onderhanden van een forumlid. Van de fabriek heb ik de schema's gekregen
voor een model EVS30/18. Die van de 30/12 zijn kennelijk niet meer
beschikbaar. Technisch zijn beide apparaten niet gelijk maar met het
schema van de EVS30/18 krijg je wel een redelijke indruk van de opbouw
en werking van het apparaat.
Wat zo vaak gebeurt bij schakelende laders is dat de mosfets van
het schakelende gedeelte de geest geven. In dit geval is ook de
besturingschip gesneuveld. Er zit een SG3525AWD in. De mosfets zijn
van het type STHV82FI. Beide componenten zijn uit de handel. Slecht
nieuws voor de hobbyist of reparateur. Van de besturingschip is wel de
n-versie te koop. Die is ongeveer 2x zo groot dus dat betekent veel
gepriegel om die chip aan te sluiten. Voorts waren er ook twee chip-
weerstanden van 10 Ohm gesneuveld.
De mosfets kunnen worden vervang door het type 2SK2610. Geen goedkope
jongens maar nog altijd veeeeel goedkoper dan een nieuw laadapparaat
van Calira

Het blijft altijd spannend om te zien of hiermee alle ellende is getraceerd.
Dat weten we pas als de nieuwe onderdelen binnen zijn
