elektronica

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jstorm
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 22:10

elektronica



Bericht door jstorm »

Ook ik heb een probleem met een calira evs 30/12 ds
Tijdens het rijden werkt alles naar wens maar aan de paal???????????
Aan de paal woord de HH accu overvol en gaat staan prutelen met het gevolg dat de accu droog kookt.
Op het contolpaneel geeft hij 14.4volt aan. Ook als ik de accu polen verwijder.
Zodra ik de paal verwijder meet ik 12.4 volt.
Wie weet hier iets van of heeft dit ook mee gemaakt.

Groet hans
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland

Re: elektronica



Bericht door Bertram »

Krijg de indruk dat de Calira stuk is. Kijk nog even naar of de zekering in de meetleiding nog heel is.
Is meestal een zekering van 2 A.
De electronische schakeling voor het uitschakelen zit in de eindtrap en lijkt bij jou niet goed of niet meer te werken.
jstorm
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 22:10

Re: elektronica



Bericht door jstorm »

Bedankt bert
Ga morgen even de zekering nakijken en de eindtrap tja wat moet je daar mee doen??????
karel3
Berichten: 329
Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:18

Re: elektronica



Bericht door karel3 »

Hoe oud is die accu ? Een oude gesulfateerde accu gaat eerder koken . !4,4 volt is voor een moderne spanningsregeling wel wat hoog maar is bij een goede accu net de grens waarboven hij kan gaan koken indien hij ( bijna) vol is.
jstorm
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 22:10

Re: elektronica



Bericht door jstorm »

De accu is ongeveer twee jaar oud. ik heb deze nu twee keer bij gevuld.
Zonder de paal meet ik 12.4volt op de accu en op controlepaneel dat lijk mij genoeg.
Maar hoe kan ik er achter komen dat het in de accu zit.??????
Ik heb de zekering gecontroleerd en is goed.
Dus; 1) accu zonder paal werk alles goed en blijft de accu op 12.4volt
2) accu aan de paal 14.4 volt
3) aan de paal maar dan de accu polen los van de HH dan geeft de contr.paneel 13.8
volt.
4) de accu meet los 12.4 volt


Groet Hans
R`dam
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: elektronica



Bericht door javanes »

12,4V is volgens mij te weinig voor een volledig opgeladen accu.

Een volledig opgeladen accu is ongeveer 12,7V

Het lijkt er toch op dat de accu toch kapot is.
Als de accu kapot is blijft de lader namelijk doorladen. Normaal gesproken gaat hij over op een druppellading van 13,8V als hij volledig opgeladen is.

Laadt de accu een goed op met een gewone acculader (of zoek iemand die er één heeft al je er zelf geen bezit)
Laat dan de accu 24 uur rusten en meet de spanning dan nog eens met en goede multimeter rechtstreks op de accupolen.

Of laat de accu eens testen bij een banden/accu handel.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
jstorm
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 22:10

Re: elektronica



Bericht door jstorm »

Ik ben in het bezit van een lader en ga hem gelijk er aan hangen.
En wacht nog op meer tips waar ik dan mee verder kan.
Alvast bedankt........
Gebruikersavatar
fendje
Berichten: 1114
Lid geworden op: zo 16 dec 2007, 0:04
Locatie: Goirle

Re: elektronica



Bericht door fendje »

Als je accu een keer of drie/vier helemaal leeggetrokken is geweest, is er grote kans dat hij
inderdaad overleden is. Kan zelfs bij een vrij nieuwe accu het geval zijn.
Omdat jij spreekt over maar 1 HH accu is denk ik zinvol om je accucapaciteit flink uit te breiden als
zou blijken dat de lader nog goed is, maar de accu definitief finito.

grtz. Johan
Sommige dingen gaan wat minder als je ouder wordt,
behalve het vergeten, dat lukt steeds beter
jstorm
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 22:10

Re: elektronica



Bericht door jstorm »

Heb de accu aan de lader gehad en begon gelijk te prutelen.Na ongeveer 3uur afgehaald.
Vanmorgen gemeten 12.7volt. we gebruiken weinig 12volt (pomp toilet+kraan+lampje)
Maar hoe komt het dan dat de accu droog kookt want als ik een nieuwe accu plaats zou dit toch weer gebeuren.Of zegt de gemeten voltge niks over de conditie.


Gr.Hans
karel3
Berichten: 329
Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:18

Re: elektronica



Bericht door karel3 »

Het lijkt er op dat de accu zwaar gesulfateerd is en veel capaciteit heeft verloren . dangaat hij snel koken.
Als je er een belasting op aansluit (bijv een lamp van 1-0 of 20 watt ) hoe lang duurt het dan totdat de accu leeg is ?
Wil je sneller resultaat sluit er dan een oude autokoplamp op aan van 55 watt...
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: elektronica



Bericht door herbybg »

Vroeger had men de massieve platen in zuur gedompeld en moest alvorens de accu te leveren, die eerst worden opgeladen(onhandig).
Later kwam men erachter dat die platen konden kromtrekken bij hoge stroomafname en ging men er een soort papier tussenzetten dat zigzag geplooid was om afstand tss de platen bij kromtrekken te behouden...
Nu neemt men een soort honinggraat plastiek en perst dit vol met een poeder (+plaat) en idem met aan ander poeder voor de - plaat. Tussen de platen terug het "papier"!
De accubak onderaan is diep geribbeld en de platen worden dwars over de ribbels geplaatst.Zo gaat dit voor elke cel.
Als men nu zuur in de accu giet is die direkt "geladen" en gebruiksklaar dank door dit verschil in vulling tss + en - plaat.
Als je nu een grote stroom gaat trekken uit je accu, dan kunnen de platen kromtrekken maar geen sluiting meer maken!
Echter de vulling kan losraken, het poeder brokkelt uit de honinggraatcellen en zakt naar de geribde bodem van je accucel.
Eén sterke ontlading is geen ramp, maar meerdere (herhaald aandringen starten vb) zullen veel poeder uit je cellen halen en dan beginnen de + & - platen per accucel sluiting te geven, zij vormen een weerstand, en die cel kan geen hoge stroom meer leveren en meer nog door de sluiting onderaan van het poeder ontlaadt ze zichzelf bij stilstand!
Anderzijds als je te weinig vloeistof(water "verkookt") in bepaalde cellen van de accu hebt, moet de grote stroom door een kleiner opp van die halfdroge cel geleverd worden, en dat resulteert in overbelasting en koken van de cel en uitvallen van vulling...
Bovendien "oxideert" het droogstaande deel als dat lang droogstaat, en bij terug aanvullen werkt die cel niet goed meer.
Meestal is dit de middelste cel(len)
Vandaar belang vloeistofpeil checken!
De commercie heeft hier iets op gevonden: onderhoudsvrije accu's!
Hier zijn de cellen afgestopt zodat je d'r niet meer aan kan! Is ie kapot: nen nieuwe!!!
Stel je Uw camper aan de kant(langer dan een paar weken), laat er een druppellader/ontlader aanhangen, zo vermijd je sulfateren( roesten in zwavelzure omgeving) van je accuplaten inwendig.
Die ontlader trekt zéér kortstondig(msec) tientallen ampère uit je accu en vermijdt zodoende sulfateren)
jstorm
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 22:10

Re: elektronica



Bericht door jstorm »

Vandaag de accu laten testen en ja hoor overleden.
Zuur niveau niet gelijk in de cellen en cellen kapot ondanks toch nog 12.6v meten???????
Maar voor dat ik een nieuwe er in ga hangen hoe kan ik er nou achter komen dat als hij aan de paal hang dit niet weer gebeurd. En hoe kan ik er achter komen dat als hij vol is over gaat op druppelladen.
Gr.hans
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: elektronica



Bericht door vmax »

meten is weten, en als je de nieuwe erin hebt staan spanning op de polen meten en kijken na verloop van tijd of de spanning terug gelopen is
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
fendje
Berichten: 1114
Lid geworden op: zo 16 dec 2007, 0:04
Locatie: Goirle

Re: elektronica



Bericht door fendje »

Bij de oudere Calira's is niet te zien of ie overgaat op druppelladen. Je moet het maar geloven of echt een tijdje
de volt en amperemeter eraan hangen.
Bij moderne druppelladertjes die al voor 3 of 4 tientjes te koop zijn, kun je meestal al aan de
knippercode van de led's zien in wat voor mode deze de accu aan het laden is en zijn goed betrouwbaar.
Alleen zijn deze meestal niet geschikt om een echt lege accu helemaal op te laden.
Maar ja, van het overladen gaat de accu net zo zeker naar z'n grootje als van het herhaaldelijk diepontladen, dus het
is wel belangrijk om te weten wat je lader doet....

Als je het hele accuverhaal nog eens door wil nemen :

http://www.xs4all.nl/~janfreak/onderhoud.html

groeten, Johan
Sommige dingen gaan wat minder als je ouder wordt,
behalve het vergeten, dat lukt steeds beter
Plaats reactie