Noordkaap route door Zweden

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
hag63
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 20:31

Noordkaap route door Zweden



Bericht door hag63 »

Wij gaan volgende week met een camper richting de Noordkaap.
Nu hebben wij slechts drie weken de tijd. We willen graag door Zweden naar boven rijden en via de E6 in Noorwegen retour.
Eigenlijk willen we zo snel mogelijk aankomen op de noordkaap, zodat we de terugreis via Noorwegen iets rustiger aan kunnen doen.

Het is mij alleen niet duidelijk welke weg wij het beste kunnen rijden in Zweden, De E4 of de E45.
Gezien de beperkte tijd is het belangrijk dat we goed door kunnen rijden.
Is de maximum toegestane snelheid op beide wegen gelijk of verschilt dit?

Wie heeft hier ervaring met beide of één van beide wegen?
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug



Bericht door camperjan »

vanaf Utrecht is het ruim 3000 km de snelste route, en weer terug totaal 6000km met beetje omweg 6500 km moet te doen zijn in 3 weken.

niet te veel stoppen dan onderweg..............

mag ik jullie een advies geven trek er 6 weken er voor uit
maargoed dat was niet de vraag, via de E4 gaat het snelste volgen mijn nav.

jan vds
Laatst gewijzigd door camperjan op zo 09 aug 2009, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht



Bericht door Lex »

Ik weet niet waar U vandaan wilt vertrekken , maar vanaf Amsterdam naar de Noordkaap in Noorwegen is het een ruime 3000 Km rijden.
En dan bent er wel, maar tenzij U daar wilt blijven wonen, wat U aangaf niet te wilen doen maar via Noorwegen "iets rustiger" terug te willen rijden, dus minimaal ook nog eens 3000Km:
Ik zou er toch even over nadenken of dit u haalbaar lijkt in 3 weken tijd.
De wegen zijn in Zweden goed en duidelijk aangegeven en kunt er rustig op doorrijden maar toch,,,,,,

Lex
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug



Bericht door camperjan »

Lex ik was je net voor, A'dam ---utrecht 45 km?
dus tel maar op :wink:

jan vds
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht



Bericht door Lex »

Jan,
Via Roogel-Earth is het vanuit centrum Amsterdam 3166 kilometer
Ik wilde de vraagsteller niet te veel laten schrikken van het aantal kilometers vandaar dat ik het maar naar beneden heb afgerond,
Blijft over : Het is een H E E L stuk rijden voor drie weken om zonder hartkloppingen uitgerust weer thuis te komen.
Lex
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
hag63
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 20:31



Bericht door hag63 »

Wij vertrekken uit Doesburg, bij Arnhem.
Inderdaad ruim 3000 km.

Het lukt ons niet om langer vrij te krijgen dan 3 weken.
En na verschillende keren in zuid-Noorwegen te zijn geweest, nu toch maar eens naar de Noordkaap.

Wij beseffen ons dat er heel wat gereden moet worden, maar denken toch zeker te kunnen genieten.

Nog adviezen m.b.t. E4 of E45 in Zweden?
Er van uitgaande dat we in Helsingborg Zweden binnenkomen.
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug



Bericht door camperjan »

Lex
met google eart kun je wel op je gemak kijken waar je gereden hebt :wink:

jan vds
opstapkip
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 09 aug 2006, 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:



Bericht door opstapkip »

Hag63 (ws word je in het dagelijks leven niet zo genoemd),

OK, drie weken is kort. Eigenlijk tekort. Ik heb bussen voorbij zien jakkeren om snel aan de Noordkaap te zijn. Wat wil je er zoeken als de kans groot is dat het dicht zit en je niets ziet? Die kans is wel groot. Je moet van de reis genieten en niet constant denken: ik moet dat punt halen.
Niet het doel is de reis, maar de reis is het doel, als je begrijpt wat ik bedoel. Waarom helemaal tot aan de Noordkaap? Waarom bijv. niet de Lofoten. Ook een aardig stukje weg, maar al zo totaal anders dan Zuid-Noorwegen. Fantastische streek.

Ik raad het je niet af, alleen maar aan, want het is een fantastische rit. Wij hadden er zes weken voor, maar daar heb jij niets aan. Maar als je wilt genieten en niet alles voorbij wilt rijden zou ik het nooit in drie weken willen. Die gekken met de bus kwamen in de avond aan, hadden een hoop lol en vertrokken weer. Het programma riep... Hadden ze echt iets meegemaakt? Ja, hoogstens dat ze 'er' geweest waren.

Natuurlijk, een camper is geen bus, je bepaalt zelf je programma, maar je wilt toch ook genieten? Je weet niet wat je mist als je alles voorbij raast om de Noordkaap te halen.
Wij deden de reis via Noorwegen (bijna vier weken voor de heenweg) en kwamen velen tegen die op de Noordkaap waren: niks aan, niks gezien, ga ik nooit meer heen. Jawel, ook anderen: fantastisch, uniek schouwspel. Zo hebben we het ook zelf ervaren. Zie het verslag maar op mijn website.

Maar nogmaals: als je voor die drie weken met net iets minder genoegen neemt zul je fantastische dingen tegenkomen en onder de indruk thuiskomen.
Overigens: de middernachtszon zie je niet alleen aan de noordkaap. Afhankelijk van het tijdstip (21 juni is al voorbij) kun je tot aan de noordpoolcirkel van dit fenomeen genieten. Elke dag na 21 juni een stukje hoger. Een hele belevenis. Wij hadden ruim 500 uur achtereen geen duisternis meer gezien.
Succes met de voorbereiding,
Marius
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel



Bericht door Cee Pee »

We zijn net terug en hebben een stuk van de de 45 genomen, dit is een mooie route en wordt ook op de campersite beschreven.

