Mercedes Benz MB100
Mercedes Benz MB100
Ik kan één Mercedes Benz MB 100 bus kopen. Is dat een goede bus om er een camper van te maken? Graag de voor en nadelen...
Voordeel vinden wij hij is zo mooi vierkant.
luppo
Voordeel vinden wij hij is zo mooi vierkant.
luppo
-
- Moderator
- Berichten: 11880
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Van de techiek van een mb 100 weet ik weinig af maar ik geloof marcel op zijn woord, wel is het eerst wat in mij op komt als ik aan een mb100 denk dat het een kleine bus is. Eentje waar je zonder vast verhoogd dak of een inklapbaar tent dak geen sta hoogte zal halen.
Maar vooral als ik lees wat marcel schrijft zou ik opzoek gaan naar iets anders.
Maar vooral als ik lees wat marcel schrijft zou ik opzoek gaan naar iets anders.
mb 100
wat betreft de mb 100 , ik heb een oude mb 100 ...ik rij er nu 2 jaar mee
ongeveer 50.000 km mee gereden totaal 450.000 gelopen en heb enkel
een keer een vastgelopen remklauw gehad , dus dat ze niet betrouwbaar zijn .........of zou ik net die ene mb 100 hebben die wel betrouwbaar is !
ongeveer 50.000 km mee gereden totaal 450.000 gelopen en heb enkel
een keer een vastgelopen remklauw gehad , dus dat ze niet betrouwbaar zijn .........of zou ik net die ene mb 100 hebben die wel betrouwbaar is !
ach
Voordeel: 't is toch 'n MB, niet duur en keileuk
Nadeel: schijnbaar technisch onbetrouwbaar
maar ja, mijn technisch schijnbaar zeer betrouwbare 310D uit 94
(met revisie motor en papieren ed) heeft toch al heel wat tijd (en geld) gekost... Hij had te lang stilgestaan: remmen en motor vonden dat niet leuk.
Goed kijken en vier keer nadenken voor je een jaar aan het bouwen slaat!
Tom
Nadeel: schijnbaar technisch onbetrouwbaar
maar ja, mijn technisch schijnbaar zeer betrouwbare 310D uit 94
(met revisie motor en papieren ed) heeft toch al heel wat tijd (en geld) gekost... Hij had te lang stilgestaan: remmen en motor vonden dat niet leuk.
Goed kijken en vier keer nadenken voor je een jaar aan het bouwen slaat!
Tom
- mercedes508
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 1:07
- Locatie: Utrecht
MB 100
De MB 100 werd zover ik weet in Spanje gebouwd,en heeft voor,torsie-vering,maar niet de kwaliteit van de voorloper 206.
De accu staat achterin,dus lange dikke kabels naar de startmotor.
De stuurbekrachtiging is van dien aard,werd mij verteld, dat er veel exemplaren met "kopschade" op sloperijen te vinden zijn.
Maar als je er voorzichtig mee rijdt,zul je er wel veel km. plezier mee hebben.
Mercedes508
De accu staat achterin,dus lange dikke kabels naar de startmotor.
De stuurbekrachtiging is van dien aard,werd mij verteld, dat er veel exemplaren met "kopschade" op sloperijen te vinden zijn.
Maar als je er voorzichtig mee rijdt,zul je er wel veel km. plezier mee hebben.
Mercedes508
Hallo Luppo,
naast de technische aspecten (zie reacties hierboven), zou ik je ter overweging ook op comfort willen wijzen. Volgens mij is de MB 100 nogal luidruchtig binnen. Bovendien zit je op/voor het voorwiel, dus duidelijk meer last van hobbels dan wagens waarbij je tussen de wielen zit.
Voor een bestelauto (lees: werkauto) zijn de nadelen nog wel acceptabel maar wat als je voor de plezier enkele uren achter het stuur zit? Kun je nog op een prettig geluidsniveau converseren met partner (en evt. kids?) en hobbelt het niet teveel?
Voor beschikbaarheid van onderdelen zou ik overigens niet bang zijn. Er zijn nog veel oude MB bussen in omloop die nog prima onderhouden worden. DAT is wel een voordeel: ze blijven toch wel lang doorrijden
Groetjes,
TeCe
naast de technische aspecten (zie reacties hierboven), zou ik je ter overweging ook op comfort willen wijzen. Volgens mij is de MB 100 nogal luidruchtig binnen. Bovendien zit je op/voor het voorwiel, dus duidelijk meer last van hobbels dan wagens waarbij je tussen de wielen zit.
Voor een bestelauto (lees: werkauto) zijn de nadelen nog wel acceptabel maar wat als je voor de plezier enkele uren achter het stuur zit? Kun je nog op een prettig geluidsniveau converseren met partner (en evt. kids?) en hobbelt het niet teveel?
Voor beschikbaarheid van onderdelen zou ik overigens niet bang zijn. Er zijn nog veel oude MB bussen in omloop die nog prima onderhouden worden. DAT is wel een voordeel: ze blijven toch wel lang doorrijden

Groetjes,
TeCe
Coördinator commissie Techniek Camper Club Nederland
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 18:06
- Locatie: Hoevelaken
MB100
Binnen de in Mercedes gespecialiseerde kampeerautoclub Dubbellucht heb ik maar 1 stuks MB100 kunnen vinden, op meer dan 900 leden.
Dit geeft aan dat de auto in Nederland niet erg populair is als camper.
Ik vraag me trouwens ook af of het een echte MB is en of het niet een omgedoopte auto van een ander merk is, een beetje zoals de DAF400 eigenlijk een Leyland Sherpa was.
Ik heb van andere auto's bij MB nog nooit kunnen achterhalen hoe lang ze onderdelen blijven leveren maar ik weet wel dat in zijn algemeenheid autoimporteurs graag zouden willen stoppen met leveren van onderdelen van oude auto's.
Van die andere MB's rijden er inderdaad nog behoorlijke aantallen, zelfs van de technisch hopeloos verouderde MB206 en 306 (ik schat in Nederland tussen 500 en 1000) alhoewel Mercedes nu voor deze auto's geen onderdelen meer produceert.
Van de Düsseldorfers (406-613) rijden er in Nederland veel meer dan 1000 en in diverse landen struikel je er nog elke paar kilometer over dus de onderdelenvoorziening zal nog wel vele jaren meemoeten.
Van de MB100 heb ik er niet zo heel veel op de weg gezien in Nederland,
ik weet niet hoe deze auto's in andere landen verkocht zijn en nog rijden?
Ofwel: in mijn beperkte visie loop je zoals in dit draadje al aangegeven een redelijk risico dat je nu een hele mooie camper bouwt en over een aantal jaren geen onderdelen meer kunt bemachtigen terwijl je camper dan nog lang niet op is. Maar misschien kun je tegen die tijd een sloper te pakken krijgen en die kannibaliseren?
Trouwens: Deze auto komt inderdaad uit Spanje, als je daar connecties kunt opbouwen kun je daar te zijner tijd ook onderdelen weghalen. Camper, zon, dan is Spanje toch niet onlogisch?
Suc6!
Arnold
Dit geeft aan dat de auto in Nederland niet erg populair is als camper.
Ik vraag me trouwens ook af of het een echte MB is en of het niet een omgedoopte auto van een ander merk is, een beetje zoals de DAF400 eigenlijk een Leyland Sherpa was.
Ik heb van andere auto's bij MB nog nooit kunnen achterhalen hoe lang ze onderdelen blijven leveren maar ik weet wel dat in zijn algemeenheid autoimporteurs graag zouden willen stoppen met leveren van onderdelen van oude auto's.
Van die andere MB's rijden er inderdaad nog behoorlijke aantallen, zelfs van de technisch hopeloos verouderde MB206 en 306 (ik schat in Nederland tussen 500 en 1000) alhoewel Mercedes nu voor deze auto's geen onderdelen meer produceert.
Van de Düsseldorfers (406-613) rijden er in Nederland veel meer dan 1000 en in diverse landen struikel je er nog elke paar kilometer over dus de onderdelenvoorziening zal nog wel vele jaren meemoeten.
Van de MB100 heb ik er niet zo heel veel op de weg gezien in Nederland,
ik weet niet hoe deze auto's in andere landen verkocht zijn en nog rijden?
Ofwel: in mijn beperkte visie loop je zoals in dit draadje al aangegeven een redelijk risico dat je nu een hele mooie camper bouwt en over een aantal jaren geen onderdelen meer kunt bemachtigen terwijl je camper dan nog lang niet op is. Maar misschien kun je tegen die tijd een sloper te pakken krijgen en die kannibaliseren?
Trouwens: Deze auto komt inderdaad uit Spanje, als je daar connecties kunt opbouwen kun je daar te zijner tijd ook onderdelen weghalen. Camper, zon, dan is Spanje toch niet onlogisch?

Suc6!
Arnold

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004, 16:03
- Locatie: amsterdam
mb100
Misschien reeds achterhaald, maar ik wil overstappen-nar heeeel lang sparen- op een luxere camper. Daarom is mijn huidige camper te koop:
- MB 207 D
-verhoogd
- 1986
- 215.000 km
-alles erop en eraan douche plus toilet
- koelkast plus kookstel op LPG
- kortom het is een "bjoetie"
bel me maar voor details of een email plaatje
020 - 320.1.320 mischa
- MB 207 D
-verhoogd
- 1986
- 215.000 km
-alles erop en eraan douche plus toilet
- koelkast plus kookstel op LPG
- kortom het is een "bjoetie"
bel me maar voor details of een email plaatje
020 - 320.1.320 mischa

ik heb hem ook onderdelen in overvloed bij mecedes bedrifswagens alles nieuw te koopkleijntje schreef:De MB100 is al een aantal jaren uit productie.
Als je hem ombouwt tot camper dan stop je daar veel werk en geld in, dus wil je daar ook lang van genieten.
Ik ben bang dat je dan, ook al omdat er niet veel van deze wagens zijn, in de problemen komt met de onderdelen voorziening.

ik heb hem ook onderdelen in overvloed bij mecedes bedrifswagens alles nieuw te koopkleijntje schreef:De MB100 is al een aantal jaren uit productie.
Als je hem ombouwt tot camper dan stop je daar veel werk en geld in, dus wil je daar ook lang van genieten.
Ik ben bang dat je dan, ook al omdat er niet veel van deze wagens zijn, in de problemen komt met de onderdelen voorziening.
