Geheel nieuwe stroomvoorziening opbouwen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DDc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 14:41

Geheel nieuwe stroomvoorziening opbouwen



Bericht door DDc »

Bezit sinds vorige maand ook een "camper". Hij moet alleen nog wel ingericht worden als een camper.
Waar ik nu tegenaan loop is hoe ik dit moet realiseren.

Ik moet dus nu het stroom gedeelte aanleggen. Na een beetje gelezen te hebben hier en nog wat andere sites heb ik deze tekening gemaakt:
Afbeelding

Bovenste relais is dus zoals eerder genoemd en de onderste relais moet in werking treden als de start accu geladen is zodat daarna pas de andere accu gaat laden (denk dat de meeste dit wel hebben).

Mijn vragen zijn nu:
- Klopt mijn schema?
- Hoe zwaar moet de huishoud accu zijn (komt een omvormer van 1000watt aan, al word deze 90% van de tijd maar voor 500watt belast)?
- Wat voor accu moet het zijn?
- Waar kan ik de genoemde relais krijgen voor een redelijke prijs?
- Moet het een (semi-)tractie accu zijn voor de huishoud accu of zijn er andere alternatieven?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24620
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Dan ook hier maar geschreven :wink:
Dat krijg je met crossposten :cry:

Die paalomvormer kost €49,- Als je de link aanklikt zie je ook het schema zoals het moet zijn.
http://www.wvopzeeland.nl/paalomv.html

En een scheidingsrelais om je start- en HH accu parallel te schakelen bij draaiende motor heeft hij ook.

En er zijn uiteraard meer bedrijven die dit ook leveren.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
DDc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 14:41



Bericht door DDc »

Ja ik ben een redelijke leek als het om relais aan komt. Maar ja 100 euro kwijt zijn voor puur 2 relais, dan doe ik het wel handmatig.

Zoek meer mensen die kunnen zeggen wat voor accu ik het beste kan kopen enzovoorts
Marius
Moderator
Berichten: 11808
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Het volgende wat betreft je schema:
Als je de omvormer inschakeld om de stopcontacten van 220 volt te voorzien in de camper zal ook je accu lader van 220 volt voorzien worden en laad die accu weer op....die weer wordt ontladen door de omvormer.
Je hebt dus een cirkeltje getekend..:)

Wil je toch vast houden aan de basis set up van je schema dan zul je op de 230 volt binnen komst van de paal 2 aansluitingen moeten maken.
de eerste die via het relais alle stopcontacten in de camper van stroom voorziet.
De 2de die enkel en alleen (dus voor het relais) de accu lader van 230 volt voorziet.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:



Bericht door Digiwalker »

@ Dcc

Heb nog even geduld
Ik had vandaag ook al last van "fried fingers" omdat de 230V installatie niet goed was aangelegd.

Ik ga er even voor zitten om een schema in elkaar te zetten. Of mischien heeft Eddie2 wat op zijn cad systeem staan???

Je hoort nog van ons.

:idea: Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

DDc schreef:Ja ik ben een redelijke leek als het om relais aan komt. Maar ja 100 euro kwijt zijn voor puur 2 relais, dan doe ik het wel handmatig.

Zoek meer mensen die kunnen zeggen wat voor accu ik het beste kan kopen enzovoorts


Je schrijft zelf al dat je leek bent, ga dan niet zitten prutsen maar koop zo'n omschakelunit, kost minder dan de helft dan je zelf denkt (49 euro)

Als je goed kijkt zie je twee relais in die IVT box. Met één kan het ook maar is veel minder veilig!

Wat accu betreft is er een ander draadje waar je veel info kan vinden. (AGM, Calcium / Li, GEL. Verschillende laadspanningen . . . .)
DDc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 14:41



Bericht door DDc »

Ik zie zelf al een aanmerkpuntje inderdaad. De accu lader moet natuurlijk vóór het relais komen.

Maar voorderest is de tekening goed toch?

En qua zoeken van de beide relais, wat zijn goede zoektermen want als ik op relais zoek krijg ik 1000 en 1 verschillende dingen
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Neen , schema klopt niet want op deze manier gaat de omvormer de acculader aansturen en de accu laden die vervolgens de omvormer aanstuurd en vervolgens de . . . . . .

Dus een cirkel.


Ook in de schema van de acculaadinrichting zit een groot risico, namelijk dat er geen accu aan de alternator hangt en daar kan die niet tegen!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24620
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

@DDc

Op de eerder genoemde site van Wim staat het schema voor de aansluiting van een omschakelautomaat. Even naar onderen scrollen.
http://www.wvopzeeland.nl/paalomv.html

Kosten omschakelautomaat €49,-
Kosten scheidingsrelais 12V70A: 17,-

Schema aansluiting scheidingsrelais:
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Geheel nieuwe stroomvoorziening opbouwen



Bericht door archimedes »

DDc schreef:Bezit sinds vorige maand ook een "camper". Hij moet alleen nog wel ingericht worden als een camper.
Waar ik nu tegenaan loop is hoe ik dit moet realiseren.

Ik moet dus nu het stroom gedeelte aanleggen. Na een beetje gelezen te hebben hier en nog wat andere sites heb ik deze tekening gemaakt:
Afbeelding

Bovenste relais is dus zoals eerder genoemd en de onderste relais moet in werking treden als de start accu geladen is zodat daarna pas de andere accu gaat laden (denk dat de meeste dit wel hebben).

Mijn vragen zijn nu:
- Klopt mijn schema?
- Hoe zwaar moet de huishoud accu zijn (komt een omvormer van 1000watt aan, al word deze 90% van de tijd maar voor 500watt belast)?
- Wat voor accu moet het zijn?
- Waar kan ik de genoemde relais krijgen voor een redelijke prijs?
- Moet het een (semi-)tractie accu zijn voor de huishoud accu of zijn er andere alternatieven?
Hi
Voor iemand een zinnig antwoord kan geen moet je een bilan maken voor de toestellen die je wilt voeden.
Hamvraag is wat zie je als 220 V toestellen.
Je kan twee wegen gaan :
Je doet zoals ik en je wil minimaal kosten voor toestellen met een ruime keuze, maximaal rendement, een zo eenvoudig mogelijk schakelschema, maar je kan wel aan de omvormer+Lader meer dan 1000 Euro spenderen.

Dan ga je voor een sinus omvormer lader bv van het merk Studer-Innotec:

Je krijgt dan rechtoe rechtaan : Eén aansluiting 220V die voedt de lader/omvormer, het ladergedeelte voedt de huishoudbatterijen, die zonder tussengeschakelde elementen dan ook weer het omvormergedeelte voeden. Zet je de stroom op de 220 voeding van de lader/omvormer en die schakelt naadloos over zowal wat rechtstreekse stroomvoeding naar de stopkontakten betreft als het overschakelen van laden van/voeden uit de batterijen. Je wint ook dat je volledig vrij bent wat de keuze van 220 apparaten betreft. Zo is een compressorkoelkast op 220 en stuk zuiniger (en heb je beduidend meer keuze) dan eentje op 12V en eentje op een sinusomvormer een stuk zuiniger dan eentje op een NIET-sinus omvormer (hoe die dan ook nog mag heten)

Je gaat ervan uit dat 220V slechts voor weinig apparaten zult gebruiken. Je wilt zeker niet meer dan 1K€ spenderen aan lader+omvormer. Je schrikt er niet voor terug een ingewikkelder schakeling op te zetten.

Trap niet in de val van misplaatse zuiniigheid : ik doe al die schakelingen wel manueel. Houdt er ookrekening van dat relais die batterijspanning moeten schakelen zelden als overschakelaars te koop zijn en goede krachtrelais voor batterijstroom ook weer niet gratis zijn.

Pas op voor eindeloze loops waar bv domvormer de lader gaat voeden Houdt er rekening van dat een goede drietrapslader toch ook een paar centen gaat kosten. en dat een inteligent relais dat belet dat je HH batterij wordt leeggetrokken ook weer wat tientallen € kost.

