Werk aan onze 2 MANnen
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Werk aan onze 2 MANnen
Op een aantal fora laat ik het werk aan onze MAN zien, tijdelijk eigenlijk 2.
Eigenlijk past dat hier ook wel denk ik, dus heb ik even wat bij elkaar geknipt en geplakt en zal vanaf nu dus ook hier dit topic bijhouden.
Groetjes,
Jeroen
17 juli 2009:
Als je in 5 jaar 160.000 kilometer in je voertuig hebt gereden gebeuren er minimaal 2 dingen, je gaat van je voertuig houden als van een kameraad en je begint te fantaseren over een nog idealer voertuig. Nou is het nog niet zo dat ik er hoofdpijn van krijg maar toch.............
Nog eens helemaal binnenste buiten keren en kleine aanpassingen doen of toch nieuwe bouwen?
7 aug 2009:
Wel, de kogel door de kerk???... Nog niet helemaal, maar de plannen beginnen toch eng vaste vormen aan te nemen.
Onze MAN RL MOBIL NOMAD II staat vanaf vandaag te koop!! Stap1
In november besluiten we of we een nieuw casco bouwen, tekeningen zijn in de maak.
Verkopen we de huidige auto met chassis dan komt er een MAN TGM 18.340 met L of LX cabine. Zo niet dan komt de nieuwe opbouw op het huidige chassis.
Verkopen we onze huidige auto niet dan gaan we er het een en ander aan verbouwen van de winter en rijden we er nog vrolijk een paar ton bij de kmende jaren.
6 maart 2010
Het is dus vebouwing geworden, we hebben voor goede prijzen kunnen verkopen maar het vooruitzicht van een euro 5 zagen we toch niet zitten.
Sinds 4 januari aan het verbouwen en de laatste 2 weken volop, over 1,5 week moet het klaar zijn.
We hebben aan de achterkant de opbergbakken en de 3e brandstoftank er afgehaald om zo het chassis te kunnen verlengen. Dit doen we om de afsleepmogelijkheden te vergroten en om de bevestiging van de opbouw aan het chasis te modificeren.
Tevens is midden onder het chassis de afvalwatertank verwijderd, dez komt nu rechtsachter. Midden onder het chassis is wel "plaatsefficient"maar bij onderhoud en andere werkzaamheden onpraktisch.
Links zie je nog de generator, 3kw diesel, die blijft daar. De bakken links en rechts worden nu opnieuw van GFK gemaakt. Daardoor worden ze veel sterker en waterdicht, wat voor de rechter natuurlijk logisch is als afvalwatertank (300 Liter).
Voor staat dan opbouw op een pendellager, dat blijft zo. dan volgen naar achteren 4 rubber ophangpunten, bij extreem offroadrijden waren me die nog te stijf, 4 van de 8 worden nu met veren afgemonteerd op consoles die op in plaats van aan het chassis zitten.
Die ophanging is zo goed als klaar en maandag lassen we de chassisverlenging er aan.
Verder maken we een heel nieuw elektrische laad/omvormer regeling, en een nieuwe doorgang naar de bestuurderscabine. Ook is een 5e zitplaats in het interieur gerealiseerd en een nieuwe instap zodat we geen losse trap meer hebben, dat spaart een bagagevak en dat komt goed uit want rechtas achter leveren we een van in (afvalwater)
Dan zijn er nog een lijst van kleinere dingen maar daar ga ik jullie maar niet mee vermoeien.
13 maart 2010
De voortgang van afgelopen week:
Chassis verlenging:
De zwarte dwarsbalk is om te voorkomen dat het chassis geknepen wordt bij afslepen. De onderrijdbeveiliging is nu met snelsluitingen uitgerust om deze eenvoudig omhoog te kunnen zetten bij rijden buiten Europa. De afsleepschakels zitten nu direkt aan het chassis en kunnen daar blijven, wat handig is op ferry's ivm vastsjorren. Voor zitten er ook 2 overigens. In de onderrijdbeveiliging zit nog een afsleepstang gemonteerd voor het afslepen van een vrachtwagen waarvan de remmen het niet meer doen.
Je ziet dat de 3e tank, 300 liter uit rvs ook weer is gemonteerd.
De onderbakken:
De oude waren van hout de nieuwe uit GFK, ze worden aan de opbouw gelijmd. De afvalwatertank heeft een inhoud van bijna 300 liter en is verwarmd (vorstbeveiliging). Met het verlijmen en niet schroeven hebben we reeds ervaring met de toilettank, bijna 200 liter.
Werk aan een paar andere auto's:
We werken eigenlijk allemaal een beetje aan elkaars auto's, leren zo veel en iedereen is ergens ander weer beter in.
MAN dubbelcabine, voorheen dienst gedaan in een steengroeve, de opbouw is nieuw en door RL mobile gemaakt, het interieur wordt door de eigenaar zelf gemaakt:
Toyota:
Een spijtoptant, heeft te goedkoop gebouwd, op profielen en wanddikte bespaart en onvoldoende flexibele ophanging aan chassis. Gevolg op alle hoeken scheuren en deur er uit. RL mobile probeert er nog van te maken wat er van te maken is, de fabrikant was Stucker, bouwjaar 2007!!
Duro:
Een zwitserse fabrikant van 4x4 lichte vrachtwagens voor het leger, deze staat klaar om de opbouw te monteren, ben foto van de opbouw vergeten.
De ophanging van de opbouw:
Het pendellager voor:
Het pendellager zit aan een ingelamineerd hulpchassis en aan de chassis zijde op een H-vormig hulpchassis.
De nieuwe consoles met veer afgemonteerd, hier is goed te zien dat de consoles nu dragen op het chassis en niet meer aan de zijkant.
Op de console staat een rubberblok, zo zijn de middelste vier, de achterste vier zijn zonder veer.
De elektrische installatie:
We hadden een omvormer en cpu gestuurde lader, als beveiliging een scheidingsrelais. We hebben nu een alles in 1 apparaat van Victron, het scheidingsrelais kan daarmee vervallen. De omvormer schakelt bovendien automatisch in als er onvoldoende stroom van buitenafkomt. Reuze handig, plaats en gewichtbesparend en als je het vanaf nieuw zou monteren een veel eenvoudiger bekabeling.
Wat er van het kloppende elektrische hart aan de voorkant te zien is:
De doorgang van voor naar achteren:
Veel van dit soort auto's hebben een (vlucht) doorgang tussen cabine en opbouw. Die moet flexibel verbonden worden omdat beide onafhankelijk van elkaar bewegen en de cabine moet kunnen kantelen. Deze doorgang word voorzien van een zogenaamde hoogflexibele balg. Een vervelende eigenschap van balgen is dat ze zowel van links naar rechts als van onder naar boven flexibel zijn maar niet kunnen torderen. Uiteindelijk is dan ook geen enkele balg tegen de gevraagde belasting bestand en is het weggegooid geld. De laatste die ik heb laten maken kostte 650 euro en ik heb niet eens meer de moeite genomen die te monteren. We hebben de deur aan de opbouwkant bestand gemaakt tegen de rijdruk, omdat die naar binnen opende was die niet waterdicht, nu wel. De cabinezijde heeft nu een schuifdeur die van beide zijden te openen/sluiten is, daarachter nog een geluidsisolerende laag.
Als je goed kijkt zie je nog de uit RVS gemaakte luchtaanzuiging voor de motor die tussen opbouw en cabine zit en daar op de meest stofvrije plaats.
Versnellingsbak en asontluchting verleggen we ook nog, nadat we ervaren hebben dat er toch water in de achterasolie zat ondanks dat ze al op 1 meter hoogte zaten, IJsland/Rusland rivierdoorwadingen!!
Dat was het dan weer voor deze week, nog 2/3 dagen dan moet het klaar zijn!!
Eind maart 2010
Om het verhaal af te maken, hij is weer klaar. Een paar kleine dingen thuis doen als het calibreren van de tankmeters en dat soort kleinigheden.
Volgende week ga ik de Vogezenweek voorrijden en een routeboekje maken, mooie test.
De onderste drie foto's zijn van de Duro waarvoor de opbouw klaar staat. Ik heb een foto gemaakt van de speciale ophanging van de Duro die alle torsie verwerkt waardoor je geen torsie in het chassis hebt, een interessant concept.
En toen gebeurde er het volgende 29 maart 2010:
Woensdag nog even naar Zwitserland want Jeroen is een beetje ondeugend geweest. Heb er een camper bij gekocht.
De auto heeft een na een reis van meer dan 150.000 km veel achterstallig werk en wat schade. Wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet maar hij was zo goedkoop dat ik er niet van af kon blijven.
Ben nu van plan om hem helamaal te uberholen zoals dat in het Duits zo mooi heet. Helemaal in perfecte conditie terugbrengen en voorzien van de laatste stand der techniek. Dat zal bijna zeker een jaar gaan kosten, maar het is leuk werk en je leert er veel van. Daarna? miscchien wel gewoon weer verkopen.
De foto's zijn van net voor de aflevering nieuw!! 9 jaar geleden dus.
De auto is aan de rechterkant op een weg die was verzakt zo scheef gekomen dat ie wat flinke boomtakken heeft meegenomen. Voorraam stuk, dakluik stuk deurschrnieren, onderluiken, ramen. Dat soort werk.
Dat lijk t niet zo ernstig en dat is het eigenlijk ook niet, behalve dat alles maar dan ook alles maatwerk/handgemaakt is net als bij mijn auto. Kortom veel maar interessant werk.
Tsja en dan ineens zit je er middenin, moet er van alles geregeld en besteld worden. Alsof ik de laatste tien jaar niet uit het vak geweest ben. Gisteren een hele dag telefoon, telefoon telefoon.........Aan het einde van de dag veel geregeld en veel nog niet, maar wel datzelfde gevoel als 10 jaar terug; dat er rook uit je oren komt en je hoofd twee keer zo zwaar geworden is, heel herkenbaar. Het lijkt op werken zullen we maar zeggen.
