Isoleren met Pur schuim?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
okky
Berichten: 25
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 7:24
Locatie: Zaandam

Isoleren met Pur schuim?



Bericht door okky »

Hoi, vraagje, heb nu lekker een ducato 2.8jtd, het is een bestel bus die ik beetje voor beetje aan het verbouwen ben! Achterdeuren met raam en schuifdeur met raam.

Hij heeft lekkere kachel (webasto 3500) en in een mum van tijd is hij warm, wel zijn er plekken die je niet goed kan isoleren. Omdat hij bij aanschaf al voorzien was van wandplaten met daar acher dik glaswol dacht ik dat het voldoende was, ABER! Ik merk nu dat ik dat niet goed heb ingeschat, maar ja om alles er weer uit te slopen zie ik niet zo zitten!

Dus mijn vraag is, kan je de stijlen die nog bloot liggen en dus koutte bruggen zijn vol spuiten met pur of zoiets, kwam in een bouw markt ook al piepschuim balletjes tegen... Is dat een iedee of heeft iemand anders een tipje voor dickie?
FIAT DUCATO 2003 2.8 JTD en vier WOLFHONDEN
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Ik zou het niet doen, ik als camperbouwer, kijk eens op onderstaande link, heb ik al genoeg narigheid gezien van pur en dergelijke. Koude bruggen zijn erg moeilijk op te lossen. of je moet bij de bouw van je kamper er rekening mee houden, door je wand een cm van de steil af te houden.
Steilen moeten kunnen luchten anders gaan ze roesten!

Je kan zien zeker dat er vocht op de wand platen komt, daar waar je stijken zitten?


Grt, van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

overigens is glaswol niet aan te raden als isolatie bij een camper.
Kan erg slecht overweg met de vaak grote hoeveelheid vocht in een camper (koken, en slapen enzo)
Glaswol werkt als een spons en zal dus zorgen dat je erg snel roest van binnen uit krijgt.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

glas wol zal ook naar beneden zakken zeker als het vochtig wordt
ja wordt het toch van vooraf aan beginnen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
okky
Berichten: 25
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 7:24
Locatie: Zaandam



Bericht door okky »

verdikke, dit stemt mij niet vrolijk... dus glaswol eruit en wat er dan in?
Steenwol? Wat adviseren jullie mij!

Dick
FIAT DUCATO 2003 2.8 JTD en vier WOLFHONDEN
Roy & Jeanette
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 10 apr 2005, 20:49
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:



Bericht door Roy & Jeanette »

Hallo Dickie,

mij werd aangeraden om een luchtspouw te creëren tussen buiten- en binnenwand.
Dus dan ziet het er als volgt uit (van buiten naar binnen) ; buitenwand - luchtspouw (1 à 2 cm.) - isolatie materiaal (wat geen vocht opneemt) - plastic folie om te voorkomen dat vocht van binnenuit je spouw binnendringt en dan aftimmeren met plaatmateriaal o.i.d.
Boor, in de spouwruimte, een paar gaatjes in de vloer zodat de lucht kan circuleren en het eventuele vocht wordt afgevoerd.

Ventilatie is in iedergeval heel belangrijk :!:

Zorg dat je metaal in iedergeval goed beschermd is d.m.v. een conserveringsmiddel welke ook FLEXIBEL :!: blijft.
Een hele goede is bv. wax van Mike Sander (zie www.mike-sander.de), deze is via de NL importeur online te bestellen.
Maar je hebt natuurlijk ook nog wax van andere leverancieren zoals Dinitrol,Tectyl,Fertan en RX.

Groetjes, Roy :D
Niet zo snel maar we komen er wel met onze droom van 11,5 mtr. lang.....
okky
Berichten: 25
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 7:24
Locatie: Zaandam



Bericht door okky »

Trouwens heb net even snel gekeken naar mn busje, en een groot aantal van die platen kan ik nog bij, dus dat komt goed, is het een idee om dan direkt die buiten wand in de tectyl te zetten? De plaaten waar ik niet helemaal meer bij kan zaag ik door en kan ze dan wel weghalen, komt goed dus, liever nog een weekend kloojen dan dat mn favoriete hobby van binnen uit weg roest! TOCH :-)
FIAT DUCATO 2003 2.8 JTD en vier WOLFHONDEN
Roy & Jeanette
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 10 apr 2005, 20:49
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:



Bericht door Roy & Jeanette »

Gebruik in iedergeval een conserverings middel welke flexibel blijft ,dat is bij sommige middelen na een jaartje wel uitgewerkt.
Niet zo snel maar we komen er wel met onze droom van 11,5 mtr. lang.....
Roy & Jeanette
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 10 apr 2005, 20:49
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:



Bericht door Roy & Jeanette »

Als je op de wedsite van www.mike-sander.de kijkt zie je daar ook een verslag van een test die ze bij het duitse blad "autobild" hebben gedaan.
Erg leerzaam, vele middelen werken maar kortstondig.
Niet zo snel maar we komen er wel met onze droom van 11,5 mtr. lang.....
Bert
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:



Bericht door Bert »

Hallo okky, lees dit even door http://users.telenet.be/zwerfwagen/index.html
Veel informatie over zelfbouw incl. isoleren.
Bert
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:



Bericht door Dekker-Achterhoek »

In de 70er jaren vele campers ingebouwd in Transit en Bedford bestelwagens.
Gebruikte als isolatie altijd HARD geperste glaswolplaten achter de betimmering. Deze bogen goed mee met de vorm van de carrosserie. Voor de plaatsing spoot ik op de metalen wand een laag Bitac (Zwarte stevige tectyl soort, bedoeld voor chassis behandeling). In de nog klevende Bitac plakte ik de glaswolplaten. Over de glaswolplaten een stevige PVC folie en daar de aftimmering eroverheen (eerst de electra ertussen!!)
In de carrosserie boorde ik onderin een aantal kleine gaatjes richting kokerbalk. Voor ventilatie en condens afvoer.

Eén Bedford heb ik meer als 20 jaar gevolgd (12 jar eigenaar, 8 jaar in onderhoud). Nooit enig spoor van roest gevonden, ook niet bij het herstellen van een schade na 11 jaar.

Over PUR schuim. Niet doen. Dit is hygroscopisch. En vocht en ijzer zijn geen vrienden :?

In de Bedford en Transits schuimde ik de stijlen rondom de voordeur vol met een 2 componente schuim van Romar Voss. Deze levert een schuimsoort, welke na uitharing enigszinds plakkerig (vettig) blijft, zodat er geen uimte tussen carrosserie kan ontstaan en dus geen condens vorming.

Succes.
okky
Berichten: 25
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 7:24
Locatie: Zaandam



Bericht door okky »

HEREN, WEDEROM, ik vindt deze forum zo vet, BEDANKT :-)

Dickie Dick
FIAT DUCATO 2003 2.8 JTD en vier WOLFHONDEN
okky
Berichten: 25
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 7:24
Locatie: Zaandam



Bericht door okky »

Heren verwarring! Als ik op de website kijk van http://users.telenet.be/zwerfwagen/index.html dan lees ik dat deze wel met purschuim de boel her en der beschuimd!

Ik ga het maar niet doen! Wel zie ik daar een hoop dingen voorbij gaan wat ik ook maar moet doen, dus bedankt voor de link erg leerzaam!

Dank jullie wel weer

Dickie Dick
FIAT DUCATO 2003 2.8 JTD en vier WOLFHONDEN
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Je kan je plaat werk ook met bodykoting in spuiten, sinkt niet zoals tecktail. Die blijf je lang ruiken.
voor Isolatie kan je roofmate gebruiken, zijn groen of blouwe platen.
Om ze vast te zetten kan je een twee compunente schuim gebruiken die geen vocht op neemt.
Voor de tussen ruimte Plaat werk - isolatie kan je compriband gebruiken van 1 a 2 cm dik. let wel op dat je dit ferticaal aanbrengt.
Voordeel als je isolatie iets te ver uitsteekt, kan je het met je houtebinnen platen weer terug duwen.

mocht je vragen hebben, dan horen we het hier wel!

grt van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Plaats reactie