Campers & zendamateurs (met lijst!)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door Aloys »

Aangepast! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door mfellman »

Even op verzoek. Ik ben PE1RBR. Zendamateur geworden dankzij de JOTA. En vaak is de JOTA de meest actieve periode .

Gebruik eigenlijk nu enkel een FT991 die gerepareerd is (uit de eerste serie) zonder problemen. Voor de camper zit ik te denken om een andere set te gaan gebruiken maar de schatkist zegt nu nog dat dat niet gaat lukken dit jaar.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door Aloys »

Leuk! Ik doe ook JOTA, dit jaar voor de 40e keer zónder ook maar één onderbreking!
De Vaandrig Lengton Groep in Kampen, PA3DAT/j.

Ik blog erover op https://www.aloys.nl/?s=JOTA
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door bupozaanstad »

Ik had al wat gepost over de Uniden 2020 die ik aan het restaureren was en op het Segment KHZ plaatje na was hij klaar. Nu is ook dit plaatje vervangen en ik kan niet anders zeggen dat de reproductie perfect is geworden. Het is nagemaakt door vrienden die een bedrijf hebben in "belettering" en die hebben het origineel opgemeten en het lettertype gezocht in een database met duizenden lettertypes, het was flink zoeken maar super gelukt. Enig min puntje is dat de kleur rood niet helemaal overeen komt maar dat boeit me niet.

Paar plaatjes eerst hoe hij nu is en dan hoe hij was.
Bijlagen
final KHz repro_resize.jpg
final KHz repro_resize.jpg (51.17 KiB) 642 keer bekeken
Beschadigd_resize.jpg
Beschadigd_resize.jpg (75.03 KiB) 642 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door Charm »

Momenteel ben ik druk aan het studeren voor mijn F-licentie. Ik heb er tegenwoordig genoeg tijd voor. In maart ga ik op voor het examen en ik heb goede hoop dat het in één keer gaat lukken. Het studeren gaat me in ieder geval goed af en veel van de stof blijkt toch nog ergens in mijn grijze cellen te zijn achtergebleven en ook nog goed benaderbaar. Dus binnenkort nog een camperaar met een call sign. Ik heb alleen nog geen idee van de apparatuur enzo. Wat wel erg mijn aandacht heeft getrokken is SDR, Software Defined Radio. Ik had er nog nooit van gehoord en kwam de afkorting tegen in het Veron cursusboek voor het F-examen. Overigens een cursusboek waarvan de kwaliteit me nogal tegenvalt maar dat even terzijde; ik worstel me er wel doorheen en Google is my friend ;-)

Nu meen ik te hebben begrepen dat een licentie jaarlijkse kosten met zich meebrengt; dit had ik niet verwacht. Wat krijg je hiervoor terug?
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    bupozaanstad
    Berichten: 1492
    Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
    Locatie: Zaanstad

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door bupozaanstad »

    Inderdaad een jaarlijkse bijdrage die komend jaar weer een paar euro duurder wordt. Wat je er voor terug krijgt, weinig !

    Ik deed op 8 oktober een storingsmelding bij het AT en jawel op 4 december waren de heren hier, ze hadden een aantal rondjes door de wijk gereden en toen ze aanbelde vertelde ze me dat ze eigenlijk niets bijzonders hadden geconstateerd :bang: Echter boven in de shack vond men het wel raar dat ik een S9+ aan herrie had op de gehele 20 meter band, de analyzer, waar je een heel mooie camper van kan kopen, werd op de antenne installatie aangesloten en jawel het was ineens wel zichtbaar voor de heren. Na gekeken te hebben op 3 antennes was het duidelijk er was wel storing dus de tuin in, bij de buren naar binnen, bij de buren de tuin in en overal in de achtertuinen, langs de lichtleidingen en alles van wat metaal is was de storing te meten. Na ruim 2 uur buiten spelen gaven de heren het op: We sluiten het onderzoek af, er is storing maar het is niet te lokaliseren. Daar kon ik het mee doen en dat krijg je er dus voor terug.

    Ik was koud tot op mijn ribben en zit nog steeds elke avond met een storing van S9+
    Henk PD7HB
    Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
    Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
    Gebruikersavatar
    309T16
    Berichten: 3161
    Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
    Locatie: Grootegast

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door 309T16 »

    Dat is minder. Zal het toch op jezelf aankomen en de bereidwilligheid van de buren.

    Zo kwam mijn buurvrouw speciaal langs. Die maakte zich zorgen, dat de nieuwe zonnepaneelinstallatie, die ze overweegt aan te schaffen, storing bij mij zou veroorzaken.
    Ze had deze mogelijkheid gehoord van een collega.

    Onvoorstelbaar in deze tijd :!:
    Camper_01

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door Camper_01 »

    Dus het zijn kennelijk geen " vaklieden" meer bij het agentschap, vroeger was men bij de "RCD" zeer goed om dit soort problemen op te lossen hoor. Heb hiermee de nodige ervaring en ergernis mee gehad.
    Gebruikersavatar
    309T16
    Berichten: 3161
    Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
    Locatie: Grootegast

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door 309T16 »

    Budget, tijd en prioriteit
    Gebruikersavatar
    Aloys
    Site Admin
    Berichten: 19155
    Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
    Locatie: Kampen
    Contacteer:

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door Aloys »

    Charm schreef:
    vr 06 dec 2019, 19:36
    Momenteel ben ik druk aan het studeren voor mijn F-licentie. Ik heb er tegenwoordig genoeg tijd voor. In maart ga ik op voor het examen en ik heb goede hoop dat het in één keer gaat lukken.
    Leuk Egbert! :D
    Het zal je vast bevallen, een hobby met vrijwel onbegrensde mogelijkheden! :thumbup:

    Zo heb ik met mijn zender in oktober (voor het eerst in mijn leven) een afstand overbrugd van een kleine 400.000km!
    Fascinerend!
    En wie denkt: dat kan helemaal niet, Nieuw-Zeeland is het verst met bijna 19.000km, wij kwamen nog 20 x zover!
    En dat met een zelfgebouwde antenne van pvc-pijp en aluminium:

    Afbeelding

    Zie https://www.aloys.nl/jota-2019.html
    Beheerder www.camperforum.nl
    Een overzicht van onze reisverhalen.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door Charm »

    Dat moon bouncing spreekt echt tot mijn verbeelding! Gaaf dat het jullie gelukt is.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Aloys
      Site Admin
      Berichten: 19155
      Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
      Locatie: Kampen
      Contacteer:

      Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



      Bericht door Aloys »

      We doen het volgend jaar nog eens. Door gebrek aan ervaring met de procedures etc. hebben we namelijk nog niet een échte verbinding gemaakt, via de maan. Maar we zijn wel "gehoord", via de maan! :D

      Wij zonden een minuut lang een digitaal signaal naar de maan met mijn roepnaam (PA3DAT) erin. Zendvermogen 30 Watt (de energie van een kleine gloeilamp) ging door die richtantenne naar de maan, ca. 185.000km ver weg. Van die 30 Watt komt slechts een ietsiepietsie aan op de maan, want het meeste gaat er gewoon langsheen!

      Dat kleine beetje energie wordt door het maanoppervlak gereflecteerd, werkelijk álle kanten op. De maan is nou eenmaal een slechte reflector! Dus wat er dán nog terug komt op aarde, dat is onvoorstelbaar weinig... Maar dat kleine beetje was voldoende voor de radiotelescoop in Dwingelo om mijn roepnaam te decoderen!

      Afbeelding

      Wij konden onszelf "terug zien" op de webSDR van de schotel in Dwingeloo: wat zij ontvangen zetten ze gelijktijdig als 'stream' op internet. Speciaal voor dat weekend was de schotel bemand en werd dit voor ons (scouting/radio-weekend) gedaan.

      Wie zelf eens een webSDR wil proberen, radioamateurs aan de Technische Universiteit Twente in Enschede hebben er eentje permanent aan staan die de gehele korte golf "streamt" naar het internet: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

      Filmpjes: https://www.youtube.com/results?search_ ... wente+demo

      Om je een beetje op weg te helpen:
      14074.00 - USB: daar hoor je digitale fluittoontjes, telkens gedurende 15 seconden.
      14000.00 tot 14065.00 - CW of USB: daar hoor je morse, telegrafie dus (de lijntjes in het blauwe beeld).
      14150.00 tot 14350.00 - USB overdag: radioamateurs in gesprek, wereldwijd (nauwkeurig afstemmen!)
      Beheerder www.camperforum.nl
      Een overzicht van onze reisverhalen.
      Gebruikersavatar
      bupozaanstad
      Berichten: 1492
      Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
      Locatie: Zaanstad

      Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



      Bericht door bupozaanstad »

      Websdr van Twente werkt inderdaad prima maar ook deze twee gebruik ik regelmatig. Afhankelijk van de condities is het leuk om meerdere Websdr stations te beluisteren. Op www.websdr.org staan er nog veel meer.

      http://hackgreensdr.org:8901/ Deze staat in Engeland

      http://sdr.radioandorra.org/ Deze staat op 1400 meter hoogte in Andorra
      Henk PD7HB
      Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
      Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
      Gebruikersavatar
      sabrev45
      Berichten: 38
      Lid geworden op: zo 29 aug 2004, 20:49

      Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



      Bericht door sabrev45 »

      Met zo'n lijst kan ik natuurlijk niet achterblijven.
      Sinds een week weer een eigen camper.
      Een Granduca corfu uit 1999 die ik uiteraard ook weer met de hobby ga gebruiken.
      In Juni in ieder geval bij het veldweekend van onze club De Friese radio amateur groep in Leeuwarden.
      Ik zou zeggen tot horens, werkens en ziens van PA9JAS

      btw in oktober PA9JAS/J
      Plaats reactie