achterbank in camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Artisan
Berichten: 64
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 20:35
Locatie: Schaijk
Contacteer:

achterbank in camper



Bericht door Artisan »

Nog maar eens een vraag over de zitplaatsen in een camper
Ik heb vanalles afgezocht, maar hier kom ik nog steeds niet uit.

Stel ik wil volgens onze ideeën eigenlijk gewoon een achterbank in de camper, voor drie of vier personen ( over heel de breedte)
Deze zou dan ongeveer ( met achterkant) op 1,50 m. vanaf de achterzijde staan ,
dat geeft in onze Opel Molvano L3 ( bj april 2000) ( binnenruimte laadruimte ongeveer 3,60m.) nog grote ruimte aan de voorzijde.
Mag dit sowieso,?
mag dit een eigengemaakte bank zijn,?
hoe zit het in dit geval met gordels ?

Is er in 2011 weer iets verandert betreffende de regels voor zitplaatsen en gordels

iemand enig idee,
het liefst maak ik onze camper meteen zoals ik 'm hebben wil ,
maar in nood moet ie anders maar simpel gemaakt om door de keuring te komen

als hier iemand iets duidelijkheid in heeft, hoor ik het graag,
alvast bedankt,
Dirk
Rijkdom is niet het heben van veel bezittingen,
maar het hebben van weinig behoeften.

www.autarkia.nl
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek



Bericht door mcn »

wettelijke regels

handig schema zitplaatsen campeerauto

Deze twee item's kon ik vinden, na intypen van "autogordelplicht" op Google. Zijn beide van de rijksoverheid; daar zou het dus goed in moeten staan.
Succes.
Niet meer in het bezit van LT 35 diesel 1985 7 persoons alkoof.
Citroën C4
héél véél leuke koopjes
Gebruikersavatar
Artisan
Berichten: 64
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 20:35
Locatie: Schaijk
Contacteer:



Bericht door Artisan »

autogordelplicht, dit woord had ik nog niet bedacht, sorry

Artikel 5.2.47


Eisen

1.
Personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.

2.
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.

Wijze van Keuren

Lid 1 en 2: visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een doorlopende bank geen (heup)gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats en behoeft geen (heup)gordel te zijn aangebracht. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.

Alleen het blijft volgens mij allemaal nog een verrassing of het aantal zitplaatsen vermeld zal gaan worden,
( is controle in dit geval hetzelfde als tellen)
en of ikzelf hiervoor een bank mag maken of een bestaande achterbank met gordels moet/mag gebruiken

Of moet ik gewoon op safe spelen en een serie zitplaatsen aan de zijkant maken en naderhand mijn eigen plan uitvoeren
Rijkdom is niet het heben van veel bezittingen,
maar het hebben van weinig behoeften.

www.autarkia.nl
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek



Bericht door mcn »

Soms kun je geluk hebben, lees deze maar eens! klikkerdeklik
Niet meer in het bezit van LT 35 diesel 1985 7 persoons alkoof.
Citroën C4
héél véél leuke koopjes
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25



Bericht door DionS »

Aanvullend op deze vraag:

Hoe zit het met de plaats van de gordelbevestiging?
Ik heb een Transporter waar ik ook een bank in zou willen zetten.
Bijvoorbeeld van een Multivan. Die kun je goed en veilig op de originele rails vastzetten op de vloer. Maar mag je achterin ook de 3-punts gordels bevestigen?
In het PDF'je wat hiervoor genoemd staat, zie je dat niet terug, maar die gaat ook uit van de regels per 1/1/2008. We zitten nu alweer in 2011.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Wordt toch wel lastig als je in een transporter achterin naar originele gordelbevestigingen gaat zoeken .
Als je de dubbelcabine eruit haalt vindt je er naar mijn weten maar 1 , op de C spijl naast de schuifdeur
In ons T4 campertje staat de Altair 3p met geintegreerde driepuntsgordels
en is vorig jaar goedgekeurd door de rdw
http://www.scopema.com/anglais/banquette.htm

Rails voor bankbevestiging zit toch ook niet standaard in een transporter?
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25



Bericht door DionS »

Dat van die rails dat klopt, maar mij is verteld dat deze wel makkelijk te monteren zijn omdat de gaten hiervoor al in de vloer zitten.
Hier http://multivan.web-log.nl/multivan/200 ... rter_.html hebben ze dat gedaan.

Die Altair bank ziet er inderdaad goed uit. Waar kun je die in Nederland kopen en vooral: hoeveel kost dat??

Nog een andere mogelijkheid: in mijn DC wordt geen gebruik gemaakt van de punten op de C-stijl, maar van een soort "gordelbok". D.w.z. dat in de laadruimte direct achter de DC links en rechts een paal staat, die met beugels aan de vloer is bevestigd. Daar zit de gordel-rolautomaat aan bevestigd.
Ik zou die palen natuurlijk naar achteren kunnen verplaatsen, maar ook dan is de vraag: mag dat?
Laatst gewijzigd door DionS op di 25 jan 2011, 8:45, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Artisan schreef:autogordelplicht, dit woord had ik nog niet bedacht, sorry

Artikel 5.2.47


Eisen

1.
Personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.

2.
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.

Wijze van Keuren

Lid 1 en 2: visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een doorlopende bank geen (heup)gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats en behoeft geen (heup)gordel te zijn aangebracht. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.

Alleen het blijft volgens mij allemaal nog een verrassing of het aantal zitplaatsen vermeld zal gaan worden,
( is controle in dit geval hetzelfde als tellen)
en of ikzelf hiervoor een bank mag maken of een bestaande achterbank met gordels moet/mag gebruiken

Of moet ik gewoon op safe spelen en een serie zitplaatsen aan de zijkant maken en naderhand mijn eigen plan uitvoeren

De controle waarin dit artikel over wordt gesproken is de controle bij een APK, niet bij de keuring van de RDW.
Daar kijkt men naar andere zaken EN......................volgens mij kijken de medewerkers van de RDW onderling ook nog eens heel verschillend :cry:
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

DionS schreef:Die Altair bank ziet er inderdaad goed uit. Waar kun je die in Nederland kopen en vooral: hoeveel kost dat??
Dealer van die banken in nederland is " buscamperleiden "
De prijs ? , dat is wel even slikken maar is afhankelijk van de afmetingen en opties , hoofdsteunen, gordels , arleuningen, stoffering naar keuze e.d
Wij wilden expliciet die zitplaatsen op kenteken erbij dus vandaar die keuze.

Al met al blijft dat hele zitplaatsen gedoe en gordelkonstrukties voor mij nog een grijs gebied , wellicht zoals opgemerkt afhankelijk van de keurmeester al zou dat natuurlijk niet mogen .
Gordelspanners zitten bij ons gewoon aan het stalen frame van de bank .

Waar je vanuit moet gaan is dat je na de keuring een personenautokenteken krijgt en aan de normen daarvoor moet voldoen m.b.t gordelplicht
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Eens in de zoveel maanden herhaalt zich deze discussie.
Er zijn minstens drie opties om officieel extra zitplaatsen te krijgen:
1. montage van een originele (=goedgekeurde) bank op voor die Movano goedgekeurde bevestigingspunten.
2. montage van een goedgekeurde bank op een door de fabrikant van de bank voor het betreffende voertuig goedgekeurde wijze (bijv. Reimo-banken)
3. montage van een goedgekeurde bank op universele rails op een door de fabrikant van de rails voertuig goedgekeurde wijze (methode voor gehandicaptenvervoer)
Type 3 is vaak uitneembaar.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25



Bericht door DionS »

Marius HRL schreef:Eens in de zoveel maanden herhaalt zich deze discussie.
Ik heb ook al veel op het forum rondgekeken en het probleem is dat de regels blijkbaar nogal eens veranderen. dus weet ik niet waar ik op dit moment op moet rekenen.

Ter illustratie het antwoord op mijn informatieaanvraag bij buscamperleiden:
buscamperleiden schreef:Wil je legaal mensen achterin meenemen? Dan wordt het moeilijk. De regelgeving is sinds afgelopen november weer wat gewijzigd (dat wil zeggen, niet de regels zijn gewijzigd, maar de opvattingen van de RDW) en daardoor is het erg moeilijk en duur om de extra zitplaatsen achterin op kenteken te krijgen. Wat wel kan is dat je je verzekering om hulp roept. Als die toestaat dat op de 2e bank personen vervoerd worden (lees: ze zijn verzekerd) dan kan je redelijk risicoloos mensen meenemen.
Ook dit antwoord blijft vaag.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25



Bericht door DionS »

Maar wat is het verschil tussen een vaste bank "muurvast" aan de vloer monteren en het gebruiken van zo'n spacefloor rail systeem?
Dan moet je alsnog een geschikte stoel/bank hebben om hierop te zetten. en zoals al aangegeven in dat topic is het niet bekend of er een slaapbank voor dat systeem te krijgen is.

Verder blijf je zitten met de gordelbevestiging, tenzij je een bank hebt waar alles in is geintegreerd.

Ik heb een mail aan RDW gestuurd met de vraag over mijn "gordelpalen", of deze mogen worden gebruikt op een andere plaats in de bus.
Plaats reactie