Welke diameter startkabels?
Welke diameter startkabels?
Welke diameter startkabels gebruiken jullie. Voor mijn 2.8JTD twijfel ik tussen 25mm en 35mm, zeker gezien het prijsverschil.
Ex-camperaar, voorheen:
Burstner A530 Junior 1.9TD
McLouis 690 Special 2.8JTD
QRZ: PD1JP
Burstner A530 Junior 1.9TD
McLouis 690 Special 2.8JTD
QRZ: PD1JP
Echte startkabels zijn erg duur !
Om geen rare fratsen te hoeven uithalen, zoals dwars op de weg moeten staan,
heb je dus lange kabels nodig. 8 á 10 meter is wel aan te bevelen.
Maar ja, dan heb je erg dikke kabels nodig, van circa 50 mm²
Een kostenplaatje van richting 200 euro.
Zelf maken van laskabel maakt de prijs niet veel lager.
Sommige dingen zit je vaak jaren tegenaan te hikken, maar als je het dan hebt,
voel je je wel gelukkig.
In jouw geval zou ik zeker voor die 35 mm² gaan.
Maar als je al een stevige netvoeding hebt van bijvoorbeeld 40 Ampère, en een
omvormer van een kW, laat dan die startkabels achterwege, en zet die voeding
op de lege accu, en wacht een minuut of 15.
Groeten,
Eddie
Om geen rare fratsen te hoeven uithalen, zoals dwars op de weg moeten staan,
heb je dus lange kabels nodig. 8 á 10 meter is wel aan te bevelen.
Maar ja, dan heb je erg dikke kabels nodig, van circa 50 mm²
Een kostenplaatje van richting 200 euro.
Zelf maken van laskabel maakt de prijs niet veel lager.
Sommige dingen zit je vaak jaren tegenaan te hikken, maar als je het dan hebt,
voel je je wel gelukkig.
In jouw geval zou ik zeker voor die 35 mm² gaan.
Maar als je al een stevige netvoeding hebt van bijvoorbeeld 40 Ampère, en een
omvormer van een kW, laat dan die startkabels achterwege, en zet die voeding
op de lege accu, en wacht een minuut of 15.
Groeten,
Eddie
Oude rommel is datgene wat je nodig hebt,
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
Serieus? Ik heb hier een geschakelde voeding staan, weliswaar geen 40A maar 21A bij 13.8V.Eddie2 schreef:Echte startkabels zijn erg duur !
Om geen rare fratsen te hoeven uithalen, zoals dwars op de weg moeten staan,
heb je dus lange kabels nodig. 8 á 10 meter is wel aan te bevelen.
Maar ja, dan heb je erg dikke kabels nodig, van circa 50 mm²
Een kostenplaatje van richting 200 euro.
Zelf maken van laskabel maakt de prijs niet veel lager.
Sommige dingen zit je vaak jaren tegenaan te hikken, maar als je het dan hebt,
voel je je wel gelukkig.
In jouw geval zou ik zeker voor die 35 mm² gaan.
Maar als je al een stevige netvoeding hebt van bijvoorbeeld 40 Ampère, en een
omvormer van een kW, laat dan die startkabels achterwege, en zet die voeding
op de lege accu, en wacht een minuut of 15.
Groeten,
Eddie
Ex-camperaar, voorheen:
Burstner A530 Junior 1.9TD
McLouis 690 Special 2.8JTD
QRZ: PD1JP
Burstner A530 Junior 1.9TD
McLouis 690 Special 2.8JTD
QRZ: PD1JP
Met 21 A duurt het gewoon wat langer.
Maar kun je ´m ook iets omhoogdraaien ?
14,5 Volt is toch wel het minimum.
Tja, kijk eens naar een 40 A regelbare voeding, ik heb er een, die is, naar later bleek,
onder verschillende namen leverbaar.
Als die nou 250 euro kost, heb je er meer aan, dan aan startkabels, want die kun je
alleen voor starthulp gebruiken.
Zo´n voeding komt vaker van pas. Heb je er dus meer aan.
