Volgens mij zijn dolly's wel toegestaan.
Verkeerswegenwet regeling voertuigen
1.1.
dolly: aanhangwagen met carrosserietype DA, DB of DC, bestemd voor:
a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt;
c. het koppelen van een ontheffingsplichtige oplegger aan een trekkend voertuig, waarbij de dolly de massa van de lading verdeelt over de achteras(sen) van het trekkend voertuig en de as(sen) van de dolly; of
d. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;
in ieder geval wordt als dolly aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een dolly is;
Maar
art. 5.18.2
4. Een dolly en een zich daarop bevindend motorvoertuig worden als één motorvoertuig beschouwd. De dolly dient in dat geval te zijn voorzien van een reminrichting.
De anwb presenteerde onlangs nog haar nieuwe Pechhulp bus, met daarin de opvouwbare dolly.
Hoe dan ook, als je een geremde dolly met oprijplaten wilt kopen, hoever ben je dan nog af van een echte aanhangwagen?
Jammer dat een degelijke triangel niet gewoon een E-keur krijgt voor het slepen van voertuigen tot 750kg ongeremd.
groet,
Peter
Oppassen triangelgebruikers!
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: do 28 okt 2010, 2:40
- Locatie: Brabant
Re: Oppassen triangelgebruikers!
Staat ook in de nieuwe anwb kampioen van juni 2011.
Pagina 65.
"De nieuwe wegenwachtauto"
"Als de klep open gaat ontvouwt zich een afsleep-as"
"zodat de wegenwacht je auto meteen kan meenemen naar een service centrum of garage"
Mag dus blijkbaar wel.
Pagina 65.
"De nieuwe wegenwachtauto"
"Als de klep open gaat ontvouwt zich een afsleep-as"
"zodat de wegenwacht je auto meteen kan meenemen naar een service centrum of garage"
Mag dus blijkbaar wel.
Mario & Truus
Dethleffs Esprit H5940 Fiat Ducato 2.8 JTD
Dethleffs Esprit H5940 Fiat Ducato 2.8 JTD
Re: Oppassen triangelgebruikers!
Silvervagen schrijft het al {maar leest niet goed] Mensen met ontheffing-afsleepdiensten -lange boomstammen waarbij boom chassis is heb er jaren mee gereden maar mag Part. niet meer P.S waarom ,n Triangel als je hiervoor ook ,n aanhanger kan kopen wat zeker zo veilig is!
Hans
Re: Oppassen triangelgebruikers!
Als "ervaringsdeskundige" kan ik zeggen dat mijn zelfgemaakte triangel veiliger is dan de aanhanger die ik ervoor gebruikte.hathi schreef:P.S waarom ,n Triangel als je hiervoor ook ,n aanhanger kan kopen wat zeker zo veilig is!
de Autobahnpolizei was het met mij eens, heeft foto's gemaakt, en ik heb verzocht dit aan hun opdrachtgevers te vertellen.
Of ze dat gaan doen weet ik niet.
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
Re: Oppassen triangelgebruikers!
De ontheffingsplicht geldt voor voertuigen die, met betrekking tot massa's en afmetingen, niet aan de toelatingseisen voldoen. Ook modulaire aanhangwagens vallen hieronder.hathi schreef:Silvervagen schrijft het al {maar leest niet goed] Mensen met ontheffing-afsleepdiensten -lange boomstammen waarbij boom chassis is heb er jaren mee gereden maar mag Part. niet meer P.S waarom ,n Triangel als je hiervoor ook ,n aanhanger kan kopen wat zeker zo veilig is!
De dolly valt gewoon onder de speciale aanhangwagens waarvoor een registratie bij de RDW kan worden aangevraagd (indien typekeur)of een individuele goedkeuring (indien geen typekeur).
De dolly is (zolang je auto er niet op staat) een aanhangwagen en moet dan aan de massa's en afmetingen en andere eisen van het aanhangwagens voldoen (verlichting, kentekenplaat, koppeling etc.)
Zodra er een auto met zijn vooras op vastgesnoerd staat is er sprake van een gesleept motorvoertuig en gelden dus de regels voor (gesleepte) motorvoertuigen. Daarom moet bijvoorbeeld de dolly ook voor een autootje onder de 750kg gewoon voorzien zijn van een werkende reminstallatie.
Al met al heb je met de dolly nauwelijks de voordelen van de vaste triangel en ook niet de voordelen van een volledige aanhangwagen. Het mag dan een prima ding zijn voor afsleepsituaties, mij lijkt het als permanente oplossing achter de camper niet geschikt.
(nog afgezien van de zo heerlijk eenduidge regelgeving in Europa m.b.t. het slepen van motorvoertuigen)
Groet,
Peter
Groet,
Peter
Peter
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
Re: Oppassen triangelgebruikers!
