Oxycom Cabin 400 verdampingskoeler

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Peter Poelman

Oxycom Cabin 400 verdampingskoeler

Bericht door Peter Poelman »

Ik kijk op dit moment serieus naar de Oxycom 400 verdampingskoeler. Werkt als een airco maar gebruikt een beetje water (1-2 liter per uur), en gebruikt vooral maar een paar honderd Watt en maakt geen herrie.

Als dit wat is koop ik natuurlijk ook een veel kleiner generatortje, misschien wel een lief klein stil 1000W dingetje van Honda of zo.

En nu mijn vraag: hebben er mensen hier zo'n ding, of zowieso verdampingskoelers? En werkt dat? (Ik snap al dat als het echt heel klam is buiten dat ze het dan minder goed doen).
MonRoe
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Bericht door MonRoe »

Wij hadden een travel cool, die ook water verdampt, maar hebben deze eruit gedaan omdat wij het een raar idee vinden, dat je er alles aan doet om je camper vochtvrij te houden en dat je dan wel met een verdamper 1-2 liter water per uur naar binnen gooit. Het geeft tevens ook niet echt verkoeling, maar het verhoogt de luchtvochtigheid.

Wij hebben een dakluik met ventilator genomen ipv de travel cool en dat bevalt stukken beter.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Joost

Bericht door Joost »

Zoek op dit forum even naar travelcooler en je zult zien dat de meesten het kreng hebben weggedaan. Wil je echte koeling dan zul je echeen 220v airco moeten aanschaffen

Joost
Peter Poelman

Oxycom vs Travelcool

De Oxycom brochure schreef:"De warme lucht wordt van buiten aangezogen. Door middel van indirecte
dauwpuntskoeling wordt deze gekoeld tot een koele en aangename
temperatuur. De warme lucht stroomt over lamellen aan de binnenkant van
de warmtewisselaar en staat haar warmte af aan de lamellen. Door
verdamping van water aan de buitenzijde van de warmtewisselaar wordt de
opgenomen warmte uit de lamellen onttrokken. De afgekoelde lucht wordt
geluidloos en tochtvrij naar binnen gebracht, zonder dat de koele lucht in
contact is geweest met vocht."
De brochure staat hier
Laatst gewijzigd door Peter Poelman op ma 29 mar 2004, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Kopen dan, en niet meer vragen om advies

Joost
henk-jan

travelcool

Bericht door henk-jan »

MonRoe schreef:Wij hadden een travel cool, die ook water verdampt, maar hebben deze eruit gedaan omdat wij het een raar idee vinden, dat je er alles aan doet om je camper vochtvrij te houden en dat je dan wel met een verdamper 1-2 liter water per uur naar binnen gooit. Het geeft tevens ook niet echt verkoeling, maar het verhoogt de luchtvochtigheid.

Wij hebben een dakluik met ventilator genomen ipv de travel cool en dat bevalt stukken beter.
ik sluit me helemaal bij Monroe aan,je travelt wel maar beslist niet cool :lol:
Peter Poelman

Anonymous schreef:Kopen dan, en niet meer vragen om advies
Ik vind de tekst in de folder altijd wel mooi, maar wil toch ook even weten of iemand zo'n ding ook echt heeft en er happy mee is... :)

Mocht ik hem kopen dan post ik hier natuurlijk een uitgebreid verslag, want 150 Watt zonder herrie i.p.v. 1000-1500 Watt met herrie klinkt natuurlijk wel erg mooi.
hymertje1

Bericht door hymertje1 »

Peter Poelman schreef:
Anonymous schreef:Kopen dan, en niet meer vragen om advies
Ik vind de tekst in de folder altijd wel mooi, maar wil toch ook even weten of iemand zo'n ding ook echt heeft en er happy mee is... :)

Mocht ik hem kopen dan post ik hier natuurlijk een uitgebreid verslag, want 150 Watt zonder herrie i.p.v. 1000-1500 Watt met herrie klinkt natuurlijk wel erg mooi.

ik heb er nog een liggen een (travel cool )compleet en werkend
het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen.

groetjes joop
HYMER B584 2,5 TDI uit 1995
vanHooltje
Contacteer:

Bericht door vanHooltje »

het is een leuke tekst van cooltravel, maar werkt voor geen meter.

nee voor cool zal je echt een airco moeten nemen, want arko (alle ramen kunnen open) werkt nog beter als de travel.

grt van hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Onno en Ria

oxycom 400

Bericht door Onno en Ria »

Peter,
Wij hebben een oxycom 400 in het slaapgedeelte van onze camper.
Wij zijn zeer tervreden over de koeling. Zelfs 's-nachts laten wij hem op de laagste stand draaien. Hij is zeer geluidsarm. Hij kan ook alleen de lucht verversen.

Onno
Stef
Contacteer:

Bericht door Stef »

Het berichtje van Peter is ruim 5 jaar oud.
Ik denk dat hij intussen de knoop wel doorgehakt heeft. :wink:

Gr,
Stef.
Cee Pee

Bericht door Cee Pee »

en voor diegene die nog twijfelen staat

hier: http://www.kck-online.nl/published/kck/ ... 270475.pdf

nog een vergelijkend warenonderzoekje.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
fonsje

Re: Oxycom Cabin 400 verdampingskoeler

Bericht door fonsje »

wij hebben er een op de camper zitten,een burstner 615 2005,werkt prima,heeft niks met vocht te maken,geluidsarm en gebruikt weinig stroom,het enigste minpunt het is een lomp ding op het dak,het kan nergens gerepareerd worden,alleen in raalte,prima vaklui,als je het mankement verteld weten ze al waar ze moeten zoeken,en het voordeel is je ,kan de deur en ramen tijdens gebruik open laten ,we willen geen ander
Peter LMC
Contacteer:

Re: Oxycom Cabin 400 verdampingskoeler

Bericht door Peter LMC »

Ik hoop voor je dat het zo goed werkt vooral met ramen en deu :-B ren open. :crazy:
Maar het topic is al van 2004. :crazy:
Weet niet of het nog van belang is.
Plaats reactie