Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

240V is volgens de norm geen overvoltage maar ligt gewoon binnen de marges van de 230V.
De grens ligt bij 253V dacht ik.
Apparatuur kan dus prima tegen 240V.
Anders had je bij een bezoek aan de UK toch echt een probleem.
(Die hebben officieel ook 230V geadopteerd maar nooit hun systemen aangepast waardoor daar 240V spanning op het stopcontact staat :wink: ).

Dit terzijde :mrgreen:
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door josé moncayo »

Ola
Olie ververst.
Mocht ook wel eens na 4 jaar 😛😛
.
Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Met 240 over, bedoelde ik meer dan 240 V 248 ook tegengekomen bv.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

als er veel zonneopbrengst van panelen is op het net kan de spanning ook stijgen, grens voor de paneel omvormers ligt dacht ik op 251 volt.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Zie in de specs van onze micro-omvormers 184 tot 276V (Vrms) staan :wink:
Met 230V als nominale spanning.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

die omvormers kunnen meer hebben gaan niet stuk bij die 251 volt, maar is een dacht ik algemene grens waar boven ze afschakelen van het net.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Heb het gevonden:

https://www.futech.be/nl/wat-doen-bij-e ... nstallatie.

>253V indien meer dan 10 minuten of 264,5V piekspanning.
Boven die waardes schakelen solarpanelen uit, of zouden uit moeten schakelen.
Effe een piekje op je nieuwe Ali vermogensmeting hoeft dus nog geen issue te zijn.

Meten is weten……..als je weet wat je meet (of het binnen specificaties van het net valt bijvoorbeeld :mrgreen: ).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

bedankt voor de juiste waarden :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

AadenAnke schreef:
do 12 mei 2022, 16:57
Ja die besteld en krijgt geleverd de grote jongens kopen wat er op dat moment in de handel wordt aangeboden
Hij is ook montage adres voor Bandenconcurrent en ik heb hem direct benaderd. Volgens hem werkt Bandenconcurrent met grote partijen voornamelijk uit Oost Europa.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vanavond mijn camper weer opgehaald van de garage.
Rare gewaarwording. De eerste keer in mijn leven mijn auto laten repareren door een ander. Hoewel Glenn al eens de eer heeft gehad, maar die had veel meer sjoege van versnellingsbakken, althans ervaring in dit type.

De jongens hebben zitten zweten om de waterpomp te vervangen. Het moest er ook nog kort langs, want ik had de onderdelen al wel een jaar in huis dus moesten ze deze monteren, hetgeen niet gebruikelijk is.

Maar goed, het zijn fijne jongens en voormalige leerlingen van mij. Dus nu ook maar eens wat gunnen.

Vanzelfsprekend was er weer van alles mis met mijn camper. Achterlicht werkte niet goed, dimlicht stond te hoog en linker stadslicht was kapot. Voor totaal 3,20 euro aan kosten en de camper mag weer een jaar de weg op.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Zonneke »

Kwam er tijdens laatste trip achter dat de Orion lader verkeerd aangesloten zat.
De min liep niet via de shunt en dan zie je ten eerste niet wat hij aan laadstroom geeft en de batterijmonitor klopt dan ook niet.
Weer maar eens de voorzetel eraf, iets teveel naar mijn zin.
Van de gelegenheid gebruik genaakt om de lader van de startaccu weer zijn originele kabel te geven.
Was eerst op een plaats gelegd die niet meer herinnerd kon worden, tot je er bij toeval bij uitkomt.
Normaal gezien, hout vasthouden, zit alles nu perfect aangesloten zoals het hoort voor jaren gebruik.
Ook de keukenkraan vastgedraaid, die plastieken rommel kan je niet heel vastdraaien of je trekt die door het werkblad.
Te vast kan je die ook niet meer draaien, zal dus in de loop der tijd weer loskomen.
Vandaag eens kijken of ik ergens terecht kan om deze scheur te laten herstellen:

Zitbank.jpg
Zitbank.jpg (42.19 KiB) 339 keer bekeken
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
gisteren en camera geplaatst voorachteruitrijden deze gaat via de telefoon en werk perfect en dat voor de prijs van 42 euro toppie
:cheers:
https://www.bol.com/nl/nl/p/ip66-waterd ... 0434/?s2a=
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door AadenAnke »

Zonneke schreef:
vr 13 mei 2022, 6:45
Kwam er tijdens laatste trip achter dat de Orion lader verkeerd aangesloten zat.
De min liep niet via de shunt en dan zie je ten eerste niet wat hij aan laadstroom geeft en de batterijmonitor klopt dan ook niet.
Weer maar eens de voorzetel eraf, iets teveel naar mijn zin.
Van de gelegenheid gebruik genaakt om de lader van de startaccu weer zijn originele kabel te geven.
Was eerst op een plaats gelegd die niet meer herinnerd kon worden, tot je er bij toeval bij uitkomt.
Normaal gezien, hout vasthouden, zit alles nu perfect aangesloten zoals het hoort voor jaren gebruik.
Ook de keukenkraan vastgedraaid, die plastieken rommel kan je niet heel vastdraaien of je trekt die door het werkblad.
Te vast kan je die ook niet meer draaien, zal dus in de loop der tijd weer loskomen.
Vandaag eens kijken of ik ergens terecht kan om deze scheur te laten herstellen:


Zitbank.jpg
We hebben in Zeeland een forumlid die (nu semi) professioneel stoelen e.d. stoffeer staan in een ander topic aardig wat foto’s van zijn werk! Hij heeft ook een oude streekbus gaat ook een topic over de naam eeuuuhhh helaas die ben ik ff kwijt

Gr Aad
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie