slechte afvoer gootsteen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
lmwver
Berichten: 12
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 20:36

slechte afvoer gootsteen



Bericht door lmwver »

Wij hebben pas een camper gekocht waarvan de afvoer in de gootsteen slecht doorloopt. Zijn al in de weer geweest met een trekveer e.d. maar het is een nogal bochtige afvoer dus daar kwamen we niet veel verder mee . Ben bang dat (caustic) soda meer kwaad dan goed doet. Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de tips.

Laura
M&M on tour
Berichten: 704
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 13:13
Locatie: groningen



Bericht door M&M on tour »

hmmm caustic soda ben ik ook niet echt een voorstander van weet niet hoe het bij jullie camper zit maar bij die van ons lopen alle afvoeren appart naar de vuilwatertank.
dus zet ik op de afvoer gewoon de compressor er ff op en klaar ist ie weer
als je meerdere afvoertjes op een slang hebt zou je de rest ff dicht moeten stoppen
Wij zijn geen vreemden, wij zijn vrienden die je nog niet hebt ontmoet.

www.camperclubje.nl

Afbeelding
DirkenAnneke
Berichten: 476
Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
Locatie: Schoonoord



Bericht door DirkenAnneke »

Meestal kan je de afvoerslang vrij eenvoudig van de wasbak afhalen en verder losmaken waardoor je een redelijk rechte leiding kan krijgen. Daarna met een tuinslang erin, en proberen door te spoelen.
Weet wel dat een camperafvoer nooit zosnel afvoert dan wat je thuis bent gewend.
succes, Dirk
Carthago Chic C-line 5.0, Audi A3 cabrio, en BMW1200RT, zendamateur PH5D
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel



Bericht door cjoosten »

Bij ons kun je aan de onderkant een dop van de sifon af halen. Daar zit vaak de verstopping. Dus ff checken.

Coen
Gebruikersavatar
lmwver
Berichten: 12
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 20:36

afvoerprobleem opgelost



Bericht door lmwver »

Hallo allemaal, dankzij jullie tips nu weer een redelijke afvoer.

Chiffon losmaken was geen optie want die hebben we niet. Slang losgemaakt hadden we al, maar deze loopt nogal ingewikkeld met allerlei hoeken en knikken via de keuken naar de natte cel en dan naar buiten. Kom je dus met geen mogelijkheid doorheen.
Daarnet dus de ouderwetse plopper maar uitgeprobeerd. Stom dat we daar niet eerder waren opgekomen, gebruiken we nb elke week als we de hond hebben gewassen. Enfin, in combinatie met compressor en Cillit Bang (mijn man neemt de verantwoordelijkheid op zich) kunnen we het weekend weer normaal de gootsteen gebruiken. Jippie.

gr Laura
Campervan
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 12:44
Locatie: Breda



Bericht door Campervan »

lmwver schreef:………………Slang losgemaakt hadden we al, maar deze loopt nogal ingewikkeld met allerlei hoeken en knikken via de keuken naar de natte cel en dan naar buiten. Kom je dus met geen mogelijkheid doorheen…………………….kunnen we het weekend weer normaal de gootsteen gebruiken. Jippie. gr Laura
Heel fijn voor je, Laura. :cry: Ik vrees alleen dat het met zo’n afvoer maar een korte pret zal zijn. Dat is echt vragen om problemen (de camper is toch niet van Italiaanse afkomst hoop ik :D :D )!! Komt nog een probleempje bij: ik heb in de praktijk gezien dat de standaard vuilwatertanks aan twee kanten een rijtje slangpilaren hebben. Prima, want dan kun je alle afvoeren afzonderlijk aansluiten/ Maar….. deze pilaren hebben een flinke wanddikte en de afvoerslang gaat daar buiten overheen. Dat betekent voor het vuile water een wegversmalling nét vóór de finish! Bedenk daatbij dat het vuilwater uit de gootsteen toch wel eens wat “dikker” wil zijn én alle voorwaarden voor een pracht van een verstopping zijn daar!! :cry: :cry:
Bij jullie nieuwe aanwinst (veel geluk en plezier ermee, trouwens) toch een puntje voor verbetering, denk ik,

Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
____________________________________

Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
DirkenAnneke
Berichten: 476
Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
Locatie: Schoonoord



Bericht door DirkenAnneke »

Henk,
Niet te treurig doen, ervaring leert dat er bij zorgvuldig gebruik (spoel geen groente afval etc door zoals thuis? ) weinig problemen met de camperafvoeren zijn. Zoals met alle zaken moet je bij een camper iets nauwkeuriger zijn dan je je thuis kan veroorloven.
groeten, en veel camperplezier,
Dirk
Carthago Chic C-line 5.0, Audi A3 cabrio, en BMW1200RT, zendamateur PH5D
Campervan
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 12:44
Locatie: Breda



Bericht door Campervan »

DirkenAnneke schreef:Henk, Niet te treurig doen, ervaring leert dat er bij zorgvuldig gebruik (spoel geen groente afval etc door zoals thuis? ) weinig problemen met de camperafvoeren zijn…………
Hoi Dirk,
Bedankt voor de reactie. Daar kan ik er nog wel één aan toevoegen: “gebruik géén harde zeep, maar vloeibare!!” Maar: koken jullie in de camper? Doen jullie de afwas in de camper? Douchen jullie in de camper? Als je op alle drie NEE zegt dan zal dat beetje schoon water wel snel weglopen naar de vuilwatertank. Beantwoordt je 2 of 3 keer met JA dan zit er altijd een restant vaste stof in je afvalwater. Als je zorgvuldig alle zichtbare vuiltjes uit het water vist en die in de afvalzak gooit (maar wie houdt zich daar in zijn vakantie nou echt mee bezig?), laat de verstopping in een leiding zoals Laura omschreef (“deze loopt nogal ingewikkeld met allerlei hoeken en knikken via de keuken naar de natte cel en dan (pas!!!) naar buiten”) wel wat langer op zich wachten, maar verstoppen zál zo’n bochtig pijpje, daar kun je donder op zeggen……
Dus, Dirk, ik doe niet treurig maar ik vind het zéér treurig dat een fabrikant (het zal toch verdorie géén zelfbouw zijn, hoop ik…. :D :D ) zulke belangrijke voorzieningen zó slordig aan elkaar bakt!!!

Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
____________________________________

Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
DirkenAnneke
Berichten: 476
Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
Locatie: Schoonoord



Bericht door DirkenAnneke »

Henk, echt een uitdaging voor jou om 110 of 75mm afvoeren in je zelfbouwcamper te maken zoals de afvoeren thuis ook gemaakt zijn, dan zal je ook zeker geen problemen ondervinden. Maar ik kan je geruststellen, na enige jaren campergebruik hoef je echt geen problemen met de afvoer te krijgen. Wij gebruiken de camper waarvoor hij bedoeld is, dus .... we wassen af, we douchen, we koken ofwel we wonen in de camper, maar door verstandig gebruik van alle voorzieningen (geen overdreven voorzichtigheid) hebben wij echt geen problemen ondervonden. (Ook niet met de afvoeren !)
groeten, Dirk
Carthago Chic C-line 5.0, Audi A3 cabrio, en BMW1200RT, zendamateur PH5D
Campervan
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 12:44
Locatie: Breda



Bericht door Campervan »

DirkenAnneke schreef:Henk, echt een uitdaging voor jou om 110 of 75mm afvoeren in je zelfbouwcamper te maken zoals de afvoeren thuis ook gemaakt zijn,………….
Sorry, Dirk, maar dit reken ik niet meer tot de opbouwende kritiek! Is het misschien grappig bedoeld? Nou, in dat geval wil ik best even met je mee lachen: hahahahaaaaa..hahaha, netjes afgewerkt zo??

Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
____________________________________

Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
Gast



Bericht door Gast »

Sorry Henk
Maar bouw eerst je eigen camper eens
wandt al wat je schrijft , snijt weinig hout
fredsanno
Berichten: 9601
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 13:17
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:



Bericht door fredsanno »

LAat je niet gekmaken henk...blijven lachen... onze niet "italiaanse"- niet zelfbouw"" camper is zeker 1x per tocht wel verstopt....enerzijds onze eigen dikke schuld :oops: , anderzijds door de loop van de afvoer....een beetje 8-baan is er nix bij... :lol: En zeker op de wintersport !! Ach, het hoort bij het camperen denk ik dan maar.... :roll:
Overigens heeft een vriend van mij een CHevy met een 75 mm afvoer....dus....
Campervan
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 12:44
Locatie: Breda



Bericht door Campervan »

fredvanburik schreef:LAat je niet gekmaken henk...blijven lachen... onze niet "italiaanse"- niet zelfbouw"" camper is zeker 1x per tocht wel verstopt....enerzijds onze eigen dikke schuld :oops: , anderzijds door de loop van de afvoer....een beetje 8-baan is er nix bij... :lol: En zeker op de wintersport !! Ach, het hoort bij het camperen denk ik dan maar.... :roll:
Overigens heeft een vriend van mij een CHevy met een 75 mm afvoer....dus....
Tja, Fred alles zal bij zo’n Chevy wel een beetje in verhouding zijn denk ik……
Heeft vast een 110mm dubbele knalpijp?? :D :D
:evil: Wat jouw mobiel riooltje betreft, dat vind ik echt te zot voor woorden! Heb in mijn caravan dunwandig PVC, duims binnenwerks met bijpassende koppelingen. In dik 20 jaar nooit ook maar één verstopping! Doe wel elk jaar wat preventief onderhoud, vooral de liggende leidingen even met schoon water doorspuiten.
Niet met hogedruk, gewoon met de tuinslang… :wink:

Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
____________________________________

Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
fredsanno
Berichten: 9601
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 13:17
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:



Bericht door fredsanno »

Inderdaad alles is groot aan die Chevy haha ...maar wel een hemels geluid..~!! iets anders dan die diesel van mij :cry:
Maar bij mij zijn de afvoerslangen van geribbelde slang, en die gaan inderdaad door- om- langs en over de chassisbalken naar de tank...nou dan kan je op je klompen wel nagaan wat er gebeurt in die richels... :?
Ik probeer ze inderdaad zo schoon mogelijk te houden, en mijn meissie goed op te voeden dat er nix groots door kan.... :)

greetzzzzz
Plaats reactie