Internetten op de camping

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
spithost

Internetten op de camping

Bericht door spithost »

Afgelopen zomer zagen we steeds vaker dat er mogelijkheid bestond voor internetten in de Camper.

Wie kan mij vertellen hoe dat werkt en wat heb ik daarvoor nodig?
Ik ben in het bezit van een Laptop, en mijn provider is Planet.
javanes

Bericht door javanes »

Begin Hier maar eens te zoeken.

Jacques
Groeten,
Jacques

Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Inferno
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Wat je dan dus eigenlijk doet is gebruik maken van beschikbare onbeveiligde netwerken in de buurt. Je fietst inwezen over de internet verbinding van iemand anders. In het andere geval zoek je een "hotspot" dat is een commercieel accesspoint voor wifi en kun je daar inloggen. meestal zijn hier wel kosten aan verbonden...

Ik zou wel even oefenen thuis, zijn gewone netwerken al geen sinecure voor de meeste computergebruikers, wifi heeft nog een extra dimensie.

Tis maar dat je het weet.
Antje

Bericht door Antje »

Als je via het commerciele accespoint 'hotspot' inlogt, hoe gaat dan de betaling?

Hoe beveilig je je laptop zodat niet in je laptop gekeken kan worden?
javanes

Bericht door javanes »

Antje schreef:Als je via het commerciele accespoint 'hotspot' inlogt, hoe gaat dan de betaling?

Hoe beveilig je je laptop zodat niet in je laptop gekeken kan worden?

Voor het commerciële circuit koop je zoiets als een telefoonkaart. Inloggen moet dan met een gebruikersnummer. Je hebt wel verschillende kaarten nodig als accespointen niet hetzlefde zijn. Elk accespoit kan overigens verschillend werken.

Beveiliging doe je o.a door encryptie op je netwerkkaartje.

Jacques
Laatst gewijzigd door javanes op vr 30 dec 2005, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques

Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Marius
Moderator
Contacteer:

Bericht door Marius »

die encryptie, is enkel om je net werk afteschermen voor andere computers.

Als jij op een publieke hotspot inlogt, met een telefoon kaartje of een code nummer wat je van de aanbieder van dat hotspotkrijgt, zul jij je laptop in moeten stellen op de zelfde manier als dat het netwerk is ingesteld.

En voor een publieke hotspot staat er nooit een incriptie aan, want dan is ie niet meer publiek toegangkelijk.. :wink:

De gegevens op jouw computer afschermen werkt in principe op de zelfde manier als dat je thuis al doet, dus met een firewall, en eventueel een virus scanner.

Voor je laptop is een hotspot, of acces point hoe je het ook wilt noemen, niks anders dan de breedband internet verbinding die je thuis hebt.
Als je het veilig doet heb je daar op zijn minst web encryptie ingeschakeld staan als je draadloos internet, maar eigenlijk is dat nog te weinig.

Maar nogmaals al die encrypties beveiligen je laptop niet, die beveiligen je draadloze netwerk, en dat is nou net wat er niet is op een publieke hotspot.. 8)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
MonRoe
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Bericht door MonRoe »

bij steeds meer campings kan je ook een tegoed kopen en dan krijg je een inlogcode waarmee je op hun draadloos netwerk kan. Op dat netwerk kan je dan alleen gebruik maken van internet.

Je krijgt er een goede beschrijving van hoe je het moet gebruiken. De kosten verschillen enorm, van 2,5 euro per dag tot over de 10 euro.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Marius
Moderator
Contacteer:

Bericht door Marius »

maar zonder verder erg diep in te gaan op de werking en de daadwerkelijke instellingen (die komen later wel) kun je wel het volgende aan houden.

Wat heb je nodig:
Laptop
wifi kaartje

(pcmci insteek kaartje, of een standaard aanwezige wifi kaart in de laptop).

En dat was het eigenlijk wel, nogmaals los van eventueele (gratis) software om "openstaande" netwerken te detecteren.
Het verbinden met die netwerken kan windows heel goed zelf, dus wat dat betreft heb je geen extra software nodig.

En wil je deze manier van internetten enkel in de camper gebruiken, is het mischien het overwegen waard om een wifi kaartje aan te schaffen waarop een externe antenne is aan te sluiten (kan aloys je alles over vertellen), daarmee heb je vaak een betere verbinding, en een grotere bereik hier van.
Greetzzzz, Marius
Antje

Bericht door Antje »

Een laptop en pcmci kaartje heb ik , ook een externe antenne.
Aangeschaft door een eerdere topic hierover.

Marius, als ik je goed begrijp heb ik eigenlijk verder niets nodig om 'mee te liften' op een 'open' netwerk.

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest een en ander uit te testen, nu las ik hier over commerciele accespoints voor Wifi.

Op camping sites kom je ook Wifi tegen, zo ook heb ik het een keer in Frankrijk gezien bij een tankstation. Dit zijn dan w.s. de commerciele.
Vandaar de vraag 'hoe werkt de betaling hiervan'.
Dat zal dan w.s. zo zijn als Monique het beschrijft, een kaart kopen voor een uur -dag of week.

't Wordt tijd dat ik een en ander eens ga testen, maar om de een of andere reden kom ik daar niet toe.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

groetjes.
Marius
Moderator
Contacteer:

Bericht door Marius »

Antje je hebt inderdaad verder niks nodig dat geld kost.

op deze site kun jee gratis, weleens waar engels talig programma, downloaden:
http://www.netstumbler.com/downloads

Mischine is er voor sommige mensen meer uitleg nodig, maar het komt neer op het volgende:
Je instaleerd netstumbler, en je laat dat op je laptop draaien (je opend dus het programma).
Dit zal nu constant blijven zoeken naar wifi netwerken, en indien deze gevonden worden krijg je in beeld op welk estertke ze binnen komen, of ze beveiligd zijn, en zo ja op welke manier.

Beveiligde netwerken moet je mijns inziens gewoon weg van afblijven, en als je heel rooms bent de niet beveiligde ook.. :wink:

In het geval dat netstumbler een niet beveiligd netwerk detecteerd, sluit je dit programma af, en open je van windows de "netwerk verbindingen" (te vinden onder configuratie scherm)
Dan klik je 1 maal op het icootntje van je wifi kaartje, en vervolgens aan de linker zijde klik je op "zoeken naar draadloze netwerken"
Als er eentje gevonden word die onbeveiligd is klik je simpel weg op verbinding maken..
En that's it.
Je kunt nu internetten op iemand anders zijn verbinding.

De betaalde varianten hier op wekren inderdaad vaak met een toegangs code.
Je laat windows op de zelfde manier die ik hier boven heb beschreven zoeken naar een wifi netwerk (dus niet netstumbler, maar onder netwerkverbindingen via windows zelf)
Als je nu een betaald netwerk vind, kun je windows verbinding laten maken, vaak krijg je dan een welkoms pagina te zien als je internet opend, waarin word beschreven bij wie je moet zijn om te betalen, of je ziet een scherm waarin je de toegangs code's kunt invullen.
Greetzzzz, Marius
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Wat de betaling betreft: soms kan dat met je creditcard. Maar het is bijna altijd tamelijk duur, helaas...
(Bijv. 10 euro voor 1 of 2 uur, 25 euro voor een dag.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
We waren in mei/juni 4 weken onderweg in Noord-Amerika
Inferno
Contacteer:

Bericht door Inferno »

Meestal open je netwerkverbindingen. Je geeft bij draadloos netwerk aan dat de kaart moet zoeken naar beschikbare netwerken (netwerklijst vernieuwen). Vervolgens leest je de beschikbare netwerken uit. Hierbij staat aangegeven of een netwerk beveiligd is of niet (door middel van een slotje naast de naam). Je dubbelklikt op het beschikbare onbeveiligde netwerk en windows zal gaan proberen te verbinden. Mocht het netwerk echt open zijn geeft het netwerk icoontje aan dat er een verbinding is van xxmbit. Nu kun je proberen of met de explorer internet te bereiken is.
Werkt het heb je mazzel.
Betreft het een commercieel netwerk, kan het zijn dat je op een welkomst pagina komt. hier vindt je instructies over hoe te verbinden met het internet.

Netstumbler is een tooltje dat ervoor zorgt dat je netwerkkaartje continu scant naar beschikbare netwerken dit gaat dus sneller als met windows eigen scannertje en kun je prima gebruiken als je onderweg bent en op zoek naar een netwerkje.
Dit tooltje geeft ook aan met wat voor netwerk je verbind dus welk accesspoint er staat en wat het ip adres is van dat AP. Dit kan weer handig zijn als het netwerk geen ip adres uitdeelt (DHCP).
Mar dan hebben we inmiddels netwerktechniek voor gevorderden....
Abe

Bericht door Abe »

Even een aanvullende opmerking: Netstumbler werkt alleen met Windows XP.
Groeten Abe
Afbeelding
Wimpy

Bericht door Wimpy »

Ik heb in mijn laptop een ingebouwde netwerkkaart waarmee ik thuis draadloos kan internetten. Is een zgn wifi-kaart een ander soort kaart of hebben we het dan over hetzelfde?
Plaats reactie