DDc schreef:Bezit sinds vorige maand ook een "camper". Hij moet alleen nog wel ingericht worden als een camper.
Waar ik nu tegenaan loop is hoe ik dit moet realiseren.
Ik moet dus nu het stroom gedeelte aanleggen. Na een beetje gelezen te hebben hier en nog wat andere sites heb ik deze tekening gemaakt:
Bovenste relais is dus zoals eerder genoemd en de onderste relais moet in werking treden als de start accu geladen is zodat daarna pas de andere accu gaat laden (denk dat de meeste dit wel hebben).
Mijn vragen zijn nu:
- Klopt mijn schema?
- Hoe zwaar moet de huishoud accu zijn (komt een omvormer van 1000watt aan, al word deze 90% van de tijd maar voor 500watt belast)?
- Wat voor accu moet het zijn?
- Waar kan ik de genoemde relais krijgen voor een redelijke prijs?
- Moet het een (semi-)tractie accu zijn voor de huishoud accu of zijn er andere alternatieven?
Hi
Voor iemand een zinnig antwoord kan geen moet je een bilan maken voor de toestellen die je wilt voeden.
Hamvraag is wat zie je als 220 V toestellen.
Je kan twee wegen gaan :
Je doet zoals ik en je wil minimaal kosten voor toestellen met een ruime keuze, maximaal rendement, een zo eenvoudig mogelijk schakelschema, maar je kan wel aan de omvormer+Lader meer dan 1000 Euro spenderen.
Dan ga je voor een sinus omvormer lader bv van het merk Studer-Innotec:
Je krijgt dan rechtoe rechtaan : Eén aansluiting 220V die voedt de lader/omvormer, het ladergedeelte voedt de huishoudbatterijen, die zonder tussengeschakelde elementen dan ook weer het omvormergedeelte voeden. Zet je de stroom op de 220 voeding van de lader/omvormer en die schakelt naadloos over zowal wat rechtstreekse stroomvoeding naar de stopkontakten betreft als het overschakelen van laden van/voeden uit de batterijen. Je wint ook dat je volledig vrij bent wat de keuze van 220 apparaten betreft. Zo is een compressorkoelkast op 220 en stuk zuiniger (en heb je beduidend meer keuze) dan eentje op 12V en eentje op een sinusomvormer een stuk zuiniger dan eentje op een NIET-sinus omvormer (hoe die dan ook nog mag heten)
Je gaat ervan uit dat 220V slechts voor weinig apparaten zult gebruiken. Je wilt zeker niet meer dan 1K€ spenderen aan lader+omvormer. Je schrikt er niet voor terug een ingewikkelder schakeling op te zetten.
Trap niet in de val van misplaatse zuiniigheid : ik doe al die schakelingen wel manueel. Houdt er ookrekening van dat relais die batterijspanning moeten schakelen zelden als overschakelaars te koop zijn en goede krachtrelais voor batterijstroom ook weer niet gratis zijn.
Pas op voor eindeloze loops waar bv domvormer de lader gaat voeden Houdt er rekening van dat een goede drietrapslader toch ook een paar centen gaat kosten. en dat een inteligent relais dat belet dat je HH batterij wordt leeggetrokken ook weer wat tientallen € kost.
In dit tweede geval zit je voor wat meer studiewerk:
Je kiest de 220V apparaten die je dringend noodzakelijk acht. Je zoekt voor elk van deze een passende omvormer, mogelijk is een NIET sinus bruikbaar, zeker is dat niet en niet alle NIET sinusomvormers zijn gelijk.
Voor elk van de combinaties bouw je de omvormer samen met het apparaat. Als je geluk hebt heeft de omvormer een schakelaar die toelaat hem aan en af te schakelen. Zeker zal je het apparaat zo moeten ombouwen dat een eventuele aan/uit schakelaar de omvormer schakelt en niet de netstroom naar het apparaat. Als dat een extra schakelrelais vraagt om de batterijspanning naar de omvormer aan/af te schakelen vergeet niet dat dergelijke met eer sterkstroom"spoel" en batterijstroomkontacten zeker niet te geef zijn. Netstroomschakelaar uit toestellen zijn beslist niet geschikt voor het schakelen van batteristroom.
Als je je jeuze maakt tussen beide alternatieven dan kunnen we verder praten.
Groetjes
Archie