LCD-TV en vorst?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Hymscanhuub
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
Locatie: Nijmegen

LCD-TV en vorst?



Bericht door Hymscanhuub »

Nu de winter voor de deur staat en we de camper een winter beurt geven.
Komt de vraag naar boven , kunnen we de LCD tv wel er in laten staan, zal de vrieskou geen schade aan brengen.
Wie kan mij hierop antwoorden.
Grt Huub.
bcs
Berichten: 73
Lid geworden op: di 03 okt 2006, 22:16
Locatie: N-BR



Bericht door bcs »

Ik heb mijn camper naast het huis staan, ook in de winter zit mijn LCD tv er gewoon in en na 2 jaar doet hij het nog perfect.

Lees eens in je gebruiksaanwijzing , mischien staan de min. en max. temperaturen er wel in beschreven. :wink:

Als de tv makkelijk eruit te halen is zonder veel schroefwerk kan je hem natuurlijk beter in huis bewaren.
Maar omdat wij in de winter ook veel onderweg zijn laat ik de tv erin zitten.
Adriatic Coral 590 D 2.8 IDTD
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: LCD, Tv



Bericht door Charm »

Hymscanhuub schreef:Nu de winter voor de deur staat en we de camper een winter beurt geven.
Komt de vraag naar boven , kunnen we de LCD tv wel er in laten staan, zal de vrieskou geen schade aan brengen.
Wie kan mij hierop antwoorden.
Grt Huub.
De gebruiksaanwijzing geeft vaak de maximale en minimale opslag(storage)temperatuur aan. Grote kans dat de opgegeven minimale temperatuur niet al te vaak meer in Nederland voorkomt..... :wink:
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Trebor953
    Berichten: 2703
    Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
    Locatie: Nunspeet



    Bericht door Trebor953 »

    Volgens het instructieboekje van mijn Samsung 741MP lcd tv/monitor zijn dit de minimale en maximale temperaturen.

    Omgevingsfactoren

    In bedrijf Temperatuur: 10°C ~ 40°C(50°F ~ 104°F)
    Vochtigheid: 10% ~ 80%, zonder condensatie

    Opslag Temperatuur: -20°C ~ 45°C-(-4°F ~113°F )
    Vochtigheid: 5% ~ 95%, zonder condensatie
    Groetjes,
    Rob

    Dethleffs Trend T 6617
    kanjer
    Berichten: 2066
    Lid geworden op: za 28 jun 2008, 19:37
    Locatie: Noord-Holland



    Bericht door kanjer »

    tegen ons is toen door de dealer gezegd dat we beslist bij niet gebruik in de winter eruit moeten halen
    maar ja wij gaan naar spanje dus blijft zitten

    maar ERUIT halen dus
    Afbeelding



    leef vandaag,morgen kan heel anders zijn
    Gebruikersavatar
    MonRoe
    Berichten: 17482
    Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
    Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
    Contacteer:



    Bericht door MonRoe »

    Ook in de gebruiksaanwijzing van onze tv staat dat die onder nul kan hebben.

    Even een andere vraag, staat de camper buiten of binnen? Als die binnen staat zal het wel niet zo'n vaart lopen dat het binnen in de camper zal gaan vriezen.

    En Kanjer, als jouw dealer zegt dat jullie tv er uit moet, hoeft dat nog niet zo te zijn bij alle televisies?

    Dus Huub, even de gebruiksaanwijzing erbij en je weet het zeker.
    Afbeelding

    Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
    Trebor953
    Berichten: 2703
    Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
    Locatie: Nunspeet



    Bericht door Trebor953 »

    kanjer schreef:tegen ons is toen door de dealer gezegd dat we beslist bij niet gebruik in de winter eruit moeten halen
    maar ja wij gaan naar spanje dus blijft zitten

    maar ERUIT halen dus
    Was dit een camperdealer of een verkoper van electronica?
    De gebruiksaanwijzing die bij het apparaat hoort lijkt mij duidelijk, bij temperaturen tot -20C geen probleem. Tenzij je hem er zo uit kan pakken en denkt dat het meer dan 20 graden gaat vriezen, lekker laten zitten dat ding.
    Groetjes,
    Rob

    Dethleffs Trend T 6617
    Gebruikersavatar
    dommeltje
    Berichten: 465
    Lid geworden op: do 29 jun 2006, 20:20

    Re: LCD, Tv



    Bericht door dommeltje »

    Hymscanhuub schreef:Nu de winter voor de deur staat en we de camper een winter beurt geven.
    Komt de vraag naar boven , kunnen we de LCD tv wel er in laten staan, zal de vrieskou geen schade aan brengen.
    Wie kan mij hierop antwoorden.
    Grt Huub.
    Hoi Huub,

    LCD betekent Liquid Crystal Display, deze bestaat uit twee glasplaten met een vloeibare kristalmassa ertussen. Op die glasplaten zit een metaal masker opgedampt dat zorgt voor de besturing van de kristallen.
    Bij geringe vorst kan hij er gewoon tegen, maar schiet de temp fors omlaag zal die massa bevriezen. Gevolg is dan ook uitzetting net als ijs in een vijver. Die uitzetting laat de glazenplaten losbarsten van elkaar, komt er lucht tussen wordt het scherm helemaal zwart en is dan ook stuk.
    Zet je hem verwarmt weg (elk geval niet onder vriespunt) kun je hem gewoon laten zitten. Kan de ruimte waar hij staat ver onder nul komen raad ik je aan de lcd thuis op zolder oid te zetten zodat hij niet kan bevriezen.
    De grens ligt op ca -10gr maar komt de temp lager zal je er plots heen moeten racen anders kan je te laat zijn.
    Condens is ook een probleem, de TV is gevoelig voor vocht dus ook condens. Er kunnen dingen binnenin gaan roesten als hij lang in de koude staat en dus vocht niet kan verdampen.
    conclusie is dus: bij lichte vorst gewoon laten zitten.
    Bij strengere vorst is het beter de TV gewoon eruit te halen en in de opslag te zetten.
    Heeft je bedienpaneel in je camper ook een LCD is daar rekening mee gehouden. Er zitten dan meestal een paar weerstanden van de schakeling pal tegen de lcd display aan. Die geven iets warmte af en dat is bijna altijd genoeg om je display vorstvrij te houden.

    Heb hier een vreemd draadje aangetroffen dat achter een lcd-paneel langs loopt. Dat bleek een verwarming te zijn, hij is 4 watt en 12 volt.
    Met zo te zien een vorstbeveiligings schakelingetje. Torretje met een klein chippie en een vreemd geplaatst weerstandje als sensor.
    Geeft net zoveel af dat hij beschermt tot -35graden. Kan dus op de noordpool zitten zonder mijn kachel aan :-)
    Mijn water en ikzelf bevriezen maar mijn display in elk geval niet :-)

    groet,
    Van geld dat we niet hebben kopen we dingen die we niet nodig hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen. Loesje
    Henk en Adrie
    Berichten: 311
    Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



    Bericht door Henk en Adrie »

    Vocht is een groter probleem dan koude. Bij de ouderwetse Beeldbuis Televisies was dat probleem groter. Heb ruim 40 jaar Televisies gerepareerd en nog nooit een echt probleem gehad door koude. Ze zijn toch wel snel op bedrijfs temperatuur.
    Laatst gewijzigd door Henk en Adrie op do 23 okt 2008, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
    Gebruikersavatar
    MonRoe
    Berichten: 17482
    Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
    Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
    Contacteer:



    Bericht door MonRoe »

    Ander vraagje, is het een LCD of TFT, want ik heb begrepen dat LCD alleen vanaf een bepaalde grootte wordt gemaakt en dat dit niet de grootte is zoals je die in de camper zou hebben.
    Afbeelding

    Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
    Henk en Adrie
    Berichten: 311
    Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



    Bericht door Henk en Adrie »

    Vraag van Monroe.
    Daar wordt het zelfde mee bedoeld. TFT=Een Thin Film Transistor of kortweg TFT wordt voornamelijk toegepast in zogenaamde TFT-schermen, Thin film transistor liquid crystal display.
    Waarschijnlijk bedoel je Plasma en LCD.
    Gebruikersavatar
    MonRoe
    Berichten: 17482
    Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
    Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
    Contacteer:



    Bericht door MonRoe »

    oeps, dan zit ik fout en je hebt gelijk, ik haal lcd/tft/plasma door elkaar.
    Afbeelding

    Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
    Henk en Adrie
    Berichten: 311
    Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



    Bericht door Henk en Adrie »

    Je kunt niet alles weten. Was vorigemaand bij een opening van een winkel in Braunschweig. TV is 14 meter hoog en 6 meter breed. :D
    http://picasaweb.google.nl/goldwingh/Va ... 8614383890
    Bertram
    Berichten: 17328
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
    Locatie: Noord Nederland

    lcd of led????



    Bericht door Bertram »

    Henk en Adrie schreef:Je kunt niet alles weten. Was vorigemaand bij een opening van een winkel in Braunschweig. TV is 14 meter hoog en 6 meter breed.
    Tja Henk, maar dit zal geen LCD-scherm zijn. Dergelijke panelen worden
    samengesteld met power-led's. Ik meen dat Discovery er al eens een
    filmpje over heeft vertoond in de rubriek "How it is made"

    Groeten,
    Bert
    Plaats reactie