ombouw naar automaat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Sus

ombouw naar automaat

Bericht door Sus »

Naar aanleiding van mijn eerdere melding over koppelingproblemen bij mijn Fiat Ducato multijet 160 vraag ik mij af of het mogelijk is de handbak te laten vervangen door automatische transmissie - iemand daar ervaring mee? Het blijkt nl dat Fiat de bak niet heeft aangepast op de power van de multijet160, waardoor de diafragmaveren eruit geklapt zijn - ik vrees dus voor nieuwe problemen....
cobes

Bericht door cobes »

geen ervaring mee, ook geen problemen met de mijne maar die is van 2008
het inbouwen van een andere bak zal best wel kunnen, je moet er dan wel op rekenen dat het erg veel geld gaat kosten.
Groet Cobes.

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
mcn

Bericht door mcn »

Technisch zal het wel mogelijk zijn. Er zijn alleen wat voorwaarden;
Bestaat er een automaat voor dit type motor, in het interieur zal e.e.a gewijzigd moeten worden (pook en houder). Waarschijnlijk heeft een automaatversie ook zwaardere remmen ivm minder motor-remvermogen. Een automatische versnellingsbak zal ook niet goedkoop zijn, een paarduizend euro voor de bak ben je zo kwijt.
Al met al is het misschien voordeliger om in te ruilen op een versie met automaat. Ik denk dat het flink in de papieren gaat lopen, >€ 5000.-(?)
cobes

Bericht door cobes »

automaat kost maar zo 2500,00 meerprijs bij aanschaf nieuwe camper.
Groet Cobes.

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Ronmekel
Contacteer:

Bericht door Ronmekel »

Kabelbomen, boordcomputer, aandrijfassen, allemaal zaken die anders kunnen zijn.
Goed informeren is dus de zaak, maar daar ben je hier al een beetje mee begonnen.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Frank R

Bericht door Frank R »

De automaat is electronisch aangestuurd en de kabelboom is daar niet op voor bereid.
En een nieuwe aanbrengen is onbegonnen werk.

De dealer vragen of het echt mogelijk is is denk ik de enigste optie.
BP 2

Bericht door BP 2 »

De automaat van de Ducato is geen gewone automaat maar een manuele bak waar een robot op gemonteerd is die, als het ware, de handelingen van de bestuurder over neemt.
In theorie zou men kunnen veronderstellen dat je alleen maar die sturing moet aanschaffen en geen andere versnellingsbak. Ik vrees alleen dat je misschien niet aan die sturing (robot) zal kunnen komen.
Waarschijnlijk zullen er, zoals al vernoemd, nog andere zaken moeten aangepst worden en dan is de vraag of het niet beter is om de camper in te ruilen voor een nieuwe met automaat.

BP 2
Kroppie

Bericht door Kroppie »

en als het een gerobotiseerde bak is ,is de dan ongetwijfeld ook gerobottiseerde koppeling dan wel aangepast aan het vermogen?.want t.s. heeft het over de koppeling die het begeeft.
geloof nooit zomaar de mooie verkooppraatjes van een fabrikant of verkoper.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.

too old to worry about anything
Wim, Kirsten en Binck

Re: ombouw naar automaat

Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Sus schreef: mogelijk is de handbak te laten vervangen door automatische transmissie
Interessante vraag.
Waarom denkt u dat een automaat minder problemen geeft.
Mij mening is dat je beter een handbak kunt hebben gezien de problemen van een automaat.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een NB Arto 77E en NB Flair 7100I als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Frank R

Bericht door Frank R »

Wim, Kirsten en Binck schreef:
Sus schreef: mogelijk is de handbak te laten vervangen door automatische transmissie
Interessante vraag.
Mij mening is dat je beter een handbak kunt hebben gezien de problemen van een automaat.
En wat voor problemen hebben we het dan over?
Wim, Kirsten en Binck

Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Frank R schreef:
Wim, Kirsten en Binck schreef:
Interessante vraag.
En wat voor problemen hebben we het dan over?
lees dit maar eens http://www.caravantrekker.nl/algemeen/v ... ansmissies

Over het algemeen kan je zeggen dat een reparatie van een automaat het veelvoud kost tov een handgeschakelde bak.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een NB Arto 77E en NB Flair 7100I als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Plaats reactie