Superminimale ombouw actie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
The Indian*701*
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 sep 2006, 22:30

Re: Ombouw camper voortgang bankje



Bericht door The Indian*701* »

Scandibus schreef:
The Indian*701* schreef: om het bankje idd los te laten staan.
Ferry.
Vraagje: hoe los is los? :)
Ik heb mijn bank(bak) en kastwand met een soort 'eierkistensluitingen' in de laadruimte vastgezet. Daardoor kan ik, als het moet, de hele inrichting binnen 10 minuten op straat zetten.
Mag je dan over 'vracht' spreken? :lol:
Daarnaast heb ik een uitschuifbaar bovenbed en een wandje met deurtje naar de kabine gemaakt.
Hoe BPM gevaarlijk ben ik bezig? :roll:
Het bankje staat gewoon los dus niet vast gezet.
Wel met houten wiggen zodat tie niet door de ruimte heen kan vliegen.
Het keukentje staat er ook tegen aan.
Allemaal echte lading dus...
Tja tis (nog ) niet anders dan het op deze manier te doen.
Gebruikersavatar
Carel Camperfreak
Berichten: 12802
Lid geworden op: za 13 nov 2004, 22:26
Locatie: ut noorden v/h land
Contacteer:



Bericht door Carel Camperfreak »

Waarom moet er snel verwijderd worden?? onderweg staat de douane te controleren je hebt camper kenteken zonder op dat moment de inrichting dan ben je er goed bij.
Caravan Camper Check
voor uw (aankoop) camperkeuringen
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

teo zelf schreef:Ik heb het hier eens uitgebreid met de douane over gehad.
Bij de douane zien ze iets als lading wanneer het ook echt als lading in het voertuig ligt.
Dus op/tegen elkaar aangestapeld met daar al dan niet een spanbandje omheen.

Het snel kunnen verwijderen is geen creteria.
Als het eruit ziet als een camper inrichting dan ben je algauw een camper ookal heb je het erin 10 seconde uitliggen.
Al die uitvluchten en smoesjes zijn bij de douane wel bekend al zal het wel uitmaken wie de controle uitvoerd.
OK., ben ik er dan als ik vrijwillig BPM betaal? En hoe doe ik dat ? :cry:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Bpm betaal je als je auto van grijs naar geel gaat. Hij zal dan dus moeten voldoen aan de inrichtingseisen voor dat kenteken. Dus of aan de "personenauto"eisen wat betreft zitplaatsen en gordels, of de camper-eisen.
Afbeelding
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

Dafluc. schreef:Bpm betaal je als je auto van grijs naar geel gaat. Hij zal dan dus moeten voldoen aan de inrichtingseisen voor dat kenteken. Dus of aan de "personenauto"eisen wat betreft zitplaatsen en gordels, of de camper-eisen.
Duidelijk.
Ik zit dus tussen twee stoelen.
-Het is geen personenauto want hij voldoet niet aan stoelen- en gordelvoorschriften voor personenvervoer.
-het is geen camper want hij voldoet niet aan de inrichtingseisen voor campeerautos.
Wat is nou wijsheid?
Als ik nu toch de BPM betaal, voorkom ik dan de boete-heffing?
:twisted:
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Niet meer eigenwijs zijn



Bericht door Blauwkous »

Beste mensen.

Ik schreef al eerder dat ik niet meer eigenwijs ben! Op het moment dat het ogenschijnlijk een camper of een personenauto is kan je de pineut zijn.
Scandibus zegt aan geen van alle eisen te voldoen, maar staat je bank haaks op de rijrichting? Dan zijn gordels niet verplicht.
Staat je bank in de rijrichting en is het bouwjaar van de bus zodanig dat gordels niet verplicht zijn?
Ook dan kan je gepakt worden. Dat risico heb ik ook gelopen!

Mijn bus is van binnen, op de kastjes na, weer helemaal kaal. Ik ben rustig aan het ombouwen en als de stoelen erin gaan, dan ga ik ook omkeuren naar een camper. Maar al het andere is dan dus al klaar, inclusief het aanbrengen van de uitbouw aan beide zijden om overdwars te kunnen slapen. Vast bed dus.

Ik moet zeggen dat ik nu niet meer naar douaneauto's omkijk. Ik rij dus veel rustiger. Want de douane rijdt uiteindelijk door het hele land en is niet alleen bij de grenzen actief :!:

Hartelijke groeten van Paul.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Hee Scandibus, misschien maakt dit het duidelijker:
In een grijs kenteken bus mag je kastjes hebben. Ook als ze vast zitten. Je mag ook kisten in je bus hebben waarin je je spullen opslaat. Ook deze mogen vastzitten. Wat niet mag is dat je op die kisten kunt zitten. Dus geen deksel erop maken. (Maar als er een plank en een kussen oplegt heb je wel een zitplaats natuurlijk). En als je kasten zo zijn gemaakt dat er planken tussen passen die als bed dienst kunnen doen is er ook niks aan de hand.
Zo heb ik 4 jaar rondgereden met mijn grijze bus. Heb hierover met diverse instanties gebeld en volgens niemand een probleem. Van hieruit was de stap naar goedgekeurde camperinrichting nog maar klein. Twee weekenden werk om precies te zijn. Afspraak maken om te keuren en klaar is Kees.
Je kunt pas bpm betalen nadat je bus door de keuring komt. En hij komt pas door de keuring als hij aan de eisen voldoet. Dus nee, je kunt je grijze bus niet zonder aanpassingen op geel laten zetten. Hoop dat je er iets aan hebt :wink:
Afbeelding
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

Bedankt voor de hint, Dafluc.
Ik zie de verbouwing naar camper niet zo zitten, omdat ik dan mijn hele inrichting kan vergeten.
Dat blok van 200x170x90 past er niet in en er is geen plaats voor een aanrecht/kooktoestel.
De bus voldoet zo als hij is al zo'n jaar of 8 prima aan mijn wensen, ik heb slaapgelegenheid voor 4,
kastjes met deurtjes en bergruimte zat voor alle kanospullen, verborgen porta potti, stromend water en een gootsteentje.
2 pits Kooktoestel zit in een la en wordt hoofdzakelijk buiten gebruikt.
Alle kisten/kasten zijn van stevig (dus te zwaar) triplex gemaakt, omdat het allemaal transportabel moet zijn voor buitengebruik of wanneer ik de bus leeg nodig heb.
Je ziet, ik sta niet te trappelen om helemaal opnieuw te beginnen. :cry:
Maar wat is wijsheid?
Ik zit ook niet op een duane-controle te wachten met een fikse BPM-boete...
Laatst gewijzigd door Scandibus op ma 30 okt 2006, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Tja. Alleen een zogenaamde grote bestelbus (zie site belastingdienst) mag zonder tussenwand op grijs. Heb je een kleine is een tussenwand verplicht. Dan zou zelfs je deurtje in die wand bij een "verkeerde" douanier reden kunnen zijn voor een hoop ellende (want de boete en naheffing zijn echt niet mals). Misschien toch maar ervan uitgaan dat je 8 jaar lang geluk hebt gehad? Ik denk dat iedere bus wel om te bouwen is. Al dan niet met verhoogd of hefdak. Ook ik heb de keuze gemaakt om er officeel een camper van te maken. Ook bij ons voldeed hij op grijs eigenlijk prima. Maar ja. Regeltjes.
En wijsheid is, wat je keus ook zal zijn, meestal achteraf inzien dat je het anders had moeten doen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 704
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Gerhans »

Dafluc schrijft:
Je kunt pas bpm betalen nadat je bus door de keuring komt. En hij komt pas door de keuring als hij aan de eisen voldoet. Dus nee, je kunt je grijze bus niet zonder aanpassingen op geel laten zetten. Hoop dat je er iets aan hebt
Voor zover ik weet kun je elke grijs kenteken bus laten omzetten naar geel. Er hoeven dan echt geen banken in de laadruimte te staan. Je kunt best een "geel kenteken" hebben met een lege laadruimte. Je kunt dan op je gemak ombouwen zonder dat je in overtreding bent. Omkeuren naar camper is dan alleen noodzakelijk om het lage kwart tarief voor de wegenbelasting te krijgen.

Groet, Gerard
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Gerard_545 schreef:Dafluc schrijft:
Je kunt pas bpm betalen nadat je bus door de keuring komt. En hij komt pas door de keuring als hij aan de eisen voldoet. Dus nee, je kunt je grijze bus niet zonder aanpassingen op geel laten zetten. Hoop dat je er iets aan hebt
Voor zover ik weet kun je elke grijs kenteken bus laten omzetten naar geel. Er hoeven dan echt geen banken in de laadruimte te staan. Je kunt best een "geel kenteken" hebben met een lege laadruimte. Je kunt dan op je gemak ombouwen zonder dat je in overtreding bent. Omkeuren naar camper is dan alleen noodzakelijk om het lage kwart tarief voor de wegenbelasting te krijgen.

Groet, Gerard
Dat dacht ik niet!
Van geel naar grijs wel ( heeft geen nut) want bpm is reeds betaald, maar van grijs naar geel heeft niet alleen te maken met bpm maar ook met het aantal zitplaatsen en daar is een grijze niet geschikt voor zoals hij geleverd is. Er komt dan een hele toestand voor wat betreft de bevestiging van de banken en gordels.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

HanK schreef: Er komt dan een hele toestand voor wat betreft de bevestiging van de banken en gordels.
Hank, ik heb geprobeerd de eisen waar jij het over hebt boven water te krijgen. Tot nu toe zonder succes.

Wat ik wel ben tegengekomen is dit:

Personenauto's zijn ook:
-"kampeerauto's die niet aan de eisen voldoen die de belastingsdienst aan kampeerauto's stelt."
-"bestelauto's die niet aan de eisen voldoen die de belastingsdienst aan bestelauto's stelt."

Dat dekt zowat de lading van mijn busje, toch?
Morgen eens gaan bellen hoe dat nou precies zit.

Toch eens kijken of ik een uitspraak los kan krijgen of het mogelijk
is om een 'bestel/kampeerauto' met verwijderbare inrichting op geel te krijgen dmv betaling van de rest-BPM.
:roll: :roll: :wink:
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Als je de rest-bpm betaald kan zou dat inderdaad kunnen, maar ik weet niet of aan een geel kenteken ook verplicht banken zitten want geel kenteken is voor personenvervoer tot max 8+1.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
lwg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 17:38
Contacteer:



Bericht door lwg »

een cabriotje is toch ook een geel kenteken en daar kan je ook maar met twee personen inzitten. dus waarom kan een auto met 2 zitplaatsen en een hele grote kofferbak niet geel?
Laurens Geleynse
VW California Event 2002
Plaats reactie