extra geluidsisolatie aanbrengen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rs66
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 20:26
Locatie: melle

extra geluidsisolatie aanbrengen



Bericht door rs66 »

ik heb een fiat ducato elnagh marlin 58 met een 2.8 tdi 122 pk erin. Nu zou ik graag wat minder motorlawaai in de cabine hebben. Hoe kan ik dit het best oplossen, heeft iemand dit al gedaan ?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa



Bericht door rongreven »

Pas gezien en nu al bij mijn favorieten.
http://www.akoestiekwinkel.nl/
Succ6, Ron
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

NoiseKiller
crosser
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 22:08
Locatie: Roosendaal

Re: extra geluidsisolatie aanbrengen



Bericht door crosser »

rs66 schreef:ik heb een fiat ducato elnagh marlin 58 met een 2.8 tdi 122 pk erin. Nu zou ik graag wat minder motorlawaai in de cabine hebben. Hoe kan ik dit het best oplossen, heeft iemand dit al gedaan ?
Ja, persoonlijk aangepaste oordoppen.
Heerlijk rustig, en geen commentaar van de bijrijdster.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Don\'t dream your life... LIVE your dreams!!!
Gebruikersavatar
Ronny B
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 23:35
Locatie: Axel(zeeuws-vlaanderen)

Re: extra geluidsisolatie aanbrengen



Bericht door Ronny B »

rs66 schreef: Hoe kan ik dit het best oplossen?
Opschakelen naar zn twee.. :wink: :P :P
Is wel mooi spul.Ga het ook eens proberen.
Go,with the flow
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn



Bericht door Transitje »

Als je echt veel geld wilt uitgeven moet je overgaan tot het kopen van noisekiller, volgens mij kun je beter beginnen met te zoeken of je ook geluidslekken kunt vinden tussen motor en binnenruimte. Zorg voor voldoende licht binnen en kijk dan onder de motorkap of je ergens licht ziet, bij doorvoeren van kabels enz.
Als de versnellingspook op de vloer zit til dan eens het rubber op en leg een looplamp op de grond onder de auto en kijk of je licht ziet.
Je kunt van alles isoleren maar tegen geluidslekken is niet te isoleren, die moet je eerst afdichten.
Daarna alle oude isolatiematerialen onder de motorkap verwijderen en daarna van die eierdoppenschuimplaten van de G***a aanbrengen.
Ook helpt het heel veel als je de binnenkant van de motorkap beplakt met stukken dik dakleer. Dit helpt erg goed tegen resonantie.
Eventueel ook de deuren.
Bij onze Transit heb ik daar, voor ongeveer € 35.- een zeer bevredigend resultaat mee bereikt.

Zie bijgaand topic: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... t=isoleren
Groeten

Klaas
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:



Bericht door TechGraphix »

Gamma (o.a) verkoopt ook van dat schuimrubber in platen.. ca 4cm dik. met wat pattex vastzetten en lekker inspuiten met tectyl tegen vocht..
Nu is mijn camper ruim stiller dan mijn kever...

Kees
Afbeelding
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal



Bericht door hans51 »

Afgaan op het gehoor is eigenlijk niet te doen ,hiermee houd jij jezelf voor de gek .
Het ligt aan heel veel factoren en omstandigheden hoe het geluid klinkt en dus iriteerd.
Als je van plan bent om te isoleren probeer eens een DB meter te krijgen (lenen) zet deze op een plek in de camper vast en ga een gevarieerde route rijden ,autobaan ,binnenweg stadsverkeer,zandweg.
Vervolgens de zaak isoleren en denk idd goed aan de geluidslekken ,en daarna dezelfde route nog een keer rijden .
En als je dan de meetresultaten langs elkaar legt zul je tot de conclusie komen dat het eigenlijk niet zo veel DB uitmaakt.
Het geluid en de overlast ervan zit nl meestal (niet kwaad worden) tussen je oren oftewel in je belevingswereld is het storender als dat het eigenlijk is.
probeer het thuis maar eens uit met een DB meter en je geluidsinstallatie je zult er van versteld staan hoe het resultaat is .

