nieuwe verkeersregel campers >3500 kg

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
willeme 1

nieuwe verkeersregel campers >3500 kg

Bericht door willeme 1 »

Voor de bestuurders van zware kampeerauto's gaat de maximumsnelheid juist omlaag. Vanaf 1 mei 2009 mag u met een zware kampeerauto met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kilo die afgeleid is van een vrachtwagen, op autowegen en autosnelwegen niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid geldt voor dit soort zware campers dezelfde maximumsnelheid als voor gewone vrachtwagens.
avbrande

Bericht door avbrande »

Daar gaan we weer.
Dit geldt niet voor campers die kampeerwagen als categorie op het kenteken hebben staan!
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Cee Pee

Bericht door Cee Pee »

Uit Nieuws.nl
De belangrijkste wijziging per 1 mei is dat u als u eenmaal op een uitvoegstrook rijdt niet meer terug in mag voegen op de rijbaan. De reden hiervoor is dat sommige bestuurders op deze manier andere auto's in de file probeerden in te halen. Dat is een bron voor veel frustratie bij andere weggebruikers.
De wetgeving wat betreft parkeerschijven gaat ook op de schop. Vanaf 1 mei 2009 mag u het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf alleen nog handmatig instellen. Een parkeerschijf met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag u dus niet meer gebruiken. Ook moet u vanaf 1 mei 2009 de parkeerschijf achter de voorruit van de auto plaatsen. De parkeerschijf moet van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn.
Gehandicapten moeten eveneens de parkeerschijf gaan gebruiken. Vanaf 1 mei 2009 moet u op een gehandicaptenparkeerplaats waar met een bord een maximale parkeerduur is aangegeven ook een parkeerschijf gebruiken. Zo wordt tegengegaan dat hetzelfde voertuig te lang op een gehandicaptenparkeerplaats staat. Gehandicaptenparkeerplaatsen met een maximale parkeerduur hoeven niet voorzien te zijn van een blauwe streep.
Verder verandert de maximumsnelheid voor auto's met een lichte aanhanger. Vanaf 1 mei 2009 mag u met een personenauto of bestelauto die een lichte aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kilo trekt, op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden. Tot 1 mei 2009 geldt de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Voor de bestuurders van zware kampeerauto's gaat de maximumsnelheid juist omlaag. Vanaf 1 mei 2009 mag u met een zware kampeerauto met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kilo die afgeleid is van een vrachtwagen, op autowegen en autosnelwegen niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid geldt voor dit soort zware campers dezelfde maximumsnelheid als voor gewone vrachtwagens.

De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Uitgegeven op Donderdag 09 april 2009 om 10:30:00
Dus als ik het goed begrijp mag je vanaf 1 mei met een camper van 3850 kilo maar 80 kmpu en een van 3500 kilo met een ongeremde aanhanger van 750 kilo dus samen 4250 kilo 90 kmpu.

Of gaat het om aanhangers tot een TTM van 3500 kilo dus: camper 3500 kilo + aanhanger van 2000 kilo = 5500 kilo en gewoon 90 kmpu :?:

Hoe moet ik dit lezen en waar is de logica.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jo b250

Bericht door jo b250 »

Ja Cor volgens mij lees je het goed en is het inderdaad zo dat.
Auto max massa 3500 kg +aanhanger 750= 4250 kg mag 90 km
Camper Max massa 3850 kg 80 km
Waarom verbaast me dit niet oh ja is Nederland :lol: :twisted: :lol:
Weet niet wat ik moet denken van onze wetgever volgens mij zijn ze echt los , maar dat zijn ze met meer dingen. :cry:
Toon

Bericht door Toon »

ben ik blij met mijn 3850 kg en personenauto kenteken :lol: :lol:
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
jo b250

Bericht door jo b250 »

Ja dat zou je wel denken zoals het er staat, maar blijf het vreemd vinden dat er onderscheid gemaakt wordt op personen/bedrijfsauto met hetzelfde gewicht.
Deze logica raakt kant nog wal.
Zag nog wat leuks heeft niets te maken met campers, maar kijk uit dat je ze niet plat rijd zonder verlichting.( Want dat is nog niet geregeld volgens mij) :lol: :lol: :lol:

Skaters op de rijbaan
Skaters ook op het fietspad. Behalve op de stoep of het voetpad mogen skaters voortaan ook op het fietspad. En als er geen fietspad of stoep is, mogen skaters op de rijbaan.
Reden: Hiermee krijgen skaters meer mogelijkheden om zich te verplaatsen.
Wim, Kirsten en Binck

Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Ben benieuwd hoe de officiele wet gaat worden.
Met de tekst: massa van meer dan 3500 kilo die afgeleid is van een vrachtwagen kan je alle kanten op.
Onze camper is namelijk niet afgeleid van een vrachtwagen.

In iedere geval net zo afgeleid als die van Toon.:D

Hoe gaat men om met campers van buitenlanders ?
Een Duitser met een Flair (>3500kg) mag 120 km/h en wij maar 80 km/h . Duidelijk regel.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
lucastess03

Bericht door lucastess03 »

Mischien word het het zelfde als ze met touringcars
hebben gedaan
Als je er flink voor betaald mag je 100 km :lol: :lol:

Want er moet nog geld komen
Voor de km heffing er komt :lol: :lol:
willeme 1

Bericht door willeme 1 »

de km heffing is de vrieskist in

denkj dat het niet uitmaakt of je een personencamper hebt of een vrachtcamper. boven de 3500 = 80
lucastess03

Bericht door lucastess03 »

Maar denken hier, kun je beter aan een ander overlaten :lol: :lol:
Toon

Bericht door Toon »

willeme 1 schreef:de km heffing is de vrieskist in

denkj dat het niet uitmaakt of je een personencamper hebt of een vrachtcamper. boven de 3500 = 80
Willem wat denk je dan van de humer
is ook een personen auto boven de 3500 kg
met een echt personen auto kenteken net zoals mijn camper
ik heb het vermoeden dat hier een storm wordt gemaakt in een glas water
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Wim, Kirsten en Binck

Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Een hummer is niet afgeleid van een vrachtwagen.
Ik denk dat je de lul bent Toon (geintje)
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
myway

Bericht door myway »

Jongens...........wel even blijven opletten, de letterlijke tekst over de snelheid heeft al op het forum gestaan :wink:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... highlight=

En ja het is nog steeds niet bekend of dit nu per 1 mei ingaat
Hymer E610

Bericht door Hymer E610 »

Maak je niet druk,80 is toch hard genoeg :D
--------------------------------------------

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie