Omdat er nogal wat indianen-verhalen de ronde doen over bandenspanning, heb ik het maar eens uitgezocht.
Op de sites van Grote bandenfirma's is vaak een mogelijkheid om dit uit te laten rekenen. Maar dat is natuurlijk alleen voor hun eigen merk.
In de 2e reactie bij dit artikel staan diverse links naar Excell-formulieren die het rekenewerk uit handen kunnen nemen. Dus heeft U de gegevens verzameld dan kun U daar een zoeken om het te laten bepalen.
In 3e bericht door mij gemaakt "serieus bandendruk en aslasten-spel.
In 4 e bericht Maximumdruk ventielen voor autobanden
In 5e bericht BETERE EN MAKKELIJKER METHODE
Bij mijn zoektocht ben ik ook andere nuttige weetjes over de bandendruk bij campers tegengekomen. Deze staan onder de volgende link
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8401042" onclick="window.open(this.href);return false;
ook kun je daar je algemene reacties kwijt.
Als eerste de formule, daarna wat omreken-tabellen. Daarmee kunt u aan de gang.
Vervolgens 3 voorbeelden, om het geheel duidelijk te maken.
En als laatste hoe ik er aan kom, en dit is voor u, om de betrouwbaarheid van dit verhaal in te kunnen schatten.
De formule
tot de macht.......1,25
A=B x (C/D)
Deze formule heb ik zelf omgezet naar een, die het draaggewicht van de band uitrekent bij een gegeven druk.
Deze luidt C=D*(A/B)^0,8
A= De bandenspanning die u wilt berekenen / de heersende bandenspanning
B= De maximale bandenspanning vermeld op de band
C= Het gewicht wat op de band drukt / Het gewicht dat op de band mag rusten
D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken
Dit rond je af op 0,1 bar (10 kPa) naar boven. Altijd minimaal 150kPa ofwel 1,5 bar.
Het getalletje 1,25 na de haakjes betekent tot de macht 1,25. Omdat de forumsoftware geen superscript toelaat verder maar de notatie zoals in onder andere exel gebruikt wordt en dat is ^1,25.Tot de macht 2 is in het quadraat.Op wetenschappelijke rekenmachines zoals je ook de rekenmachine van Windows in kunt schakelen, zit een knopje X^Y.Maar omdat dat niet voor iedereen voorhanden is vindt U onder tabel M dit uitgerekend. Als U dit niet snapt, hoeft ook niet, zie het dan maar als een correctiefactor.Zo kunnen zelf de hoofdrekenaars onder ons het uitrekenen, maar op papier gaat het beter.Tabel M voor machtsverheffen staat hier onder achteraan.De waarden daar tussen in moet U dan even middelen.
Tabel B..........Tabel D.............................|Tabel M
psi > bar......|Load Index>Kg|LI>KG......|(C/D)>(C/D)^1,25
80------5,52. |84----500kg| 100---800kg| 1,0---------1.0000
75------5,17. |85----515kg| 101---825kg| 0,95--------0,9379
70------4,83. |86----530kg| 102---850kg| 0,90--------0.8766
65------4,48. |87----545kg| 103---875kg| 0,85--------0.8161
60------4,14. |88----560kg| 104---900kg| 0,80--------0.7566
55------3,80. |89----580kg| 105---925kg| 0.75--------0.6980
50------3,45. |90----600kg| 106---950kg| 0.70--------0.6403
45------3,08. |91----615kg| 107---975kg| 0.65--------0.5836
40------2,74. |92----630kg| 108--1000kg| 0.60--------0.5281
35------2,40. |93----650kg| 109--1030kg| 0.55--------0.4736
10------0,69. |94----670kg| 110--1060kg| 0.50--------0.4204
5----0,345.... |95----690kg| 111--1090kg| 0.45--------0.3686
2----0,137.... |96----710kg| 112--1120kg| 0.40--------0.3181
1----0,0685.. |97----730kg| 113--1150kg|
.................... |98----750kg| 114--1180kg|
.................... |99----775kg| 115--1215kg|
1 bar=100kPa
Deze formule is bruikbaar voor auto's met een max snelheid tot 160 km/u. Dus wel alle campers, lijkt mij. En ik ga er van uit dat er geen reserve ingebouwd is in de formule, dus te laag is ook echt te laag.
A Bandenspanning
in kPa of Bar 100kPa = 1 Bar
Afronden op 0,1 bar of 10 kPa naar boven, en niet lager dan 1,5atm/bar =150kPa
Koud meten ( minder dan 3 kilometer mee gereden)
Veel te lage bandenspanning kan klapband veroorzaken doordat het karkas van de band beschadigd wordt.
Dit kan zelfs nog gebeuren als de druk daarna weer goed is.
25% lager geeft 10% meer rolweerstand en daardoor 2% meer brandstofgebruik ( bron Profile) .
Het stuurgedrag wordt duidelijk minder.
Dus te lage bandenspanning is nooit goed.
Te Hoge bandenspanning is niet schadelijk voor de band, maar geeft minder grip op de weg, wat bij remmen en bochtenwerk ongunstig kan zijn, en meer slijtage in het midden van het loopvlak dan aan de randen.
Ook het rijcomfort wordt minder, de auto gaat "stuiteren". Mijn eigen inschatting is dat als er minder dan 90% van het bij een bepaalde druk berekent gewicht op de band rust deze dan begint te stuiteren. Dus dan mag je, om safe te zitten tot 10 % gewicht bijtellen, zonder dat dit het comfort vermindert.
Bij een goede bandenspanning zal de band wel warm worden, maar daar is hij op gemaakt.
Staat vrijwel altijd op de band in psi , soms in kPa
Hiervoor omrekentabel B. Ook bij dubbellucht deze waarde aanhouden (4 wielen op een as) waardoor de bandenspanning [A] hoger uitvalt dan bij enkellucht met hetzelfde gewicht.
D Maximaal gewicht op wiel
Staat vaak ook op de band of is af te leiden uit de Load index welke ook op de band staat. Waneer het er in Lbs opstaat dan deelt U dat door 2,20462 of U gebruikt de oude eurocalculator en rond af.
Vaak staan er 2 getallen, dan is de tweede voor dubbellucht.
Bij dubbellucht dan ook het bij het 2de getal horende gewicht gebruiken in de formule.
Omrekentabel D is om Load index om te zetten naar Kilogram en vindt U direct onder de formule.
Methode 1: zoals de fabrikant het uitrekent.
Dit is voor maximale belading, wat voor Campers, maar ook voor Caravans en de achteras van de trekauto van Caravans geldt.
is maximale asdruk delen door 2, of bij vier wielen op een as (Dubbellucht heet dat) maximale asdruk delen door 4.
Ook kunt U de maximale wieldruk met het aantal wielen op de as (meestal 2) vermenigvuldigen en verder met asdruk rekenen.
Soms staat de maximale asdruk in het kentekenbewijs.
Vaak op een plaatje onder de motorkap.
Onder I en II, waarbij de zwaarste de achteras is.
Soms staat daarop ook het aanhangwagengewicht, dan weet je dat ook gelijk.
Als je deze beiden optelt kom je hoger uit dan het maximaal toegestane totaalgewicht van de auto.
Dit is om enige speling in de gewichtsverdeling tussen voor en achteras mogelijk te maken, maar ook tussen linker en rechterkant van de auto.
Methode 2: wegen per wiel
Laad de camper vakantieklaar en ga naar een weegbrug.
Dus met alle vracht erin en alle personen, honden, katten, cavia, parkiet.
Gebruik dan de gewichten per wiel (of wielpaar bij dubbellucht) om voor ieder wiel (of wielpaar) de druk uit te rekenen. Je kan dan 4 verschillende drukken hebben op de wielen, wat opzich geen bezwaar is. Houdt er dan wel rekening mee dat tijdens de vakantie en zelfs tijdens de rit de gewichten kunnen veranderen en verschuiven, reken per wiel al snel met 50 kg extra, of 10% extra.
Bijvoorbeeld doordat de bijrijder van rechtsvoor naar linksachter naar het toilet gaat tijdens de rit. of de schoonwatertank leger en de vuilwatertank voller raakt. Kortom, een methode die in de praktijk niet erg bruikbaar is.
Je moet al haast een weegbrug om de hoek hebben en veel inzicht over hoe de gewichten verschuiven. Voor weeg-akties langs de weg, waarbij ge-eikte apparatuur gebruikt wordt zou dit wel zeker een goede methode zijn.
Methode3: Deze gaat ervan uit dat de achteras ten volle benut wordt bij campers, maar ook bij caravan-combinaties, de achteras van de trekauto en de as van de caravan. Vooral bij veel nederlands campers waar soms wel 4 fietsen helemaal achterop zitten, waardoor er door hefboomwerking op de achterwielen meer gewicht komt dan het gewicht van het gevulde fietsenrek.
Trek hiervoor van het maximaal toelaatbaar totaal gewicht de maximale belasting van de achteras af, zo krijg je het gewicht op de vooras.
Tel bij beide assen 5% op voor de altijd wel aanwezige scheve verdeling tussen rechts en links en gebruik deze waarden voor de berekening. Over deze 5% valt te discusiëren, mogelijk is 3 % ook voldoende. Blijft er toch nog wat om over te discusiëren
Dit is een variant op methode 1 en is door mijzelf beredeneerd. Ik noem het de campernorm
Hieronder 3 voorbeelden waarbij ik de wielgewichten volgens methode 1: de fabrikanten-opgave heb gebruikt.
Voorbeeld 1:
Camper Fiat Ducato Benzine uit 1991.
Een veel voorkomende camper wat gewicht en bandenmaat betreft.
Maximaal totaalgewicht =3100kg
Max gewicht op vooras volgens plaatje 1550kg= /2 = 775kg per wiel
Max gewicht op achteras volgens plaatje 1700kg=/2 = 850kg per wiel
Bij mij zitten op de voor en achteras verschillende bandtypen met verschillende max druk maar zelfde maximaal draaggewicht.
Bandenmaat 185/75R14 / [load index]>102/100
op vooras Michelin classic max druk 65psi
Op achteras Michelin Agilis max druk 69psi
Achter is makkelijk, gewicht op band (C)is gelijk aan maximaal gewicht (D), dus druk 69 psi =4,77bar, afronden op 4,8bar
Op de vooras mogen we eindelijk de formule gebruiken 4,48bar x(775kg/850kg)^1,25 =3,99 afgerond 4,0bar
Op de stikker bij de deur staat 4,5(4,83) achter en 4,3(3,9) voor(tussen haakjes is bij volle belasting), maar wat voor banden zaten er vanaf de fabriek onder
De Achteras moet dan hier ook niet alleen voor de wet en de verzekering, niet overladen worden. Ook de band mag geen hoger gewicht dragen.Goed verdelen van het gewicht over de as is dan ook belangrijk, en omdat dat een droom is en in praktijk nooit haalbaar, moet ik uitgaan van bijvoorbeeld 1650kg maximaal op de achteras. Bij vervanging zal ik dan ook zoeken naar banden met hoger Load index getal.
Knappe jongen die de vooras tot zijn maximum beladen krijgt. De druk op de voorbanden zou dan ook nog wat lager kunnen, bijvoorbeeld rekenen met een asgewicht van 1450kg=725kg per band, en daar voor de speling tussen Links en rechts 5% erbij = 1525kg=762kg per band.
Dan zit je met de maximale aslast dus best goed.
voorbeeld 2 : naar aanleiding van een vraag op het forum
Vooras 1600kg = 800kg per band
Achteras 1900kg= 950kg per band
Banden 225/70R15 112/110 (Load index 112 voor enkellucht is max gewicht op band 1120kg [D in de formule]) max druk 65psi is 4,47bar afgerond 4,5
Voor: 4,47 x( 800/1120)^1,25 = 4,47 x (0,71)^1,25 = 4,47 x 0,6566= 2,935 bar afgerond 3,0bar
Achter 4,47 x (950kg/1120kg)^1,25 = 4,47x0,814 = 3,6386 afgerond 3,7 barDit is dus aanmerkelijk lager dan de 4,5bar waar ze alle 4 opgezet waren
Voorbeeld 3: Dubbellucht gegevens uit de losse hand verzonnen
Banden load index 102/100 max druk 80psi=5,52 bar
Voor-as 1700kg is delen door 2 is 850kg per band
Achteras 2300kg is delen door 4 (dubbellucht) = 575kg per band
Voor hoeven we niet uit te rekenen,want is maximaal 5,5 bar
Achter 5,52 x(575/800)^1,25= 3,653 is afgerond 3,7 bar
En dit is dus aanmerkelijk lager voor de achterwielen dan de maximale druk.
Deze formule gaat uit van de maximale belading, en dat is bij campers meestal het geval. Maar als U er van overtuigd bent dat het bij U lager is, reken dan gerust met lagere as-en daardoor ook wielgewichten. De Achteras komt meestal aan zijn gewicht, maar de vooras moet je knap alle zware dingen voorin leggen om aan het maximale gewicht te komen.
Top-koffers worden daarom vaak zover mogelijk naar voren geplaatst. Ons potkrikje tot 3000kg weegt 10kg en als die ergens onder de motorkap zou kunnen, dan scheelt dat weer. Waneer U min of meer bewust aan over-belading doet, wat door de kans op boetes en verzekeringsproblemen niet aan te raden is, dan moet U niet de kop in het zand steken, maar ook van deze hogere asbelastingen uitgaan bij de berekeningen. Verder ben ik er vanuit gegaan dat er banden onder de auto zitten die de gewichten aankunnen, daar heeft de bandenboer, als het goed is voor gezorgd.Wanneer U de druk toch iets hoger wilt, dan denk ik aan maximaal 0,3 bar. Reden daarvoor zou kunnen zijn drukverlies in de loop der tijd, afwijkingen in de drukmeter en om aan de veilige kant te zitten, beter te hoog dan te laag.
Hoewel ik overtuigd ben dat U met deze formule goed zit, ben ik niet aansprakelijk voor gevolgen van verkeerde waarden.
Bij dubbellucht dient er gerekend te worden met het Load Index getal voor dubbellucht en toch de maximale bandendruk. Hierdoor zal een dubbellucht band relatief hogere druk nodig hebben dan een enkellucht.
Zo ben ik eraan gekomen:
Bij een topic had ik een discussie over, volgens mij, te hoge bandendruk. Zelf had ik beredeneerd dat als je bijvoorbeeld maar 90% van het maximale gewicht gebruikt, dat je dan ook maar 90% van de maximale bandendruk hoeft te hebben. We kwamen er niet uit, en daarom heb ik de eerste bandenfabrikant, waar ik een contact-mogelijkheid vondt maar eens gemaild daarover. Eerste antwoord ,had ik niet veel aan. Daarom teruggemaild of ze niet een formule konden doorgeven die ze zelf gebruiken. Voor campers vallen er wat factoren weg. Zo zit je vrijwel altijd met het maximaal toelaatbaar gewicht. Heb daarop een mail teruggehad met copie uit eerste blad van een boek, met de opmerking “Voor verdere informatie verwijzen wij naar ETRTO, standards manual 2007 of http://www.etrto.org" onclick="window.open(this.href);return false; “ welke link voor partikulieren doodloopt, waaruit ik begreep dat ik hun niet verder lastig moest vallen.
Als ik nu dus de eerste formule goed lees, klopte mijn eigen formule redelijk, het kon zelfs nog iets lager.
Ook werd B ( max bandendruk) nog eens vermenigvuldigd met de “Camber-factor “ waar ik niets mee kon, en die heb ik op 1 gesteld.Dit blijkt nodig als de wielen scheef op de weg staan, zoals bij sportauto,s bij de achterbanden gedaan wordt, voor beter bochtenwerk.Ik ga er vanuit dat deze "camber-factor" een verhóging van B= maximale bandendruk geeft waardoor een uiteindelijk hogere druk. Hier zal voor campers en caravans nooit mee gewerkt hoeven worden
Als je zo het bij maximum belasting uitrekent dan klopt het sommetje.Dus totdat een of andere professor in de bandendruk deze gegevens corrigeert ga ik er vanuit dat wij deze formule kunnen gebruiken. En dat is tot nu toe nog niet gebeurt, eerder bevestiging door 2 banden-fabrikanten dat de berekeningen kloppen.
Gaandeweg bij het door-onwikkelen van dit artikel, is mij wel duidelijk geworden dat het maar net is welke gewichten je invoert. Een ruime speling tot 10 % meer gewicht is aan te raden, je moet ten aller tijde voorkomen dat je op momenten te lage druk, of te veel gewicht hebt.
Waneer U aanvullingen kunt geven of verbeteringen stuur dan even een persoonlijk berichtje of mail
Succes
( Ja dat is ) Peter