Camper: Omnivent dakluik uitkiezen

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Camper: Omnivent dakluik uitkiezen



Bericht door Aloys »

Een Omnivent dakluik kiezen en monteren

Onderstaand stukje schreef ik naar aanleiding van het topic Dakluik Omnivent: helder of wit luik? Het gaat niet over de kleur van het dakluik, maar over de ventilator-types en de verschillen.

Er zijn 2 types van Omnivent. Een goedkopere met 3 standen, die heb ik in de camper, en eentje met thermostaat die traploos regelbaar is. Aan het eerste type kleeft een belangrijk nadeel!

Omnivent met 3 snelheden
Ik heb dus het type Omnivent met de 3 snelheden.
De techniek daarachter is knudde, voor mijn gevoel: in de hoogste stand, hij maakt dan bijhoorlijk lawaai, gebruikt het ding aan stroom (zo uit mijn hoofd) 35 watt, dat is dus 3 Ampere bij 12 Volt. Nou denk je "dat gebruik ik niet, alleen al vanwege het lawaai, ik laat 'm in de laagste stand lopen!"
Maar ook dan gebruikt het ding 35 Watt, want er zitten 2 dikke weerstanden in, koperkleurig met koelribben.
Die weerstanden zorgen ervoor dat het motortje minder stroom krijgt en langzamer loopt. Maar de uitgespaarde stroom wordt door de weerstanden in warmte omgezet! Misschien een leuk (en goedkoop) systeem voor thuis, in de afzuigkap, maar niet in de camper waar ik zuinig met mijn accu-stroom wil omspringen.

Ter vegelijking: mijn (compressor)koelkast gebruikt bij een buitentemperatuur van 32 graden ca. 1,4 Amp/uur. Dat is in 24 uur ca. 34 Ampere. De Omnivent, tijdens een warm nachtje in de laagste stand, tussen 22.00 uur en 08.00 uur: 10 x 3,5 Amp/uur = 35 Ampere. Meer dan een koelkast in een etmaal dus!

Traploos regelbare Omnivent
Dan kun je beter de traploos regelbare Omnivent hebben, met thermostaat. Ik las op www.caravans.net: "in de laagste stand is de luchtverplaatsing 3 m3 per min, verbruik 2,5 W - 0,2 A. In de hoogste stand 20 m3 per minuut, verbruik 60 W - 5 A."

Afbeelding

Dat wordt dus mijn Omnivent, de volgende keer! Misschien sloop ik de huidige ventilator er nog eens uit, en vervang 'm door zo'n traploos regelbare. Het binnenwerk is ook los verkrijgbaar, zie hieronder.

In het gebruik
De Omnivent in het algemeen werkt trouwens wel goed, ook als afzuigsysteem. Hij zit bij ons ca. 1 meter verwijderd van het keukenblok, en ik moet elk jaar minstens 1 keer het rooster eraf schroeven en in de afwas doen, want die wordt knap vet en vies!
En zoals al door meerdere mensen in topics werd beschreven: je kunt 'm het beste laten afzuigen voor verkoeling. Warme lucht stijgt op, hangt dus bovenin de camper. Zuig die lucht eruit, dan komt er van onderen af koelere lucht weer in. Probeer niet die warme lucht van bovenaf terug naar beneden te blazen, dat heeft minder resultaat.

Omnistor Consumenten Richtprijzen 2006: dakluik wit, met 3 standen, € 157. Idem met thermostaat € 214. Eenvoudige vervanging van het binnenwerk van je Omnivent dakluik door een thermostaatgeregelde ventilator komt op € 158.

Als je al een dakluik van 40 x 40 cm hebt, is vervanging door een Omnivent dakluik eenvoudig te doen. Klusje van amper een half uur. Je moet dan nog wel het stroomdraadje aansluiten. Wij plakten in onze Detleffs een mini-kabelgootje tegen het plafond, tot in de kastjes aan de zijkant. Daar liep een stroomdraad.
Een complete inbouw is meer werk maar is ook zelf te doen, zie de link hieronder.

Fabrikant: www.omnistor.com/gb/products/omnivent.php
Inbouwbeschrijving met foto's: www.caravans.net/kluscaravan/omnivent.php
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie