Tweede zonnepaneel geplaatst: gaat dit wel goed??

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Tweede zonnepaneel geplaatst: gaat dit wel goed??



Bericht door JohnN »

Gisteren heb ik een tweede zonnepaneel op de camper geplaatst en aangesloten. Met de gebruiksaanwijzing en tips van dit forum was het eigenlijk wel vrij eenvoudig te doen.

Op het dak heb ik een lasdoos geplaatst en daarin wordt de bedrading van de 2 panelen gekoppeld aan de bedrading die naar de regelaar gaat. Hiervoor gebruik ik de bestaande bekabeling (4mm). Ook heb ik er een Schottky Diode MBR2060CT 60V 20A bijgeplaatst. Alles werkt en de accu's worden opgeladen.

Eigenlijk zit de bedrading toch niet geheel naar mijn zin. De Min kabels heb ik met een soort kroonsteen (niet met schroeven maar met een handeltje erop die de draden vastklemt) aan elkaar gekoppeld. Ik vraag me af of hier geen betere manier voor is.

Het tweede punt waar ik mee zit is dat de diode erg heet wordt. Je kunt hem niet vastpakken zo heet. Is dit wel goed ?

Ik hoop dat er iemand op dit forum is die me hiermee verder kan helpen.

Alvast bedankt.

John
John
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland

Re: 2e Zonnepaneel geplaatst. Gaat dit wel goed ??



Bericht door Bertram »

Ik neem aan dat je 2 Schottkys hebt geplaatst. :!: :idea: In de leiding van elk paneel één.
Dat ze heet worden klopt wel. Als de zon flink op de panelen staat loopt er per paneel pakweg
4-5 A. Een Schottky heeft in doorlaatrichting een spanningsval van ongeveer 0,3 V waardoor
zo'n 5 - 7 watt wordt gedissipeerd. Daardoor worden ze lekker heet. Zorg ervoor dat ze vrij hangen
van kunststofdelen.
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland

Re: 2e Zonnepaneel geplaatst. Gaat dit wel goed ??



Bericht door Bertram »

Ik neem aan dat je 2 Schottkys hebt geplaatst. :!: :idea: In de leiding van elk paneel één.
Dat ze heet worden klopt wel. Als de zon flink op de panelen staat loopt er per paneel pakweg
4-5 A. Een Schottky heeft in doorlaatrichting een spanningsval van ongeveer 0,3 V waardoor
zo'n 5 - 7 watt wordt gedissipeerd. Daardoor worden ze lekker heet. Zorg ervoor dat ze vrij hangen
van kunststofdelen.
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 2e Zonnepaneel geplaatst. Gaat dit wel goed ??



Bericht door JohnN »

Ik heb slechts één diode gebruikt. In mijn beleving heeft deze diode twee ingangen, de buitenste pennen, en één uitgang, de middelste pen. De plus van beide panelen zitten dus aan de buitenste pennen en de middelste pen is aangesloten op de bestaande bekabeling naar de regelaar.

Wanneer ik twee diodes moet gebruiken, op welke manier moet ik die dan aansluiten?

Ik heb de kabels aan de pennen van de diode gesoldeerd. Is m.i. wel erg kwetsbaar die dunnen pennetjes aan de 4mm kabel. Bestaat hier een andere oplossing voor om dit te monteren?

Is het een idee om de diode op een ijzeren plaatje te monteren i.v.m. de koeling. Hij zit nu in een kunststof lasdoos.

John
John
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: 2e Zonnepaneel geplaatst. Gaat dit wel goed ??



Bericht door herbybg »

Heet Uw diodepaar een metalen omhulsel(is dit omhulsel geisoleerd van de klemmen?)?
Indien ja, ideaal! Indien nee dan zou ik toch zoeken om die te monteren op een koelplaatje met koelvinnen, en warmtegeleidingspasta rond de diode te smeren zodat een goede warmte afvoer naar koelplaat gegarandeerd wordt.
Ev zou in 2 aparte diodes nemen, en elk op een plaatse monteren, onafhankelijk van elkaar. De diodes worden in de +leiding opgenomen in doorlaatzin NAAR de accu toe.
Vergeet ook niet de beveiliging, door een zekering te plaatsen aan je aansluiting zodat de kabel naar boven(camper) bij sluiting beveiligd is
Laatst gewijzigd door herbybg op zo 01 mei 2011, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 2e Zonnepaneel geplaatst. Gaat dit wel goed ??



Bericht door JohnN »

De diode die ik heb gebruikt heeft een ijzeren plaatje met een gat erin. Hiermee zou ik hem op een koel-plaatje kunnen monteren. Dit is hem: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=462644.

Klopt het dat, wanneer ik twee diodes ga gebruiken ook de hitte halveert (per diode) ?

Zou deze een oplossing zijn: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176650. Lijkt me wat stabieler om te monteren maar is wel een stuk duurder.

John
John
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 2e Zonnepaneel geplaatst. Gaat dit wel goed ??



Bericht door JohnN »

Ik heb, na overleg met de leverancier, toch maar die zwaardere diode gemonteerd. Alles zit nu lekker stevig vast. Geeft me toch een zekerder gevoel.

Allen bedankt voor de reacties en het meedenken.

John
John
Plaats reactie