Onvoldoende laden woonbatterij

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkenanita
Berichten: 138
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 12:27
Locatie: Nieuwediep (Dr.)
Contacteer:

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door henkenanita »

Heb je de accu al eens laten testen?
Als er aanvankelijk een stroom van 20A naar toe gaat zou hij toch echt moeten bijladen.
Dat blijkt ook wel als hij zakt naar 10A later.
Dat kan er op duiden dat je accu zijn spanning niet vasthoudt.
Heb je de spanning al op de polen gemeten tijdens het opladen en daarna zonder accuklemmen erop?
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen

http://www.drentschehoeve.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door Cee Pee »

Hoe is het vloeistof niveau in de huishoudaccu.
Of ga anders eens met die huishoudaccu langs bij een accuboer om hem eens goed door te meten, ik heb het donkerbruine vermoeden dat die niet zo best meer is.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door Rotec 590 »

Ik denk dat Cor gelijk heeft.

Zeg Cor krijgt dat kind nu klappen, of valt er een heet braadworstje op zijn voet.
Afbeelding
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door Cee Pee »

Dat jong staat te nekken of de hap al gaar is. :D :D

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door archimedes »

Eerste zicht vrij normaal
met de alternator krijg je een batterij nooit vol
een uur laden eersteuur geeft je iets minder dan 20 Ah, dan zakt de stroom, de alternator regelt de spannning wel iets omhoog maar nietvoldoende om die 2O A te kunnen volhouden.... ook je lader thuis krijgt die batterij niet op een uur vol.

Oplossing bijkomende stroombron bv zonnepanelen met een goede regelaar.
Meerdere korte ritten geven meer lading dan één langere
Dieselverwarming vraagt eigenlijk om een aparte batterij zelf heb ik er daarvoor een 90 Ah op zitten en geen problemen maar ik blijf geen dagen op dezelfde plaats.
Archie
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door archimedes »

Guido
De reden zit m in het chemisch proces waarmee een batterij strrom als lading gaat opslaan, niet in de alternator.

In dat eerste half uur of zo gaat de batterij een tegenspanning maken, de alternator spanning wordt geregeld op een constante spanning. Dat gebeurt zoals je zegt om de batterij te sparen : moest de alternator de spanning hoger opdrijven dan zo er meer strooom blijven lopen maar die zou niet meer worden opgeslagen als lading maar worden gebruikt voor "electrolyse" ttz om uit het water van het electrolyt gas te maken.

ALs ik van korte ritten spreek moet je eerder denken aan een rit van een half uur of zo en dan een uur of meer stil staan: dat is onze reisstijl

Wat er binnenin de batterij gebeurt zou je kunnen voorstellen alsof er in dat eerste half uur vooral lading wordt opgeslagen aan de buitenkant van de platen. ALs je nu de batterij war bedenktijd gunt dan "loopt" die lading meer naar de kern van de platen toe en tegelijk daalt de tegenspanning. ALs je dan terug vertrekt ga je terug meer lading aan de buitenkant opslaan en bint alles van voren af aan.

dus een foefje met even onderbreken gaat niet op.

Wat iets helpt zijn BtoB inrichtingen waarbij uit de startbatterij lading naar de huishoudbatterij wordt "gepompt", komt erop neer dat de spanning pulsgewijze wordt opgedreven tot vlakbij of net over waar de batterij gaat gassen, er zit wt vertraging op dat proces, voor er echt gas gevormd wordt loopt de spanning weer terug, er wordt lading naar de kern van de platen getransporteerd, dan gaat de spanning weer omhoog en zo voort.
Een van de meest gesofistikeerde apparaten in dat genre is wat Sterling maakt "Battery to Battery charger." En als je echt lange ritten maakt scheelt zo iets wel een druppel op de borrel. ALs je lang stil gaat staan moet je toch meer batterijcapaciteit hebben. Zelf durven we een enkele keer wel eens een dag of twee drie ter plaatse blijven. In de winter komen we er dan met een 90 Ah bijkomende batterij voor de Webasto wel uit. Wel verwarmen we dan alleen als we effectief in de zwerfwagen zijn en alleen overdag.

grts
Archie
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door vmax »

archimedes schreef:Guido
De reden zit m in het chemisch proces waarmee een batterij strrom als lading gaat opslaan, niet in de alternator.

In dat eerste half uur of zo gaat de batterij een tegenspanning maken, de alternator spanning wordt geregeld op een constante spanning. Dat gebeurt zoals je zegt om de batterij te sparen : moest de alternator de spanning hoger opdrijven dan zo er meer strooom blijven lopen maar die zou niet meer worden opgeslagen als lading maar worden gebruikt voor "electrolyse" ttz om uit het water van het electrolyt gas te maken.

ALs ik van korte ritten spreek moet je eerder denken aan een rit van een half uur of zo en dan een uur of meer stil staan: dat is onze reisstijl

Wat er binnenin de batterij gebeurt zou je kunnen voorstellen alsof er in dat eerste half uur vooral lading wordt opgeslagen aan de buitenkant van de platen. ALs je nu de batterij war bedenktijd gunt dan "loopt" die lading meer naar de kern van de platen toe en tegelijk daalt de tegenspanning. ALs je dan terug vertrekt ga je terug meer lading aan de buitenkant opslaan en bint alles van voren af aan.

dus een foefje met even onderbreken gaat niet op.

Wat iets helpt zijn BtoB inrichtingen waarbij uit de startbatterij lading naar de huishoudbatterij wordt "gepompt", komt erop neer dat de spanning pulsgewijze wordt opgedreven tot vlakbij of net over waar de batterij gaat gassen, er zit wt vertraging op dat proces, voor er echt gas gevormd wordt loopt de spanning weer terug, er wordt lading naar de kern van de platen getransporteerd, dan gaat de spanning weer omhoog en zo voort.
Een van de meest gesofistikeerde apparaten in dat genre is wat Sterling maakt "Battery to Battery charger." En als je echt lange ritten maakt scheelt zo iets wel een druppel op de borrel. ALs je lang stil gaat staan moet je toch meer batterijcapaciteit hebben. Zelf durven we een enkele keer wel eens een dag of twee drie ter plaatse blijven. In de winter komen we er dan met een 90 Ah bijkomende batterij voor de Webasto wel uit. Wel verwarmen we dan alleen als we effectief in de zwerfwagen zijn en alleen overdag.

grts
Archie
deze bedoelde je toch http://www.advitek.nl/stroom/acculader/ ... r-b2b.html
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

l laadt



Bericht door archimedes »

Inderdaad maar wel met de bemerking dat vooral op een boot waar men normaal veel langer vaart dan wij met onze zwerfwagens rijden dergelijk systeem tot zijn recht komt,
hoop niet dat dat bv 100 Ah gaat laden als je zonder maar 20A laadt. Als je wel een BtoB nodig hebt dan is dit top of the Bill.
Archie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door hathi »

Guido 52 uw en ook ons probleem [al willen sommigen het niet geloven] word uitvoerig beschreven in de Pro-mobil v vorige maand en de oplossing ook aangegeven nm het plaatsen v ,n geregelde Booster tussen dynamo en Startaccu deze laat de dynamo op volle Capaciteit doorladen[naar hh-accu] ook al is de Staraccu vol!
Hans
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door vmax »

dan zou ik dus beginnen met een paneel te plaatsen , want je lost het probleem niet op door nog niet op om nog een accu te plaatsen, en voor de centen die je gaat uitgeven voor allerlei aanpassingen heb je ook een knap paneel met regelaar die wel de accu vol krijgt.
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door archimedes »

De standaardbenadering is eerst een bilan op stellen van het verbruik,
vermoedelijkzal dat in je nieuwe camper hoger liggen,

reken dat uit in Ah, en houd rekening van rendementsverlies als je omvormers gebruik en druk het uit in dagelijks verbruik in Ah

neem maar wat marge

vermenigvuldig dat met 2 dat geeft je de minimale capaciteit van je HH batterij(en)

Hoe je ook denkt te laden voldoende batterijcapaciteit voor 24 uur is een minimum en (na de juiste keuze van de alternator) de goekoopste ingreep
veel meer dan één euro per Ah batterijcapaciteit heb ik nooit uitgegeven.

Voorzie naast laden uit de alternator ook een goede drietrapslader met druppelladercapaciteit, de stroom uit het net thuis is je goedkoopste en beste bron.

Als je niet echt een dag aan een stuk rijdt heb je weinig aan een booster, als je aan een twede alternator denkt is het wel zaak de digitale alternatorregelijg van sterling te bekijken


ALs je tussen twee ritten meer dan één dag vrij wil blijven staan dan heb je de keus of je gaat voor camping/mhterrein met stroomvoorziening of je moet de daglichtpaneel toer op. Houd er rekening van dat je hier maar een paar uur van de dag buiten hoogzomer dan. Een MPPT regelaar en met overleg inkopen zou wel eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn om je electravorrraad te rekkken, zeger als je zuidwaarts trekt. De omstelling + eventueel mogelijkheid tot hellingshoek regelen is belangrijk, maar ook de nodige koeling van de achterzijde van de panelen.... en de keuze van het t ype.
Zeker nooit amorfe flexibele panelen op het dak kleven

grts
Archie
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door archimedes »

Guido,

We zitten op dezelfde golflengte,

met een paar restrictiies,

Hoe lang je ook rijdt zonder booster krijg je de laatste 10 % niet geladen,(vraag is of 10 Ah je zowat 400 euro investering waard is)

ALs je continu je batteij tot 30% rest ontlaadt dan gaat die niet lang mee, zelf houdt ik het eerder op vijftig dan veertig %, maar zelf met 30% rest heb je geen 70 maar 60 Ah "reserve".

Als je dat ontlaadt a rato van 6 Ah is dat heel wat, maar dat is a rato van zowat 75 Watt, bekijk of je standaard verbruik daar ligt of een eind hoger Ga je met meer stroomsterkte ontladen dan gaat het een stuk sneller (peukert effect).

Nu naar de booster,
boosters zijn in de eerste plaats ontwikkeld voor marien gebruik, een beetje boot heeft een stuk meer batterijcapaciteit aan boord dan een zwerfwagen, zelf hebben waij in de catamaran alle batterijen samen zowat 1000 Ah ..... en dat is dicht bij de 1000 kg batterijen en daar zitten ook een paar boosters bij en een juweel van een generator.

Maar met de beste booster van de wereld krijg ie in 100 Ah batterijen (ook al kan de booster 50 A leveren veel meer dan 20 Ah in per uur en dat dan weer ten koste van de levensduur voor de meeste batteriijen ,
maakt dat je om iets aan een booster te hebben dat je zowat vijf uur moet rijden. Dan heb je zowat 70 Ah... en nogal wat gas geproduceerd en water verbruikt. Op een boot zal diezelfde booster in dezelfde tijd zowat 250 Ah hebben gestockeerd maar in 500 Ah batterijcapaciteit en zonder gasproductie... omdat ook de batterijen daar van een ander type zijn dan wat je doorsnee in een zwerfwagen monteert.
Zelf laden wij op boot continu bij 100 A....

Het is niet omdat men in de camperwereld boosters tracht te slijten dat dat ook zin heeft

Grts
Archie
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door archimedes »

Ga hier geen namen noemen.... alleen wat algmene aanbevelingen:
voor de zwerfwagen houd ik het op open loodzuur semi tractie en op en courante maat zeg maar 90Ah C20
dan laat ik de concurentie spelen,
vergeet het internet, tenzij je in de markt bent voor zo een vijftig stuks... maar dan haal je makkelijk prijzen van 45 US per 100 Ah
ga voor prijzen als het even kan voor "inruil".... een groot stuk van de prijsstijging ( en die is continu) is de loodprijs
gebruik de telefoon of als het even kan ga persoonlijk langs
vergeet het camper circuit
speel de accuboeren uit tegen de autoonderdelen handel
of je een wit product riskeert hangt af van de gegescheven garantie, maar zelf in een courant merk als VARTA zijn wel prijzen te bedingen

grts
Archie
Archie
Gebruikersavatar
arie
Berichten: 580
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:53

Re: Onvoldoende laden woonbatterij



Bericht door arie »

Even een vraagje tussendoor, na het plaatsen van nieuwe accu's kom ik tijdens het rijden maar aan 13.5. Bij mijn oude accu's stond er dan 14.4 op de meter klopt dit?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Het plezier met een oude is niet minder dan met een nieuwe.

Groetjes Arie
Plaats reactie