Raar geluid

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Raar geluid



Bericht door Stieneke en Donald »

Goedemorgen luitjes,

Afgelopen week een proefrit gemaakt met een Dethleffs met Ducato onderstel. Van 2003. Bij een bocht naar links hoor ik, en Stien ook, een raar geluid. Net alsof een houten balletje rolt in de alkoof.
Als ik rechtuit rij of naar rechts stuur horen we niks! Alkoof gecontroleerd maar daar ligt geen ‘’balletje’’ of zo. Het geluid komt waarschijnlijk van rechts voor ergens.
Ik denk aan het wiellager. Maar ik denk dan ook dat als een lager kapot is dat je die altijd hoort, toch? Nu denk ik dat het misschien de homokinetische koppeling is. Wat denken jullie? Alvast dank voor het meedenken.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Raar geluid



Bericht door Aloys »

Zou de homokineet kunnen zijn. Die van mij maakte soms een zwaar roffelend geluid, van
zwaar staal, meer bonken zou je kunnen zeggen. Maar ook kraakgeluiden bij een bocht naar
rechts, bij het verlaten van een rotonde of tijdens parkeren.

Ik heb de homokineet laten vervangen: de homokineet alleen kostte € 175 ex BTW en excl.
arbeidsloon. Dat is zonder een deel van de aandrijfstang, want die heb je niet nodig (zei de
monteur). Met aandrijfstang was ie bijna dubbel zo duur, en de monteur dacht eerst dat
het als één geheel moest worden besteld. Maar dat hoefde dus niet.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Raar geluid



Bericht door Stieneke en Donald »

Ja, de homokineet wellicht. Maar ik hoor geen geluiden zoals bij jou. Ik wacht nog maar af of er meer antwoorden komen. Overigens, de kosten zijn niet voor mij! :D
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Raar geluid



Bericht door Stieneke en Donald »

Ik heb gegoogled over dat geluid en kom steeds zulke berichten tegen:

Hoe weet ik dat mijn wiellagers versleten zijn?

Een wiellager in een deel van uw auto dat aan slijtage onderhevig is. Wanneer een wiellager versleten is, gaat deze geluid maken. Als een wiellager in orde maakt het geen geluid, Een versleten wiellager maakt een piepend/fluitend geluid, vooral als in u in een bocht rijdt. Tevens is een herkenningspunt van een versleten wiellager dat u het in de ene bocht wel hoort en de andere niet. Dit zijn allemaal aanwijzingen dat uw wiellager versleten is.


Ik gebruikte voor het geluid als voorbeeld rollend balletje. Hierboven spreekt men van een piepend/fluitend geluid. Ook wordt in andere fora zingend genoemd.

Misschien hoorde ik toch iets van zingen of zo? Ik denk dat ik nu weet dat het lager kapot is.

Nu ik toch aan het vragen ben, de schoonwatertank in deze Dethleffs ligt achter de bestuurdersstoel in een bank en de vulopening naast de bijrijdersstoel. Is er ergens onder de camper een afvoer tap, of zo, van deze tank?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Raar geluid



Bericht door hathi »

Wiellager hoor je ook! als je rechtuit rijd dus niet perse in de bocht Homokoneet meestal wel
Hans
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Raar geluid



Bericht door c.westerman »

Inde watertank zitten waarschijnlijk 1 of 2 stopjes met een draad eraan die weer aan de grote dop vastzitten. Grote dop losdraaien, aan de draadjes trekken en klaar. Althans zo zit het bij de onze, grt Casper.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Jvdberg

Re: Raar geluid



Bericht door Jvdberg »

Bij mij zit er in de zijwand van de watertank, aan de kant van de wand, een extra slang die naar buiten loopt, hierin zit een kogelkraantje.
Duurde bij mij ook even voor ik hem gevonden had.
Werkt wel erg prettig, dit systeem.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Raar geluid



Bericht door Stieneke en Donald »

hathi schreef:Wiellager hoor je ook! als je rechtuit rijd dus niet perse in de bocht Homokoneet meestal wel
Dus toch de homokineet? Nou ja, wat het ook is, de verkoper zal dat moeten verhelpen. Ik wilde het op voorhand even weten.
c.westerman schreef:Inde watertank zitten waarschijnlijk 1 of 2 stopjes met een draad eraan die weer aan de grote dop vastzitten. Grote dop losdraaien, aan de draadjes trekken en klaar. Althans zo zit het bij de onze, grt Casper.
Heb de grote dop toevallig opengedraaid vorige week en zag geen draden zitten. Btw, heeft jullie Burstner ook de vulopening bij de bijrijdersstoel?
Jvdberg schreef:Bij mij zit er in de zijwand van de watertank, aan de kant van de wand, een extra slang die naar buiten loopt, hierin zit een kogelkraantje.
Duurde bij mij ook even voor ik hem gevonden had.
Werkt wel erg prettig, dit systeem.
Ok, nog even speuren dus. Zijn die dingen die je nog moet weten van een andere campers. Waar zit dit, hoe werkt dat, waar kan ik, werkt dat zo of hoe werkt dat in godesnaam, enz. enz. Wel spannend hoor. :D

Allemaal bedankt voor de info! Tof zo'n forum.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie