Kilometerheffing, de achtergrond en overige informatie

Niet-technische zaken als de aankoop, verzekeren,
belasting, importeren etc.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Autobelangen
Website
Laatst gewijzigd door Inferno op vr 26 feb 2010, 10:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Laatst gewijzigd door Inferno op wo 31 mar 2010, 11:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Ik kom er net vandaan, wacht gewoon even met die peiling want hij blijft 3 a 4 weken online dus er is tijd genoeg. Ik ben blij dat er blijkbaar veel animo is om de vragen te beantwoorden want dan is men toch nog (vanuit de luie stoel) betrokken blijkbaar.
Op het terrein van de ANWB met open armen ontvangen, van koffie voorzien in de rotonde en ook broodjes werden verstrekt. De ANWB heeft voor mij blijk gegeven van haar betrokkenheid en de zorg voor de juiste uitvoering van de wet. Als je de peiling invult wordt je gevraagd of je aan de discussie wilt deelnemen. Deze discussies zullen plaatsvinden medio Maart via het internet. Verder vindt de ANWB dat er eigenlijk te weinig bekend is om met het kabinet over te praten omdat er nog geen prijzen zijn vastgesteld. Ik kan daar wel iets bij voorstellen.

Er is verder een keurige uiteenzetting geweest van de feiten en er was gelegenheid om vragen te stellen. Verschillende mensen hebben dat ook gedaan. Zelfs met 4 campers was het duidelijk dat de campers een getroffen groep lijkt te gaan worden. Er door verschillende media (radio en tv) naar onze mening gevraagd en ik denk dat we zijn gehoord.
Jan van Simonne is te horen geweest op radio 1 en RTL en het NOS journaal hebben met ons gesproken. Je zal vast verschilende beelden zien op tv vandaag waarop camperforumleden duidelijk te zien zijn.

Ik maak mij minder dan Aloys zorgen over de manier waarop we zullen worden gehoord. Ben ervan overtuigd dat we ons keurig hebben gedragen en we hebben een zinnig verhaal verteld.
Laatst gewijzigd door Inferno op za 23 jan 2010, 21:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Zaterdag 23 Januari was er een demonstratie op het hoofdkantoor alwaar een aantal van onze mede camperraars zich hebben laten zien en horen. Hieronder een aantal nieuwsberichten waarin deze actie wordt getoond.

RTL nieuws van 19.30
NOS Journaal van 20.00 uur
Radio 1
Afbeelding
koopfoto's
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Laatst gewijzigd door Inferno op do 25 feb 2010, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Artikel Telegraaf nav telegraaf enquete:
’Heffing doorzetten is ongeloofwaardig’

Ruim 89% tegen kilometerheffing

Verpletterend NEE


door René van Zwieten

AMSTERDAM, dinsdag
De kilometerheffing moet van de baan! Dat is de mening van 89 procent van de ruim 196.000 deelnemers aan de Stelling van De Telegraaf. Slechts 11 procent is voor de invoering van het plan van verkeersminister Camiel Eurlings.
De overweldigende respons op de peiling laat een groot en breed gedragen wantrouwen onder de stemmers zien jegens het ’kastje van Camiel’. Het mobiliteitsplan wordt in rake bewoordingen door de ondervraagden aangeduid als ’graaimachine’, ’geldklopperij’, ’belastingverhoging’ en ’nieuwe melkkoe’.

Kastje
Uit de enquête blijkt dat de helft van de tegenstemmers niet gelooft dat het kastje de files zal oplossen. Velen menen dat de stremmingen ’s ochtends en ’s avonds op de Nederlandse wegen het gevolg zijn van het woon-werkverkeer en forenzen zijn niet in staat om hun werktijden aan te passen.


Ook meent bijna de helft dat de kabinetsplannen de kosten van het autorijden verhogen. Duurder voor de automobilist, een enorme kostenpost door de negen miljoen kastjes die moeten worden ingebouwd en de administratieve rompslomp. Ook de onduidelijkheid over wie de vervangingskosten van een kapot kastje moet betalen, zit sommigen dwars.
Velen lopen ook te hoop tegen het ’spionagekastje’ in de auto, dat alle ritten registreert. Zij vinden dit een grote inbreuk op de privacy en verwachten dat autoriteiten hiervan misbruik kunnen maken: „Een middel om nog meer controle over burgers te krijgen”.

Oppositie houdt minister Eurlings aan zijn woord

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, dinsdag
„De stekker eruit.” Voor de oppositiepartijen VVD en SP is er maar één conclusie mogelijk op basis van De Telegraafenquête naar de kilometerheffing.
„Als Eurlings woord houdt en alleen doorgaat bij voldoende draagvlak, dan is dit dus het einde van de kilometerheffing”, stelt VVD-Kamerlid Aptroot, die de CDA-bewindsman daartoe vandaag zal oproepen.
De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie zien dat heel anders. Zij willen dat Eurlings, ondanks de peiling, vasthoudt aan de plannen. Veel bezwaren snijden volgens hen geen hout. Wél eist de coalitie zorgvuldige invoering.
De VVD zou het „volstrekt ongeloofwaardig” vinden als het CDA nu blijft vasthouden aan de heffing. „Dan moet Eurlings maar terug naar het Europees Parlement. Daar staan ze ook zover van de kiezer af”, schertst Aptroot.
CDA-Kamerlid Koopmans ziet in de uitkomsten van het Telegraaf-onderzoek juist de bevestiging dat Eurlings op de goede weg is. „Op basis van deze resultaten zeg ik: zeker doorgaan”, aldus Koopmans. „Autorijden wordt niet duurder. En als dat wel gebeurt, stapt het CDA er uit. Ook is de privacy niet in het geding en neemt de administratieve rompslomp niet toe.” Het CDAKamerlid hoopt dat de ’spookbeelden’ snel verdwijnen.
Volgens de SP en PVV ziet Eurlings de heffing zelf ook niet meer zitten. „Hij heeft de deur op een kier gezet om er af te komen. Dan kunnen we beter direct stoppen”, zegt SP-Kamerlid Roemer.

Het gaat PVV’er De Mos te ver om op basis van het nog lopende ANWB-onderzoek en de „geweldige uitslag” van de Telegraaf-peiling een streep door de beprijzing te zetten. Hij wil een doorslaggevend landelijk referendum.
PvdA en ChristenUnie hebben begrip voor de zorgen van de automobilisten, maar houden vast aan de kilometerprijs. „Ik ben het gedeeltelijk eens met de zorgen. We nemen ze allemaal serieus”, aldus PvdA-Kamerlid Roefs. ChristenUnie-Kamerlid Cramer wil met name meer duidelijkheid over de gevolgen voor de privacy. „De zakelijke rijders en veelrijders gaan erop achteruit. Ik begrijp hun zorgen, maar dat is inherent aan het systeem. Veertig procent zal duurder uit zijn.”
Roefs en Cramer eisen dat Eurlings vandaag in een debat met de Tweede Kamer door het stof gaat en duidelijk maakt dat de politiek bepaalt of de kilometerheffing er komt en niet de ANWB.

Verkeersminister Eurlings moet knelpunten wegen aanpakken

’Km-heffing bestrijdt files niet’


Aan de oproep op onze nieuwssite van De Telegraaf en op wuz.nl om mee te doen aan de enquête over de kilometerheffing is massaal gehoor gegeven. De computerservers konden een dergelijke grote toestroom soms niet aan, waardoor het invullen langer duurde dan normaal.
Maar ook via de fax en telefonisch kwamen nog vele reacties binnen. Vooral ouderen, die geen computer en/of internet hebben, wilden dolgraag hun zegje doen bij De Telegraafenquête. De uitkomsten van de Stelling laten een massale afkeer zien van de invoering van de kilometerheffing in 2012. Van de ruim 196.000 deelnemers is 89 procent tegen en slechts 10 procent voorstander.
De meeste deelnemers maken voor hun beroep (22 procent), woon-werkverkeer (36 procent) en voor privédoeleinden (37 procent) gebruik van hun auto. Onder de tegenstemmers zitten veel automobilisten die voor hun werk vaak onderweg zijn en woon-werkforenzen. Deze zijn in meerderheid tegen het ’kastje van Camiel’. Maar ook de privérijders uiten in meerderheid (85 procent) grote bezwaren tegen het mobiliteitsplan.

Goedkoper
Als de kilometerheffing onverhoopt toch wordt ingevoerd, gaat driekwart, ondanks de grote bezwaren ertegen, niet de auto of vrachtwagen minder gebruiken. Dat kan ook niet omdat de werkgevers in veel gevallen niet de werktijden kunnen aanpassen. In die gevallen dat dat wel kan, zegt, opmerkelijk genoeg, 15 procent van de truckers vooral op goedkopere tijden te gaan rijden. Ruim de helft van deze groepen werknemers antwoordt niets te kunnen veranderen in het gebruik van de auto of truck.
Deze deelnemers denken ook niet dat het fileleed kan worden bestreden met de kabinetsplannen. Deze groep verwacht meer heil van de verbetering van de infrastructuur. Het voorstel van Eurlings om diverse knelpunten op wegen aan te passen om stremmingen te verhelpen, wordt wel omarmd. Op de vraag over de opening van de spitsstrook op de A12 bijvoorbeeld antwoordt ruim 60 procent positief. Men vindt dit een prima initiatief en roept de bewindsman op dit op nog meer snelwegen in te voeren.
Velen zijn het oneens met de mogelijke privacyschending, de miljardeninvesteringen voor het project, de mogelijke fraudegevoeligheid én het eventuele risico op fouten die niet te corrigeren zijn. Daarnaast vinden velen het oneerlijk dat mensen die een zuinige auto hebben gekocht gedupeerd worden. De ’groene’ rijders dachten door de afschaffing van de motorrijtuigenbelasting goedkoper uit te zijn, maar zij moeten straks alsnog een kilometerprijs betalen. „Mijn vrouw heeft een Toyota Aygo gekocht, lekkere zuinig en belastingvrij. Nu weer kosten!” Daarnaast wijzen velen erop dat de automobilist altijd de klos is. Andere weggebruikers, zoals motorrijders maar ook buitenlandse automobilisten, kunnen fluitend doorrijden zonder kosten.

Ook zit het de meeste dwars dat de weggebruikers verantwoordelijk worden gesteld voor de goede technische werking van het registratiekastje in de auto. Het feit dat een kapot kastje hen op een boete of zelfs een straf kan komen te staan, schrikt velen af. Verder wordt gevreesd dat de provincies een andere belastingmaatregel zullen invoeren omdat door het wegvallen van de wegenbelasting de zogeheten provinciale opcenten verdwijnen.
Toch zijn er ook voorstanders van de invoering van de kilometerheffing. Deze kleine groep (11 procent) vindt ’betalen voor gebruik en niet meer voor bezit’ een goed argument om de heffing in te voeren. „Ik vind het een eerlijke verdeling van de kosten naar rato van het aantal verreden kilometers. Als we nu niet ingrijpen, schuiven we het probleem alleen maar door naar de toekomst.” Maar zelfs onder deze voorstemmers zitten ook weer mensen die toch wijzen op privacyschending. Zo schrijft iemand: „Wie veel rijdt, moet meer betalen. Alleen met de kastjes wordt de privacy wel aangetast.”

Tolpoortjes
Minister Eurlings heeft gewaarschuwd dat als de kilometerheffing niet doorgaat, de tolpoortjes mogelijk weer van de plank worden gehaald. Maar ook dit voorstel, dat eerder al op grote weerstand stuitte, wordt door bijna 70 procent van de stemmers afgewezen.
Zoals gezegd is de meerderheid faliekant tegen de invoering van de kilometerheffing.
Toch is een grote groep wel bereid om op een andere manier te betalen voor autogebruik. Velen zien veel meer in een betaling via de brandstofaccijns om zo de files in ons land te bestrijden en de CO2-uitstoot te beperken. „Motorrijtuigenbelasting afschaffen, kwartje Kok teruggeven en alles via de brandstofprijs regelen”, sommeert een deelnemer.
Laatst gewijzigd door Inferno op do 25 feb 2010, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Inferno op do 25 feb 2010, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Gesloten