Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Dan lijkt het op het ouderwets elektrisch koken.
Dat plaatje wordt wel warm. En die verwarmt op zijn beurt het pannetje.


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

en elke tussenstap geeft extra verlies, waardoor het voordeel van inductie weer verloren gaat, ach het is net wat je wilt.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Elliot 5
Berichten: 680
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Elliot 5 »

De achteruitrijcamera bekabeling naar de fietsendrager geleid (trekhaakdrager) en daar op een in de kentekenplaathouder geïntegreerde camera aangesloten. (twijfel nog of ik de andere camera nu naar voren op de heul hoge alkoof plak)

Speling op de tafel (treinzit) opgelost met wat plak vilt in de "grijpers".

Latten in de lattenbodem hebben op "heuphoogte" na 15 jaar kracht verloren. Dus omgewisseld met de latten in de lattenbodem locatie "teenhoogte"😂.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Satelliet schotel wilde niet naar boven. Coax probleem. En inderdaad de connector van de lnb hing los. Tijdje geprobeerd de zaak weer aan elkaar te krijgen maar gezien het dunne kabeltje en de wijze waarop dat vast zit zonder succes. Ik ga op zoek in Zweden naar een nieuwe connector.
Na wat opzoekwerk lijkt het een f connector te zijn met een 3mm kabeltje. Mecatronic systeem. Iemand met kennis van zaken die dat kan bevestigen?
De link hier werkt niet. Alleen slechte foto van connector
Screenshot_2022-05-21-19-44-22-913_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2022-05-21-19-44-22-913_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg (45.96 KiB) 397 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Je kunt een nieuwe connector kopen. Het messingstukje soldeer je, de rest gaat met de krimptang.

Alternatief kun je ook met een stukje RG59 de kernen solderen. heel goed isoleren en daarna de mantel er overheen, desnoods met een stukje stalen krimpkous die je weer van den ander stuk antennekabel haalt. Op de RG59 kan dan een schroef F-connector.

In Zweden heeft Clas Ohlson wel F-connectoren. Maar je kunt ook een stukje F-kabel kopen met een skjøtestykke. Hier schroef je de kernen van de verschillende kabels. Maar ook daar kun je misschien even met de losse kabel naar een Expert filiaal.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Kabel loopt door dakdoorvoer. Dus liefst repareren op dak.
Ik kom 75ohm en 50 ohm spullen tegen. De door je genoemde rg59 is blijkbaar 75ohm. Is dat een probleem?
De gehele kabel vervangen waarbij dan de binnenzijde een schroefconnector krijgt (of bestaande omgekeerd terugplaatsen)?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

R59, is 75 Ohm. En is voor video.

R58, is 50 ohm is voor geluid?

Voor nood werkt - bij korte kabels-een kroonsteentje ook.

Een F connector is een heel simpel ding.
Daar steekt de massieve kern van de kabel in de contra. Heeft dus geen te solderen pen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Ahjwinth »

Camper afgesleept naar de stalling omdat de motor niet meer wilde starten. De stop solenoid op de brandstof pomp was stuk. Maar om daar bij te komen moet de camper van de vrachtauto zodat de cabine kan kantelen. Een leuk klusje dus. Het voordeel van een camper is met 230v aan boord. Dan kan ik de elektrische compressor gebruiken om lucht te maken voor de remmen.
14FDA60F-93B1-4F6E-A699-A2C1DEB43B85.jpeg
14FDA60F-93B1-4F6E-A699-A2C1DEB43B85.jpeg (163.71 KiB) 323 keer bekeken
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door DJSmiley »

seth_space schreef:
za 21 mei 2022, 20:29
Kabel loopt door dakdoorvoer. Dus liefst repareren op dak.
Ik kom 75ohm en 50 ohm spullen tegen. De door je genoemde rg59 is blijkbaar 75ohm. Is dat een probleem?
De gehele kabel vervangen waarbij dan de binnenzijde een schroefconnector krijgt (of bestaande omgekeerd terugplaatsen)?
TV en radio is 75ohm

50ohm is mogelijk iets geweest van een oude zender (het 'bakkie' is bv een 50ohm systeem)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Dank, dat lost het 75/50 vraagstuk op.
De "massieve" kern van dat kabeltje is haardikte. De coax kabel zelf is net geen 3mm.
Ik ga als het droog is weer eens op het dak pionieren..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Maar, we zijn er nog niet.

Je noemt 50 en 75ohm, en 3,5mm dik.

Ik heb hier 3,5mm dikke coax? Met als typenr RG174. Maar is 50ohm.
Dus zou uw apparatuur van oorsprong met 50phm uitgerust zijn, en later bij reparatie en gebrek aan die dunne coax (moeilijk te krijgen) verder gegaan zijn met RG75?
16531638241126658038840023478233.jpg
16531638241126658038840023478233.jpg (75.27 KiB) 277 keer bekeken
Vandaar mogelijk die f connector. Weet niet of die voor deze dunne kabel te koop zijn.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Jawel mensen. Die is er wel degelijk.
Ik heb ze in voorraad.
Bij enkele schotels zit soms een Skew en dan ook nog een Dual LNB. Dat betekent dus 3 kabels door een dunne buis naar de draai-eenheid.
In dat geval is een dunne kabel wel handig.
RG58 of 59 is niet zo belangrijk het zal gaan om pakweg 10 - 20 cm. In principe is de satkabel in z'n geheel 75 Ohm. Dus dat kleine stukje van 50 Ohm is al helemaal geen probleem.
De connectoren kun je dus ook wel in enkele speciaal zaken krijgen. Voor als je gewoon weer een dure 2,9 mm F-connector wilt kopen. Omdat de kern zo dun is, moet er dus een stift gesoldeerd worden.

Van elke schotel die ik reviseer moet ik de F-connector(s) ook vervangen en opnieuw krimpen. Maar ja, ik heb de spullen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

De kabel zit tussen de LNB en het stalen mecatronic kastje binnen. Het is een automatische schotel waarvan de arm beweegbaar is en daar loopt het kabeltje doorheen. Lengte dus pakweg 1 meter f zo.
Is bij mijn weten gewoon origineel Mecatronic dus zal ongetwijfeld 75ohm zijn.
Kan zo in zuid zweden geen adres vinden waar ze dit spul hebben. Over een dag of twee in kalmar.. misschien is daar iets te vinden.
daar zit een mediamarkt en bijv een elgiganten en een electronica shop..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
mikeanber
Berichten: 541
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
zoals belooft terug copeling hoe het gaat met air windscherm wind kracht 5 op texel geen probleem
13.jpg
13.jpg (23.5 KiB) 169 keer bekeken
Plaats reactie