Garagekrik: welke?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Marco Polo »

Zondagmorgen in Zuid-Frankrijk met nog 1 dag te gaan voor er weer gewerkt gaat worden gaat toch echt dat “amateuristische FIAT krikje” aan de achterkant onder het chassis :mrgreen:
En daar staat ie ook prima op.
Geen 10 tons potkrik of ingewikkelde garagekrik voor nodig.
En geen uren wachttijd op een pechhulpdienst die dan blij is dat je zelf een reservewiel bij je hebt……of niet :bang:

Heb je YouTube nodig om een band te wisselen of ben je fysiek niet meer zo vaardig dan bel je lekker een pech hulpdienst.
Of accepteer je de hulp van Lambiek en geef je hem daarna een Fristi :cheers:
Is toch simpel?

En voor thuis een handige garagekrik :mrgreen:
Als je van klussen houd 88I
Allee is de vraag: Welke? :wink:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Mickel Moen »

Ieder zijn ding Marco Polo.
Moet je helemaal zelf weten. Jij voelt je er voldoende vertrouwd mee om het verantwoord zelf te doen.

Maar kom op zeg, het is toch bijzonder als iemand zegt, ik ga niet zelf wisselen, want ik vind dat ik daarvoor niet het juiste gereedschap bij me heb om het verantwoord te kunnen doen, dat er dan enkelen zijn die hem daarop veroordelen.

Heeft niks met fysieke of technische vaardigheden te maken. Ik vind het niet verantwoord. Ik zit dus ook zeker niet te wachten op de hulp van Lambiek.

Maar dat mag blijkbaar niet van de masculinen hier. Hoor jij daar ook al bij?

Ik val van mijn stoel van verbazing, hoe hier op gereageerd wordt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Marco Polo »

Nee hoor.
Jij bent blijkbaar bang om met het bijgeleverde gereedschap te werken.
Een ander niet en gaat voor de tijdswinst die zelf wisselen bied.
En heeft de ervaring dat het bijgeleverde gereedschap prima werkt in deze incidentele situaties :wink:
In een stabiele en rustige omgeving.
En met een beetje kijk erop hoe hij veilig met het gereedschap kan werken.
Net zoals jij zegt er kijk op het hebben dat het bijgeleverde gereedschap nooit veilig kan zijn en het daarom niet gebruikt 8-)
That’s all :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Mickel Moen »

Bang is niet het juiste woord. Niet verantwoord. Dat is iets anders.
Overigens ontbreekt het op die momenten vaak aan voldoende ervaring en aan een rustige, stabiele omgeving.

Maar laten we het hier bij laten.

Ik wens iedereen heel veel succes met wielwisselen.

Vertrouw je het niet, vraag Lambiek of al die anderen die al in de rij staan.

Of

Bel de hulpdienst waar je voor betaald.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 04 jul 2022, 1:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Marco Polo »

Dat zeg ik :mrgreen:

ps: om toch even stoer te doen. :lol3:
Heb met dat “onbetrouwbare” standaardkrikje zelfs wel eens een vastgelopen camper van het strand gekregen.
Totaal onverantwoord natuurlijk maar scheelde wel een roteind lopen om een tractor te regelen :mrgreen:
Kan natuurlijk zijn dat het per voertuig leverancier verschilt maar bij Fiat geen klachten :wink:

Misschien heb je er ook gewoon teveel kijk op Geert :P :hug:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Mickel Moen »

Ja ik denk, dat je daar wel gelijk in hebt.
In de laatste tien jaar van mijn carrière, waren veiligheid, de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen, volgen van de voorschriften, het jaarlijks controleren van kritische gereedschappen enz. wel een issue.

Daar dus tegenover het beeld van ergens uit de middeleeuwen of de jaren 70 zelfhulpcursus, dat iedere bestuurder zelf het wiel moet kunnen wisselen.

Dat is zo achterhaald en vind ik dus grote kul. Heb je het juiste gereedschap, heb je de ervaring, weet je wat je doet. Veel succes.