Maar zoals al eerder is geschreven is drie weken wel erg krap om even op en neer naar de noordkaap te gaan.
Wij hebben er acht weken over gedaan, en dat was niets teveel.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50



Bericht door beatrix18 »

Marius heeft helemaal gelijk. Het is zonde van de brandstof en je tijd.
En een unieke prestatie is de Noordkaap al helemaal niet. Bus ladingen vol lopen daar rond en als je pech hebt (grote kans!) zie je niets (voor zover er iets te zien is). Er is nog zoveel moois, minder hoog, in Noorwegen te zien. Zelfs dan is drie weken kort en wil je de volgende keer er gewoon weer naartoe.
Veel plezier,

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 897
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 21:34



Bericht door Bram »

Onze reis naar Noorwegen was ook ruim 3 weken.
We zijn bewust niet helemaal naar de Noordkaap gegaan, maar
heerlijk halverwege de fjorden en de ijsvlakten bezocht en terug
door Zweden.

Echter wat bleek bij thuiskomst. We hadden er dik 6500 km opzitten.
Maar wel heel veel gezien en beleefd.

Dus 6000 km in drie week is te doen. 3000: 6 dagen heen is 500km
per dag en terug 3000: 10 = 300km per dag.
Het blijft wel een hele rit in 3 week. En volgens gesprekken met
mensen die wel de Noordkaap hebben bezocht is het laatste gedeelte
erg saai.

Onze voorjaarsreis naar Santiago ( va Bezier) was ook in drie weken 5200 km
Ik hoop echter in de toekomst niet meer van die lange ritten in zo'n
korte tijd te maken.
Mijn Hobby was een Hobby maar nu een Adriatik
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Noordkaap route door Zweden



Bericht door eef van baal »

hag63 schreef:Wij gaan volgende week met een camper richting de Noordkaap.
Nu hebben wij slechts drie weken de tijd. We willen graag door Zweden naar boven rijden en via de E6 in Noorwegen retour.
Eigenlijk willen we zo snel mogelijk aankomen op de noordkaap, zodat we de terugreis via Noorwegen iets rustiger aan kunnen doen.

Het is mij alleen niet duidelijk welke weg wij het beste kunnen rijden in Zweden, De E4 of de E45.
Gezien de beperkte tijd is het belangrijk dat we goed door kunnen rijden.
Is de maximum toegestane snelheid op beide wegen gelijk of verschilt dit?

Wie heeft hier ervaring met beide of één van beide wegen?
wij hebben vorig jaar de E6 in Noorwegen gevolgd tot voorbij Narvik, richting de Lofoten tot in Andenes.
1km voor Andenes heb je een mooie Camperplaats, met wc/douche keuken en een kleine kantine.
als je hier op de duin staat heb je geen land meer voor je en zie je precies het zelfde als op de Kaap.
dan zak je weer naar beneden naar het dorpje A.
dan met de boot naar het vasteland en richting huis, want je vakantie zit er bijna op.
kijk maar eens op mijn foto website naar een rondje poolcirkel.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Dawn
Berichten: 28
Lid geworden op: za 13 sep 2008, 20:30
Locatie: Oost-Vlaanderen



Bericht door Dawn »

Wij hebben deze reis twee jaar geleden gemaakt, en op 3 weken tijd. Ook zo vlug mogelijk naar de noordkaap gereden, daar hebben we 6 dagen over gedaan, en dan rustig aan, via Noorwegen terug gereden. Het werd een prachtige reis, en we zouden het zo opnieuw doen, zelfs op 3 weken tijd. Noorwegen is gewoon puur genieten, zelfs al je aan het rijden bent. En verder hebben we gestopt op prachtige plaatsen. Op de terugweg hebben we wel de boot genomen vanuit Oslo naar Kiel, zodat we rustig konden afsluiten. Als men meer tijd heeft is het natuurlijk beter maar ja niet iedereen kan zo lang vakantie nemen.
laverda
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 20:27



Bericht door laverda »

In 2006 zijn wij in 3 weken naar de Noordkaap geweest met onze caravan. In 2008 zijn we opnieuw naar de Noordkaap geweest maar dan met de camper en hadden daar 4 weken tijd voor. Daarbij zijn we nog een paar dagen in Zuid Zweden gebleven, dus 3 weken is als je graag auto rijdt (zoals wij) te doen.
Wij zijn beide keren via de E4 omhoog gereden en 7/8 dagen later stonden we op de Noordkaap. Nu hebben we de tic :? :wink: als we eenmaal in het Hoge Noorden zijn dan rijden we speciaal om via Rovaniemi/ Finland voor het kerstmandorp om mooie truien en t-shirts te kopen. De terugweg zijn we een stuk door Noorwegen gereden en zijn toen richting Kiruna gereden en de E45 afgezakt naar het Zuiden.

Wij vonden de Noordkaap echt een hele belevenis en het gaf ons toch wel een speciaal gevoel daar zo te staan. Voor iedereen is dit natuurlijk anders, maar wij zijn ook gek op souvenirswinkels en de film die gedraaid wordt bezorgd mij nog kippenvel als ik er aandenk.
Dus als je graag auto rijdt (onderweg zie je ook veel) dan zou ik gewoon gaan :D Misschien is het handig om dan via de E4 omhoog te rijden en via de E45 terug, dan heb je genoeg tijd.......
Plaats reactie