We gaan het als volgt aanpakken,
1e werk:
De bestuurderscabine wordt als eerste aangepakt, opnieuw gespoten en volledig opnieuw bekleed. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd met originele onderdelen, veelal nieuw, soms gebruikt. Alles wordt meteen ook op de laatste stand der techniek gebracht.
2e werk:
Het technische gedeelte van de MAN wordt door MAN in Velsen volledig onderhanden genomen, motor, aandrijving en chassis komen allemaal aan bod. Ook komt er weer een 2e brandstoftank, die is ooit vervangen door een bagagekist. De resterende 360 liter is voor een wereldreisauto echt te weinig, bovendien wil je nooit alle brandstof in 1 tank, als er een keer slechte brandstof is waar de auto niet op rijdt dan is het handig dat er in de andere tank nog brandstof zit waar ie wel op rijdt.
3e werk:
De auto wordt weer voorzien van 20" michelin XZL met de originele velgen, rondom nieuw. De vorige eigenaar heeft de auto laten voorzien van wegbanden en daarbij behorende 22,5"velgen. Het originele spul is er niet meer bij. Een duur grapje ongeveer 6600 euro excl btw.
Als dit eenmaal klaar is, ik schat einde juni, dan rest nog het campergedeelte.
4e werk:
Het campergedeelte gaan we helemaal leeg halen en opnieuw opbouwen, voorzien van de nieuwste techniek, nieuwe ramen (KCT) en deur (RL). Hoewel de auto niet zwaar beschadigd is, zit er wel overal wat, we gaan hem dus helemaal opnieuw in de verf zetten. Alle meubels worden in moderne kleurstelling uitgevoerd en nieuwe alcantara bekleding er in.
Klaar? Herfst tot winter 2010
Waarom we het doen? Ik kan er geen echt antwoord op geven behalve dan dat ik het gewoon leuk vind zo'n ding weer helemaal in nieuwstaat terug te brengen. Het eindresultaat is dat ik 2 min of meer identieke campers heb, dat kan het doel dus niet geweest zijn......
Groetjes,
Jeroen, die, ik schreef het al eerder, een beet mal geworden is.
Leuk, ik lees hier mijn eigen planning nog eens terug, goed dat ik er van te voren geen financiele planning aangehangen heb want die zou vast niet meer kloppen.
De auto staat weer in CH voor fase 4, de fases 1 t/m 3 zijn gerealiseerd en behoeven alleen nog wat afwerking.
Fase 1 De bestuurderscabine is klaar, alleen nog een dakdrager monteren en een chauffeurstafel en dan is dat afgerond.
Fase 2 De techniek is volledig onderhanden genomen en een complete servicebeurt uitgevoerd. Aan echte reparaties viel het nogal mee, wat olielekkage in de achteras en een remluchtleiding. Verder een hele lijst aan ditjes en datjes en natuurlijk de beurt zelf.
Alleen de 2e tank moet nog geplaatst worden.
fase 3 Banden en velgen hebben we in Zuid Frankrijk opgehaald, een mazzeltje, ze zijn ongebruikt van een nieuwe auto gedemonteerd. Om achter van dubbeellucht naar enkellucht te komen is een velg nodig met het hart op een speciale plaats (offset 85 ipv 120)om er voor te zorgen dat de spoorbreedte voor en achter exact gelijk wordt. Deze speciale velgen hebben we laten maken in de fabriek waar ook de originele velgen vandaan komen, Gianeti in Italie. Afgerond dus!!
De tijdsplanning klopt dus wel aardig.
De banden/velgen zijn hetzelfde als van mijn andere MAN, ik heb er dus gelijk 8 gekocht, heb een set voor als mijn, nu overigens net nieuwe, banden weer versleten zijn.
Het verschil tussen de voor en achtervelg is duidelijk te zien, de achtervelg wordt binnenste buiten gebruikt. Voor reserve zijn ze wel uitwisselbaar overigens. Als je handig bent kan je met deze zogenaamde springveervelgen overigens een band wisselen zonder de velg te demonteren.
De afgelopen week er nog weer eens flink aan gewerkt met 3 man,
De bestuurderscabine is echt af, ook gecompleteerd met oliedrukmeteren tweede tankmeter. Het enige dat nog ontbreekt is de dakdrager. Deze ligt momenteel samen met de verhoogde luchtinlaat en de afstandhouders die als trim langs de opbouw komen bij de verzinkerij.
De banden/velgen actie was al afgerond en autotechnisch mankeert nu alleen nog de luchtvering voor. Hiervoor hebben we nieuwe balgen (Contitech) besteld, zijn binnen maar nog niet gemonteerd.
Daarmee is nu het werk aan het camperdeel echt begonnen, helemaal leeggesloopt, rechterzijwand er uit en nieuwe er in.
Langzaamaan begint ook daar weer het bouwen, electronische kluis
en de Webasto 9 kw zitten er al weer in. De Airco gaat van plaats verwisselen.
In basis gaan we nu eerst de hele buitenkant doen, de KCT ramen staan klaar, dan alle luiken en een nieuwe deur maken en de boel in de verf. Zoals het nu loopt zal dat in oktober klaar zijn.
Alle her te gebruiken onderdelen staan netjes gesorteerd klaar, alles wat er nieuw in gaat kom tin de tijd dat we op reis zijn als het goed is binnen. Kortom de planning loopt nog steeds aardig.
Cabine zo goed als klaar
Webasto
Airco
Nou ja netjes gesorteerd..............
Ze gaan steeds meer op elkaar lijken. Hoewel dit project wel een metertje langer is.
Wand in voorbereiding
Oude wand er uit
Nieuwe wand er in
Zo, vier maanden op reis geweest en dan de feestdagen. Nu is alles weer rustig dus kunnen we weer eens aan de gang. Watertank op maat gemaakt op de meest efficiente plek geheel ingelamineerd. Alle deuren en luiken liggen op maat klaar en de binnenkant is opnieuw gespoten.
Voorbereiden om te spuiten is niet het meest "gezellige" werk en levert ook niet de meest spectaculaire plaatjes op, wel een hoop stof!!
Eerst is de binnenkant geheel gespoten:
Raamframes gemonteerd zodat ze meegespoten worden:
Auto klaar om gespoten te worden:
Afgelopen vrijdag naar de spuiter gebracht, nu moeten we dus wachten.................ggggggggrrrrrrrrrrrrrr, ik kan niet tegen wachten.
Zo dat ziet er al vast weer heel anders uit:
Kunnen we volgende week weer eens aan opbouwen gaan denken
Groetjes,
Jeroen
Een tijdje geen berichten maar het werk gaat toch, zij het altijd langzamer dan gewenst, gewoon door.
Het plaatsen van de tweede tank, omschakeling tussen beide en aansluiten 2e tankmeter:
Afwerking buitenkant:
Reservewieldrager met werklamp, elektrische lier en AUR-camera:
Begint er op te lijken toch?
Begin binnenbouw, de indeling blijft gelijk, alle techniek wordt vernieuwd:
De wielbasis van deze auto is verlengd, het chassis echter niet, achter de achteras wordt de ruimte benut om onder de garagevloer de ruim 500 liter watertank te plaatsen.
De planning is om eind juli het interieur weer compleet te hebben, dan nog de verbinding tussen cabine en opbouw maken, hetzelfde als bij mijn auto of een neopreen verbinding.
Dan kan het grote testen beginnen
Toch nog maar even een stukje voortgang laten zien:
Webasto 9kw met boiler
Trumatic airco:
Instrumentenpaneel eigenbouw in aanbouw, meeste materiaal is Votronic:
Keuken, het blad ontbreekt nog maar is wel al klaar, decadent of niet, van hardsteen.
Omvormer:
Waterpomp:
Reservewielen hangen er ook weer op:
Zelf vind ik dat het een auto wordt die wel aardig smoelt.
Zo nu eerst naar IJsland met de andere MAN en dan weer verder, foto van de eerste keer IJsland met MAN in 2005:
Groetjes,
Jeroen
Eigenlijk past dat hier ook wel denk ik, dus heb ik even wat bij elkaar geknipt en geplakt en zal vanaf nu dus ook hier dit topic bijhouden.
Groetjes,
Jeroen
17 juli 2009:
Als je in 5 jaar 160.000 kilometer in je voertuig hebt gereden gebeuren er minimaal 2 dingen, je gaat van je voertuig houden als van een kameraad en je begint te fantaseren over een nog idealer voertuig. Nou is het nog niet zo dat ik er hoofdpijn van krijg maar toch.............
Nog eens helemaal binnenste buiten keren en kleine aanpassingen doen of toch nieuwe bouwen?
7 aug 2009:
Wel, de kogel door de kerk???... Nog niet helemaal, maar de plannen beginnen toch eng vaste vormen aan te nemen.
Onze MAN RL MOBIL NOMAD II staat vanaf vandaag te koop!! Stap1
In november besluiten we of we een nieuw casco bouwen, tekeningen zijn in de maak.
Verkopen we de huidige auto met chassis dan komt er een MAN TGM 18.340 met L of LX cabine. Zo niet dan komt de nieuwe opbouw op het huidige chassis.
Verkopen we onze huidige auto niet dan gaan we er het een en ander aan verbouwen van de winter en rijden we er nog vrolijk een paar ton bij de kmende jaren.
6 maart 2010
Het is dus vebouwing geworden, we hebben voor goede prijzen kunnen verkopen maar het vooruitzicht van een euro 5 zagen we toch niet zitten.
Sinds 4 januari aan het verbouwen en de laatste 2 weken volop, over 1,5 week moet het klaar zijn.
We hebben aan de achterkant de opbergbakken en de 3e brandstoftank er afgehaald om zo het chassis te kunnen verlengen. Dit doen we om de afsleepmogelijkheden te vergroten en om de bevestiging van de opbouw aan het chasis te modificeren.
Tevens is midden onder het chassis de afvalwatertank verwijderd, dez komt nu rechtsachter. Midden onder het chassis is wel "plaatsefficient"maar bij onderhoud en andere werkzaamheden onpraktisch.
Links zie je nog de generator, 3kw diesel, die blijft daar. De bakken links en rechts worden nu opnieuw van GFK gemaakt. Daardoor worden ze veel sterker en waterdicht, wat voor de rechter natuurlijk logisch is als afvalwatertank (300 Liter).
Voor staat dan opbouw op een pendellager, dat blijft zo. dan volgen naar achteren 4 rubber ophangpunten, bij extreem offroadrijden waren me die nog te stijf, 4 van de 8 worden nu met veren afgemonteerd op consoles die op in plaats van aan het chassis zitten.
Die ophanging is zo goed als klaar en maandag lassen we de chassisverlenging er aan.
Verder maken we een heel nieuw elektrische laad/omvormer regeling, en een nieuwe doorgang naar de bestuurderscabine. Ook is een 5e zitplaats in het interieur gerealiseerd en een nieuwe instap zodat we geen losse trap meer hebben, dat spaart een bagagevak en dat komt goed uit want rechtas achter leveren we een van in (afvalwater)
Dan zijn er nog een lijst van kleinere dingen maar daar ga ik jullie maar niet mee vermoeien.
13 maart 2010
De voortgang van afgelopen week:
Chassis verlenging:
De zwarte dwarsbalk is om te voorkomen dat het chassis geknepen wordt bij afslepen. De onderrijdbeveiliging is nu met snelsluitingen uitgerust om deze eenvoudig omhoog te kunnen zetten bij rijden buiten Europa. De afsleepschakels zitten nu direkt aan het chassis en kunnen daar blijven, wat handig is op ferry's ivm vastsjorren. Voor zitten er ook 2 overigens. In de onderrijdbeveiliging zit nog een afsleepstang gemonteerd voor het afslepen van een vrachtwagen waarvan de remmen het niet meer doen.
Je ziet dat de 3e tank, 300 liter uit rvs ook weer is gemonteerd.
De onderbakken:
De oude waren van hout de nieuwe uit GFK, ze worden aan de opbouw gelijmd. De afvalwatertank heeft een inhoud van bijna 300 liter en is verwarmd (vorstbeveiliging). Met het verlijmen en niet schroeven hebben we reeds ervaring met de toilettank, bijna 200 liter.
Werk aan een paar andere auto's:
We werken eigenlijk allemaal een beetje aan elkaars auto's, leren zo veel en iedereen is ergens ander weer beter in.
MAN dubbelcabine, voorheen dienst gedaan in een steengroeve, de opbouw is nieuw en door RL mobile gemaakt, het interieur wordt door de eigenaar zelf gemaakt:
Toyota:
Een spijtoptant, heeft te goedkoop gebouwd, op profielen en wanddikte bespaart en onvoldoende flexibele ophanging aan chassis. Gevolg op alle hoeken scheuren en deur er uit. RL mobile probeert er nog van te maken wat er van te maken is, de fabrikant was Stucker, bouwjaar 2007!!
Duro:
Een zwitserse fabrikant van 4x4 lichte vrachtwagens voor het leger, deze staat klaar om de opbouw te monteren, ben foto van de opbouw vergeten.
De ophanging van de opbouw:
Het pendellager voor:
Het pendellager zit aan een ingelamineerd hulpchassis en aan de chassis zijde op een H-vormig hulpchassis.
De nieuwe consoles met veer afgemonteerd, hier is goed te zien dat de consoles nu dragen op het chassis en niet meer aan de zijkant.
Op de console staat een rubberblok, zo zijn de middelste vier, de achterste vier zijn zonder veer.
De elektrische installatie:
We hadden een omvormer en cpu gestuurde lader, als beveiliging een scheidingsrelais. We hebben nu een alles in 1 apparaat van Victron, het scheidingsrelais kan daarmee vervallen. De omvormer schakelt bovendien automatisch in als er onvoldoende stroom van buitenafkomt. Reuze handig, plaats en gewichtbesparend en als je het vanaf nieuw zou monteren een veel eenvoudiger bekabeling.
Wat er van het kloppende elektrische hart aan de voorkant te zien is:
De doorgang van voor naar achteren:
Veel van dit soort auto's hebben een (vlucht) doorgang tussen cabine en opbouw. Die moet flexibel verbonden worden omdat beide onafhankelijk van elkaar bewegen en de cabine moet kunnen kantelen. Deze doorgang word voorzien van een zogenaamde hoogflexibele balg. Een vervelende eigenschap van balgen is dat ze zowel van links naar rechts als van onder naar boven flexibel zijn maar niet kunnen torderen. Uiteindelijk is dan ook geen enkele balg tegen de gevraagde belasting bestand en is het weggegooid geld. De laatste die ik heb laten maken kostte 650 euro en ik heb niet eens meer de moeite genomen die te monteren. We hebben de deur aan de opbouwkant bestand gemaakt tegen de rijdruk, omdat die naar binnen opende was die niet waterdicht, nu wel. De cabinezijde heeft nu een schuifdeur die van beide zijden te openen/sluiten is, daarachter nog een geluidsisolerende laag.
Als je goed kijkt zie je nog de uit RVS gemaakte luchtaanzuiging voor de motor die tussen opbouw en cabine zit en daar op de meest stofvrije plaats.
Versnellingsbak en asontluchting verleggen we ook nog, nadat we ervaren hebben dat er toch water in de achterasolie zat ondanks dat ze al op 1 meter hoogte zaten, IJsland/Rusland rivierdoorwadingen!!
Dat was het dan weer voor deze week, nog 2/3 dagen dan moet het klaar zijn!!
Eind maart 2010
Om het verhaal af te maken, hij is weer klaar. Een paar kleine dingen thuis doen als het calibreren van de tankmeters en dat soort kleinigheden.
Volgende week ga ik de Vogezenweek voorrijden en een routeboekje maken, mooie test.
De onderste drie foto's zijn van de Duro waarvoor de opbouw klaar staat. Ik heb een foto gemaakt van de speciale ophanging van de Duro die alle torsie verwerkt waardoor je geen torsie in het chassis hebt, een interessant concept.
En toen gebeurde er het volgende 29 maart 2010:
Woensdag nog even naar Zwitserland want Jeroen is een beetje ondeugend geweest. Heb er een camper bij gekocht.
De auto heeft een na een reis van meer dan 150.000 km veel achterstallig werk en wat schade. Wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet maar hij was zo goedkoop dat ik er niet van af kon blijven.
Ben nu van plan om hem helamaal te uberholen zoals dat in het Duits zo mooi heet. Helemaal in perfecte conditie terugbrengen en voorzien van de laatste stand der techniek. Dat zal bijna zeker een jaar gaan kosten, maar het is leuk werk en je leert er veel van. Daarna? miscchien wel gewoon weer verkopen.
De foto's zijn van net voor de aflevering nieuw!! 9 jaar geleden dus.
De auto is aan de rechterkant op een weg die was verzakt zo scheef gekomen dat ie wat flinke boomtakken heeft meegenomen. Voorraam stuk, dakluik stuk deurschrnieren, onderluiken, ramen. Dat soort werk.
Dat lijk t niet zo ernstig en dat is het eigenlijk ook niet, behalve dat alles maar dan ook alles maatwerk/handgemaakt is net als bij mijn auto. Kortom veel maar interessant werk.
Tsja en dan ineens zit je er middenin, moet er van alles geregeld en besteld worden. Alsof ik de laatste tien jaar niet uit het vak geweest ben. Gisteren een hele dag telefoon, telefoon telefoon.........Aan het einde van de dag veel geregeld en veel nog niet, maar wel datzelfde gevoel als 10 jaar terug; dat er rook uit je oren komt en je hoofd twee keer zo zwaar geworden is, heel herkenbaar. Het lijkt op werken zullen we maar zeggen.
We gaan het als volgt aanpakken,
1e werk:
De bestuurderscabine wordt als eerste aangepakt, opnieuw gespoten en volledig opnieuw bekleed. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd met originele onderdelen, veelal nieuw, soms gebruikt. Alles wordt meteen ook op de laatste stand der techniek gebracht.
2e werk:
Het technische gedeelte van de MAN wordt door MAN in Velsen volledig onderhanden genomen, motor, aandrijving en chassis komen allemaal aan bod. Ook komt er weer een 2e brandstoftank, die is ooit vervangen door een bagagekist. De resterende 360 liter is voor een wereldreisauto echt te weinig, bovendien wil je nooit alle brandstof in 1 tank, als er een keer slechte brandstof is waar de auto niet op rijdt dan is het handig dat er in de andere tank nog brandstof zit waar ie wel op rijdt.
3e werk:
De auto wordt weer voorzien van 20" michelin XZL met de originele velgen, rondom nieuw. De vorige eigenaar heeft de auto laten voorzien van wegbanden en daarbij behorende 22,5"velgen. Het originele spul is er niet meer bij. Een duur grapje ongeveer 6600 euro excl btw.
Als dit eenmaal klaar is, ik schat einde juni, dan rest nog het campergedeelte.
4e werk:
Het campergedeelte gaan we helemaal leeg halen en opnieuw opbouwen, voorzien van de nieuwste techniek, nieuwe ramen (KCT) en deur (RL). Hoewel de auto niet zwaar beschadigd is, zit er wel overal wat, we gaan hem dus helemaal opnieuw in de verf zetten. Alle meubels worden in moderne kleurstelling uitgevoerd en nieuwe alcantara bekleding er in.
