Ik heb het stukje even voor jullie opgezocht. Zo en nu weer snaveltjes toe en weltrusten..
Uit de Nieuwsgroep "nl.campers"
Narcotische gassen
Beste allemaal,
Ik als anesthesioloog verbonden aan een groot ziekenhuis in Nederland, geeft per jaar gemiddeld 1200 keer narcose en doe dit vak al 12 jaar
Zelf ben ik ook een trotste camperbezitter en eveneens zeer voorzichtig als het om diefstal en inbraak gaat.
Maar....1 zaak moet mij van het hart.
Mij verbaasd het heel erg op welke manier deze boefjes te werk gaan. Narcosegas in welke vorm dan ook (lachgas, Halothaan, Isofluraan of sevofluraan, meer is er echt niet) is vluchtig en zeer moeilijk stuurbaar. Men heeft hele grote hoeveelheden nodig om een persoon, zonder gebruik makend van professionele apparatuur, in "slaap" te maken. Denk hierbij aan een 30 liter cilinder voor een narcose met lachgas. Tevens zijn de andere narcosemiddelen niet te betalen. 1 flesje Sevofluraan kost per 200 ml ongeveer 250 euro, en niet verkrijgbaar in de handel. Mijn verbazing is groot als boefjes dit soort middelen gebruiken voor een paar pasjes. Graag zou ik met die mensen in contact willen komen die dit daadwerkelijk meegemaakt hebben en vanuit medisch oogpunt de zaak door willen spreken wat met name de rest na verschijnselen waren na het ontwaken. Bij grote hoeveelheden narcose middelen in welke vorm dan ook heeft een negatieve werking op het menselijk lichaam. Nogmaals vind ik het zelf moeilijk te geloven dat het in al dit soort gevallen echt gaat om narcose middelen. Men moet echt honderden liter lachgas inspuiten om iemand onder zeil te krijgen, met alle kieren en gaten afgeplakt, daarna mag er geen deur meer opengemaakt worden omdat het zeer snel vervliegt en vermengd met de buitenlucht. Tevens zouden de boefjes dan gasmaskers moeten dragen. En dit allemaal voor een paar pasjes??? Ik zeg niet dat de verhalen niet berusten op onzin, maar wel als het de narcosemiddelen aangaat. Wat dan wel het bedwelmende geeft, lijkt mij meer op een inbraak met binnendringing en bedwelming met een propwatten/doek met chloroform/ether. Hier zal ook geen alarm tegen helpen, dit gaat snel efficiënt. De concantratie van beveiliging zal moeten liggen op inbraak van buiten af en niet zozeer vertrouwen op een narcosealarm.
JB
Dus sorry narcosegas-alarm producenten/verkopers, paniek veroorzaken verhoogt de verkoop niet.
Mensen er rijst bij mij dan wel de vraag:
HOE DOEN ZE DIT DAN WEL. HOE KRIJGEN ZE HET VOOR ELKAAR.
Wie weet het antwoord?
Succes met deze informatie.
Haije Bekkema.
Ik stel voor Roderick dat je 1 van je kippen op een stok in je camper laat zitten,.
Als die kip OP de stok zit is het veilig.
Als die kip ONDERAAN de stok hangt is er wat aan de hand..
Hugo