In België mag een motorvoertuig gesleept worden met een maximum van 25 km/u. Op de snelweg mag dat (bij pechgevallen) tot de eerstvolgende afrit.
Door jurisprudentie (rechtbank Mons 9 oktober 1990) moet dat over de vluchtstrook gebeuren.
Of er gehandhaafd wordt weet ik niet, maar het toegestaan triangelgebruik lijkt zich binnen Europa te beperken tot Nederland en Groot Brittannië.
In Duitsland is het echt heel anders: een voertuig dat defect is mag over max 45 km afstand naar een reparatieplaats of naar de autosloop gesleept worden (waarbij de bestuurder van het geleepte voertuig geen rijbewijs hoeft te hebben en minstens 14 jaar oud is) Het zgn Abschleppen.
Al het andere slepen mag alleen met een ontheffing (Ausnahmegenehmigung gem. § 33 Abs. 1 StVZO). Voor particulieren geldt: Privatpersonen oder andere die einen Schleppvorgang ausführen wollen, erhalten eine Einzelgenehmigung. In dieser sind in der Regel der genaue Tag, die Uhrzeit und die Strecke vermerkt, in welcher der Schleppvorgang durchgeführt werden darf. Dat is voor een camperaar nu ook weer niet echt handig.
Overtreding kost 25€, maar bij schade krijgt de Duitse verzekerde te maken met uitsluiting van cascoschade en verhaal van WA-schade.
Als je geen aanhangwagen wil en toch je personenauto mee, dan wordt het toch een Volvo B10 M met royale garage.
Groet,
Peter
Groet,
Peter
Door jurisprudentie (rechtbank Mons 9 oktober 1990) moet dat over de vluchtstrook gebeuren.
Of er gehandhaafd wordt weet ik niet, maar het toegestaan triangelgebruik lijkt zich binnen Europa te beperken tot Nederland en Groot Brittannië.
In Duitsland is het echt heel anders: een voertuig dat defect is mag over max 45 km afstand naar een reparatieplaats of naar de autosloop gesleept worden (waarbij de bestuurder van het geleepte voertuig geen rijbewijs hoeft te hebben en minstens 14 jaar oud is) Het zgn Abschleppen.
Al het andere slepen mag alleen met een ontheffing (Ausnahmegenehmigung gem. § 33 Abs. 1 StVZO). Voor particulieren geldt: Privatpersonen oder andere die einen Schleppvorgang ausführen wollen, erhalten eine Einzelgenehmigung. In dieser sind in der Regel der genaue Tag, die Uhrzeit und die Strecke vermerkt, in welcher der Schleppvorgang durchgeführt werden darf. Dat is voor een camperaar nu ook weer niet echt handig.
Overtreding kost 25€, maar bij schade krijgt de Duitse verzekerde te maken met uitsluiting van cascoschade en verhaal van WA-schade.
Als je geen aanhangwagen wil en toch je personenauto mee, dan wordt het toch een Volvo B10 M met royale garage.
Groet,
Peter
Groet,
Peter
Groet,
Peter
Peter
Re: Oppassen triangelgebruikers!
Dat geld alleen voor inrichtingseisen. De regels van een auto slepen m.b.v. een triangel is een gedragsregel en wordt niet overgenomen.de Jonckheer schreef:Was er niet zoiets als een EU? Duitsland is een doorvoerland wwz dat wat in NL is toegestaan ze dat in D niet kunnen verbieden. Vreemd allemaal. Het probleem is denk ik dat er in NL geen wet is die het verbied of toestaat. Dus wordt het gedoogd en dat is een wankele basis om zoiets aan te schaffen en te gebruiken. Dat is dan ook de reden dat ik een aanhanger heb, dan heb je dat gezeur helemaal nooit!
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Oppassen triangelgebruikers!
Duidelijk. Dus toch een aanhanger. Ik ben blij dat ik dat al heb en geen investeringen heb gedaan die wettelijk niet zijn toegestaan in de meeste landen.Martin schreef:Dat geld alleen voor inrichtingseisen. De regels van een auto slepen m.b.v. een triangel is een gedragsregel en wordt niet overgenomen.de Jonckheer schreef:Was er niet zoiets als een EU? Duitsland is een doorvoerland wwz dat wat in NL is toegestaan ze dat in D niet kunnen verbieden. Vreemd allemaal. Het probleem is denk ik dat er in NL geen wet is die het verbied of toestaat. Dus wordt het gedoogd en dat is een wankele basis om zoiets aan te schaffen en te gebruiken. Dat is dan ook de reden dat ik een aanhanger heb, dan heb je dat gezeur helemaal nooit!