Ontbreekt dat. Laat het aan de professional over en zeker niet aan een testosteronbom. :lol3:

De wielen zijn het contact met de grond. Ontbreekt er een wiel, staat hij nog maar op 3. De wielen zijn veruit het grootste veiligheidsissue.

Als de motor ermee ophoudt, de versnellingsbak in de soep draait, de verlichting het niet meer doet, de benzine op is….

Allemaal niet belangrijk, maar de wielen……
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door kampo »

Als je geen wiel meer moet kunnen wisselen dan is het volgende dat je geen luifel meer moet uitdraaien, op blokken zetten, geen rood dashboard lampje meer moet kunnen interpreteren, tank meer moet kunnen vullen, geen accu meer moet kunnen uutlezen,We zijn er niet ver van...het stopt met kamperen.
Groeten Kampo
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 4:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Toon »

Mickel Moen schreef:
zo 03 jul 2022, 10:33
Helemaal prima Toon. Zo maakt ieder zijn keuzes. Ik heb een camperverzekering bij de ANWB (Unigarant) en ik wil alleen de ANWB als hulpdienst. Mijn keuze.
en wie denk je dat er dan komt als je in het buitenland pech hebt
juist de S.O.S. hulpdienst
dezelfde als die mij komt helpen indien nodig
de S.O.S. hulpdienst werk voor alle verzekeringsmaatschappijen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3889
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door henk en lila »

Iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Maar dat schaarkrikje heeft Fiat al denk ik 1 miljoen keer bij de bus/camper geleverd. Om dat nou onbetrouwbaar te noemen gaat mij net iets te ver.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Mickel Moen »

Henk,

Ik heb nooit gezegd dat de bij de Fiat geleverde krik onbetrouwbaar is. Dat geldt net zo goed voor het krikje van de Transporter. Ook een potkrikje hoeft niet onbetrouwbaar te zijn.

Dit draadje gaat over een garagekrik. Naar mijn idee de beste keuze als het over veilig werken met een krik gaat.

Ik geef aan in mijn reacties, dat ik geen vertrouwen heb in het gebruik van kleine krikjes met een voet van een paar cm2. Ik ben mij dat gaan realiseren, toen ik dus op die Deense camping met een lekke band stond. Een sterk geaccidenteerd terrein. Prachtig plekje vlak bij de zee, maar het terrein gaf mij geen vertrouwen om daar met het schaarkrikje te gaan klungelen. Dat realiserende bedacht ik mij, waarom ook, ik heb toch een wegenwacht abonnement.

En toen Hans van de Dansk Autohjelp met een beest van een garagekrik kwam, was ik om. Zoiets als een lekke band komt nooit gelegen, zelden onder ideale wielwissel omstandigheden. Eerder op plekken waar je dat liever niet wilt doen.

De frequentie daarbij genomen, kwam ik tot de conclusie, dat de krik meeslepen voor mij zinloos is. Ik heb hem er dus uitgegooid. Ik ga hem toch niet gebruiken en een degelijke garagekrik is mij te groot om mee te nemen.

Maar als alle andere forumleden graag een krik meenemen. Prachtig toch. Moet iedereen zelf weten

Wel lig ik hier in een deuk van al die commentaren, die zelf wielwisselen blijkbaar heilig verklaard hebben.

Wat dat is? Of zou het zijn, dat het een van de laatste mannelijke bolwerken is die bevochten moet worden. Voer voor psychologen.
A817C26E-B1DC-46E9-AC68-D9B2755AAAFE.jpeg
A817C26E-B1DC-46E9-AC68-D9B2755AAAFE.jpeg (108.16 KiB) 154 keer bekeken

@ jametdoka :thumbup:
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 04 jul 2022, 19:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door Mickel Moen »

Toon schreef:
ma 04 jul 2022, 13:36
Mickel Moen schreef:
zo 03 jul 2022, 10:33
Helemaal prima Toon. Zo maakt ieder zijn keuzes. Ik heb een camperverzekering bij de ANWB (Unigarant) en ik wil alleen de ANWB als hulpdienst. Mijn keuze.
en wie denk je dat er dan komt als je in het buitenland pech hebt
juist de S.O.S. hulpdienst
dezelfde als die mij komt helpen indien nodig
de S.O.S. hulpdienst werk voor alle verzekeringsmaatschappijen
Ja, en??????

Wie mij komt helpen is mij om het even. Of dat nou de wegenwacht zelf is, Hans van de Danske Autohjelp, iemand van de ADAC of een lokale garageondernemer in Lapland.

Ik wil het regelen met mijn Wegenwacht abonnement. En dat is mijn keus. Wat iemand anders kiest zal mij een worst wezen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door DiffRental »

Iedereen mag het op zijn manier doen.
Ik tel anders, al bijna 40 jaar autorijden zonder lidmaatschap ANWB of nu ook niet bij Touring.
Dit heeft mij al zoveel bespaard dat ik makkelijk onderweg lid kan worden of de lokale garage voor wat meer geld kan laten komen.
(Als dit al nodig mocht zijn) Als het echt mis gaat dan komt mijn verzekering wel helpen.
Het geeft ook een voldoening om jezelf te kunnen redden.

In die bijna 40 jaar 1x met een lekke band onderweg gestaan waarmee ik niet meer verder kon rijden.
15 km van huis om 6 uur in de ochtend en een dik pak sneeuw. Met het standaard krikje en reserve wiel was ik na 10 minuten weer onderweg en gewoon op tijd bij mijn werk. Dat had ik niet gered met wachten op welke hulp dan ook!

En waar het topic mee begon:
Meestal red je het wel tot thuis en daar heb ik dan ook een goede (semi) professionele krik, 3T Bahco die moeiteloos de buscamper lift.
Wat vooral belangrijk is, is dat de krik zwaar en breed is. die budget (Kinzo) 3T krikjes zijn licht en smal op de wieltjes.
Met inzicht en incidenteel gebruik prima ding maar altijd opletten dat ze niet kantelen als je hoog moet krikken.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1600
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Garagekrik: welke?



Bericht door tranny »

Wat een gezever hier.... :(

Een goede krik is een krik die stabiel is, het halve gewicht van een beladen auto kan dragen, een zwengel/boom heeft die lang genoeg is om te kunnen krikken zonder hierbij onder de auto te moeten liggen en goed passend is op de hefpunten van de auto... maakt niet uit of het een potkrik, schaarkrik, dommekracht, farmjack of garagekrik is, dat is meer afhankelijk van hoe en waar de hefpunten aan/onder het voertuig zitten.
En een goede krik is absoluut niet gevaarlijk, het gevaar zit voornamelijk in degene die de krik verkeerd plaatst/gebruikt, de opgekrikte auto niet blokkeert en ondersteunt, en op gevaarlijke plekken wieltjes wil wisselen.

En verder... wat maakt het uit of je zelf wisselt of laat wisselen?
De meeste pechhulpleden hebben recht op het laten doen, daar betalen ze immers ook jaarlijks hun pechhulpbijdrage voor.
En als je geen pechhulp abonnement hebt doe je het zelf of tik je het tarief gelijk af bij deze dienstverlening, en als je geen geduld hebt om op die pechhulp te wachten doe je het ook gewoon zelf.
Het zijn allemaal keuzes die iedereen voor zichzelf mag maken en waarin iedereen geheel vrij is om gewoon te doen waar diegene zichzelf het prettigste bij voelt, daarvoor hoef je elkaar echt niet met een scheef oog aan te gaan kijken.
Ik voel me absoluut geen grote stoere jongen omdat ik zelf wel eventjes een wiel wissel of gelijk even een prop zet in de lekke band.... ik heb gewoon totaal geen geduld om te wachten op hulp, ben vaak genoeg jaloers op degenen die daarvoor wel wat meer geduld op kunnen brengen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie