Laadstroom lampje licht op? Wellicht hier de oplossing!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Laadstroom lampje licht op? Wellicht hier de oplossing!



Bericht door paulus51 »

daar ikzelf met dit probleem hebt gezeten en meerdere forumleden
werden diverse opties aangegeven, massa/dynamo/kabels en dan nog geen oplossing

wellicht brengt dit wat meer perspectief :

gevonden op internet :

Als laadstroomverdeler in combinatie met een acculader ingebouwd wordt,
kan het dynamolampje op het dashboard gaan branden.
Dit komt omdat de aanwezigheid van de acculader opgemerkt wordt door het electronisch systeem van het voertuig,
wat resulteert in een foutmelding.
Door een standaard diode (1N4001 t/m 1N4007) te monteren in de D+ kabel van dynamo naar diodebrug kan men dit voorkomen.

deze standaard diodes zijn 7 versies van welke je nu precies moet hebben ben ik nog niet uit,

zie linkje voor deze diodes pdf bestandje :

http://www.diodes.com/datasheets/ds28002.pdf

hoe ziet zo'n diode er nu uit ? klik op deze link :

zie hier de diode

voor de kosten hoef je het niet te laten kijk eens bij conrad : van 8 cent tot 10 cent ! :lol3:

klik hier maar
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door herbybg »

De D+ klem op je alternator geeft een + spanning als je alternator op toeren komt en stroom kan leveren.
De ene zijde van het boordcontrolebatterijlampje ligt aan de + klem van de batterij, de andere aan die D+.
Bij stilstaande motor is de D+ = 0V, dus boordbatterijcontrolelampje brandt.
Wordt de motor gestart, dan komt op D+ geleidelijk(funktie van toerenaantal) een + spanning en gaat het batterijcontrolelampje uitdoven.
Een diode in die kring inbrengen zal alleen een stroomzin beinvloeding hebben, en heeft geen nut!(In de ene richting spert (geen vloeien van stroom) en in de andere richting geleidt de diode.
Een laadstroomverdeler(als ik het goed voor heb)is een diodebrug die beide accu's van elkaar scheidt voor het ontladen, en die de stroom van de alternator aan beide accu's doorlaat.
En ik denk dat hier het probleem schuilt, waar wordt de 2de zijde van het boordbatterijcontrolelampje afgenomen! Voor of na laadstroomverdeler, (moet direct aan de startbatterij zijn)
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door paulus51 »

herbybg schreef:De D+ klem op je alternator geeft een + spanning als je alternator op toeren komt en stroom kan leveren.
De ene zijde van het boordcontrolebatterijlampje ligt aan de + klem van de batterij, de andere aan die D+.
Bij stilstaande motor is de D+ = 0V, dus boordbatterijcontrolelampje brandt.
Wordt de motor gestart, dan komt op D+ geleidelijk(funktie van toerenaantal) een + spanning en gaat het batterijcontrolelampje uitdoven.
Een diode in die kring inbrengen zal alleen een stroomzin beinvloeding hebben, en heeft geen nut!(In de ene richting spert (geen vloeien van stroom) en in de andere richting geleidt de diode.
Een laadstroomverdeler(als ik het goed voor heb)is een diodebrug die beide accu's van elkaar scheidt voor het ontladen, en die de stroom van de alternator aan beide accu's doorlaat.
En ik denk dat hier het probleem schuilt, waar wordt de 2de zijde van het boordbatterijcontrolelampje afgenomen! Voor of na laadstroomverdeler, (moet direct aan de startbatterij zijn)

deze informatie is van een expert afkomstig ik neem aan dat die informatie dan ook correct is en staat op diverse websites op internet
dat het laadstroom lampje brand als je nog niet gestart hebt klopt ,

jou twee verdenking voor of na laadtroom verdeler en dan zou dat direct aan de start accu moeten ? helemaal fout dus

wij praten hier over dat het laadstroom lampje ( de orginele van de auto ) onderweg zo nu en dan eens op licht,
dit is het probleem waar men over praat,
en dus deze oplossing bied in plaats van mensen toren hoge kosten aanjagen

deze omschrijving is juiste informatie om dit probleem op te lossen
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door javanes »

Geen idee van welke site je de info vandaan hebt gehaald, maar die info is volgens mij vreselijk onduidelijk.

In het bericht wordt in het begin gesproken over een laadstroomverdeler.
Later in de tekst wordt het de diodebrug genoemd.

Op een gewone diodebrug zit geen aansluiting voor de D+, dus waarom die er bij gehaald wordt is mij onduidelijk.
Tenzij een diodebrug wordt bedoeld met een compensatiediode. Die heeft wel een aansluiting voor de D+.

