winterbanden dubbelluchtcamper

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

winterbanden dubbelluchtcamper



Bericht door Micha »

Heeft iemand op dit forum ervaring met winterbanden voor een camper met dubbellucht (op Mercedes Sprinter 416 achterwielaandrijving). Enkele vragen:
- bestaat de verplichting voor winterbanden ook voor dubbelluchtassen?
- kun je eventueel volstaan met 4 winterbanden (2 voor, 2 achter - plus twee 'gewone' banden)?
- staan M&S banden en All seasonbanden volgens Duitse definitie gelijk aan winterbanden?

Groeten,
Micha
fredsanno
Berichten: 9601
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 13:17
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:



Bericht door fredsanno »

Ik weet niet alle antwoorden op je vragen, echter heb ik zojuist bij de bandenboer de banden op druk laten brengen, volgens hem voldoen ze volgens de duitse regels (M+S) en ik heb ze rondom, dus 4 achter en 2 voor..
Ik heb geen nadelige berichten over het rijden met de banden, misschien maken ze iets meer geluid maar dat is alles... 8)
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

De verplichting voor winterbanden bestaat ook voor dubbellucht voertuigemn. Een voertuig moet van deugdelijk van inrichting zijn. Hierdoor is het verboden zijn dat banden op één as:
  • *van een verschillend merk zijn

    *een verschillend profiel hebben

    *een andere bandenmaat hebben (verschillende breedte en/of hoogte)

    *van een ander type zijn(winterband en zomerband)

    *verschillen in bandenspanning of

    *een combinatie van deze zaken hebben.
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland



Bericht door Micha »

Fred en Martin,
Bedankt voor jullie informatie. Het is trouwens niet eenvoudig om op korte termijn zes velgen en zes winterbanden (195 70 R15C) te krijgen!
Groeten,
Micha
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Maar het was al even bekend hoor dat het winter zou worden. :lol: :lol: :lol:

Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland



Bericht door Micha »

Jaap,
Daarin heb je volkomen gelijk, maar je wist niet dat wij niet eerder wisten dan we naar de sneeuw zouden gaan (Bruck)...
Groeten,
Micha
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Martin schreef:De verplichting voor winterbanden bestaat ook voor dubbellucht voertuigemn. Een voertuig moet van deugdelijk van inrichting zijn. Hierdoor is het verboden zijn dat banden op één as:
  • *van een verschillend merk zijn

    *een verschillend profiel hebben

    *een andere bandenmaat hebben (verschillende breedte en/of hoogte)

    *van een ander type zijn(winterband en zomerband)

    *verschillen in bandenspanning of

    *een combinatie van deze zaken hebben.

Ik ben het niet met je eens Martin.

Dit staat in het voertuigreglement:

Artikel 5.2.27

1. De wielen van personenauto's moeten zijn voorzien van luchtbanden.

2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.

3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.

4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

5. De banden mogen niet zijn opgesneden. Van opsnijden is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.

6. De banden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.32.

7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.



Het gaat met namen om lid 6 met de zelfde karkasstructuur wordt bedoeld een radiaal of een diagonaalband.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, maar reken er op dat dit wel de bepalingen zijn waar mede op gecontroleerd wordt in Nederland. Dit mede op grond van jurisprudentie over artikel 5 van het voertuigreglement.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Ja ik zie het al gebeuren een procesverbaal omdat het merk van de banden of het profiel niet gelijk zijn en wat te denken van de agent die met een bandenspanningmeter om de auto loopt. :lol3: :lol3:
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

myway schreef:Ja ik zie het al gebeuren een procesverbaal omdat het merk van de banden of het profiel niet gelijk zijn en wat te denken van de agent die met een bandenspanningmeter om de auto loopt. :lol3: :lol3:
Bedenk dat als het fout gaat, de oorzaak opgezocht wordt. Je kunt het vreemd vinden, maar iedere wet kent een zgn. "kapstok artikel" wat door jurisprudentie eigenlijk een soort wettelijke bepaling wordt. Zo ook in dit geval. Een groot verschil in bandenspanning kan scheef remmen tot gevolg hebben en daardoor erg gevaarlijk zijn. Het vergroot het slipgevaar en zorgt voor minder grip. 46% van de automobilisten rijdt op verkeerde bandenspanning.
nico speksnijder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 07 jan 2007, 1:20
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:



Bericht door nico speksnijder »

Ik heb ook winterbanden laten monteren. Is inderdaad voor een Mercedes-Sprinter moeilijk aan te komen. Het geeft je toch een gevoel van veiligheid, hoewel ik ze laatst naar Oberstdorf niet echt nodig had.
Van extra geluidsoverlast is vlgs. mij geen sprake(merk daar niks van)
Ik ben voornemens ze permanent te laten zitten. Ik heb hierdoor wel
z.g.a.n. zomerbanden in de schuur liggen! Weet iemand een goede manier
om deze alsnog te verkopen?
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Marktplaats
lwg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 17:38
Contacteer:



Bericht door lwg »

*van een verschillend merk zijn
wordt daar bij de APK dan niet op gecontroleerd als het verboden is?
ik rijdt al bijna 3 jaar met twee verscghillende merken achterop rond
Laurens Geleynse
VW California Event 2002
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

lwg schreef:
*van een verschillend merk zijn
wordt daar bij de APK dan niet op gecontroleerd als het verboden is?
ik rijdt al bijna 3 jaar met twee verscghillende merken achterop rond
Dubbel lucht op een T4 :?: :D :D :D
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Plaats reactie