Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

niet zozeer aan de camper als wel voor de camper; engineeringsfase afgerond van de elektrische fietslift. Er zullen nog wat vergrendelingen bedacht moeten worden. De lift kan de fiets of fietsen 1 meter in verticale richting verplaatsen. Uitgegaan is van een max. last van ongeveer 100 kg. De grootste kostenpost zal merendeel in de prijs van de laderails gaan zitten. Het benodigde gereedschap is een boormachine, boortjes en wat sleutels voor de bouten en moeren. Locktite 243 voor de moeren. De weinige kunststof onderdelen worden bij 3D print services 'geprint'

Arie
Bijlagen
FietsLift.jpg
FietsLift.jpg (83.9 KiB) 769 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Schovie »

Camper_01 schreef:
di 18 jan 2022, 9:03
Gisteren naar een Burstner dealer geweest voor de jaarlijkse vochtmeting ivm de garantie. Euro 80.00 armer.
Ik ben er vorig jaar mee gestopt. Heb het tweemaal laten doen. Probleem zijn niet alleen de kosten, maar het moet ook altijd binnen een bepaalde periode. Dat kwam mij niet altijd goed uit.
Camper_01

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camper_01 »

Klopt, in januari geleverd. Maar de camper staat op eigen terrein dus dat is hier gelukkig geen probleem.
Nu voor de derde keuring.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

2 nieuwe Exide Gel accu's geplaatst.
Hier nog een foto van de oude, ontplofte Gel accu. Was een van de 2 Exide [3,5 jaar oud]
Bert

IMG-20211230-WA0003.jpg
IMG-20211230-WA0003.jpg (56.38 KiB) 638 keer bekeken
IMG-20211228-WA0000.jpg
IMG-20211228-WA0000.jpg (155.83 KiB) 634 keer bekeken
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door willemzon »

Sodeju Bert, hoe kan dat dan.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

De enigste conclusie: kortsluiting in de accu. De ander mankeerde niets, heb ik nog 2 weken gebruikt voor de 2 nieuwe er waren.
Er was geen belasting, gebeurde tegen midden acht, Maaike stond er boven tanden te poetsen, ik lag al te bed. Zij ging tijdens de knal ff omhoog en binnen 2 sec de hele camper vol rook. De koelkast stond aan op gas. Hoogstwaarschijnlijk brandde die op dat moment niet, want anders was er misschien brand geweest en had ik er nu niet in gezeten.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door spikee »

Arie55 schreef:
di 18 jan 2022, 17:43
niet zozeer aan de camper als wel voor de camper; engineeringsfase afgerond van de elektrische fietslift. Er zullen nog wat vergrendelingen bedacht moeten worden. De lift kan de fiets of fietsen 1 meter in verticale richting verplaatsen. Uitgegaan is van een max. last van ongeveer 100 kg. De grootste kostenpost zal merendeel in de prijs van de laderails gaan zitten. Het benodigde gereedschap is een boormachine, boortjes en wat sleutels voor de bouten en moeren. Locktite 243 voor de moeren. De weinige kunststof onderdelen worden bij 3D print services 'geprint'

Arie
Je kan gewoon een ijzen buis pakken met een delrin/messing bus. Stuk goedkoper. Meer dan sterk genoeg.
Een ladegeleider zak overigens veel onstabieler zijn. Een andere optie is zelfs een vierkante stalen koker, daar een stalen koker die net iets breder is en de gaten opvullen met teflon/POM/Delrin plaatjes.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

de uitdaging was dat de hoogte waarnaar toe gehesen moest worden, het bevestigingspunt van het geheel en de grond, 3 verschillende hoogtes betreft. Uiteraard heb ik gekeken naar bestaande liften. Mijn eerste versie had een vergelijkbaar iets van een bestaand systeem. Ik voorzag daarbij het bewegingsmechanisme te complex werd en het hijsen teveel onzekerheden in zich had. Heb ook gekeken naar 1 buis met daar overheen rolgeleiders.
Ik moest iets verzinnen dat de fietsgoot op de grond krijgt EN zo hoog krijgt, dat de achterlichten niet belemmerd werden. Vandaar die meter hoge fietsgoot. Het 'groene' deel is de verbouwde fietsframe, waarop nu de reserveband op staat. Het 'rode' deel is waar de geleiderail vast zit aan het frame.
Het linker plaatje laat zien dat het mechanisme verder dan de grond zou kunnen gaan. Dat heeft te maken met de gekozen raillengte van 550mm (waarbij het deel wat eruit gaat, net zolang is). 500mm kan eventueel ook, maar toen moest ik met veel interactie de plaats bepalen (rode deel) waar het geheel op het frame zit. Voor de toenmalige concept ontwikkeling vond ik dat niet nodig.
Mijn gedachten gang was dat de rail niet belast wordt, waarvoor die ontworpen is. Zijdelingse krachten zou de rails uiteen kunnen trekken. Daar zat ik een tijdje mee. Een lade en in mijn geval een hijsframe, zou die krachten niet veroorzaken. Dus heb ik een frame ontworpen die overhoeks stevig zou moeten zijn.
Enige wat me op dit moment niet lekker zit, is dat de kogeltjes in de rail in een vuile omgeving zijn ding moeten doen (opwaaiend water en vuil)

Gisteren heb ik het ontwerp op details gewijzigd omdat uit een te knippen aluminium plaat delen richting de 71 euro ging. Waar een strip van 80x2 en 3m lang 24 euro zou zijn. Merendeel zijn het onderdelen die een afmeting van 80 mm breed of lang hebben. En ja, soms een beetje naar die 80 mm toe gewerkt.
Ik laat de boel nu even liggen om kritisch naar het ontwerp te kijken. En wellicht krijg ik een ingeving wat nog handiger is.

Alles wat ik aan materialen nodig heb, zal met een zaag, schaar, boormachine e.d. gemaakt kunnen worden. Ik heb geen machines die allerlei zaken op maat gemaakt kunnen worden. De kunststof delen worden 3d geprint en zullen afdekkende delen betreffen.

Arie
Bijlagen
ZijAanZicht.jpg
ZijAanZicht.jpg (41.61 KiB) 235 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Dick-B »

De pas geplaatste dieselkachel uitgeprobeerd,
Is toch een heel ander warmte gevoel.
In iedergeval droger, niets geen vocht op de ramen
tot nu toe best tevreden met dat ding,
gr.Dick.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door marchugo »

@Arie55: Je hebt neem ik aan een luifel met een slinger. Die slinger kun je ook gebruiken om de fiets met handkracht omhoog te takelen. Scheelt weer een storingsgevoelig elektrisch ding.

Fiamma heeft al eens zo'n mechanische takel gehad:

https://www.camperlands.co.uk/downloads ... e_2010.pdf

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door mMario »

bertt schreef:2 nieuwe Exide Gel accu's geplaatst.
Hier nog een foto van de oude, ontplofte Gel accu. Was een van de 2 Exide [3,5 jaar oud]
Bert

Hoi Bert,
Ik zou het toch bij exide melden , als ik jouw was.
Niet dat je garantie zal krijgen maar dat hun weten dat zo iets met hun accu’s is gebeurd. Ze staan bekend als kwaliteit accu’s en dit lijkt mij zeer bijzonder dat dit bij zo’n batterij gebeurd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Ik heb Exide aan de telefoon gehad.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door myway »

En
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Nou jammer, geen garantie meer, en ja, gebeurt nooit. Foto laten zien. Nogmaals jammer. Heb 2 nieuwe Exide gekocht zonder korting van Exide.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie