wipschakelaar aansluiten

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
DennisTheMenace
Berichten: 13
Lid geworden op: za 26 jul 2008, 13:50

wipschakelaar aansluiten



Bericht door DennisTheMenace »

hallo!
Ik heb in mijn camper twee led spotjes aangesloten ,en tussen elk lampje wil ik nu een wipschakelaartje aansluiten, maar ik twijfel ineens over de juiste aansluiting.
Het gaat om dit schakelaartje:

Afbeelding
en er zitten drie aansluitings pooltjes op.
Nu is het een schakelaartje dat verlicht is, maar dat wil ik juist niet (i.v.m stroomverbruik).

Kan iemand me op weg helpen ?
Bedankt!
lucastess03



Bericht door lucastess03 »

Als je kijkt welk pooltje van het lichtje is
doe je daar geen draadje aan
dan zal het ook niet branden :wink: :lol: :lol: :lol:
Bert Steenhuis
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 19:34
Locatie: Assen

Re; Schakelaar.



Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo, jou enkelpolige schakelaar drie aansluitgen en een rood glaasje, dat duidt er op dat het een type is met controlelampje en dat is in jou geval natuurlijk niet zinvol.

Je kunt zo wel zien of de spotjes aan of uit zijn en bovendien verbruikt het lampje wat er in zit ook energie, mischien wel meer dan de LED-spot zelf

Je kunt beter andere kopen of ze ruilen als dat (nog) mogelijk is.

Succes.
"Als iet te mooi is om waar te zijn. dan is het dat ook."


Bert Steenhuis.
DennisTheMenace
Berichten: 13
Lid geworden op: za 26 jul 2008, 13:50



Bericht door DennisTheMenace »

ik heb alles meegenomen op reis om op regenachtige vakantiedagen (zoals vandaag) een beetje te klussen, dus omruilen gaat niet meer lukken...

Is het schakelaartje niet aan te sluiten zonder dat het licht geeft?
DennisTheMenace
Berichten: 13
Lid geworden op: za 26 jul 2008, 13:50



Bericht door DennisTheMenace »

autostar, dat is helaas niet te zien!Er zijn drie pooltjes ,twee vlak naast elkaar en eentke iets apart ,met een andere kleur...
Ik ben alleen bang dat ik plus en min ga omwisselen of zoiets...
Bert Steenhuis
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 19:34
Locatie: Assen

Re achakelaar aanvulling



Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo,

Voor dat controlelanpje heb je dus de min (-) draad nodig als je die er dus niet op aansluit kun je de schakelaar ook zo wel gebruiken, zelfs gewoon de aansluiting gokken , als je spot niet brand, andere aansluiting.

groeten.
"Als iet te mooi is om waar te zijn. dan is het dat ook."


Bert Steenhuis.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Even met een multimeter de weerstand tussen de aansluitpunten meten. Als je twee punten hebt met oneindige weerstand in de ene stand van de schakelaar en (bijna) geen weerstand in de andere stand van de schakelaar, zijn dat de aansluitpunten om je verlichting in en uit te schakelen.
Het lampje in de schakelaar moet meer weerstand geven dan de schakelaar in de AAN-positie.

Succes,

Evert
DennisTheMenace
Berichten: 13
Lid geworden op: za 26 jul 2008, 13:50



Bericht door DennisTheMenace »

de zon was inmiddels doorgebroken ,en het klusje dus even uitgesteld , maar met jullie tips gaat het vast lukken, heel erg bedankt alvast :D
electra is nooit mijn sterkste kant geweest, dus hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik hier op het forum op regenachtige klusdagen nog eens wat domme vragen kom stelle?
Heel erg bedankt!
Henk en Adrie
Berichten: 311
Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



Bericht door Henk en Adrie »

Bij deze klus kan er niets fout gaan. Je hebt geen meter nodig. Gewoon proberen. Als de lamp dan uit gaat is het goed. Je hoeft maar 2 pootjes te gebruiken en het ingebouwde lampje kun je negeren.
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: wipschakelaar aansluiten



Bericht door Tommert »

Dezelfde vraag hier. Wil ook graag dat het licht niet gaat branden.

51A17AD2-7E0C-4932-9C8F-7571117B4865.jpeg
51A17AD2-7E0C-4932-9C8F-7571117B4865.jpeg (148.3 KiB) 989 keer bekeken
Betekent dit dat ik in de afbeelding, pool 1 op de schakelaar niet hoef aan te sluiten. En er dus alleen een min kabel direct van de ‘load’ naar de min van accu moet gaan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wipschakelaar aansluiten



Bericht door Kroppie »

ja, 1 op schakelaar is de min van het lampje dus dat gaat zonder 1 niet branden en de min van de fan is direkt met de min van de accu en de schakelaar verbreekt of verbind door de plus naar de fan die dan dus draaien kan

maar die schakelaars zijn er ook zonder lampjes hoor.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie