Tijdens het surfen valt het me op dat er bij sommige types campers maar weinig speelruimte is tussen het leeggewicht van een camper, en het max toegelaten gewicht; en soms voor 4 zitplaatsen met gordel goedgekeurd???
Ik heb me laten wijsmaken dat er per toegelaten zitplaats 75kg wordt bijgeteld, en ook de brandstof- en schoonwatertank vol moeten zijn om max gewicht te checken...
Soms blijft er maar 200kg laadvermogen meer over, zonder overbeladen te zijn???
Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
ja, en als je onderweg bij een verkeerscontrole gewogen word ,dan word je gewogen zoals je aan komt rijden .
dus met alles inclusief passagirs.
jos
dus met alles inclusief passagirs.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
herbybg schreef:Tijdens het surfen valt het me op dat er bij sommige types campers maar weinig speelruimte is tussen het leeggewicht van een camper, en het max toegelaten gewicht; en soms voor 4 zitplaatsen met gordel goedgekeurd???
Ik heb me laten wijsmaken dat er per toegelaten zitplaats 75kg wordt bijgeteld, en ook de brandstof- en schoonwatertank vol moeten zijn om max gewicht te checken...
Soms blijft er maar 200kg laadvermogen meer over, zonder overbeladen te zijn???
200kg dan doe je het nog goed , er zijn er die maar 20kg hebben, loopt een draadje hier over met voorbeelden
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
Herbybg die weging die U aangeeft is iets v d laatste jaren vroeger waren er andere voorschriften
Hans
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
Hier in Nederlandzijn ze veel te laks met toekennen van een kenteken.
Zelf als een 6 persoons kampeerauto maar een laadvermogen heeft van 150kg dan wordt er toch gewoon een kenteken afgegeven.
Die 75kg per persoon wordt bij u in België toch nog gewoon gehanteerd?
Veel kampeerautobezitters zijn volgens mij de afgelopen tijd in de problemen gekomen omdat bij de TC die norm ook werd gehanteerd.
En wordt/werd er ook geen rekening gehouden met de lengte van de auto?
Zelf als een 6 persoons kampeerauto maar een laadvermogen heeft van 150kg dan wordt er toch gewoon een kenteken afgegeven.
Die 75kg per persoon wordt bij u in België toch nog gewoon gehanteerd?
Veel kampeerautobezitters zijn volgens mij de afgelopen tijd in de problemen gekomen omdat bij de TC die norm ook werd gehanteerd.
En wordt/werd er ook geen rekening gehouden met de lengte van de auto?
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
De optelsom van de beide maximaal toelaatbare aslasten ( MTA) is vaak nog eens 150 kg meer dan de maximaal toelaatbare massa (MTM) van de campers.
Ik vermoedt dat er al enkele campers rondrijden die leeg bij de bouwer vandaan komen met een aslast achter die al over de MTA achter heen gaan , of er zo dicht onder zitten , dat ze niet redelijkerwijs in normaal gebruik daaronder te houden zijn.
Ik vraag me dan af hoe dat juridisch in elkaar zit , als je er na een jaar bij een weging achterkomt dat de MTA achter overschreden wordt.
Belading zal over het algemeen meest op de achteras komen , waardoor het mogelijk is over de MTA achter te gaan , zelfs als de MTM niet overschreden wordt.
Ik vermoedt dat er al enkele campers rondrijden die leeg bij de bouwer vandaan komen met een aslast achter die al over de MTA achter heen gaan , of er zo dicht onder zitten , dat ze niet redelijkerwijs in normaal gebruik daaronder te houden zijn.
Ik vraag me dan af hoe dat juridisch in elkaar zit , als je er na een jaar bij een weging achterkomt dat de MTA achter overschreden wordt.
Belading zal over het algemeen meest op de achteras komen , waardoor het mogelijk is over de MTA achter te gaan , zelfs als de MTM niet overschreden wordt.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
Stel nu dat je een camper koopt met een max van 2900Kg, kan je die laten ophogen tot 3500Kg?
Daar wie wordt die max last bepaald, en wat moet je ter verhoging doen?
Daar wie wordt die max last bepaald, en wat moet je ter verhoging doen?
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
Herby
als ik het goed heb komt u uit belgie (zo niet sorry ).
,daar gelden heel andere regels als hier,dus beter op belgisch forum vragen ,anders heb je straks bergen informatie waar je niet mee kunt.
jos
als ik het goed heb komt u uit belgie (zo niet sorry ).
,daar gelden heel andere regels als hier,dus beter op belgisch forum vragen ,anders heb je straks bergen informatie waar je niet mee kunt.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Re: Eigen gewicht en laadvermogen van een camper
Het gehele verhaal over die gewichtsbepaling etc. staat in dit Kennisbank-artikel:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8410165
Groeten,
Marius HRL
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8410165
Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.