Alweer EGR klep: wie herkent dit?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door wersitime »

6000 km geleden is onze EGR klep vervangen. Hij was volledig stil maar helaas hij laat weer regelmatig van zich horen. Op dit forum is wel eens melding gemaakt dat iemand 3 kleppen in een jaar had versleten maar kan dit niet terug vinden.

Zou Fiat een oud model EGR klep gemonteerd hebben of zijn deze problemen nog steeds niet opgelost.

Hij ratelt nog niet zo erg dat de dealer hem zal vervangen maar ik verwacht dat dit niet lang meer duurt en hoop dan dat de garantie op de vorige reparatie nog geldt want het was toch zo'n 4,5 uur sleutelen plus de kosten van de klep.

Wie heeft dezelfde ervaring met Fiat Ducato 2.3 JTD.

Groeten,
Henny
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Alweer EGR klep. Wie herkent dit.



Bericht door Vodnik »

De opmerking over drie EGR kleppen in één jaar (oid) is gemaakt in een draadje dat ik 6-12 maanden geleden opgestart heb. Dat ging toen over een Ford transit (bj 2008) met EGR klep probleem.

Ik heb het opgelost door de egr klep te laten blokkeren, dit kan door de motormanagement software aan te laten passen. Bijkomend voordeel is dat het vermogen met 30pk gestegen is naar 170 pk (maar belangrijker -en merkbaar- is het koppel toegenomen , mn in lage toerental)

Ik heb de aanpassing laten doen in Utrecht (bij ziptunning.nl)
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alweer EGR klep. Wie herkent dit.



Bericht door wersitime »

Hoe denken ze daar bij de APK over. Milieu enzo.

Anders ga ik er wel over denken om hem uit te laten schakelen.

Groeten,
Henny
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door Abe »

Gewoon dichtzetten dat ding. Dat ding doet wat je nu juist NIET wilt. Je motor smerig maken. Milieutechnisch alleen maar beter want diesel verbrand nu eenmaal het beste met zoveel mogelijk zuurstof, en da's nou juist wat de lucht die je motor ingaat via de EGR klep haast niet meer heeft.
Groeten Abe
Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door durisotti »

Dichtzetten kan niet altijd, dus dit eerst even goed uitzoeken !!
Wijnand
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 10 jun 2003, 23:01
Locatie: Kranenburg-Nutterden Dld.
Contacteer:

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door Wijnand »

Wat hoor je dan als die EGR klep niet goed is? Wij hebben ook zo'n ding.
http://www.klavierles.nl

Sunliving M46SP Fiat Ducato 130 Multijet (250) 2014.
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door wersitime »

Ja ik heb het al eens een Prrrrt geluidje genoemd. Het is net een snel tikkend of ratelend klepje. Moeilijk te omschrijven. Het is een bijgeluidje wat je normaal niet hoort maar zich openbaart bij het intrappen van het gas en bij zwaardere belasting.

Op de autosnelweg zul je hem niet horen, behalve bij flink gas geven, in de bergen en optrekken des te meer.

Dus hoor je een bijgeluidje dan zou het de EGR klep kunnen zijn. En anders de dealer even laten horen, die herkennen het wel, tenminste de goede dealers.

Groeten,
Henny
T4
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 18:06
Locatie: Skarsterlan

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door T4 »

Ik heb bij mijn vorige werkgever in ruim 3jaar en 220000km zo'n 6 egr-kleppen verbruikt.
Betrof een ducato uit 2007 (huidig model) met 2.2 liter (ford duratorc) motor.
Mijn collega had na 75000 km al 5 stuks nodig.

Helaas is de klep niet te blokkeren.

Egbert
Afbeelding
PADEKA
Berichten: 478
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 23:27
Locatie: Stadskanaal

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door PADEKA »

Nog niet te blokkeren,word aan gewerkt.Er is voor sommige modellen al software voor maar voor de ducato voor zover ik weet nog niet.


Paulus
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door verkerk »

bij acceleratie is een egr niet te horen want dan staat hij dicht.
dat betekent dat het iets anders moet zijn
VRIJHEID
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door Abe »

verkerk schreef:bij acceleratie is een egr niet te horen want dan staat hij dicht.
dat betekent dat het iets anders moet zijn
Maar als ie kapot is en hij staat open maar probeert dicht te gaan zou het zuiver theoretisch mogelijk wezen dat je dan toch een prrr.. geluid hoort. Toch?? :idea:
Groeten Abe
Afbeelding
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door wersitime »

verkerk schreef:bij acceleratie is een egr niet te horen want dan staat hij dicht.
dat betekent dat het iets anders moet zijn
Juist en alleen bij het accelereren hoor je hem. Zo is het ook door de dealer vastgesteld. En de diagnose was juist.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13339
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door hathi »

Werstime wat APK betreft :nwe regels v 2012 stekker EOBD eraan en alles wat erop zit moet werken ,dus ik zou het niet doen v 1jaar verder ook geen olie lekkage meer en banden 3mm profiel verder nog geluideisen en remtest aangescherpt en je moet wel!!!
Hans
Gebruikersavatar
rene
Berichten: 128
Lid geworden op: do 23 jun 2011, 23:38
Locatie: Hoofddorp

Re: Alweer EGR klep: wie herkent dit?



Bericht door rene »

hathi schreef:Werstime wat APK betreft :nwe regels v 2012 stekker EOBD eraan en alles wat erop zit moet werken ,dus ik zou het niet doen v 1jaar verder ook geen olie lekkage meer en banden 3mm profiel verder nog geluideisen en remtest aangescherpt en je moet wel!!!
Juist ja,alles wat erop zit moet werken...........wat er niet opzit hoeft ook niet te werken.
Bij mijn vorige camper zat er een koplampverstelling op die niet werkte,eraf gehaald en gewoon goedgekeurd.
Geluidseisen kunnen ze aanscherpen wat ze willen,als jouw camper een typegoedgekeurde uitlaat heeft die dicht en goed is kunnen ze hem niet afkeuren op geluid(de rest moet natuurlijk ook in orde zijn)
Het heeft allemaal met bouwjaar te maken..............
Olie?.......zweten mag :mrgreen:
René
50cc 2takt.........en zware shag.........en een Iveco-LMC.........en ik haat scooters
Plaats reactie