problemen met koelen op de autobaan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
liad
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 3:26
Locatie: Heerlen

problemen met koelen op de autobaan



Bericht door liad »

de motor van mijn camper een TD1.9 bouwjaar 1993 heeft problemen met koelen op de autobaan. meter staat dan tegen rode streepje aan. is door garage gecontroleerd. alles was in orde wel geeft metertje 10gr meer aan dan de werkelijke termperatuur. maar als ik dus 100 rijd op de autobaan gaat metertje tegen rood aanzitten. lijkt mij niet goed, of is dit normaal voor zo'n motor? in de heuvels koelt motor prima. wat zou ik hieraan eventueel kunnen doen? gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
loeki

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door loeki »

a)Misschien slaat de ventilator te laat aan. Dit kunt U oplossen door een schakelaartje bij te plaatsen op het dashbord om hem manueel op te zetten.

b)Misschien eens een andere thermostaat steken. 1 die vroeger open gaat

c)Uw radiator eens goed uitkuisen met bv soda. Als hij in slechte staat is, kan dat mogelijks wel lekken veroorzaken

d)Uw radiator eens goed doorblazen met perslucht aan de buitenzijde en afstomen. Indien in slechte staat kan dit weer lekken veroorzaken

Het is echter niet normaal dat Uw temp. steeds tegen het rood aanstaat

Dit waren maar enkele mogelijke oplossingen
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door herbybg »

Zit er nergens iets verstopt?
Koelcircuit eens doorspoelen, en vooral de radiator!
Ik had met mijn AAB diesel(T4 5cyl) ook een soortgelijk probleem.
Ik heb eerst een thermostaat gestoken die op 87° opengaat, dan in de koelradiator zit een dubbele thermostaat die op 95 en 98° opengaat en de snelheid van beide koelventilatoren regelt, laag/hoog. (CHECK OOK VENTILL ZEKERINGEN !!!)
Check eens of de koelfans soepel draaien, bij oudere types komen die lageringen die meestal bronskoper zijn, stroef te zitten... en dan de radiator van binnen naar buiten toe doorblazen om massa's vliegen motten en stof eruit te blazen...
Ik was vroeger bang een lange bergop op te rijden en moest de chauffage volle bak zetten om de motortemp te doen dalen... is nu verleden tijd.
Zie wel nog de temp oplopen tot 105° maar dat is dan het absolute maximum!
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door Marius »

op volle snelheid op de snelweg zal geen enkele koelventilator nog iets toevoegen, daar zit het probleem dus niet.
Vermoed ook dat de radiator verstopt zit (gedeeltelijk) of erg vuil is aan de voorzijde.
Wat ik dan wel niet helemaal kan rijmen is dat met klimmen de koeling wel voldoende is.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
PA3CHK
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 18:36
Locatie: Rotterdam aan zee

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door PA3CHK »

loeki schreef:a)Misschien slaat de ventilator te laat aan. Dit kunt U oplossen door een schakelaartje bij te plaatsen op het dashbord om hem manueel op te zetten.

b)Misschien eens een andere thermostaat steken. 1 die vroeger open gaat

c)Uw radiator eens goed uitkuisen met bv soda. Als hij in slechte staat is, kan dat mogelijks wel lekken veroorzaken

d)Uw radiator eens goed doorblazen met perslucht aan de buitenzijde en afstomen. Indien in slechte staat kan dit weer lekken veroorzaken

Het is echter niet normaal dat Uw temp. steeds tegen het rood aanstaat

Dit waren maar enkele mogelijke oplossingen
Wel uitkijken met perslucht op de radiator, je blaast zo je koellamellen dicht!
Olaf Langelaar
Hymer S660 automaat 1989 OM602 MTM 4,6 ton zelfbouw levelsysteem

Alles wat je weet, weet je van een ander!

Camper Diem

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door Stieneke en Donald »

PA3CHK schreef:Wel uitkijken met perslucht op de radiator, je blaast zo je koellamellen dicht!
Zeker! Verstandiger is om de radiator van de achterzijde schoon te blazen!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door kever71 »

Bij de onze bleek dus dat de koelribben tussen de waterkanalen helemaal gaar was,dus ook te weinig koeling,heb toe een nieuwe er in gezet en het probleem was gelukkig over,de nieuwe is van aluminium en de oude nog van koper,scheelt ook weer in gewicht :)
Het vervangen is geen dikke klus,ik heb het zelf in een uurtje gefikst,incl.ontluchten.

Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door hans51 »

Je schrijft al als de motor echt vermogen moet leveren dat de koeling dan voldoende is,en dat het metertje afwijkt ik zou me dan ook niet op het metertje blind staren en gewoon rijden .
Eventueele mogelijkheid om je zelf gerust te stellen zet en een tweede (digitale)themperatuur meter bij deze is zeker nauwkeuriger af te lezen als de originele meter.
Maar ik zou er zelf niks aan doen want hij loopt niet heet :?: Toch :?:

groet hans51

liad schreef:de motor van mijn camper een TD1.9 bouwjaar 1993 heeft problemen met koelen op de autobaan. meter staat dan tegen rode streepje aan. is door garage gecontroleerd. alles was in orde wel geeft metertje 10gr meer aan dan de werkelijke termperatuur. maar als ik dus 100 rijd op de autobaan gaat metertje tegen rood aanzitten. lijkt mij niet goed, of is dit normaal voor zo'n motor? in de heuvels koelt motor prima. wat zou ik hieraan eventueel kunnen doen? gr liad
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door herbybg »

Wat me opgevallen is, is dat waarschijnlijk geen enkel merk aangeeft dat de koelerzek door zijn...
Ik denk eraan om een HI-rode Leden ev buzzer over de radiatorfanzek. te plaatsen; zodra die door gaat dat je het ziet/hoort, :cheers: en niet dat je het ziet aan de temp meter...
Dan is het meestal te laat! :bang:

Ik heb me rot gezocht naar een koelwatervelies, en meerdere lekken gevonden, behalve expansievat en plastik inperbuisjes, lekte ook de radiator bovenaan.
Als het expansievat bijna leeg was praktisch geen verlies...
Dan begonnen met dit vat tot max vullen en veel korte ritjes.
Plots ontdekte ik bij aankomst enkele druppels groenachtige vloeistof op m'n bumper...
Va enkele tijd waren die verdwenen en ik vond niks dus dacht ik da komt van een voorgander...
Tot ik bij aankomst de radiator grille uitbouwde en vooraan boven op de radiator enkele blaasjes en wat vloeistofspoor naar beneden vond.
Omdat da ding heet stond verdampte het snel en waren alle sporen verdwenen...
Ik heb voor 50E een nieuwe radiator besteld via ebay en na een halfuurtje sleutelen zat die d'r in...
Bij modernere wagens staat dit koelsysteem onder druk, om een kookpunt van 130° te bereiken, ipv 100° (open systeem)!
Dus je moet ook checken of je systeem op druk komt bij opwarmen...
Daarbij moet je opletten van verbrandingsgevaar van de koelvloeistof, ik zou bv op 60à70° eens VOORZICHTIG de dop van het expansievat lossen en horen of er druk uit komt, MOET reeds onder druk staan!

Bij sommige merken zit een diafragma lamellen systeem achter de radiator, dat via een bimetaal bij warmte in de motorruimte open gaat, werkt dit nog als het aanwezig is? (zandkorrels kunnen dr draaiing blokkeren!)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door hathi »

Heb voor alle voertuigen welke ik in de bergen en op vakantie gebruikt heb [en dat zijn er vele] ,altijd radiators v. AUTOMAAT gebruikt deze hebben veel meer koellamellen dan ,n orginele en nog nooit problemen gehad, Wat mij verder opvalt is dat de meesten zo maar koel-vloeistof ergens kopen en erop kiepen dit is oh zo voornaam ik gebruik meestal witte er is ook groene rode blauwe voor ieder type anders! kan je eerst nog naar kijken alvorens ,n nieuwe te nemen doe dit wel want onderweg komt het je duurder te staan RADIATEUR is het HART v.d.motor succes HATHI
Hans
Gebruikersavatar
Moeton
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 20:55

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door Moeton »

liad schreef:de motor van mijn camper een TD1.9 bouwjaar 1993 heeft problemen met koelen op de autobaan. meter staat dan tegen rode streepje aan. is door garage gecontroleerd. alles was in orde wel geeft metertje 10gr meer aan dan de werkelijke termperatuur. maar als ik dus 100 rijd op de autobaan gaat metertje tegen rood aanzitten. lijkt mij niet goed, of is dit normaal voor zo'n motor? in de heuvels koelt motor prima. wat zou ik hieraan eventueel kunnen doen? gr liad
De meter geeft 10gr meer aan als de werkelijke temperatuur :shock: .
Ik zou de censor maar eens vervangen :wink: (15 euro)
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.

Groeten,
Moeton.
liad
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 3:26
Locatie: Heerlen

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door liad »

hallo, hartstikke bedankt voor deze tips en adviezen! ga hier zeker mee aan de slag. heb vandaag een garage gebeld deze begonnen meteen al met de opmerking dat waarschijnlijk de koppakking lek is. nou daar gaat mijn camper dus niet heen. een garage in belgie waar vrienden heel tevreden over zijn en waar mijn camper ook al is geweest gebeld, zij willen eerst eens sensor vervangen en dan verder kijken, dit lijkt me ook een goed plan dus daar gaat camper eventueel ook heen. er is trouwens in 2009 een nieuwe zg tropenradiator in gezet omdat ik toen ook al vaker problemen met koelen had zij het niet zoals nu. gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door saagstree »

Vorig jaar zelfde probleem gehad bij 4 graden celcius vlak bij Lourdes ging de meter in het rood.
we zijn door de ANWB naar garage gebracht hebben voor 300 euro reparatie gedaan maar de meter bleef diep in het rood staan.
Ze vertelde mij dat de meter ook stuk was.
Met een laser termometer overal op de motor gemeten de temperatuur was keurig rond 90 graden.
Thuis alles na laten kijken wat de oorzaak was na lang zoeken een Massa probleem als ik het licht aandeed van de auto ging de temparatuur gelijk 5 graden omhoog dit zelfde ging met het aan zetten van koelkast en blower.
Voor dat je alles gaat vernieuwen kontroleer dat eerst even.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door camilo »

Het zou ook kunnen dat je door te snel te rijden teveel van de motor vergt: mijn voor-voorlaatste camper was een Hymer integraal (van 1990) met de 75 pk zuig-diesel; maximum snelheid was, op de teller, 115 km per uur, maar als ik dat probeerde liep de temperatuur snel op tot aan de rode zone. Tot 95 / 100 km per uur was er echter nooit een probleem. Bij hogere snelheden was de luchtweerstand kennelijk zo zeer opgelopen, dat het motortje te hard moest werken. Dat zie ik trouwens ook bij mijn huidige JTD: 135 km per uur haalt'ie wel, maar het verbruik loopt al boven de 100 km per uur van ruim 1 op 9 op naar 1 op 7 of meer. M.a.w. er hoeft niet per definitie iets stuk te zijn, maar je motor moet misschien te hard werken om de toegenomen luchtweerstand te overwinnen.
Een Bugatti Veyron heeft niet voor niets 1000 pk nodig om boven de 400 km per uur te kunnen komen! En dat ding is gestroomlijnd.....
Plaats reactie