Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door EasyBee »

Alle dakluiken laten vervangen door nieuwe. Na 26 jaar was dat wel eens nodig.
3 van de 4 had ik, in de loop van de 12 jaren dat we hem nu hebben, langs de opstaande randen al eens moeten dichtmaken met aluband, want die kit heeft niet het eeuwige leven. Maar de luiken zelf worden door UV licht zo krokant als het maar kan. Nu maar eens doorgepakt. Dak dicht en mooi.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 405
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door freekvo »

Afgelopen dinsdag heb ik (onderweg naar de dealer) bij een wegversmalling een afzettingspaal geraakt met mijn R-buitenspiegel. Die klapte vanzelf naar binnen en mijn vrouw heeft die, al rijdende, weer terug geklapt. We hebben er verder niet naar gekeken.
Pas gisteren zag ik dat er toch een gat in de spiegelkap was geslagen.

20211124_101607.jpg
20211124_101607.jpg (55.18 KiB) 443 keer bekeken

Nu wilde ik toch al beschermkappen op de spiegels hebben maar mijn vrouw vond dat onzinnig (had ik maar niet naar haar geluisterd).
Ik heb die nu toch maar besteld en vandaag al ontvangen. Nu is de spiegel weer zo goed als nieuw.

20211125_141229.jpg
20211125_141229.jpg (59.35 KiB) 443 keer bekeken

En waarom een witte? Gewoon omdat ik dat mooier vind dan een zwarte en ik denk dat ze van een afstand ook beter zichtbaar zijn waardoor een tegenligger wellicht eerder geneigd is om wat meer aan de kant te gaan.
En ja, uiteraard zit er aan de andere kant nu ook een beschermkap op :wink:
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bob Diesel »

Wel het gat nog afgeplakt :idea: :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5995
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door TestCase »

Heosafe sloten op voorportieren gezet. Is wel een precisie werkje om de remis netjes uit te slijpen! Linker deur zit iets krapper gemonteerd, zit verder naar achter, waardoor het even een gepriegel was.
Ook opzetsloten op camperdeur, ook van binnen bedienbaar (voor de nacht), en de 2 garageluiken. Camperdeur was helemaal precisie werk vanwege krappe montageplek van de binnen bediening.
Partner is er blij mee, ik dus ook.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 405
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door freekvo »

Bob Diesel schreef:
do 25 nov 2021, 16:02
Wel het gat nog afgeplakt :idea: :?:
Hmmmm.... eerlijk gezegd heb ik dat niet gedaan, nee. De beschermkap heeft een gaatje onderin daardoor eventueel lekwater kan weglopen. Afplakken leek mij weinig zinvol, eerlijk gezegd. En ik heb er ook gewoon niet aan gedacht.....
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Je bent wel breder nu :wink: Extra uitkijken met palen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Zwerfsteen »

Maar of die witte kappen nu voorkomen dat je die afzettingspaal niet meer raakt waag ik sterk te betwijfelen. :wink:

Maar Bob heeft wel gelijk, haal die kap er even af en dicht het gat.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bob Diesel »

Als over een x tijd de aansluitingen corrosie hebben
Dan weet je waar het aan ligt, :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
ma 27 sep 2021, 1:22
Vandaag maar eens begonnen met mijn Samy Solar.
Hier wilde ik een grotere schotel op hebben. Ze worden enkel geleverd in 65 cm uitvoering dus voor Zuid-Spanje hield het niet over, hoewel ik wel tot Almerimar beeld had, maar geen enkele reserve.
Nu was het geen kwestie van eventjes een ander schotelblad, Want dan kan hij niet meer sluiten. Maar ook moest de schotel zo diep mogelijk in de achterzijde van het solarpaneel komen omdat als ik aan de 40° opening kom (b.v. In Marokko maar ook tijdens het zoeken in het verre zuiden), de arm van het solarpaneel de schuine kant van mijn dak raakt. Ik was wel flink aan het rekenen en raakte de kluts een beetje kwijt. Gelukkig heeft forumlid Komtwelgoed, even mijn gedachten de revue laten passeren en hij gaf mij het sein dat ik wel goed zat. Bedankt Edwin :thumbup:
Nu moest de haakse slijper er aan te pas komen om uitsparingen te maken voor de schotel in de armen. Tevens zaten er cilinderkop imbusbouten in alle bevestigingen en daar moesten dus platverzonken bouten in omdat anders de schotel niet diep genoeg kon.
Tot slot moest de LNB arm verlengd worden en opnieuw afgesteld. Dat ging eigenlijk van een leien dakje.

De software van mijn Samy kan ik via het geheime Servicemenu aanpassen. Ik geef als maximale openingshoek (staat standaard op 60° nu 40° aan. Door mijn aanpassingen zal de software dus stoppen als de schotel als hij denkt dat hij 40° achterover staat, in werkelijkheid zal het echter 42 à 43 graden zijn geworden. Dus mooie marge voor het automatisch zoeken.
Er is wel een nadeel aan dit alles. De Samy Solar gaat, bij overschakelen van solar bedrijf naar satelliet, normaal gelijk naar de juiste positie omdat er een GPS chip en kompas in zit. Nu zal hij waarschijnlijk een zoekronde gaan maken. Maar goed, als de camper ietsje scheef stond deed hij dat ook al.

Morgen even zien of ik tijd heb om te testen en als alles goed is, ga ik de armen spuiten en komt de nieuwe 85 cm schotel op het frame. Nu heb ik met een oude schotel gewerkt.
Dit geheel is dus een defecte dakunit. De volledige 65 cm staat nog op het dak van mijn camper. Als alles klaar is, hoef ik dus alleen de armen met de schotel over te zetten. Zal een klusje van een uurtje zijn. Ik heb wel een dakluik in de weg zitten, maar als het echt moet, kan de gehele dakunit een paar cm omhoog en naar voren.
.
Collage.jpg
.
Nogal een verschil in oppervlakte. :-B
Afgelopen nacht dus een enorme storm hier in Albir. De camper stond te schudden zodat de melk in de koelkast slagroom is geworden.
Schotel stond natuurlijk nog uit, dus toch maar even voorzichtig gecontroleerd. Er zit natuurlijk een grote 85 cm schotel op ipv de kleine 65 cm.
Maar gelukkig, alles is nog helemaal in orde. Ontvangst hier ter plekke 14,2 dB op NPO1, dat is beter dan thuis met mijn "Troll" antenne van 110 cm.
Bijlagen
20211128_125534.jpg
20211128_125534.jpg (114.82 KiB) 192 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door willemzon »

Is het niet zo Rudy dat er door de harde wind er op den duur speling op de tandwielen en zo doende steeds vaker strepen op het beeld hebt.
Ik haal mijn 85cm schotel bij windkracht 4 naar beneden.
Of zie ik te veel beren op de weg.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

willem 4 is wel snel, maar bij 5 hou ik het in de gaten waar de wind vandaan komt. Staat het me niet aan, omlaag.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
EddyUnk
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 8:11

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door EddyUnk »

Vandaag bezig met het isoleren van de cabine. Dikke isolatie achter de instaptredes, isolatie onder de vloermat en nu nog de isolatie van de voetenruimte. Zo kan ik lekker warm naar Chamonix 😉
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

freekvo schreef:
do 25 nov 2021, 15:54
maar mijn vrouw vond dat onzinnig (had ik maar niet naar haar geluisterd).

En waarom een witte? Gewoon omdat ik dat mooier vind dan een zwarte en ik denk dat ze van een afstand ook beter zichtbaar zijn waardoor een tegenligger wellicht eerder geneigd is om wat meer aan de kant te gaan.
Ik zou er dan nog rode reflecterende strepen op plakken :mrgreen:

Dat eerste herken ik :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

TestCase schreef:
do 25 nov 2021, 16:28
Ook opzetsloten op camperdeur, ook van binnen bedienbaar (voor de nacht)
Dat heb ik bewust niet gedaan. Van binnen bedienbaar betekent ook een makkelijke uitgang (met spullen) nadat ze via bijvoorbeeld raam naar binnen zijn gegaan.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie