Waar zit de huishoudaccu van een VW T4 Westfalia?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
kelvin72
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 20:02

Waar zit de huishoudaccu van een VW T4 Westfalia?



Bericht door kelvin72 »

Goeiemorgen,

Misschien een hele domme vraag.. maar m'n camper staat bij de garage - en ik heb gevraagd of ze even willen kijken naar de huishoudaccu (die lijkt niet bij te laden - niet via het net, en ook niet door te rijden). Ik heb de camper net - en heb al even gezocht op dit forum en in de gebruiksaanwijzing - maar ik zie nergens staan waar het ding zit (en hoe je er evt. het beste bij kan komen).. Dus mocht je dit weten, hoor ik het graag - dan bel ik het even door. Oh, en mocht je tips hebben voor een goede/betaalbare vervangaccu (ik denk namelijk dat de meting negatief zal uitvallen) - hou ik me ook aanbevolen! Gracias!

Groetjes,
Kelvin
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Wat is het bouwjaar van de westfalia Kelvin :?:
lwg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 17:38
Contacteer:



Bericht door lwg »

waarschijnlijk linksachterin dus achter de bank. daar zit een luikje in het onderste gedeelte dus onder de "hangkast"
Laurens Geleynse
VW California Event 2002
kelvin72
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 20:02



Bericht door kelvin72 »

Hij is uit 1992. Bedankt. Ik ga 't even doorgeven!
Wim_H
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 8:59
Locatie: Regio Haaglanden

Re: Waar zit de huishoudaccu van een VW T4 Westfalia?



Bericht door Wim_H »

Kelvin,

Gezien het bouwjaar van de camper zou het goed kunnen dat de huishoudaccu aan vervanging toe is.

Als er nu een gel-accu in zit kun je die (laten) vervangen door een nieuwe gel-accu of door een AGM-accu. Enkele voordelen van een AGM-accu:
- Goedkoper dan een gel-accu;
- Bij eenzelfde capaciteit kleiner en dus lichter;
- Grotere laad- en ontlaadstromen mogelijk;
- Lader gel-accu is zonder aanpassingen ook geschikt voor AGM-accu.

Behalve de accu zou ik ook de lader, de bedrading en de zekeringen (laten) nakijken. Aangesloten op de 230 Volt verschijnt er bij mij op het display bij de binnenspiegel een stekker symbooltje. Verschijnt dit niet, dan is òf de lader defect òf de zekering stuk. De dynamo laadt de huishoudaccu nauwelijks bij. Dat komt o.a. omdat de dynamo een te lage spanning afgeeft om een gel-accu op te laden.

Mijn gel-accu heb ik vorig jaar vervangen door een Victron AGM-accu. Werkt perfect. Ondanks de kleinere capaciteit (120 i.p.v. 145 Ah) kan ik zo'n 3 dagen los van de paal staan, evenlang als met de gel-accu.

Let bij het vervangen van de accu er op dat de plus- en minpolen van de nieuwe accu op dezelfde plek zitten als bij de oude, anders loop je het risico dat de bedrading niet lang genoeg is. Er zijn verlopen van ronde naar platte accupolen verkrijgbaar. Laat je je daardoor dus niet weerhouden. Via internet kun je veel info vinden. Verder loont het zeer de moeite om even een belronde te houden voor de gunstigste prijs.

Bij mijn T4-Westfalia (bj 2001) zit de huishoudaccu bij de wielkast linksachter en is bereikbaar door het wegnemen van een houten plank bij de laadvloer (enkele schroeven losdraaien).

Groeten,
Wim.
Plaats reactie