Camper: Maximum massa en laadvermogen

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland

Camper: Maximum massa en laadvermogen



Bericht door teo zelf »

Op het forum worden veel vragen gesteld over maximum massa,laadvermogen en aslasten.

Maximum massa = Door de fabrikant opgegeven maximum gewicht van het voertuig.
(massa ledig voertuig + totaal gewicht van de lading + gewicht van de inzittende).

Massa ledig voertuig = Massa zonder lading en inzittende met een halve tank brandstof (waarschijnlijk ook zonder een heleboel accesoires).

Aslasten = maximum last per as.

Laadvermogen = maximum massa voertuig - massa ledig voertuig.

Om het laadvermogen te bepalen hebben we dus het maximum massa van het voertuig nodig dit staat op het kenteken bewijs of op het constructie plaatje(bovenste waarde) in de auto.

Dit is dus een vaststaande waarde door de fabrikant bepaald.

Ook hebben we het massa ledig voertuig nodig en hier zit het probleem!
Dit kan op verschillende manieren zijn vastgesteld.
Het massa ledig voertuig kan overgenomen zijn uit de typegoedkeuring.
Voor het verkrijgen van een typegoedkeuring heeft de fabrikant het type camper aangeboden voor de keuring.
Het gewicht van deze camper is vastgesteld en alle volgende campers van dit type krijgen hetzelfde massa ledig voertuig.

Maar wanneer is een camper een camper voor de wet?
Kampeerauto:
Een kampeerauto is volgens de definitie van het Voertuigreglement:
personenauto of bedrijfsauto, waarvan de constructie woonaccommodatie bevat die tenminste bestaat uit de volgende uitrusting:

1°. zitplaatsen en een tafel,
2°. slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
3°. kookgelegenheid en
4°. opbergfaciliteiten,
welke vast in de woonafdeling zijn bevestigd, met dien verstande dat de tafel zodanig mag zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd.

U ziet al dat een auto voor de wet al snel een camper is.
De fabrikant kan het gewicht dus kunstmatig laag houden,wat ook vaak gebeurt om nog iets aan laadvermogen over te houden bij een camper welke onder de 3500kg moet blijven ivm uw B-rijbewijs.

De fabrikant is dus niet verplicht om de camper aan te leveren met bijv. een koelkast,verwarming,gasflessen,extra accu,watertanks,luifel,fietsendragers,airco, enz,enz.

Ook kan bij een import camper het massa ledig voertuig zijn gewogen door de RDW.
Enigste extra eis bij de RDW is:
- Halve tank brandstof.
- Reserve wiel + krik aanwezig

Het massa ledig voertuig op het kenteken of in de folder is dus eigenlijk niet het werkelijke gewicht van de camper zoals hij voor u staat.

Wat kunt u eigenlijk het beste doen als u een camper aanschaft?
U gaat met de camper naar een weegbrug (bij een vuilnisbelt,groot transportbedrijf of RDW keuringstation) en weegt het geheel.

U telt hierbij:
- gewicht van een volle brandstoftank.
- gewicht van een volle watertank.
- gewicht van een of meerdere gasflessen (indien niet aanwezig)
- 75 kg voor elke persoon welke u mee wilt nemen.(dus ook de bestuurder zelf)
- gewicht van de voor u noodzakkelijke accesoires (luifel,fietsendrager,zonnepanelen,schotel enz,enz).
- gewicht van lading en bagage (denk ook aan fietsen e.d).

U moet met deze som dus onder het maximum massa van het voertuig blijven welke op het kenteken bewijs en/of constructieplaatje staat.

Zo niet dan moet u dus gaan schrappen in de gewichten of u bent in overtreding (wat ook gevolgen kan hebben voor de verzekering).

Het kan dus best zo zijn dat de camper die voor u staat niet de camper is die u nodig heeft.
Ook kan blijken dat de grote van de camper en het aantal te vervoeren personen niet gehaald kan worden met een camper onder de 3500kg. En bent u met uw wensen eigenlijk verplicht om een vrachtwagen rijbewijs te halen zodat u een zwaardere camper mag besturen.

Kijk ook even hoe de gewichts verdeling per as is (blijven de gewichten per as onder de max.aslasten).

Gewichten en kenteken bewijzen:

U kunt een camper hebben met een personenauto kenteken of een bedrijfsauto kenteken.

Personenauto kenteken:
Toegestane maximum massa kan vernoemd zijn op het kenteken bewijs.
Bij oudere kentekenbewijzen staat dit er niet op en moet u op het constructieplaatje in het voertuig kijken.
Maximum aslasten staan op het constructie plaatje (2de getal = aslast as1, 3de getal = aslast as2)
Massa ledig voertuig is dus niet betrouwbaar en moet dus eigenlijk gewogen worden.
Laadvermogen kunt u dan berekenen

Bedrijfsauto kenteken:
Toegestane maximum massa staat op het kenteken bewijs.
Maximum aslasten staan op het kenteken bewijs.
Massa ledigvoertuig is niet betrouwbaar en moet dus gewogen worden.
Laadvermogen is niet betrouwbaar (maximum massa - gewogen massa ledig voertuig).

U bent als eigenaar en/of gebruiker altijd verantwoordelijk voor het gewicht waarmee u rond rijdt.
Omdat consumenten graag een grote camper willen met alles erop en eraan leverd de handel dus 6 persoons campers met een laadvermogen van 150kg.

Vaak wordt er verteld dat de inzittende,tankvullingen en accesoires mee gewogen zijn.Ga hier niet vanuit tot het tegendeel bewezen is.

Ook wordt er geschermd met het verhaal dat de B-rijbewijzen in de toekomst verhoogt gaan worden naar de 4250kg.
Hier is op dit moment geen sprake van en of het ooit gebeurd kan niemand ons vertellen.
Ook zal dan het maximum massa van de camper verhoogt moeten worden en bij veel campers kan dit helemaal niet.

Lees voor praktijk voorbeelden het volgende topis even door:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
Plaats reactie