In dit tweede geval zit je voor wat meer studiewerk:
Je kiest de 220V apparaten die je dringend noodzakelijk acht. Je zoekt voor elk van deze een passende omvormer, mogelijk is een NIET sinus bruikbaar, zeker is dat niet en niet alle NIET sinusomvormers zijn gelijk.
Voor elk van de combinaties bouw je de omvormer samen met het apparaat. Als je geluk hebt heeft de omvormer een schakelaar die toelaat hem aan en af te schakelen. Zeker zal je het apparaat zo moeten ombouwen dat een eventuele aan/uit schakelaar de omvormer schakelt en niet de netstroom naar het apparaat. Als dat een extra schakelrelais vraagt om de batterijspanning naar de omvormer aan/af te schakelen vergeet niet dat dergelijke met eer sterkstroom"spoel" en batterijstroomkontacten zeker niet te geef zijn. Netstroomschakelaar uit toestellen zijn beslist niet geschikt voor het schakelen van batteristroom.

Als je je jeuze maakt tussen beide alternatieven dan kunnen we verder praten.
Groetjes
Archie
DDc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 14:41



Bericht door DDc »

alternator is de dynamo?

Heb nu een nieuwe tekening, klopt die wel?
Afbeelding

Ook was ik vergeten (klinkt raar xD) dat ik nog 16 7,2Ah accu's heb staan, nieuw. Kan ik deze ook aan elkaar koppelen en zo van 115,2Ah genieten?
Gezien de Wii en beeldschermpjes bij elkaar 100 watt op 220v gebruiken, kan ik dan 10 uur op de accu's met een omvormer ertussen? En is een omvormer van 1500 watt (die ik voor 125 euro kan kopen) dan overkill of wel handig met de piekstroom als je een apparaat aan zet?
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16



Bericht door archimedes »

Sorry
Klopt nog niet,
Lees de gegeven antwoorden voor te besluiten
Lees mijn post
Fout 1 tenzij je voor een gesofistikeerde sinusomvormer kiest, het voeden van de stopkontakten vanuit één omvormer, kies je daar wel vvo r dan is het omschakelrelais stroom omvormer naar stopkontakten overbodig
Fout 2 Het ontbreken van een schakelaar tussen HHbatterij en omvormer en zie verder hier juist boven.
Fout 3 het omschakelrelais tussen alternator startaccu en HH accu


Opmerking voeding van start en HHaccu uit de alternator is een post apart waard, zohaat je uit het eerste dilemma bent.

Groetjes
Archie
Marius
Moderator
Berichten: 11808
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

dynamo - relais - start of accu huishoudaccu
Dat klopt niet.
De start accu blijft gewoon aangesloten zoals het is daar verander je niets aan.
De huishoud accu laat je koppelen met een relais aan die start accu als de motor loopt (gestuurd door de D+ dus ).

Tenzij je een diode unit gaat gebruiken, maar als je al schrikt van de genoemde prijzen van het omschakelrelais dan zal een gecompenseerde diode schakeling er wel niet in zitten..:)

Javanes heeft een perfect schema hierboven geplaatst.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16



Bericht door archimedes »

Toch even relativeren Marius, schema op zich klopt wel - zeker voor wat betreft geen relais tussen alternator en startbattterij.

Voor de niet specialist en met moderne motoren is de D+ niet zo direct bereikbaar. Je moet dus op reok naar een ander circuit dat maar opkomt als de motor draait of je moet voor het commando beroep gaan doen op een goede autoelectrozaak.

Het geprijsde relais is eigenlijk een relais voor het schakelen van de lichten ttz voor een resistieve belasting, als je ietwat batterij wil gaan koppelen houd dat het niet uit, je moet naar een relais dat een paar keer duurder kost. Hierook is de autoelectrospeciaalzaak de beste raadgever.

groetjes
Archie
Plaats reactie