Klaar? Herfst tot winter 2010
Waarom we het doen? Ik kan er geen echt antwoord op geven behalve dan dat ik het gewoon leuk vind zo'n ding weer helemaal in nieuwstaat terug te brengen. Het eindresultaat is dat ik 2 min of meer identieke campers heb, dat kan het doel dus niet geweest zijn......
Groetjes,
Jeroen, die, ik schreef het al eerder, een beet mal geworden is.
Leuk, ik lees hier mijn eigen planning nog eens terug, goed dat ik er van te voren geen financiele planning aangehangen heb want die zou vast niet meer kloppen.
De auto staat weer in CH voor fase 4, de fases 1 t/m 3 zijn gerealiseerd en behoeven alleen nog wat afwerking.
Fase 1 De bestuurderscabine is klaar, alleen nog een dakdrager monteren en een chauffeurstafel en dan is dat afgerond.
Fase 2 De techniek is volledig onderhanden genomen en een complete servicebeurt uitgevoerd. Aan echte reparaties viel het nogal mee, wat olielekkage in de achteras en een remluchtleiding. Verder een hele lijst aan ditjes en datjes en natuurlijk de beurt zelf.
Alleen de 2e tank moet nog geplaatst worden.
fase 3 Banden en velgen hebben we in Zuid Frankrijk opgehaald, een mazzeltje, ze zijn ongebruikt van een nieuwe auto gedemonteerd. Om achter van dubbeellucht naar enkellucht te komen is een velg nodig met het hart op een speciale plaats (offset 85 ipv 120)om er voor te zorgen dat de spoorbreedte voor en achter exact gelijk wordt. Deze speciale velgen hebben we laten maken in de fabriek waar ook de originele velgen vandaan komen, Gianeti in Italie. Afgerond dus!!
De tijdsplanning klopt dus wel aardig.
De banden/velgen zijn hetzelfde als van mijn andere MAN, ik heb er dus gelijk 8 gekocht, heb een set voor als mijn, nu overigens net nieuwe, banden weer versleten zijn.
Het verschil tussen de voor en achtervelg is duidelijk te zien, de achtervelg wordt binnenste buiten gebruikt. Voor reserve zijn ze wel uitwisselbaar overigens. Als je handig bent kan je met deze zogenaamde springveervelgen overigens een band wisselen zonder de velg te demonteren.
De afgelopen week er nog weer eens flink aan gewerkt met 3 man,
De bestuurderscabine is echt af, ook gecompleteerd met oliedrukmeteren tweede tankmeter. Het enige dat nog ontbreekt is de dakdrager. Deze ligt momenteel samen met de verhoogde luchtinlaat en de afstandhouders die als trim langs de opbouw komen bij de verzinkerij.
De banden/velgen actie was al afgerond en autotechnisch mankeert nu alleen nog de luchtvering voor. Hiervoor hebben we nieuwe balgen (Contitech) besteld, zijn binnen maar nog niet gemonteerd.
Daarmee is nu het werk aan het camperdeel echt begonnen, helemaal leeggesloopt, rechterzijwand er uit en nieuwe er in.
Langzaamaan begint ook daar weer het bouwen, electronische kluis
en de Webasto 9 kw zitten er al weer in. De Airco gaat van plaats verwisselen.
In basis gaan we nu eerst de hele buitenkant doen, de KCT ramen staan klaar, dan alle luiken en een nieuwe deur maken en de boel in de verf. Zoals het nu loopt zal dat in oktober klaar zijn.
Alle her te gebruiken onderdelen staan netjes gesorteerd klaar, alles wat er nieuw in gaat kom tin de tijd dat we op reis zijn als het goed is binnen. Kortom de planning loopt nog steeds aardig.
Cabine zo goed als klaar
Webasto
Airco
Nou ja netjes gesorteerd..............
Ze gaan steeds meer op elkaar lijken. Hoewel dit project wel een metertje langer is.
Wand in voorbereiding
Oude wand er uit
Nieuwe wand er in
Zo, vier maanden op reis geweest en dan de feestdagen. Nu is alles weer rustig dus kunnen we weer eens aan de gang. Watertank op maat gemaakt op de meest efficiente plek geheel ingelamineerd. Alle deuren en luiken liggen op maat klaar en de binnenkant is opnieuw gespoten.
Voorbereiden om te spuiten is niet het meest "gezellige" werk en levert ook niet de meest spectaculaire plaatjes op, wel een hoop stof!!
Eerst is de binnenkant geheel gespoten:
Raamframes gemonteerd zodat ze meegespoten worden:
Auto klaar om gespoten te worden:
Afgelopen vrijdag naar de spuiter gebracht, nu moeten we dus wachten.................ggggggggrrrrrrrrrrrrrr, ik kan niet tegen wachten.
Zo dat ziet er al vast weer heel anders uit:
Kunnen we volgende week weer eens aan opbouwen gaan denken
Groetjes,
Jeroen
Een tijdje geen berichten maar het werk gaat toch, zij het altijd langzamer dan gewenst, gewoon door.
Het plaatsen van de tweede tank, omschakeling tussen beide en aansluiten 2e tankmeter:
Afwerking buitenkant:
Reservewieldrager met werklamp, elektrische lier en AUR-camera:
Begint er op te lijken toch?
Begin binnenbouw, de indeling blijft gelijk, alle techniek wordt vernieuwd:
De wielbasis van deze auto is verlengd, het chassis echter niet, achter de achteras wordt de ruimte benut om onder de garagevloer de ruim 500 liter watertank te plaatsen.
De planning is om eind juli het interieur weer compleet te hebben, dan nog de verbinding tussen cabine en opbouw maken, hetzelfde als bij mijn auto of een neopreen verbinding.
Dan kan het grote testen beginnen
Toch nog maar even een stukje voortgang laten zien:
Webasto 9kw met boiler
Trumatic airco:
Instrumentenpaneel eigenbouw in aanbouw, meeste materiaal is Votronic:
Keuken, het blad ontbreekt nog maar is wel al klaar, decadent of niet, van hardsteen.
Omvormer:
Waterpomp:
Reservewielen hangen er ook weer op:
Zelf vind ik dat het een auto wordt die wel aardig smoelt.
Zo nu eerst naar IJsland met de andere MAN en dan weer verder, foto van de eerste keer IJsland met MAN in 2005:
Groetjes,
Jeroen
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
Dit zijn de topics waardoor ik ooit op dit forum terecht kwam!
Erg tof!
Erg tof!
Groet, Ruud
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
mooi man
ziet er geweldig uit.
ziet er geweldig uit.
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
misschien staat er wel 1 op marktplaats .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
Ik weet het niet, Jeroen.
Volgens mij word het tijd voor een "nieuwe" MAN.
Moet zeggen je heb er echt werk van gemaakt.
Volgens mij word het tijd voor een "nieuwe" MAN.
Moet zeggen je heb er echt werk van gemaakt.
-
- Berichten: 1835
- Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
- Locatie: Etten-Leur
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
gaaf zeg, maar wat een werk. Maar jah, als hij dan klaar is heb je ook wel wat.
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
erg mooi om te zien en top werk !
Goed kijken is de kracht van het zelf doen
leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
-
- Berichten: 10864
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: di 30 mar 2010, 0:57
- Locatie: 's hertogenbosch / maar busknutsel in Horst
- Contacteer:
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
te gek, zeker inspirerend.
Onze " Kutu Basi" is een Peugeot J5 2.5D uit 1985
onze restAUratie is te volgen op http://kutubasi.nl/ , ook kun je er handleidingen vinden voor de J5/ducato/C25
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
Hallo
Super zoals die eruit ziet.
Gelukkig zijn er nog vakmensen
veel plezier gr Henk
Super zoals die eruit ziet.
Gelukkig zijn er nog vakmensen
veel plezier gr Henk
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
Jeroen, wat geweldig! En die keukenkleur.... wauw!
Onze droom zo'n camper. We merken steeds meer dat we het liefst de 'slechte' wegen nemen, en dan een vierwiel aangedreven camper missen. Of in ieder geval een achterwielaandrijver.
Maar onze laatste (of eerste) 2 campers waren ook ooit een droom, dus die truck komt er wel...
succes en groet,
Monique en Michel
Onze droom zo'n camper. We merken steeds meer dat we het liefst de 'slechte' wegen nemen, en dan een vierwiel aangedreven camper missen. Of in ieder geval een achterwielaandrijver.
Maar onze laatste (of eerste) 2 campers waren ook ooit een droom, dus die truck komt er wel...
succes en groet,
Monique en Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Werk aan onze 2 MANNEN
Wat een reacties in 24 uur, leuk hoor.
Tsja, hoe mooi ik ze ook vind, uiteindelijk ga ik ze niet allebei bewaren. Die 2e was creme/hout/blauw van binnen, ik vond het geen combi.
Omdat iedereen altijd erg enthousiast is over het donkerrood/zilver/wit in onze auto, hebben we dat bij die tweede ook gedaan. Donkerrood met zilverspikkels gespoten en afgewerkt met blanke lak. Alle meubilair wordt wit. De bladen zijn van hardsteen en blijven blauw net als de bekleding van de banken. Die is al klaar overigens, nieuwe kussens en matrassen en nieuw bekleed natuurlijk.
Groetjes,
Jeroen
Tsja, hoe mooi ik ze ook vind, uiteindelijk ga ik ze niet allebei bewaren. Die 2e was creme/hout/blauw van binnen, ik vond het geen combi.
Omdat iedereen altijd erg enthousiast is over het donkerrood/zilver/wit in onze auto, hebben we dat bij die tweede ook gedaan. Donkerrood met zilverspikkels gespoten en afgewerkt met blanke lak. Alle meubilair wordt wit. De bladen zijn van hardsteen en blijven blauw net als de bekleding van de banken. Die is al klaar overigens, nieuwe kussens en matrassen en nieuw bekleed natuurlijk.
Groetjes,
Jeroen