Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door pwhooftman »

En als je die omvormer nu aanzet tijdens de reclame? :-B

Serieus, moet je niet juist een condensator vlakbij de satellietontvanger plaatsen (mag veel kleiner zijn naar mijn idee)?
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door DJSmiley »

Als je 1 stevige condensator parallel aan de ontvanger zet ben je er al. Met 3300 of 4700uF red je het al gok ik, of 6800uF als je op safe wilt gaan. Wel een diode ervoor zodat de condensator alleen de schotelontvanger 'op spanning' houd, anders loopt de condensator alsnog (terug) leeg door de inschakelstroom van de omvormer.

Schakel je de omvormer overigens 'hard' uit (en moeten de condensatoren in de omvormer ook opladen) of met een 'soft' switch? De meeste omvormers hebben alleen een hoge inschakelstroom als ze helemaal afgekoppeld zijn, niet als ze aanstaan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat allerlaatste is een goede vraag.
Ik weet het niet.

In de eerste instantie dacht ik dat de condensatoren volledig opnieuw geladen moesten worden. De omvormer wordt aan/uit geschakeld via de normale afstandbediening. Normaal staat de omvormer altijd constant aan bij mij dus merk ik het niet en weet ik ook niet of het al zo was. Ik zit net naar de foto te kijken maar het spul mag blijven zitten. Teveel werk om er af te slopen tegen wat het op gaat brengen.

Maar idd niet aan gedacht, ik zet een 4700uF bij 25 volt (heb ik er een aantal van) er tussen. Natuurlijk veel simpeler.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jan- »

Ik vroeg me toen ook af of je die condensatorbank bij de accu of bij de satelietontvanger had geplaatst. Ik kon de ontvanger toen niet zien. Weetje zeker dat het een spanningsdip van de voeding is? Het kan ook een (EMC) stoorpuls zijn die de boel even in de war brengt.

Nu ik nog eens naar die foto kijk: wat wil je met de shunt meten? Je zou aan 1 kant 1 draad naar de accu verwachten, maar ik zie meerdere. Je zou toch alle stroom via de accu willen meten?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik weet niets zeker. Ik ben geen beginneling, maar ook zeker geen expert in dit soort zaken. Feit is dat bij het aanschakelen van de omvormer even een hik in mijn TV beeld komt. Normaal staat de omvormer dag en nacht aan. Hij verbruikt standby 12 Watt.
De keren dus dat ik deze dip opmerk, is zelden. Het komt alleen voor als ik weer net een reis maak en bij aankomst 's avonds koffie wil maken terwijl de TV al aan staat.
Nu, in dit geval, wilde ik de accu's even leger hebben om te controleren of mijn solarpaneel elektrische schade had. Fysiek heeft het paneel een beste opdonder gehad.

Verder. De shunt zit wel degelijk goed. Alleen de mensen die de bouw en destijds de foto's gevolgd hebben, weten hoe het zit.
Ik heb maar even de foto iets aangepast om het duidelijk te maken, maar onder de houten plaat staan drie accu's van 100 Ah parallel geschakeld. Alleen de plus(+) van de ene accu als de min (-)van de derde accu hebben een hoger draadeind die door de houten plaat steken. De dikke kabels die je ziet zijn de 50mm² kabels voor de stroomafname. De dikke zwarte aan de (-) en de dikke rode aan de (+) van de maxizekeringen. Vanuit daar gaat het gewoon verder.
Neen, dit alles is prima aangesloten. Alleen het oog bedriegt. :-B
SAM_2031.jpg
SAM_2031.jpg (220.1 KiB) 982 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Camper_01

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camper_01 »

Vandaag de camper weggebracht om de in het voorjaar ontstane hagelschade te herstellen. Schade ongeveer EURO 15.000, wordt gelukkig een verzekerings klus. Reparatietijd ongeveer 3 'a 4 weken.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door MonRoe »

Vandaag de camper helemaal leeg gehaald en begonnen met schoonmaken. Morgen verder en dan zondag de camper uitzwaaien.
Verder alle papieren uitgezocht, de hele historie van de camper is aanwezig. Alle facturen van onderhoud, zowel van ons als van de vorige eigenaren. En ook alle gebruiksaanwijzingen uitgezocht.

Nu nog een uitleg maken hoe de verschillende dingen werken en waar wat zit, zoals schakelaar van de omvormer, booster etc.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rongreven »

Dan gefeliciteerd met de verkoop?
Zal wel wennen zijn. ;;-)
Snel gegaan toch?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door MonRoe »

Ja inderdaad verkocht. 2x kijkers gehad, beide erg geïnteresseerd maar 1 sneller beslist dan de ander.

Ja zal zeker wennen zijn na ruim 22 jaar, maar de laatste jaar veel getwijfeld, wel niet verkopen, nu de knoop maar doorgehakt.

We gaan volgend jaar maar eens zien hoe we dan op pad gaan, misschien een keer een caravan huren of een vouwwagen, alle mogelijkheden maar weer eens ontdekken. Avontuurlijk zal het zeker blijven.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Camper_01

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camper_01 »

MonRoe schreef:
vr 18 nov 2022, 17:53
Vandaag de camper helemaal leeg gehaald en begonnen met schoonmaken. Morgen verder en dan zondag de camper uitzwaaien.
Verder alle papieren uitgezocht, de hele historie van de camper is aanwezig. Alle facturen van onderhoud, zowel van ons als van de vorige eigenaren. En ook alle gebruiksaanwijzingen uitgezocht.

Nu nog een uitleg maken hoe de verschillende dingen werken en waar wat zit, zoals schakelaar van de omvormer, booster etc.
Wat heb je nu aangeschaft? iets groters mooier?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rongreven »

Alvast succes voor jullie in de nieuwe levensfase
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door MonRoe »

nog helemaal niets, maar er gaat een 4x4 auto komen waarmee we de wegen willen gaan rijden waar we met de camper en de gewone auto niet kunnen komen. Lekker offroad wegen opzoeken.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Frits U »

Vandaag de afvoeren douche,wastafel, keuken vol laten lopen met ruitensproeivloestoef, schoonwatertank gedraint en de boiler op nofrost gezet😀

Gaat hier in het noorden toch wel vriezen.
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Gisteren en vandaag muizenkeutels en muizenlijkjes geruimd.
Het kampertje staat 3 jaren in South Australia waarvan 2 jaar achterelkaar een muizenplaag was.
Gelukkig hadden we alle kleding en beddengoed in vacuüm zakken gedaan en daar waren de lieve beestjes niet ingeknappeld.
Na desinfectie kunnen we dan volgende week weer heerlijk genieten.
.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie