Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik moest gisteren een noodstop maken omdat iemand van het trottoir afviel. Alles goed gegaan.

Hierna is mijn rembekrachtiger defect, dwz hij doet het nog, maar verliest tijdens remmen zijn vacuuum. Dit heeft tot gevolg dat als je twee (of meerdere) keren snel achter elkaar moet remmen, je een grote pedaaldruk moet overwinnen.

Waarschijnlijk is de keerrring aan één van beide zijden defect geraakt, vermoedelijk binnen in de auto.

Heeft iemand een onderdelen tekening cq lijst?

Iemand dit al bij de hand gehad?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2,5 TD 1993



Bericht door Hoofdnoorman »

Laat maar, heb vandaag bij Kareltje Cola een andere rembekrachtiger meegenomen. Volgens Karel een zeldzaam te verkrijgen artikel, dus het zal wel vaker kapot gaan.

Vroeger, ik was ook Lada dealer, gingen deze rembekrachtigers ook defect. DWZ de keerring en drukstempel.
Tot mijn vreugde zie ik dat in de Ducato dezelfde materialen zitten, dus weet ik waar ik de onderdelen voor revisie moet betrekken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rembekrachtiger Ducato 2,5 TD 1993



Bericht door Dafluc »

Ook even meegekeken. Heb de vacuumpomp kapot. Is een ander verhaal.
Maar begrijp ik nou dat Lada-onderdelen op de Ducato passen. Leuk (als ex-2107 rijder).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2,5 TD 1993



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, maar is niet vreemd hoor, was ook voornamelijk Fiat.

Oa pedaalrubbers heb ik gezien. En portierbekledingsklemmen.
En misschien nog wel veel meer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
EInagh

Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door EInagh »

Denk dat er met je bekrachtiger helemaal niks mis is, lijkt eerder op een kapotte vacuumpomp. Een rembekrachtiger doet het niet opeens na drie keer pompen weer, slechte werkende vacuumpomp heeft dit effect wel
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Zoals gezegd, mijn rembekrachtiger was defect!

Volledig kapotgetrapt. Dus Elnagh, als je hem wil hebben om het zelf te zien, hij ligt voor jou klaar, tot de oudijzerboer is geweest.
De membraamplaat is krom en de veer ligt er in stukken in.
Elnagh, ik heb niet gezegd dat hij het na drie keer pompen het weer doet. Even goed lezen.
Bij het remmen werte hij prima, maar als je daarna even de druk iets van de rem haalde en daarna weer steviger moest remmen verloor hij zijn bekrachtigende werking.
Het was zeker geen defecte vacuumpomp.

De "nieuwe" zit reeds op de plaats en alles werkt weer perfect.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
EInagh

Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door EInagh »

Blaf tegen je hondje en niet tegen mij aub. Misschien dat je volgende keer eerst zelf even goed moet lezen, alvorens te reageren. Bovendien zet je zelfs tijdens een noodstop nergens fysieke kracht op de delen die volgens jou stuk zijn getrapt. Eerlijk gezegd een beetje broodje aap verhaal, want dit type rembekrachtiger is gewoon te koop, zelfs bij Fiat. Gewoon even verder kijken dan je neus lang is. Dit type zit in meerdere modellen ingebouwd ;€
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

EInagh schreef:Blaf tegen je hondje en niet tegen mij aub. Misschien dat je volgende keer eerst zelf even goed moet lezen, alvorens te reageren. Bovendien zet je zelfs tijdens een noodstop nergens fysieke kracht op de delen die volgens jou stuk zijn getrapt. Eerlijk gezegd een beetje broodje aap verhaal, want dit type rembekrachtiger is gewoon te koop, zelfs bij Fiat. Gewoon even verder kijken dan je neus lang is. Dit type zit in meerdere modellen ingebouwd ;€
Zoals gezegd, hij ligt voor jou klaar! Ten tweede heb ik niet geprobeerd hem op een andere manier te kopen via een dealer of wat dan ook. Kareltje Cola heeft mij een tweede hands geleverd, en hij vertelde mij dat de bekrachtiger zeldzaam was. Wie ben ik om dat in twijfel te trekken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
berrie
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 16:51
Locatie: deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door berrie »

Wat zijn we weer gezellig tegen elkaar :(
Het eerste dat mijn zoon zei, toen ik hem hierover vertelde, was dat bij een defecte vacuumpomp de rem eerder keihard dan 3xtrappen zou zijn.
Dat gaf mij ook al direct de overtuiging dat de hoofdremcilinder gesneuveld was.
Gelukkig kan men die kennelijk nog zelf reviceren. Bij een hoop andere merken kan dat niet meer en zit men gewoon vast aan nieuw,
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Ach ja Berrie, de beste stuurlui staan aan wal. :D

De hoofdremcilinder is niet defect hoor, maar de bekrachtiger.
Je moet eigenlijk de rembekrachtiger zien als twee stiften waartussen een membraam de remkracht vergroot. De stift vanaf het pedaal is gewoon gekantelt binnen in de bekrachtiger.
Deze pedaalstift heeft een kogelkop welke in een kom op het membraam valt. De kom is wellicht gebroken en hierdoor is de stift opzij geschoven en heeft het membraam met stalen plaat en veer beschadigd.

Misschien dat ik hem morgen even uit elkaar trek om er foto's van te maken. Hoewel het reguliere werk weer in volle gang is, en ik nu erg drak ben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Hier komen de foto's voor de geïnteresseerden en voor die ene ongelovige thomas.


Afbeelding
Hier de rembekrachtiger in gedemonteerde toestand. De twee zwarte delen horen aan elkaar te zitten.

Afbeelding
Hier heb ik even de twee zwarte delen "Paddestoel" aan elkaar gezet.

Afbeelding
Hier is duidelijk de breuk te zien aan de zijde van het pedaal.

Afbeelding
Hier de breuk aan de kant van de hoofdremcilinder.


In de eerste instantie heb ik gezegd dat de veer ook was gebroken, maar die was enkel weggeschoten en zat dus scheef. Door de opening van de vacuumaansluiting zag het ernaar uit dat de membraam krom was, maar dat kwam dus door die weggeschoten veer.

Het is erg lastig om voor leken precies uit te leggen wat er nu defect is geraakt en wat daarvan het gevolg is, omdat de werking van een rembekrachtiger moeilijk is uit te leggen. In ieder geval voor mij dan.
Toch maar even proberen:

Als de motor loopt, krijgt de rembekrachtiger een vacuum. Hetzij door een aparte pomp (diesels) ofwel via het inlaatspruitstuk (benzinemotoren).
Wanneer je moet remmen, dan open je met de eerste cm van het intrappen van het rempedaal een klepje. Hierdoor gaat het vacuum naar de ene kant van de "zuiger/paddestoel/membraam" en helpt daardoor een goed remkracht te kunnen geven. Om te zorgen dat alles ook mechanisch blijft werken, zitten de beide stiften uiterst links en rechts op bovenste fotó, bijna tegen elkaar. Mocht dan een membraam defect gaan of bijvoorbeeld de vacuumpomp en daardoor geen vacuumhulp meer te zijn, is er toch te remmen. ( Zij het met grote pedaaldruk )

Wat is er bij mij gebeurd?
Tijdens het zéér stevig remmen is het gedeelte met het vacuumregelklepje afgebroken van de rest van de zuiger. Hierdoor werkte de rembekrachtiger wel, maar als je dus niet het pedaal geheel terug liet komen viel de bekrachtiging weg.

Het is, beste forumleden, dus wel degelijk mogelijk dat een rembekrachtiger fysiek defect raakt, hetgeen ik reeds eerder heb geschreven.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Kroppie »

als je hem wilt repareren ,ik heb losse onderdelen .
(heb uit nieuwsgirigheid eens een gesloopt)[uit elkaar gehaald].

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Jos,

Bedankt, maar er zit al een andere in. :D

Hij remt weer als een speer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Kolbe
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2011, 23:06

Re: Rembekrachtiger Ducato 2.5TD (1993)



Bericht door Kolbe »

Interessant, maar ik moet ook de zelfde conclusie trekken dat zoals het in eerste instantie beschreven werd de fysiek belaste delen door het rempedaal tijdens het remmen (de beide drukstiften) niet gebroken zijn, zelfs niet als de delen die nu op de geplaatste foto zichtbaar zijn weg zijn. Er is dus een andere reden geweest waarom de boel is afgebroken, waarschijnlijk is die noodstop net de bekende druppel geweest om de zaak te laten breken.

Lijkt er eerder op dat de drukstiften reeds eerder scheef ten opzichte van elkaar hebben gestaan, en dat moet een reden hebben, je trapt niet zomaar de boel krom daarvoor is de geleiding van de stiften te sterk. Ook is de breuk duidelijk vet van een of ander en is het zo te zien geen recente breuk. Er komt (als het goed is) geen olie in de remservo.

Let wel dit is MIJN mening als ik objectief naar de foto's kijk
Plaats reactie