Ford Transit camper 2.0 benzine (ca. 1980): enkele vragen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
hogeeman

Ford Transit camper 2.0 benzine (ca. 1980): enkele vragen



Bericht door hogeeman »

Hallo,

Na de zomer kan ik voor een prikje een Ford Transit Camper van 1980 geloof ik kopen. Het gaat om een model met een lichtbruine opbouw, ik heb er al foto's (zie onder) van op het net gezien dus ik vermoed dat het om een courant (fabrieks?-)model gaat. De motor is een 2.0 liter benzine, ik meen met 55 Kw (of ongeveer 90pk). Hij zou in goede staat verkeren.

Afbeelding

Anyway, ik vraag me af of deze capabel gaat zijn voor hetgeen ik ermee wil doen. Ik doe namelijk aan mushing, oftewel sledehondensport, en het is dus de bedoeling om een aantal maal per jaar naar het buitenland te trekken (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, misschien ook Zweden en Tsjechie) voor een lang weekend met die camper. We zullen dus niet te zwaar geladen zijn (2 volwassenen en een kind), maar er moet wel een aanhanger mee met een hond of 6 plus slede en materiaal (ik schat toch zo'n 700 kg, dus daar gaat de lage belading). Ik weet dat ik er geen wonderen van moet verwachten en dat ik dus niet moet hopen op overschot van kracht en snelheid, maar ik wil wel weten of het veilig is ermee deze trajecten aan te gaan. Het zal voornamelijk rijden zijn in de winter, ik voorzie dan wel geschikte winterbanden uiteraard. De camper is al 24 jaar eigendom van de eerste eigenaar, en hij is sinds die eerste dag onderhouden geweest door de garage van mijn vader, dus hij staat "in orde".

Heeft er iemand meer info over de eigenschappen van deze camper, zoals vermogen, koppel, type aandrijving (achterwielen dacht ik), maximale helling, verbruik (best wel belangrijk), snelheid, enz.

Hartelijk bedankt,
Tim Bosseloo
Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 12 jan 2004, 19:03
Locatie: Helmond



Bericht door Manuel »

Mij is destijds geadviseerd te gaan voor een diesel motor. Benzinemotoren op leeftijd van vaak enorm belast geweest en dat kunnen ze, volgens de kenners, niet goed hebben. Er is maar 1 tip echt bruikbaar. Neem iemand mee met verstand van zaken. Vanaf een foto zijn dit soort dingen niet helemaal te beoordelen. En mocht het echt zo goedkoop zijn dan is het altijd de overweging waard het risico te nemen.
Gast



Bericht door Gast »

Tja, het gaat over een buitenkansje he, voor zeer weinig geld. Het is dus ofwel die ofwel geen. Ik vraag me alleen af of het de moeite is deze te nemen en eventueel in orde te zetten (keuring, banden, onderhoud enz) gezien hetgeen ik ermee wil doen. Veilig en doenbaar is belangrijk, niet snel.
marten
Berichten: 451
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:21
Locatie: Leek



Bericht door marten »

Ik ken de benzine versie niet ik heb er ook een maar is een diesel voor de aankoop even het carrosorie bekijken en ook de onderkant. voor de rest is het natuurlijk net als bij de ander soorten campers. Voor twee week terug zag ik nog een bezine versie rijden en die deed het ook goed 8)
Groet'n uut Grunn, van Marten
Johan Transit 79
Berichten: 41
Lid geworden op: za 29 nov 2003, 10:24
Locatie: Aalst

CI Travelhome



Bericht door Johan Transit 79 »

Goeiedag,
ik werd 6-mnd geleden verliefd op identiek dezelfde MH als deze.
Schrik nu niet omdat de foto hiernaast eveneens diezelfde MH, want uiteindelijk ligt dit nu éénmaal in mijn aard.
Wat de camper betreft en wat ik er reeds van weet ( men mag mij altijd
corrigeren ) zijn volgende zaken.
De basiswagen is een zeer degelijke wagen en in het geval van dubbellucht ook zeer stabiel en zeker geschikt voor het ruwere terrein.
Qua onderdelen zijn van het chassis nog heel wat zaken van Ford of evt in piraat te verkrijgen, heeft ook nog heel watgemeen met de 86 versie, en die motoren kan je bij wijze van spreken goedkoper omwisselen dan de olie te vervangen.
Natuurlijk spreken we hier nog niet over ABS , ASR etc maar we spreken hier ook van technologie van 25 jaar terug.
De opbouw is naar mijn weten Italiaan, isolatie is 25 cm piepschuim, maar eigenlijk compleet naar de manier van bouwen van die tijd ( en sommigen nog steeds ). Waar ik destijds voor viel is de ietwat bijzondere look, de voorsteven ( die lijkt op een boot ) en de opstelling binnenin.
Beetje wennen en soms wel nadeel is de inkomdeur achteraan, zeker met aanhangwagen kan dat vervelend zijn.
Kortom moraal van het verhaal, verwacht geen MH van 2004, wordt toch wel een beetje verliefd er op, en voor de rest hangt veel af van de manier hoe hij de voorbije 25 jaar geleefd heeft. Ik heb reeds MH gezien van hooguit 5 jaar oud, met zelfs natte wanden en rotte plekken in chassis en opbouw, en anderzijds kan je soms nog een oudje tegenkomen
alsof hij van de fabriek komt.
Je mag altijd verdere vragen stellen, en als je hem niet neemt laat maar iets weten, ik ken nog geinteresseerden.
hogeeman



Bericht door hogeeman »

hey jkokje,

ik zal het pas weten na de zomer. Wat ik ervan weet, is dat ie altijd door de controle is geraakt (door mijn vader onderhouden ;) en dat hij "in goede staat is". Zelf heb ik hem echter nog nooit van dichtbij gezien. Het is dus afwachten, ik zal zeker iets laten weten. En reken maar dat ik een hele hoop vragen zal hebben als we hem nemen ;) Als de prijs goed zit, denk ik dat - op basis van wat ik op de fora als reactie heb gekregen - we er voor zullen gaan ...

Heb je er zelf al mee gereden of ben je meteen aan het restaureren geslagen? Zo ja (mee gereden), hoe doet ie het in de bergop? Dat is immers mijn grootste bezorgdheid ...

Merci!
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Ik heb ook de 2l benzine motor. Weliswaar geen zware camper, maar vakantieklaar met inzittenden toch wel 2000kg. En ik reed als een speer naar boven. Vorig jaar heb ik 7 passen in de alpen en dolomieten gereden, geen enkel probleem. Het enige nadeel is dat je met de benzine motor niet lekker op de motor kunt remmen, dus ik heb veel de remmen in moeten trappen, die zijn aardig warm geworden...

Succes met de evt. aankoop,
Afbeelding
Gast



Bericht door Gast »

Mijne familie Turkije ook transit, is erg wind gevoelig en benzine veel zuipen, tegen wind in niet vooruit komen.
Beter iets dan niets wij zeggen.

succes

p.s. mooi plaatje

gr.Ali
Johan Transit 79
Berichten: 41
Lid geworden op: za 29 nov 2003, 10:24
Locatie: Aalst



Bericht door Johan Transit 79 »

Bah, als hij op dubbel banden staat achteraan, is hij vaak nog stabieler dan menig fiatje.

Maar ja , ik moet wel toegeven klein beetje ford-minded te zijn...
Gast



Bericht door Gast »

Ik heb zelf ook een transit alkoof camper 2,0liter benzine uit 1983.
Bijna geheel gereviseerd.
Berg op moet je geen wonderen verwachten gewoon 65 km/u in zijn 3 in zijn 4 is het bijna niet mogenlijk.
Verbruik 1 op 6a7.
Op de snelweg gewoon 90 blijven rijden.
De techniek is simpel dus er kan ook weinig kapot en onderdelen zijn er genoeg te krijgen.
Johan transit kom jij uit aalst bij zaltbommel?
Johan Transit 79
Berichten: 41
Lid geworden op: za 29 nov 2003, 10:24
Locatie: Aalst



Bericht door Johan Transit 79 »

Kom uit Aalst bij Oost-Vlaanderen ( België ) dus.

Groet
Lybra2013
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:24
Locatie: AMSTERDAM

Re: Ford Transit Camper (ca. 1980, 2.0 benz): enkele vragen



Bericht door Lybra2013 »

Hallo,

Ik heb een Ford Transit MK2 Camper 1982 en mij zijraam is stuk. Ik ben op zoek naar een klapraam binnenmaat 90x52 buitenmaat 97x60

Weet iemand waar ik dat kan kopen? Ik wil een foto plaatsen, maar ik krijg het niet voor elkaar :(
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ford Transit camper 2.0 benzine (ca. 1980): enkele vragen



Bericht door Aloys »

Je kunt beter een eigen topic openen dan jouw vraag onderaan een topic van 19 jaar geleden te plaatsen...

Jouw vraag heeft ook niets te maken met het onderwerp van dit topic, behalve dan dat het om een Ford gaat uit die tijd.

Een uitleg over foto plaatsen vind je hier: viewtopic.php?t=8401454 (en dan een stukje naar beneden scrollen).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie