Inbouwen radio in Fiat Ducato en constante spanning

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
HansdD
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 9:45
Locatie: Alkmaar

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door HansdD »

Ook ik ben aan t knutselen geslagen.
Nieuwe radio (ivm Bluetooth), betreft een Ducato 2001/2002
Extra schakelaar om ook zonder contact aan te kunnen gebruiken.
Radio werkt nu alleen met contact aan, en moet nu iedere keer opnieuw ingesteld. Als ik de schakelaar gebruik tijdens contact aan ook weer opnieuw instellen.
(Onder de oude situatie. Eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe die radio functioneerde, wij gebruikten m eigenlijk niet)
Wat verklaart dit?
Is rood en geel aan de autokant omgedraaid/ verwisseld?
CCB54A24-E64E-442D-8A2A-F1C029533BC2.jpeg
CCB54A24-E64E-442D-8A2A-F1C029533BC2.jpeg (191.08 KiB) 1473 keer bekeken
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door NoStress »

Een verklaring kan zijn dat de er op de gele draad niet de behorende 12v staat!

Als ik je verhaal goed begrijp... op contact (12v op rood) doet de radio het (schakelaar dus rood op rood)
Maar hij onthoud niet de zenders (daarvoor is de 12V op geel). Dat betekend dat er geen 12 volt op geel staat. Of de radio is kapot enz enz, maar ik neem even aan geen 12v op geel.

En de radio doet het ook niet met contact uit (qua schakelaar, zou de rode draad op de radio op de gele 12v moeten zijn geschakeld). Maar als er geen 12v op geel staat (zie geheugen probleem bij contact aan), dan zal hij het ook niet doen wanneer contact uit is! Dat is dan wel weer logisch, zo op afstand vanaf achter me toetsenbord :wink:

Spanning op de draden controleren (is de spanning ook hoog genoeg en komt het echt aan bij/in de radio, niet ergens omgekeerd) en de schakelfunctie van de schakelaar. Dat zou mijn eerste checks zijn.
Kortom, multimeter erbij en iemand mee laten kijken / meten, de benodigde elektrotechnische is zeer minimaal, maar het moet natuurlijk wel je ding zijn :-B
Gevaar is altijd als iemand per ongeluk of onwetend iets met verkeerde verbindingen doet, je onnodige schade kan maken (ondanks zekeringen...).
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 jan 2022, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
HansdD
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 9:45
Locatie: Alkmaar

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door HansdD »

In ieder geval dank voor het meedenken. En inderdaad, meten is weten.
Ter verduidelijking: bij contact aan:
-gaat de radio aan. Ik kan m ook niet uit doen op de radio zelf, aan/uit lijkt niet te werken. Ik moet ook de radio weer instellen.
-in beide standen van de extra schakelaar is de radio aan, bij omzetten van de schakelaar (0 of 1)moet ik echter weer alles instellen (fabrieksinstelling language etc)
Bij contact uit:
- niets, in beide standen van de schakelaar wil de radio niet aan.
Weer contact aan:
-radio weer opnieuw instellen

Nou, eerst de radio er maar weer uit en meten dan maar.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door NoStress »

hmmm "op de radio, aan/uit lijkt niet te werken"... dat doet bij mij alarmbellen afgaan 8-)

klinkt zo op afstand, dat de radio überhaupt defect is... dan kan er van alles mis zijn en raar doen (los van de bedrading in de bus).

Radio er uittrekken en eerst maar los op tafel met een losse voeding (en speakers) volledig controleren.
Wel weten dat het goed werkt.
Dan voorwaardelijk voor werken de spanningsdraden in de bus de rode de geschakeld spanning en geel constante spanning.
Dan de boel bij elkaar brengen en checken dat het net als op tafel nog altijd werkt zoals het hoort :cheers:
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 jan 2022, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door Audiofiel »

De enige manier om zeker te weten wat er mis gaat is de gele en de rode draad te meten. Staat er wel 12v op de gele draad als het contact uit is? Het komt soms voor dat geel en rood omgewisseld zijn... en daar kom je alleen achter door te meten.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door Audiofiel »

Verwisselde gele en rode draden zou ook een verklaring geven voor dit fenomeen:
HansdD schreef:
ma 17 jan 2022, 17:54
-in beide standen van de extra schakelaar is de radio aan, bij omzetten van de schakelaar (0 of 1)moet ik echter weer alles instellen (fabrieksinstelling language etc)
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
HansdD
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 9:45
Locatie: Alkmaar

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door HansdD »

Nog even een update: heb de radio maar “standaard” aangesloten, dus zonder extra schakelaar. En dat gaat goed. Maar dus alleen bij ingeschakeld contact. Ik vermoed dat ik ws toch iets niet goed heb aangesloten in de schakelaar. Voor nu laat ik het maar even zo. Mss rij ik nog langs de audioshop om t te laten checken.
Nogmaals dank allen!
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door HoK »

HansdD schreef:
zo 30 jan 2022, 17:36
Nog even een update: heb de radio maar “standaard” aangesloten, dus zonder extra schakelaar. En dat gaat goed. Maar dus alleen bij ingeschakeld contact. Ik vermoed dat ik ws toch iets niet goed heb aangesloten in de schakelaar. Voor nu laat ik het maar even zo. Mss rij ik nog langs de audioshop om t te laten checken.
Nogmaals dank allen!
Onthoudt hij nu z'n zenders?

Voorwoord: Als ik met dit soort dingen bezig ga bekijk ik het vanaf de kant van de autoradio omdat de voertuigkant vaak geen standaardkleuren heeft of zelfs compleet andere stekkers.

In din-standaard is de gele kabel je constantstroom kant. Die kabel mag je dus nooit onderbreken, deze onthoudt je zenders op de radio.
De rode draad is normaal je contactslot-aan signaal, deze kabel wil je dus een keuze geven om extern te schakelen. De meeste schakelaars (meet dit na) met 3 contacten schakelen de middelpool naar de buitenste polen. Wat je dus wilt doen is de verbinding radio<->schakelaar middenop zetten, contactslot<->schakelaar een buitenpool en een constante 12v<->schakelaar aan een andere buitenpool.

De schakelaar geeft dus de keuze welk signaal gebruikt word als inschakeling, contactslot of continu 12v (waar je die dan ook wegtovert).
HansdD
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 9:45
Locatie: Alkmaar

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door HansdD »

Ja, nu lijkt alles ok, instellingen blijven bewaard, maar werkt dus alleen met ingeschakeld contact. Ach, in verblijfsgedeelte gebruiken we gewoon de Bluetooth speaker, gaat ook prima.
Barry2001
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 15:53

Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning



Bericht door Barry2001 »

CorvH schreef:
do 06 jan 2022, 14:08

De constante spanningsdraad was bij mijn ducato (2019) de rode draad, geschakelde draad geel en de massa was zwart in de A-connector
Kijk :P Bij mij (Ducato 2006) was ook de rode draad de constante spanning, en geel geschakeld. Dit heb ik nog niet eerder gezien bij eerdere auto's, geel was altijd constant. Heb het aangenomen als het zal wel en de rode draad van de radio op geel aangesloten en vv. Gaat goed, zenders blijven nu wel bewaard, etc. Komt vaker voor dus blijkbaar.
Plaats reactie