Campers & zendamateurs (met lijst!)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door Marianjacques »

Ook hier hernieuwde activiteit op dit vlak aan het ontwikkelen.
In 1972 de PI1MTG... 2 mtr zender gebouwd en onder toeziend oog van PA0SKF de nodige uren achter de dynamische Sennheiser gezeten.
Destijds was alles zelfbouw...zelfs de kristaloven en SWR meter.
Ooit ( korterna/tijdens) examen gedaan in de Jaarbeurshallen en vanwege de Veron ervaringen..er verder op af geknapt en de handel laten verlopen...nooit een callsign aangevraagd.
Nu de boeken er weer bij en de datum voor het examen staat vast..komende Juni in Nijkerk.
Ga deze ronde voor de N licentie..
Heb wel al een Icom 2730 vhf/uhf set....ook in de Camper mee.
Luisteren om ervaring op te doen.
2 mtr en 70 cm dus.
Een stuk minder leven op de 2 mtr tov hetgeen ik mij herinner van de activiteit in de 70er jaren.
70 cm lijkt mij beetje op de voormalige 11 mtr band.
Kompleet met muziek, geknijp en gescheld.
Zelfs op de landelijke P12NOS repeater.
Voor de HF banden, opteer ik voor een Icom 7300, of Yaesu ft 710, of een ftdx 10.
EFHW antenne aan een glasvezel schuifpaal, kom je op de cp's nog wel eens tegen.
In Vera nog een tijd naast de PH0HAN gestaan, die er zelfs met Noord Korea verbinding kreeg.(zag en hoorde het gebeuren).
Ik verneem relatief veel herintreders....nu met pensioen en de tijd, om weer actief te worden.
Ze vallen denk ik wel met de neus in de boter, wat condities betreft.
73 zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door Aloys »

Hoi Jacques, welkom "terug"!
Jammer dat je geen bewijs van slagen meer hebt uit de jaren '70 want dan had je vast niet opnieuw examen hoeven te doen. Het RDI (voormalig AT) heeft die dingen niet, die hebben niet zoveel bewaard uit die tijd... Wanneer je een call zou hebben gehad hadden we die info wel kunnen terugzoeken (in oude, internationale callboeken) en was je nu alsnog klaar geweest.
Wat PI2NOS betreft, je woont helaas aan de "verkeerde kant" van het land: daar in "het westen" zitten veel (illegale) rommelaars die er een puinhoop van maken. Daar merken wij, hier in het noorden, gelukkig weinig van op onze PI2NON (Noord-Oost Nederland).

Maar leuk dat je de draad weer oppakt! :bow:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
sabrev45
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 29 aug 2004, 20:49

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door sabrev45 »

Het examen destijds was toch een staatsexamen? Dus zouden er nog bewijzen van terug te vinden moeten zijn.
suc6 De PA9JAS
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door Aloys »

Nee Jan, een deel van het archief is het AT in de loop der jaren kwijtgeraakt.

De portofoon die ik had besteld is vanmiddag in goede staat aangekomen! :D
De optionele langere antenne is in mijn geval wél een originele Nagoya NA-771: dat staat in ieder geval zowel op de antenne zelf als op het groene hoesje waar 'ie inzat. De losse microfoon/luidspreker is van de concurrent, een Baofeng. En de porto is al volledig opgeladen!

Nu eerst de software zien te vinden en dan downloaden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
marrcel
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 17 nov 2021, 10:26

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door marrcel »

Hallo Aloys, die van mij ook vandaag ontvangen. Ik heb mijn eerste qso's via pi2hlm gemaakt.
Van volledig analoog naar een porto met tientallen menu's das geen kattepis. Shift instellen en 88,5Hz met de tx meezenden, dat duurde wel even. 🥴
Ik kreeg nog niet het idee dat die na-701 het beter deed op 70cm dan die standaard u/v antenne.
Voor het programmeren zat er een mini cd bij. Ik neem aan dat je wat download. Ik ben benieuwd wat je er mee doet.
Btw ik ga dinsdag een vishengel ophalen en ik heb visje uitgegooid voor een Xiegu G90.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



Bericht door Charm »

Vandaag heb ik mijn tweede Porto ontvangen ook nu met een namaak NA-711. Aloys ook jij hebt een namaak gekregen; deze verkoper levert geen echte voor ruim 2 euro extra ;)
Alleen heb ik een usb programming cable gekregen terwijl ik een extra mic het besteld. Dus dat wordt vast weer een hoop geneuzel om gecorrigeerd te krijgen
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    marrcel
    Berichten: 43
    Lid geworden op: wo 17 nov 2021, 10:26

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door marrcel »

    Op die van mij staat: Nagoya na-701 vhf/uhf en die doet het op uhf een heel stuk minder -20dB? Dan de korte die er standaard wordt bijgeleverd.
    Langer is niet altijd beter (voor uhf🤭) denk ik dan.
    @charm bij is alles geleverd als besteld. Die mike lijkt mij niet heel bijzonder maar doet het wel.
    Ik vond het jammer dat deze uv k5 niet met losse oortjes werken. Hij blijft dan over de speaker werken. Met de mike erop is de speaker wel stil.
    Gebruikersavatar
    Aloys
    Site Admin
    Berichten: 19164
    Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
    Locatie: Kampen
    Contacteer:

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door Aloys »

    Bij mij krijgt de software nog geen contact met de porto. In die rar-file zaten 4 exe-bestanden, ik heb de 4e geïnstalleerd. Die begint met cp... zoiets. Zal de Engelse anonymous eens proberen...
    Beheerder www.camperforum.nl
    Een overzicht van onze reisverhalen.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



    Bericht door Charm »

    Bij mij werken beide programma's dus zowel de QS... als de Anonym.... Ik zie in het gebruik (nog) geen verschil.
    Vergeet niet via Settings de juiste COM poort te selecteren. Vervolgens de porto aanzetten en de Kenwood plug in de porto plaatsen. Deze moet erg goed worden aangedrukt! Soms lijkt het dat hij goed zit en dat blijkt dan toch niet het geval. Als hij goed zit wordt de Led bovenop blauw. Hierna zou het moeten werken.

    Het valt me net op dat ik nu een AN-701 heb gekregen ipv AN-711. Ze zijn even lang terwijl bij de echte versie de 701 een stuk korter is dan de 711.

    De verkoper heeft inmiddels zonder gedoe de ontbrekende PTT Mic opgestuurd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Aloys
      Site Admin
      Berichten: 19164
      Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
      Locatie: Kampen
      Contacteer:

      Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



      Bericht door Aloys »

      Charm schreef:
      zo 16 apr 2023, 10:28
      Deze moet erg goed worden aangedrukt! Soms lijkt het dat hij goed zit en dat blijkt dan toch niet het geval. Als hij goed zit wordt de Led bovenop blauw.
      Mijn dank, dat was het! Ik had 'm niet goed aangedrukt...
      Charm schreef:
      za 15 apr 2023, 20:57
      Vandaag heb ik mijn tweede Porto ontvangen ook nu met een namaak NA-711. Aloys ook jij hebt een namaak gekregen; deze verkoper levert geen echte voor ruim 2 euro extra ;)
      Ik heb 'm misschien/waarschijnlijk bij een andere shop gekocht, Walkie Talkie Online. Zat die van jou ook in zo'n lang, groen zakje met authentieke Nagoya informatie erop?
      Beheerder www.camperforum.nl
      Een overzicht van onze reisverhalen.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



      Bericht door Charm »

      Bij Walkie Talkie Online heb ik de eerste gekocht. Hij is de verkoper die heeft bevestigd dat hij fake NA-771 verkoopt en dat wij als kopers dat hadden kunnen weten omdat niet in de advertentie staat dat ze echt zijn. De omgekeerde wereld zogezegd :lol:
      Omdat hij mij heeft geblokt om mijn kritische houding, heb ik de tweede bij Global Walkie Talkie Store gekocht.

      Beide antennes zaten in een lang groen zakje met bijna echte opdrukken en beide fake.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        marrcel
        Berichten: 43
        Lid geworden op: wo 17 nov 2021, 10:26

        Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



        Bericht door marrcel »

        Inmiddels een carbon 7m hengel 20€. En een Xiegu G90 met voeding 5A Motorola en CE-19 expansion card 375€gekocht.
        Nu denk ik aan deze antenne.

        31B07F33-26C7-4E42-A168-8A514FBF75A6.png
        31B07F33-26C7-4E42-A168-8A514FBF75A6.png (169.32 KiB) 1288 keer bekeken
        Gebruikersavatar
        Aloys
        Site Admin
        Berichten: 19164
        Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
        Locatie: Kampen
        Contacteer:

        Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



        Bericht door Aloys »

        Daar heb je wel een antenne tuner bij nodig.
        En carbon wordt altijd afgeraden omdat het elektrisch geleidend is...
        Beheerder www.camperforum.nl
        Een overzicht van onze reisverhalen.
        marrcel
        Berichten: 43
        Lid geworden op: wo 17 nov 2021, 10:26

        Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)



        Bericht door marrcel »

        Goede tips dank daar voor. Er zit gelukkig een automatische antenne tuner in de G90.
        Ja carbon mmm. Niet geschikt of minder geschikt. Voor die 20€ ga ik het experiment wel aan. Carbon heeft ook voordelen. Het eigen gewicht is ongelooflijk laag. Echt sterk. Het is zo mooi passend. De verbindingen zijn echt strak.
        Over de geleidende eigenschappen. Je kan daar nog een theoretische beschouwing op los laten. Bij een carbon telescoop hengel zal het liggen tussen een goede en een slechte geleider. Twee paralelle koper draden vlak tegen elkaar aan ipv een enkele koperdraad zal weinig invloed hebben. Een nylondraad naast een koperdraad ook weinig.
        Dan zijn de carbon delen ook nog eens ca 1meter lang en onderling geïsoleerd. Dat maakt het vraagstuk nog complexer.
        Maar wellicht heb jij al direct ondervonden dat het niet geschikt is. Wellicht moet ik dan nog even zoeken naar een glasfiber versie.
        Plaats reactie