Afzet (unit) campers

Algemene campervragen en -opmerkingen.
The Eagle

Afzet (unit) campers

Bericht door The Eagle »

Hallo,

Wie kan mij info geven over een afzetcamper. (een pick-up met camper)
Ik zou graag willen weten over het rijgedrag met zo'n camper erop, de voor en nadelen, staat het campergedeelte wel stevig op 4 van die pootjes zonder auto en waar je op moet letten bij aanschaf van zo'n auto.
Misschien sites op internet over deze combinatie.
alle info is welkom.
Wij overwegen, daar de kinderen toch niet meer mee gaan op vakantie om onze camper in te ruilen op zo'n afzetcamper.
Alvast bedankt voor jullie reactie's
Wij rijden Knaus Sunliner.
CeesJ

Bericht door CeesJ »

Hallo!

Heb je net een email gestuurd.

Groeten, CeesJ.
Toon

Bericht door Toon »

ik zie het eigelijk niet als camper
je kunt niet vanuit de cabine het campergedeelte in
een groot nadeel is het overhellen in de bochten
daar zul wel degelijk aan moeten wennen om die niet al te hard te nemen
je krijgt dan gruwelijk veel ondersturing
de pooten zullen echt wel stevig staan ook vanwegen dat de meeste naar beneden te draaien zijn en je dus niet zohoog meer staat als op de auto
een verkoper van zulke afzet campers ziet je graag komen vanwegen dat de markt voor pickupauto's bijna volledig is ingestort van wegen het niet meer op grijs kunnen rijden
je hebt toch een zware auto nodig en die kost wat aan wegen belasting
ribbedebie

Bericht door ribbedebie »

Hebben op 2 verschillende continenten vele maanden rondgereden met zo'n camper.

het grootste voordeel is volgens mij ook het grootste nadeel

afzet unit ... ge kunt uw auto gebruiken zonder de unit

Staat stevig op zijn poten maar ge moet wel op de mm kunnen achteruit rijden om hem niet van zijn poten te rijden - (verschillende gezien met scheve poten)
Steeds als ge een WEje vrij hebt al die manoeuvres om het op en af te zetten en ook het vastzetten vraagt tijd.

Dubbele kabine is nodig om een fatsoenlijk bed te hebben...
Winkelen met de pic-up: dak nodig

De rest heeft Toon al aangehaald.
Ina

Bericht door Ina »

Dat is juist niet waar! Een dubbele cabine hebben om een groot bed te hebben? Juist niet!!! Wij hadden een extra cab,en het bed van de afzet unit was 1,95x1,40m. Best riant. Als je een dubbel cabine auto hebt, heb je een kleinere laadbak ,waardoor je minder ruimte hebt voor de unit!!
Je kunt natuurlijk een unit nemen waarbij er ong. 60 cm. van de unit over de achterkant van de laadbak hangt....Maar of dat de weg ligging ten goede komt???? Wij hadden een Sixpack,mini. Voor ons tweetjes en de hond. Wij vonden het destijds ideaal!!
En het is helemaal niet moeilijk om achteruit te manouvreren om de unit recht op de auto te krijgen.... Ik heb het jaren gedaan,en met behulp van een streepje op het midden van het achterraam, had ik het snel onder de knie!
Als je de poten oppompt zeg maar, en de rijd de auto eronder weg, dan lieten we de unit nooit zo staan! Wij lieten hem altijd zakken tot ca. 1 meter boven de grond. Je weet het nooit,met spelende kinderen op een camping of onverwachte harde windstoten.... Het is ook niet aan te raden om er in te slapen,terwijl de auto er niet onder staat.
Auto eronder weg rijden of auto er weer onder zetten? Binnen 5 min. gebeurd,incl. losmaken,oppompen,kettingen vastmaken.

Ina
Het leven is 1 groot feest....je moet alleen wel zelf de slingers ophangen!
peter

afzetunit

Bericht door peter »

ik heb een nissan gehad met een sixpack erop. ik had een dubbel gevoel. de unit is prima en je kunt prima camperen. maar

1, het laadvermogen in combinatie met de opzetunit is meestal kritiek, je komt snel over de max. toegelaten massa
2, het vraagt vaak om een verzwaring van de achtervering (hulpveren)
3, het op en afzetten is best een precies klusje, wij hadden een systeem met oliepompjes, naar boven en beneden was best een beetje eng.
4, de auto (bak) beschadigt snel van de unit en helt over
5, je betaalt tegenwoordig het volle pond wegenbelasting sinds het afschaffen van het grijze kenteken.

ik zou het dus niet meer doen. toch zag ik er van de zomer eentje in frankrijk en het ziet er nog steeds tof uit.
improvise, addept and overcome
Rolf t5 54

Bericht door Rolf t5 54 »

Hallo kijk eens op www.lelycampers.nl hier kun je een eigen afzetunit samenstellen de blauwe transporter T5 is van mij en ik heb meer voor als na delen ontdekt...

Groeten Rolf
Coral

Re: Afzet (unit) campers

Bericht door Coral »

Kylian schreef:Wie kan mij info geven over een afzetcamper. (een pick-up met camper)
Dag Kylian,

Tot vijf jaar geleden heb ik een dergelijke combinatie gehad . Ik zie dat over de voor- en nadelen zowat alles is gezegd maar een (negatief) punt wat nog niet goed uit de verf is gekomen is het nieuwe motorrijtuigenbelastingstelsel voor grijs kentekenauto's zoals dat sinds vorig jaar juli van kracht is.
Ik haal uit je profiel dat je geen ondernemer bent en daarom zul je wat die belasting betreft flink moeten dokken. Als voorbeeld mijn pickup , die ik aangehouden heb , en waarvoor ik MAANDELIJKS aan belasting 90 euro ofwel 1080 euro per jaar betaal :!: Vroeger was dat jaarlijks 300 euro . Naar mijn mening kun je daarom beter met de camper blijven rijden want dan ben je een stuk goedkoper uit.

Misschien een tip voor als je ondanks die belachelijk hoge belasting toch door wilt zetten. Mijn pickup wordt over enige tijd ingeruild want de offerte voor aankoop van een nieuwe personenauto wordt binnenkort omgezet in een koopkontrakt. De pickup heeft relatief weinig gedraaid (112.000 km) , L200 4WD Club Cab , 1998 , altijd dealeronderhouden geweest en wat heel belangrijk is , de vering is al aangepast voor een afzetunit.

Begrijp me niet verkeerd , het is maar een tip , tot stand gekomen door het lezen van dit topic . Normaal ruil ik vanwege het gemak mijn auto's altijd bij de garage in en ook deze staat daar voor op de nominatie. Dus niet iedereen over me heen gaan vallen met de kreet dat dit geen advertentiesite is ! :lol:
The Eagle

Bericht door The Eagle »

Hallo Coral,

Bedankt voor de uitleg. (wegenbelasting)
Ik heb inderdaad hier en daar gehoord dat nogal in de papieren loopt.
We hebben besloten om het voorlopig maar eerst bij onze EAGLE te houden.
Wij rijden Knaus Sunliner.
cornelius

Bericht door cornelius »

Kylian schreef:Hallo Coral,

Bedankt voor de uitleg. (wegenbelasting)
Ik heb inderdaad hier en daar gehoord dat nogal in de papieren loopt.
We hebben besloten om het voorlopig maar eerst bij onze EAGLE te houden.
Mocht je toch nog van idee veranderen en op zoek gaan naar een afzet unit nog een tip.
Ga in GEEN geval naar die bekende handelaar in Middelburg. Deze bedondert je waar je bij staat. (Eigen ervaring en een zeer bittere)
peter

middelburg

Bericht door peter »

volgens mij is die vent failliet gegaan toen de animo voor afzetunits afnam vanwege het afschaffen van grijs.
jpdejong

Bericht door jpdejong »

ik denk als je alle kosten bij elkaar neemt van het onderhoud, dat de afzetuint goedkoper is.

voorbeeld:
camper en een auto
de wegen belasting 2x
verzekering 2x
onderhoud 2x(apk)

als je de pick-up ook als gewone auto gebruikt en niet te veel km per jaar voor prive rijd. alles 1x en dan rij je prive ook in een goede en veilige auto.

ik heb zelf een nissan king-cab uit 1999, met 130.000 km op de teller en nog steeds niet het gevoel dat er op korte termijn wat stuk gaat. ik denk dat als je er niet teveel gekke dingen doe, bijvoorbeeld terrein rijden dt hij vele tonnen mee kan gaan.

groeten jp
peter

ik weet het nog niet zo net

Bericht door peter »

ik ben het niet helemaal met je eens. ik had een nissan king cab navarra double cap met achterop een hardtop. op zich een prachtwagen maar:
hij liep 1 op 8, de dode hoek was erg groot, parkeren vond ik een drama, voor de kids was het erg krap achterin. natuurlijk hebben we nu met de camper ongeveer 1000 euro vaste kosten maar die was ik ook kwijt met die unit.
jpdejong

Bericht door jpdejong »

hoi,

ik heb met mijn nissan 1,5 cabine en alleen de laadbak zonder de klep. kan ik beter in parkeren dan met een gewone auto. ook de dode hoek heb ik eigenlijk niet. het verbruik is als je er rustig mee rijd 1 op 10. als je er mee gaat blazen zekker 1 op 8. maar als je niet veel km per jaar rijd is het goed koper.

een pick-up en afzetunit moet je kopen als je met zijn 2en bent. ook voor prive rijden kan maar met zijn 2en in een 1,5. zo nu en dan loop je tegen een probleem aan dt je maar met zijn 2e kan rijden. maar daar is toh ook altijd wel een oplossing voor

jp

ps waar ben je die 1000 euro dan aan kwijt?
Plaats reactie