suc6 ermee

groet hans.
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Het toeval treft , omdat ik destijds het plan had Noise Killer aan te brengen heb ik met een geleende dB meter voor en na gemeten.
Een gemiddelde van 2,8 dB geluids reductie , wat neer komt op bijna de helft minder geluid ( lawaai) .De auto radio kan weer op een normaal nivo staan en praten met elkaar kan nu zonder stem verheffing.
En het hinderlijk vermoeiende monotone gedreun is een heel stuk minder.
Nadeel een extra gewicht toevoeging van bijna 30 kg van de set.
En ja goedkoop is het ook niet. :lol:
Ducato 2,5 TDI '95
http://www.wvopzeeland.nl/noisekiller1.html
Gebruikersavatar
Ronny B
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 23:35
Locatie: Axel(zeeuws-vlaanderen)



Bericht door Ronny B »

En hoe zijn de matten van Akoestiekwinkel?Iemand ervaring?
Go,with the flow
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Nog even dit , geluids isolatie van de motor is niet mogelijk.
Het is nl onmogelijk de motor in een ( geluid)dichte box te maken.
Wat er moet gebeuren ? Ontdreunen !! Dus mee dreunende beplating met speciaal materiaal beplakken b.v deuren de motorkap, schutboard, wielkasten enz , waar door deze minder mee dreunen.
Daar is speciaal materiaal voor, welke in het juiste frequentie gebied het dreunen verminderd.
Laatst gewijzigd door wimh op di 21 sep 2010, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

TechGraphix schreef:Gamma (o.a) verkoopt ook van dat schuimrubber in platen.. ca 4cm dik. met wat pattex vastzetten en lekker inspuiten met tectyl tegen vocht..
Nu is mijn camper ruim stiller dan mijn kever...

Kees
Leuk geprrobeerd, maar dat is nou net niet de bedoeling.
De functie van dat materiaal is het terugbrengen van de galm. Doordat het oppevlak door die eierdoosconstructie veel groter wordt, in combinatie met de poreusheid van het materiaal vindt door absorptie geluidsreductie plaats. Door inspuiten met tectiel, maar ook door bijv. olieopname verminder je dus de werking van dat spul. :oops:
Nu werkt het vnl alleen nog resonantieverminderend
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal



Bericht door hans51 »

Ook helpt het heel veel als je de binnenkant van de motorkap beplakt met stukken dik dakleer. Dit helpt erg goed tegen resonantie.
Eventueel ook de deuren.
Bij onze Transit heb ik daar, voor ongeveer € 35.- een zeer bevredigend resultaat mee bereikt.
Dit kan idd een gunstige maar vooral goedkope oplossing zijn ,vergeet niet onder de motorkap i.v.m brandgevaar verder af te werken met geinprechneerd glas/steenwol met aluminiumfolie toplaag , het gebruik van de noppenplaatjes uit de dhz markt is vooral weggegooid geld en bovendien ook nog gevaarlijk ook .
Bijna al dit spul neemt olie op en is dan supper brandbaar bovendien is de demping van dit spul bijna nihiel en valt het na 2 seizoenen uit elkaar door de warmte .
Het betere spul is hier http://www.akoestiekwinkel.nl/camper.html wel te koop maar onderschat niet het gewicht ervan en de prijs .
Er staat ook nog een goede beschrijving bij (leerzaam) maar geen wonderen verwachten .
Groet hans.
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

geluidsoverlast motor



Bericht door Hans en Henny »

Wij hebben de camper enige jaren geleden laten isoleren bij noiskiller en zijn daar zeer tevreden over. Afspraak maken en dan kun je erop wachten. Wij kunnen sinds de isolering tenminste weer normaal met elkaar communiceren.
Succes, Hans en Henny
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Plaats reactie