5 zachtrubber schijven eronder lijmen, en je kunt ´m overal op een auto neerzetten.
Bijvoorbeeld op het dak.
Twee kabels van een mmtje of 6 van elk 1 á 2 meter, met enerzijds banaanstekkers,
en anderzijds een groter formaat kurkedilklemmen, maken het setje compleet.
Je kunt daarmee heel simpel zelfs 100m verderop starthulp geven / krijgen, omdat je
een simpel netsnoer kunt gebruiken. Het verlies over dat netsnoer wordt door de
voeding wel gecompenseerd.
Ik heb ´m al gevonden, voor onder 150 euro !
http://cgi.ebay.de/Labornetzteil-3-15V- ... 45f36a1c84
Voordeel van het gebruik van een gestabiliseerde voeding, is dat je bij vergeten,
de accu niet kunt overladen. Tenminste... als je de spanning niet te hoog insteld.
Groeten,
Eddie
Maar kun je ´m ook iets omhoogdraaien ?
14,5 Volt is toch wel het minimum.
Tja, kijk eens naar een 40 A regelbare voeding, ik heb er een, die is, naar later bleek,
onder verschillende namen leverbaar.
Als die nou 250 euro kost, heb je er meer aan, dan aan startkabels, want die kun je
alleen voor starthulp gebruiken.
Zo´n voeding komt vaker van pas. Heb je er dus meer aan.
5 zachtrubber schijven eronder lijmen, en je kunt ´m overal op een auto neerzetten.
Bijvoorbeeld op het dak.
Twee kabels van een mmtje of 6 van elk 1 á 2 meter, met enerzijds banaanstekkers,
en anderzijds een groter formaat kurkedilklemmen, maken het setje compleet.
Je kunt daarmee heel simpel zelfs 100m verderop starthulp geven / krijgen, omdat je
een simpel netsnoer kunt gebruiken. Het verlies over dat netsnoer wordt door de
voeding wel gecompenseerd.
Ik heb ´m al gevonden, voor onder 150 euro !
http://cgi.ebay.de/Labornetzteil-3-15V- ... 45f36a1c84
Voordeel van het gebruik van een gestabiliseerde voeding, is dat je bij vergeten,
de accu niet kunt overladen. Tenminste... als je de spanning niet te hoog insteld.
Groeten,
Eddie
Oude rommel is datgene wat je nodig hebt,
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
Als jij langs de weg staat met een lege accu, en je hebt nog voldoende energie in de
HH-accu, zet je de voeding op de omvormer, en wacht een (half) uurtje.
Beter iets langer wachten, want een startpoging die niet tot resultaat leidt, is verloren
energie.
OF je zet de omvormer bij de hulpbiedende, legt het verlengsnoertje naar jouw auto,
en zet daar de voeding neer....
Houdt er ook rekening mee, dat wanneer het op de snelweg gebeurt, de startkabels
minimaal jouw autolengte plus c.a. 2 á 3 meter lang moeten zijn.
Op een snelweg is het nu eenmaal absoluut uitgesloten, dat je een van beide voertuigen
overdwars op de vluchtstrook kunt plaatsen.
Dan kun je beter de sleepkabels gebruiken. Als het slepende voertuig kleiner is dan
de jouwe, laat hem dan in de 2e versnelling 40 km/h gaan rijden, dan gebruik jij de 3e
versnelling. Lukt altijd, of het moet een goggomobil zijn, die jou probeert te slepen
Groeten,
Eddie
HH-accu, zet je de voeding op de omvormer, en wacht een (half) uurtje.
Beter iets langer wachten, want een startpoging die niet tot resultaat leidt, is verloren
energie.
OF je zet de omvormer bij de hulpbiedende, legt het verlengsnoertje naar jouw auto,
en zet daar de voeding neer....
Houdt er ook rekening mee, dat wanneer het op de snelweg gebeurt, de startkabels
minimaal jouw autolengte plus c.a. 2 á 3 meter lang moeten zijn.
Op een snelweg is het nu eenmaal absoluut uitgesloten, dat je een van beide voertuigen
overdwars op de vluchtstrook kunt plaatsen.