Heel het verhaal gaat voor een scheidingrelais al helemaal niet op. :wink:

En wordt hier misschien niet bedoeld om een diodebrug toe te passen met een acculader.
Dus helemaal niet om de boel op te laden via de dynamo.
Dus dat bij stilstand het lampje wat gaat branden. :wink:
paulus51 schreef: jou twee verdenking voor of na laadtroom verdeler en dan zou dat direct aan de start accu moeten ? helemaal fout dus
En de stelling dat de tweede aansluiting van het controlelampje direct van de plus van de startaccu aangesloten moet zijn is wel helemaal correct. Maar dat loopt dan wel via het contactslot.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Wim_H
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 8:59
Locatie: Regio Haaglanden

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door Wim_H »

Het laadcontrolelampje op het dashboard kan alleen maar gaan branden als er een groot genoeg spanningsverschil over de contacten van het lampje staat. Hoe dit precies werkt heeft "herbybg" al uitgelegd. Hier meer info: http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm

Als bij draaiende motor het laadcontrolelampje (flauw) gaat oplichten, betekent dat, dat de spanning die van de D+ aansluiting af komt minder hoog is dan de boordspanning. Enkele oorzaken kunnen zijn: een niet of niet meer optimaal werkende dynamo/gelijkrichter/regelaar, overgangsweerstand in de D+ leiding, een overbelaste D+ leiding.

Het opnemen van een diode in de voedingsleiding van het laadcontrolelampje introduceert een extra spanningsval van ongeveer 0,7 Volt die er voor kan zorgen dat een flauw oplichtend lampje uitgaat. De diode moet dan wel in doorlaatrichting worden aangesloten. Wordt de diode verkeerdom aangesloten, dan zal het lampje helemaal niet meer oplichten.

Het zal duidelijk zijn dat een eventueel onderliggend probleem hiermee alleen maar gemaskeerd wordt...

Groeten,
Wim
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door paulus51 »

@ javanes : deel van de info heb ik hier vandaan :

http://www.campervaria.nl/artikel/het-l ... eede-accu/


als je vind dat die informatie onjuist is of onduidelijk kan je daar mischien een klacht indienen ,

ik speur op internet naar diverse problemen wat ik zoal lees en leer graag bij ,
het is daarom jammer dat later blijkt dat die info waarvan ik denk het bij technische bedrijven
vandaan komt onjuist is.

ik geloof direct dat je wel kennis van zaken hebt hoor,
ik misschien wat minder dus ik moet de dingen opzoeken en denk dan hey hier hebben we wat aan
want het is door techneuten geschreven..dus ga je er vanuit dat de gegeven informatie juist is.
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door paulus51 »

Wim_H schreef: Als bij draaiende motor het laadcontrolelampje (flauw) gaat oplichten, betekent dat, dat de spanning die van de D+ aansluiting af komt minder hoog is dan de boordspanning. Enkele oorzaken kunnen zijn: een niet of niet meer optimaal werkende dynamo/gelijkrichter/regelaar, overgangsweerstand in de D+ leiding, een overbelaste D+ leiding.

Het opnemen van een diode in de voedingsleiding van het laadcontrolelampje introduceert een extra spanningsval van ongeveer 0,7 Volt die er voor kan zorgen dat een flauw oplichtend lampje uitgaat. De diode moet dan wel in doorlaatrichting worden aangesloten. Wordt de diode verkeerdom aangesloten, dan zal het lampje helemaal niet meer oplichten.

Het zal duidelijk zijn dat een eventueel onderliggend probleem hiermee alleen maar gemaskeerd wordt...

Groeten,
Wim

wim bedankt voor je uitleg zo zag ik het ook en over die diode aansluitenop de D+ leiding klopt dus ook
of hiermee een onderliggend probleem word gemaskeerd lig een beetje ( denk ik ) aan de diode die je ervoor kan gebruiken
aangezien dit er zo'n 7 soorten zijn met verschillende stroom kenmerken ,is me dus niet duidelijk welke te nemen
hoe hoger de diode is des te meer dat de kans groter is dat je iets maskeerd , of zie ik nu iets over het hoofd ?


dus als alles goed is aan onderdelen maar toch dit probleempje hebt,
en je gewoon dat flauw oplichten irritant vind kan je die diode plaatsen maar welke waarde is dan de goede ?
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Wim_H
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 8:59
Locatie: Regio Haaglanden

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door Wim_H »

Nu pas zie ik dat er voorgesteld wordt om een diode op te nemen in de D+ kabel van dynamo naar diodebrug (en niet naar het controlelampje). Het effect blijft hetzelfde. Daarmee wordt een spanningsval geïntroduceerd waardoor in dit geval de D+ leiding minder wordt belast en het laadcontrolelampje uitgaat.

Een standaard 1N4007 kan maximaal 1000 Volt bij 1 Ampère aan. Alle dioden geven een vergelijkbare spanningsval van ongeveer 0,7 Volt. Het maakt dus niks uit welke je kiest.

Een betere oplossing om een overbelaste D+ leiding te ontlasten is om tussen de aangesloten verbruikers en de D+ aansluiting een relais te plaatsen. De D+ levert dan alleen de kleine stuurstroom om het relais te bekrachtigen, en via de relaiscontacten worden de verbruikers van spanning voorzien.

Groeten,
Wim
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door javanes »

paulus51 schreef: als je vind dat die informatie onjuist is of onduidelijk kan je daar mischien een klacht indienen
Waarom zou ik dat doen?

Ik heb misschien alleen een tip voor je.

Zet wat mij betreft de link van het artikel of plaats het volledig.
En niet alleen een klein stukje uit een verhaal, waardoor het verband zoek is.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door javanes »

Wim_H schreef:Nu pas zie ik dat er voorgesteld wordt om een diode op te nemen in de D+ kabel van dynamo naar diodebrug (en niet naar het controlelampje). Het effect blijft hetzelfde. Daarmee wordt een spanningsval geïntroduceerd waardoor in dit geval de D+ leiding minder wordt belast en het laadcontrolelampje uitgaat.
Als je een diodebrug hebt zonder de aansluiting van een compensatiediode gaat dat verhaal dus niet op
Die heeft geen aansluiting van de D+.

In het volledige artikel wordt gesproken over de eventuele aansluiting van een verliesarme/verliesvrije diodebrug. En die hebben ook niet altijd de aansluiting voor de D+.

Vandaar ook de opmerking naar Paulus over de onduidelijkheid van het verhaal.

En om het eventueel teveel belasten van de D+ te voorkomen is de beste oplossing een D+ simulator of een apart circuit via een relais aanleggen waarvan de stuurspanning van het relais wordt gevoed door de D+.
Dat aparte circuit kan dan gebruikt worden voor de voeding voor de stuurspanning van andere relais.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Wim_H
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 8:59
Locatie: Regio Haaglanden

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door Wim_H »

javanes schreef: Als je een diodebrug hebt zonder de aansluiting van een compensatiediode gaat dat verhaal dus niet op
Die heeft geen aansluiting van de D+.
Ja, eens. Daar is geen speld tussen te krijgen!
javanes schreef: En om het eventueel teveel belasten van de D+ te voorkomen is de beste oplossing een D+ simulator of een apart circuit via een relais aanleggen waarvan de stuurspanning van het relais wordt gevoed door de D+.
Dat aparte circuit kan dan gebruikt worden voor de voeding voor de stuurspanning van andere relais.
Ook eens. Maar had ik dat ook niet zo ongeveer geschreven?

Groeten,
Wim
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door paulus51 »

javanes schreef:Vandaar ook de opmerking naar Paulus over de onduidelijkheid van het verhaal.
was zeker niet mijn bedoeling onduidelijke info neer te zetten,
dacht even dat dat stukje voldoende was betreffende het probleem van een laadstroom lampje wat onder het rijden zo nu en dan even op licht, mijn excuses javanes :)

maar het is me wel duidelijker geworden gezien de reacties e.d
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door herbybg »

De bedoeling van die diode is dezelfde spanningsval veroorzaken langs de D+ zijde als langs de accuzijde zodat die 0.7 of 0.3V uitgecompenseerd wordt.
Bij een scheidingsrelais hoeft dit niet.
Maar ik denk niet dat een 12V lampje met een klemspanning van 0.7V reeds oplicht...
Dus niet doen.
Ook heb ik m'n twijfels of een accu in een camper via een diodebrug aangesloten voldoende (vol)opgeladen wordt vanwege de spanningsval over de diodebrug 0.3 tot 0.7V, tenzij dit gecompenseerd wordt in de regulator.
Dit laatste gebeurt meestal niet!
Er zijn ook solid state relais die dan geen spanningsval geven, en ik denk dat die de minste problemen geven(ev koeling).
Persoonlijk voel ik er niks voor om een onderdeel tussen de startaccu en de alternator(dynamo) te schakelen.
Ik werk reeds 12j met een scheidingsrelais(D+ gestuurd) uit de sloop en die doet het prima.
Wim_H
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 8:59
Locatie: Regio Haaglanden

Re: Laadstroom lampje licht op ? wellicht hier de oplossing



Bericht door Wim_H »

herbybg schreef: Maar ik denk niet dat een 12V lampje met een klemspanning van 0.7V reeds oplicht...
Dat een 12 Volt lampje met een klemspanning van 0.7 Volt gaat oplichten wordt nergens beweerd. Dat zal ook zeker niet gebeuren. Wat wél kan is dat een afname van de klemspanningspanning met 0.7 Volt een flauw oplichtend lampje net kan doen uitgaan.

Ook in mijn camper wordt (van fabriekswege) een scheidingsrelais toegepast. Het relais wordt bekrachtigd door de D+ van de alternator. Startaccu en huishoudaccu worden dan parallel geschakeld. Vervelend daarbij is dat de huishoudaccu een gel-accu is en de startaccu een gewone natte accu. In de praktijk blijkt dat de huishoudaccu tijdens het rijden nooit helemaal wordt opgeladen. Alleen als de camper "aan de paal" staat wordt de huishoudaccu volledig opgeladen. Mijns inziens een ontwerpfout.

Groeten,
Wim
Plaats reactie