niet,banden waren in perfecte staat.
Hele tijd last van gehad en niemand(ook de garage en de bandenboer)heeft de oplossing gevonden.
Toen er op een gegeven moment een lekke voorband optrad en ik deze wou laten plakken bleek dat bij deze band de band een scheur had bij de staalgordel waarmee de band in de velg valt.
Bij controle bleek de andere voorband hetzelfde te hebben.
Volgens de(onafhankelijke)bandenboer waren deze banden dan ook te licht voor een zware camper ondanks dat dit banden waren van de standaard montage.
Ik heb(bij mijn eigen bandenboer)zwaardere banden laten monteren voor de veiligheid,de verassing was dat het schudden en trillen en het naar links trekken geheel verdwenen was.
Achteraf is het dus te verklaren,doordat de staalgordel gescheurd was is er onbalans in de band gekomen die te merken was bij lage snelheid,bij hogere snelheid was dit niet merkbaar,door de middelpuntvliedende kracht misschien?
Bij het balanceren van de banden worden ze ook niet belast,dus werd het toen ook niet gemerkt.
Om erachter te komen moet wel even de band van de velg af.
René
50cc 2takt.........en zware shag.........en een Iveco-LMC.........en ik haat scooters
Plaats reactie