Dan kun je beter de sleepkabels gebruiken. Als het slepende voertuig kleiner is dan
de jouwe, laat hem dan in de 2e versnelling 40 km/h gaan rijden, dan gebruik jij de 3e
versnelling. Lukt altijd, of het moet een goggomobil zijn, die jou probeert te slepen

Groeten,
Eddie
Oude rommel is datgene wat je nodig hebt,
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
- de Jonckheer
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
HAHAHA !! Helemaal correct !! Maar het schijnt toch te gebeuren, bij grote files.
Vraag me niet hoe het kan, want er moet wel meer aan de hand zijn.
Ja, misschien bij donker, doen ze de motor uit, en laten dimlicht branden.
Nou, als je toch stil staat, dan kun je ook stadslicht aanlaten.
En dan moet die accu wel erg slecht zijn, om dat niet uren te kunnen volhouden.
En zelfs als je dimlicht laat branden, is dat met elkaar c.a. 12 A, maak er eens 15 A van.
Een normaal goede 45 Ah-accu kan dat makkelijk een uur volhouden, zonder start-
problemen te geven. En ik HAD er 70 Ah in staan, maar nu 105 Ah..... dus 4 uurtjes
met dimlicht aan stilstaan, met uitgeschakelde motor is hier geen probleem
Maar als de boel daar toch stilstaat, kun je ook een voertuig overdwars neerzetten.....
oh, nee, toch niet, want die lege accu merk je op het moment dat alles weer gaat
rijden.....
Groeten,
Eddie
Vraag me niet hoe het kan, want er moet wel meer aan de hand zijn.
Ja, misschien bij donker, doen ze de motor uit, en laten dimlicht branden.
Nou, als je toch stil staat, dan kun je ook stadslicht aanlaten.
En dan moet die accu wel erg slecht zijn, om dat niet uren te kunnen volhouden.
En zelfs als je dimlicht laat branden, is dat met elkaar c.a. 12 A, maak er eens 15 A van.
Een normaal goede 45 Ah-accu kan dat makkelijk een uur volhouden, zonder start-
problemen te geven. En ik HAD er 70 Ah in staan, maar nu 105 Ah..... dus 4 uurtjes
met dimlicht aan stilstaan, met uitgeschakelde motor is hier geen probleem

Maar als de boel daar toch stilstaat, kun je ook een voertuig overdwars neerzetten.....
oh, nee, toch niet, want die lege accu merk je op het moment dat alles weer gaat
rijden.....


Groeten,
Eddie
Oude rommel is datgene wat je nodig hebt,
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
Heb het in een personenauto wel meegemaakt, door een kapotte accu die niet meer wilde bijladen. Maar dat was wel na een tussenstop op een parkeerplaats langs de snelweg, waar helaas verder geen faciliteiten waren.maxer schreef:Waarom zou je langs de snelweg komen te staan met een lege accu? De auto wordt rijdend immers elektrisch onderhouden door de dynamo en niet door de accu. Een diesel heeft bovendien geen ontsteking en dus ook nagenoeg geen stroom nodig.
Ex-camperaar, voorheen:
Burstner A530 Junior 1.9TD
McLouis 690 Special 2.8JTD
QRZ: PD1JP
Burstner A530 Junior 1.9TD
McLouis 690 Special 2.8JTD
QRZ: PD1JP
In een ander draadje gaf Maxer een leuk adres (ging over spatlappen) hier zijn volgens mij de juiste startkabels te koop voor een leuke prijs.
Geen 8mtr. lang maar 5,1 mtr. misschien is het wat voor je.
Op de site bij zoeken "startkabels" intikken en hup, daar zijn ze.
O ja, laat ik de link er ff bij zetten: www.truckershop.nl
Geen 8mtr. lang maar 5,1 mtr. misschien is het wat voor je.
Op de site bij zoeken "startkabels" intikken en hup, daar zijn ze.
O ja, laat ik de link er ff bij zetten: www.truckershop.nl
Groetjes M&C