Uw mooiste foto?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door PaulBng »

Mooi!


Paul
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1652
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door Aagje »

Prachtig...posterwaardig!
Heb het al eerder gevraagd, maar wat voor camera heb je Johan?
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door roma »

Caméra is niet interessant. Het gaat om de visie en het idee van de fotograaf. Iemand die “het” niet ziet zal met de duurste camera baggerfoto’s maken.
Johan v V
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 27 feb 2013, 17:05
Locatie: Amersfoort

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door Johan v V »

Deze foto is gemaakt met een Nikon D610.
Maar … ik ben het heel erg eens met roma. Niemand vraagt zich af wat voor racket Federer of Nadal heeft. Maar wanneer iemand een aardige foto maakt wordt prompt gevraagd naar de camera of het objectief. Of, erger nog: “Ja, maar hij heeft ook een goede camera“! Maar geloof me, de 20 centimeter áchter de camera is veel belangrijker dan de camera. Net zo goed als de hand aan de racket vele malen belangrijker is dan het racket (waarmee ik me absoluut niet wil vergelijken met kanjers als Federer en Nadal :-B)!
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door roma »

Mijn mooiste? Denk het niet. Zo maar 1 van de vele.
Plage Napoleon in de Camarque.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1652
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door Aagje »

@ Johan, tuurlijk is het oog van de fotograaf belangrijker dan de camera. Je kan de duurste camera met een superobjectief hebben en dan nog een slechte saaie foto maken. Ik ben gewoon altijd nieuwsgierig met wat voor camera foto’s die ik mooi vind gemaakt zijn....en soms blijkt dat gewoon met de smartphone gemaakt te zijn.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door hurktoilet »

Hij heeft ook een goede camera is natuurlijk onzin: je kunt iemand die het niet ziet de beste camera geven en het wordt nog niets. Maar andersom werkt het wel: een goede fotograaf weet met een uitstekende camera betere resultaten te bereiken dan met een middelmaat-camera, zeker onder lastiger omstandigheden. Ik denk bijvoorbeeld aan situaties met weinig licht of hoog contrast.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door roma »

Gewoon lekker schieten wat voor de lens komt. Ik ben gemakzuchtig, bijna altijd standje A. Al die verhalen over onder- of overbelichten. Vindt het wel best. Ik pak gewoon het moment. Hier een brekende golf bij een baai met bedekte wolken aan de overkant. Long Beach ten zuiden van Kaapstad.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1652
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door Aagje »

ja, dat zeker...de lichtgevoeligheid o.a, een mooi bokeh, de snelheid voor actiefoto’s, dat lukt niet met elke camera.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door PaulBng »

Ik maak al m'n foto's met de mobi. Altijd bij me.
Camera heeft het overigens begeven, maar ik mis 'm niet..

Afbeelding

Paul

Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1652
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door Aagje »

@ Roma, hier nog een gemakzuchtige plaatjesschieter , ondanks meerdere fotografiecursussen zweer ik bij de P stand op mijn camera. Heb je nog iets het idee dat je invloed hebt op je foto. Geen zin in gepruts met mijn camera in het veld, waardoor de mooie fotomomenten al vaak voorbij zijn.
Johan v V
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 27 feb 2013, 17:05
Locatie: Amersfoort

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door Johan v V »

Je kunt zeker met je mobiele telefoon mooie foto’s maken. En in de automatische stand van je camera kom je in 70% van de gevallen goed weg.
Maar ook …, ik zie hier foto’s die er met een beetje extra aandacht beter uit zouden zien. Dat moet niet, dat kán! Er is niets tegen om ‘gemakzuchtig’ plaatjes te schieten. Niet iedereen hoeft dezelfde hobby te hebben. Gelukkig is dat ook niet het geval!
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door roma »

Naast een creatieve opleiding, die niets met fotografie te maken had, maar die mij wel trainde om te kijken, waar te nemen, te observeren, heb ik vwb fotografie veel geleerd van het Franse blad Photo. Mijns inziens het beste fotoblad ter wereld met series en reportages van 's werelds beste fotografen. Bij de jaarlijkse fotowedstrijd van Photo met rond de 40.000 inzendingen ben ik 4 of 5 keer uitgekozen voor een publicatie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Uw mooiste foto?



Bericht door hurktoilet »

Niet verkeerd Roma! :cheers:
Ik ben ook iemand die (meestal) schiet wat 'm voor de voeten komt, al is het maar omdat de vrouw vaak geen zin heeft om een half uur te wachten tot ik mijn plaatje heb. Om die reden heb ik ook geen spiegelreflex of systeemcamera met losse lenzen, maar een compactzoom (dat woord compact is een gotspe) met een vaste lens (24-600 mm). Dat is geen heel extreme tele, maar met een resolutie van 20 mp kun je nog leuk croppen en toch op een leuk formaat afdrukken.
Ik fotografeer meestal met diafragmavoorkeur aan ipv automaat. Ik vind heel vaak scherptediepte de belangrijkste keuze voor mijn foto, die wil ik zelf bepalen, en wat er met de sluitertijd gebeurt en wat de gevolgen daarvan zijn als ik mijn diafragma verander weet ik toch wel.
Overigens, zo francofiel als ik ben kende ik dat tijdschrift niet. De volgende keer in Frankrijk toch eens kijken.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie